Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä säästän jotta lapsillani olisi vapaampi elämä - entä te?

Vierailija
08.10.2024 |

Olen lukenut joitakin keskusteluja, joissa ihmetellään miksi ihmiset ylipäätään säästää eikä pistä rahojaan heti mukavampaan elämään. Minä haluan antaa lapsilleni hyvin elämän, ja toivon että pystyn auttamaan heitä enemmän kuin omat vanhempani aikoinaan minua. Jotkut lomareissut tai viihdykkeet jäävät nyt hankkimatta, jotta siten vuosien päästä on mahdollista auttaa kalusteiden hankinnassa, asunnon ostoon liittyvissä asioissa tm. Ei niitä säästöjä niin paljoa ole että saisi kämpän kaikille, mutta ehkä riittävästi auttamaan heitä saamaan lainan jos niin haluavat.

Onko teillä muilla palstailijoilla jokin syy miksi säästätte, jos säästätte?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni vapaampi elämä ja lapsilleni myös.

Kun lapset olivat pieniä, emme tehneet kalliimpia matkoja, mutta kun he olivat teinejä, matkustimme ulkomailla. Saivat kokemusta ja elämyksiä matkoilta. Opiskelijoina autamme heitä hankinnoissa, jotka tukevat opinnoissa ja elämässä menestymisessä ja joita he eivät itse ehkä ilman tukea hankkisi. Myös yhteinen matka voi virkistää opiskelijaa. Ovat oppineet tekemään töitä ja säästämään myös itse.

Vierailija
2/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän koska haluan että rahaa on helposti käytettävissä sitten kun sitä tarvitaan. Se voi olla matka, kodin remontointi, auto tms. Mutta olen näissä hankinnoissa harkitsevainen. Mun on helppo säästää, koska ei ole mitään tarvetta päästä esimerkiksi jatkuvasti matkustelemaan. Laatu korvaa määrän, käytän mieluummin rahan kerran viidessä vuodessa onnistuneeseen matkaan kuin että lentelen joka lomalla ympäri maailmaa koska niin kuuluu tehdä. Sama kaikessa muussakin, harkitsen milloin laitan rahaa ja mihin, ja silloin kun sen teen ei tarvitse pihistellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me alettiin säästää ensin lapselle ja vasta myöhemmin itselle. Kyllä meillä kerran vuodessa oli silti varaa lomareissu tehdä. Autoa meillä ei kyllä ollut. Ja lapsia vain yksi. Säästettiin siis siinäkin, ettei hankittu kahta lasta.

Lapsen aikuistuttua on taloudellinen tilanne kohentunut niin paljon, että ollaan pystytty auttamaan lasta ja tämän puolisoa. Kyllä se tuntuu kivalta, kun voi auttaa omaa lasta. Eikä se kuitenkaan tarkoita, etteikö hän joutuisi silti ponnistelemaan oman elämänsä rakentamisessa.

Kyllä ne säästöt tuo mielenrauhaa omaankin elämään. Jos tulee vastoinkäymisiä, niin ainakaan ei niiden keskellä tarvitse raha-asioista murehtia.

Vierailija
4/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttina 2:lle. Ympäristösyistä emme matkusta jatkuvasti, vaan harkiten. Kerralla sitten kunnon matkalle, mutta silloinkaan ei lentäen toiselle puolelle maapalloa, kun nähtävää löytyy lähempääkin. Matkustaminen on yksi suurimmista nautinnoista ja myös hyvin avartavaa. Emme viihdy vain turistikohteissa, vaan suunnittelemme matkamme kokonaan itse. 

1.

Vierailija
5/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän vain sukanvarteen, koska haluan saada yhteiskunnan tukia, eikä tämä ole edes vitsi.

Vierailija
6/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin säästän. 

Vierailija
7/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovimme mieheni kanssa, että säästän kaikki AINA kävi miten kävi. Sopimus on pysynyt

Vierailija
8/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vastaan että.en säästä koska nimenomaan haluan elää ja nauttiakin siitä elämästä. Ei se takaa mitään se säästäminen niille lapsille. Ymmärrän toki jos oikeasti tosi paljon rahaa. Haluan antaa lapsilleni jo pienestä lähtien niitä kokemuksia ja haluan että siis kokevat ja näkevät elämää, siihen kuluu myös rahaa mutta ei se minua nyt liikuta. Elämä on nyt.

Vierailija
9/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä säästä erityisesti. Tulee tuota omaisuutta elämisen sivussa niin, ettei tarvitse pihistellä mistään.

Vierailija
10/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni vapaampi elämä ja lapsilleni myös.

Kun lapset olivat pieniä, emme tehneet kalliimpia matkoja, mutta kun he olivat teinejä, matkustimme ulkomailla. Saivat kokemusta ja elämyksiä matkoilta. Opiskelijoina autamme heitä hankinnoissa, jotka tukevat opinnoissa ja elämässä menestymisessä ja joita he eivät itse ehkä ilman tukea hankkisi. Myös yhteinen matka voi virkistää opiskelijaa. Ovat oppineet tekemään töitä ja säästämään myös itse.

