Miksi jätät pienet lapset hoitoon 80v isovanhemmille?
Tuon ikäiset vanhukset pärjäävät ehkä ihan hyvin kotioloissa ja saattavat vaikuttaa järkeviltä, mutta eivät sovi enää pienten lasten hoitajiksi, eivätkä varsinkaan kulkemaan kaupungilla ja liikennevälineissä pienistä lapsista huolehtien. Kaikenlaisia vaaratilanteita tulee, koska tuonikäisten reaktiokyky ja voimat on jo heikot. Vastuutonta jättää pienet lapset vanhuksen hoitoon.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä joskus näkee.
Mutta tosi harvoin. Yhden tapauksen tiedän, siinä äiti oli kai vuorotöissä oleva yh ja siksi tarvitsi apua lapsen kanssa. Mutta eihän se rollaattorilla kulkeva mummo oikein pärjännyt. Aika kauhulla kuuntelin kun mummo kertoi millaista hänellä on (varmasti ei tyttärelleen kertonut ihan samaa tarinaa).
Voihan ne olla myös vanhan ihmisen oman lapsen lapsia.
Mun mummo joskus satunnaisesti on hetken katsonut jompaa kumpaa lasta, esim vauvaa sen aikaa kun kävin saunassa. Terve mummo joka keräsi mustikkaa myyntiin asti vielä kasikymppisenä, asui omakotitalossa ja ajeli autolla tai sähköpyörällä kylille 10km päähän. Mutta en toki sen pidemmäksi aikaa olisi lapsia hänelle jättänyt, koska en tosiaan luota että hoitaisi nykystandardien mukaisesti tai jaksaisi kovin kauaa.
Ihan sama ketä ovat, mutta pieniä lapsia ei pidä jättää vanhusten hoiviin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo joskus satunnaisesti on hetken katsonut jompaa kumpaa lasta, esim vauvaa sen aikaa kun kävin saunassa. Terve mummo joka keräsi mustikkaa myyntiin asti vielä kasikymppisenä, asui omakotitalossa ja ajeli autolla tai sähköpyörällä kylille 10km päähän. Mutta en toki sen pidemmäksi aikaa olisi lapsia hänelle jättänyt, koska en tosiaan luota että hoitaisi nykystandardien mukaisesti tai jaksaisi kovin kauaa.
Mummot eivät yleensä ole tietoisia nykyisistä kasvatussuosituksista ja saattavat siksi hoitaa lasta sellaisella tavalla joka on lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään jolla olisi pienet lapset ja isovanhemmat 80v. Aika harvassa taitavat olla.
Nykyään lapset saadaan yleisesti nelikymppisinä, joten yleistähän tuo on.
Mutta ei se silloin 40v sitten ollut yleistä. Ja vielä nykyäänkin nelikymppiset synnyttäjät ovat vähemmistöä.
Vanhuksilla on kuitenkin usein jo sairauksia ja voivat saada vaikka äkillisen aivo- tai sydäninfarktin. Iän myötä riskit kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään jolla olisi pienet lapset ja isovanhemmat 80v. Aika harvassa taitavat olla.
V*** että tällä palstalla on yksinkertaisia ja tietämättömiä ihmisiä. Toivottavasti lapsista tulee fiksumpia.
Olen yksinkertainen ja tietämätön kun minä en tunne ketään pikkulapsen isovanhempaa joka on 80v? Kun niitä ei vain täälläpäin ole. Oman 8v lapsen isoisoäiti on 75v.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla on kuitenkin usein jo sairauksia ja voivat saada vaikka äkillisen aivo- tai sydäninfarktin. Iän myötä riskit kasvaa.
Infarkti voi tulla nuoremmallekin. Samoin erilaisia onnettomuuksia voi sattua nuoremmillekin.
Koskaan ei voi eliminoida läheskään kaikkia riskejä vaikka lapset pakkaisi pumpuliin.
Monet vanhemmat ottavat isojakin riskejä lastensa kanssa. Taaperoiden esimerkiksi annetaan potkupyöräillä liikenteen seassa, vaikka lapsi on täysin epäluotettava ja ymmärtämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ovat rattaissa tai valjaissa niin ei kai siinä isoa ongelmaa ole?
Niin ei ehkä siellä kaupungilla liikkuessa. Mutta muualla edelleenkin. Ei lasta koko ajan voi kytkettynä pitää.
On riski jättää pien lapsi niin vanhan henkilön hoiviin. Jos isovanhempi saa pahan sairauskohtauksen tai menehtyy äkillisesti lapsen ollessa hoidossa, siinä voi käydä huonosti myös lapselle. Sellaista ei ehkä tapahdu kovin usein, mutta sen ikäisillä on ihan konkreettinen riski saada äkillinen ja odottamaton sairauskohtaus. Jos lapsi on 8-vuotias tai vanhempi, lapsi pystyy luultavasti kutsumaan apua ja ilmoittamaan asiasta jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Infarkti voi tulla nuoremmallekin. Samoin erilaisia onnettomuuksia voi sattua nuoremmillekin.
Koskaan ei voi eliminoida läheskään kaikkia riskejä vaikka lapset pakkaisi pumpuliin.
Monet vanhemmat ottavat isojakin riskejä lastensa kanssa. Taaperoiden esimerkiksi annetaan potkupyöräillä liikenteen seassa, vaikka lapsi on täysin epäluotettava ja ymmärtämätön.
Silti on todennäköisempää, että seitsemänkymppinen tai kahdenksankymppinen henkilö saa infarktin kuin että 50-vuotias saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V*** että tällä palstalla on yksinkertaisia ja tietämättömiä ihmisiä. Toivottavasti lapsista tulee fiksumpia.
Olen yksinkertainen ja tietämätön kun minä en tunne ketään pikkulapsen isovanhempaa joka on 80v? Kun niitä ei vain täälläpäin ole. Oman 8v lapsen isoisoäiti on 75v.
On yksinkertaista automaattisesti ajatella, että oma kupla tai kokemukset ovat tilastollisesti merkittäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti on todennäköisempää, että seitsemänkymppinen tai kahdenksankymppinen henkilö saa infarktin kuin että 50-vuotias saisi.
Kyse on silti pienistä todennäköisyyksistä. Niin pienistä, ettei sellaisia todennäköisyyksiä yleensä normaalielämässä huomioida ollenkaan.
Onhan noita lapsia hukkunutkin isovanhempien vahtivuorolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yksinkertaista automaattisesti ajatella, että oma kupla tai kokemukset ovat tilastollisesti merkittäviä.
Kyllä ne on aika harvassa että kummatkin on tehneet lapset vasta 40v.
Mun vanhemmat ovat kuuskymppisiä ja aktiiviliikkujia (ovat pitäneet itsensä hyvässä kunnossa). He itse kysyvät aina milloin mun 4v poika voi taas tulla heille yöksi. En tuppaa lasta sinne, mutta kun kerran tarjoavat hoitoapua niin otan sen ilomielin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita lapsia hukkunutkin isovanhempien vahtivuorolla
Samoin vanhempien omalla vahtivuorolla. Ja päiväkodin vahtivuorollakin.
Olen 78 vuotias. Olen ikäisekseni hyväkuntoinen ja esim pyöräilen paljon. Mutta kyllä se niin on, että kyllä tämän ikäisellä hyväkuntoisellakin alkaa askel jo lyhentymään ja kroppa jäykistymään. Ei tulisi mieleenkään lähteä vaikka pienen lapsen kanssa kaupungille tai paikkaan jossa pitäisi koko ajan vahtia. En myöskään jaksaisi hoitaa pientä lasta jos muutaman tunnin pätkissä.
Monet tämän ikäiset on jo rollaattorimummoja ja muisitkin pätkii.
Iäkkäät vanhukset, varsinkin yli 80v heitä pitäisi kohdella huomioivasti eikä todellakaan rasittaa tai jättää vastaamaan lapsista. Nykyajan lapset vieläpä ovat niin huonokäytöksisiä. Palkatkaa lapsenvahti jos ette muuten pysty vuorottelemaan töitänne.
" mummo vie vuoden ikäisen laiturille katsomaan vettä ja lähtee itse kitkemään kukkapenkkejä..."
https://www.mll.fi/aihe/isovanhemmat-ongelma-josta-ei-saa-puhua/