Kuulostaa loistavalta. Meillä nuorin vasta 3, mutta ehkä harkintaan tulevaisuudessa jos on järkevästi rahoitettavissa.

Vierailija
11/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvussa esim. ottavat perinnöt vastaan vaikka ei olisi tarvetta ja itsekkin ovat jo yli 80-vuotiaita. Perivät toinen toisiaan ja lopulta ne tulee kyllä jälkikasvulle kunhan on ensin perintöverot maksettu useampaan kertaan. Kyseisillä ei siis ole lapsia vaan sisarukset perivät ensin ja sitten heidän lapsensa. Hieman olen kateellinen suvuille joissa jotain älytään miten kannattaisi toimia.

Vierailija
12/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä säästä erityisesti. Tulee tuota omaisuutta elämisen sivussa niin, ettei tarvitse pihistellä mistään.

Olisipa mukava olla tilanteessa jossa rahaa vain kertyy ilman säästämistä. Minulla nyt vain on kirahvin rahankäyttötaidot, ja jos en erikseen pistä säästöön niin kulutan kaiken.

Vierailija
13/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa mukava olla tilanteessa jossa rahaa vain kertyy ilman säästämistä. Minulla nyt vain on kirahvin rahankäyttötaidot, ja jos en erikseen pistä säästöön niin kulutan kaiken.

Niin. Taloudenhallinnasta tuo omaisuuden kertyminen melko pitkälti on kiinni, siksi sitä kertyykin kun ei ihan joka paikkaan sitä hukkaa. Ja ensimmäinen virke kuului: "enpä säästä ERITYISESTI".

Vierailija
14/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta ei pidä mitään puuttuman eikä heillä saa rajoituksia. Asunto Eirassa 18 v on ihmisoikeus, mieluummin kartano Helsingin liepeillä.

Vierailija
15/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä raha ei auta onneen

Vierailija
16/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suvussa esim. ottavat perinnöt vastaan vaikka ei olisi tarvetta ja itsekkin ovat jo yli 80-vuotiaita. Perivät toinen toisiaan ja lopulta ne tulee kyllä jälkikasvulle kunhan on ensin perintöverot maksettu useampaan kertaan. Kyseisillä ei siis ole lapsia vaan sisarukset perivät ensin ja sitten heidän lapsensa. Hieman olen kateellinen suvuille joissa jotain älytään miten kannattaisi toimia.

Toinen toisiaan on mahdoton periä. Kun olen perinyt sisareni, hän ei voi enää periä minua.

Sinkuilla ei ole lapsia joten heillä ei ole jälkikasvuakaan.  Jos lapseton kieltäytyy perinnöstä kenelle se menee?

Vierailija
17/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan lapselleni kyllä. Pitäisin itseäni vastuuttomana, jos tuhlaisin ne rahat. Olen paljon saanut itse ja nuorilla polvilla on yhä haastavampaa ja epävarmempaa tulevaisuudessa. Saamani varat laitan eteenpäin lapselleni.

Vierailija
18/76 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku varastaakin säästösi oletko katkera! Meidän suvussa tehtiin näin.

Vierailija
19/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen toisiaan on mahdoton periä. Kun olen perinyt sisareni, hän ei voi enää periä minua.

Sinkuilla ei ole lapsia joten heillä ei ole jälkikasvuakaan.  Jos lapseton kieltäytyy perinnöstä kenelle se menee?

En ehtinyt illalla vastata mutta tilanne on siis se että useampi sisarus jotka lapsettomia ja osalla sitten jälkikasvua ja kaikki iäkkäitä. Kellään ei ole testamenttia. Lapseton sisarus kuolee joten perintö menee hänen sisaruksilleen jotka maksavat siitä veron. SItten kuolee seuraava lapseton joilloin sama perintöosuus alkaa kiertää siellä ja taas menee verot. Jollakin no puoliso joka perii ensin ja maksaa verot kunnes hänen kuoltuaan se toinen puolikas tulee taas tälle puolelle sukua. Lopulta se sama perintö vihdoin tulee seuraavalle sukupolvelle jotka taas maksavat verot. Ja kyse on vieläpä pääosin perinnöstä joka vain on eli eivät käytä sitä. Kyse ei ole isoista summista mutta kuitenkin sellaisista että niistä menee verot jokakäänteessä.

Jos lapseton kieltäytyy niin perintö menee perintökaaren mukaan hänen vanhemmilleen ja jos he ovat kuolleet niin sitten sisaruksilleen ja jos sisarukset ovat kuolleet niin sisarusten lapsille. Jokatapuksessa se perintö tulee lopulta tässä tapauksessa niiden sisarusten jälkikasvulle joilla sitä on koska testamentteja ei ole.

Vierailija
20/76 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä erityisesti, mutta koska olen luonnostani pihi, rahaa säästyy väkisinkin. Kuoltuani omaisuuteni siirtyy parille eläinsuojeluyhdistykselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän