Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko asuntovarallisuus oikeasti varallisuutta?

Vierailija
08.10.2024 |

Oma asunto on "varallisuus"-luokka joka tuottaa negatiivista kassavirtaa. Asuminen maksaa aina joten onko ostetun asunnon hinta ennakkoon maksettuja kustannuksia tai sijoitus?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkkeellä oleva joutuu maksamaan vielä asuntolainaa tai vuokraa niin on se aika kituuttamista. Velattomassa hyvin rempatussa ok-talossa on edullista asustella eläkkeellä ja rahaa jää nätisti joka kuukausi tilille kun ei tarvitse edes kalliita vastikkeita maksella joka kk. 

Mitä kalliita vastikkeita? Minä maksan 182€/kk vastiketta, siihen sisältyy lämpö, vesi ja netti. Tietysti myös pihan kunnossapito, kukkaistutukset, roskahuolto, lumien kolaus, pienemmät remontit (isommatkin tulee halvemmaksi porukassa kuin yhdessä talossa).

Lisäksi sijainti on sellainen että autoa en tarvi. Kyllä on elämä edullista. 😊

Vierailija
102/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto ei ole mikään "sijoitusinstrumentti" vaan ihmisten perustarve. Varsinkin Suomessa jossa on kylmä talvi, asunto on ihan perusedellytys että täällä voi edes elää. Ikuisen kesän maissa saattaa pysyä hengissä taivasallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jos tulee äkillinen rahan tarve niin ensin pitää myydä asunto pois, sitten löytää joku majapaikka itselle ja tavaroilleen. Saa siinä olla nopea sekä myyjänä että ostajana.

Jestas mikä nero taas. Varallisuus ja likviditeetti on eri asioita. 

Vierailija
104/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Kasvukeskusten ulkopuolella ei. Kaksio kp myi itäsuomessa, sai alle 20k. Alle puolet maksetusta.

Kasvukeskuksissa ei jos on katto  putkiremontti, yli 30v okt itse tehty.osta uusi edullisesti tai peri. Asu alle 15v ja myy nouseviin hintoihin.

Vierailija
105/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä luen sen varallisuudeksi. 16 vuotta vanha kivirunkoinen 530 neliön omakotitalo 3.000 neliön tontilla pk-seudulla. Tontti ja rakennuskustannukset maksoivat tuolloin noin 650.000 euroa. Arvo kiinteistövälittäjän mukaan aika tasan 7 numeroa. Itse arvostan varallisuudeksi tuon hankintahinnan.

Vierailija
106/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sota syttyy ja vastapuoli marssii kotiisi, ei ole varallisuutta. Muuten on.

Vierailija
107/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä luen sen varallisuudeksi. 16 vuotta vanha kivirunkoinen 530 neliön omakotitalo 3.000 neliön tontilla pk-seudulla. Tontti ja rakennuskustannukset maksoivat tuolloin noin 650.000 euroa. Arvo kiinteistövälittäjän mukaan aika tasan 7 numeroa. Itse arvostan varallisuudeksi tuon hankintahinnan.

Vau, nyt on päivän satu! 

Ilmeisesti puolet on rakentamatonta varastotilaa tms koska jo 18v sitten  250m2 (as-pa) kivitalon rakentaminen maksoi pks lähes tuon samankokoisella tontilla. 

Vierailija
108/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau, nyt on päivän satu! 

Ilmeisesti puolet on rakentamatonta varastotilaa tms koska jo 18v sitten  250m2 (as-pa) kivitalon rakentaminen maksoi pks lähes tuon samankokoisella tontilla. 

Eiköhän kustannukset riipu paljon siitä, kuinka paljon on tehty itse ja paljonko teetetty.

Ohis

Vierailija
109/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omistaa useita asuntoja ja ne tuottavat voittoa, niin yleensä se on varallisuutta. Oman kodin kanssa on vähän niin ja näin. Sijoitukseksihan sitä ei ainakaan lasketa, sillä koti on pakko olla täällä käytännössä jokaisella, jotta voi elää normaalia elämää. Jos koti on pitkälti velalla ostettu ja muusta joutuu kovasti tinkimään, niin ei se kovin varakkaalta kuulosta. 

Omaa taloasi voi aina käyttää lainan vakuutena jos sitä on jäljellä.

Vierailija
110/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipuu henkilöstä,Elvis ostaa talon miljoonalla,riitää että Elvis on siellä asunut käynyt paskalla,hintapyyntö talosta voi olla helposti kymmenen miljoonaa ja talo käy kaupaksi.Toinen juttu onkin sitten se Matti meikäläinen..persnettoa tulee kun yrität myydä sitä torppaasi.

Vierailija
111/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau, nyt on päivän satu! 

Eiköhän kustannukset riipu paljon siitä, kuinka paljon on tehty itse ja paljonko teetetty.

Ohis

Puutalossa joo mutta kivitaloa et kokonaan rakenna itse ja vaikka pystyisit tekemään ihan maksimin säästö olisi  2000h x 60e = 120ke. Teoriassa.

Mun mies oli 6kk kivitalomme raksalla joten tiedän mitä voi tehdä. Säästö oli lopulta paljon vähäisempi, vain kymppitonneja

Tontti on em maksanut pks vähintään 300 000e ja materiaaleihin ei riitä 650e/m2 edes unelmissa!  Ellei ole varastettua tavaraa ja ilmainen tontti! Jo pelkät LVIS työt tuon kokoisessa on n 70 000e (ilman älyversioita), perustustyöt km samoin. Materiaaleihin jäisi enää 390e/m2

Vähän rotia paskanjauhamisellakin! 

Nykyään talon rakentaminen maksaa km 3000e/m2 eli siitä voi laskea paljonko 536m2 maksaisi

Vierailija
112/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan sinun pakko jossain asua ja sitten vuokralla, jos et omista asuntoasi. Vuokralla asuessa käy juuri noin kuin sanot, siitä vaan maksat kustannuksia etkä voi sitä koskaan myydä ja saada siitä rahaa. Lisäksi omasta asunnostasi kukaan ei voi sinua irtisanoa, kuten vuokra-asunnosta. Jos omistat asunnon, voit sen myös vuokrata ja saada vuokratuloa.

Toisaalta vuokralaisella ei ole yhtiövastikkeen maksua, ei taloyhtiölainaa eikä velan korkoa (ainakaan asunnosta). 

Hyvä huomio. Vuokralainen maksaa ne kaikki vuokrassaan ja hiukan yli 

Luulitko ihan tosissasi, että joku vuokraa sulle asunnon ihan vaan, koska olet niin säälittävä 

Hehheh niinpä, eikö joku muka ymmärrä että vuokrassa on kaikki ne omistusasunnon kulut plus makkarasiivu vuokraloordin leivän päälle.

Vierailija
113/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau, nyt on päivän satu! 

Ohis

Puutalossa joo mutta kivitaloa et kokonaan rakenna itse ja vaikka pystyisit tekemään ihan maksimin säästö olisi  2000h x 60e

No toiset osaa sekä muurata, että tehdä lvis-työt itse. Tai vetää perussähköt. 

Vierailija
114/116 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä ostan kuukausittain palkastani ylijäävillä rahoilla noin tonnilla osakkeita, niin eikö se ole sijoittamista? Miten tämä sitten eroaisi siitä, että omistaisin sijoitusasunnon ja osakkeiden ostamisen sijaan lyhentäisin kuukausittain sen lainaa.

Varmaan on vielä nykyisinkin mahdollisuus löytää sijoitusasuntoja, jotka ovat kassavirtapositiivisia, vaikka niistä olisikin maksanut selvästi yli puolet lainalla. Yleensä tällaisiin asuntoihin liittyy kuitenkin merkittäviä riskejä joko asunnon kunnon tai sitten uuden vuokralaisen löytämisen (kun nykyinen lähtee) tai jälleenmyyntiarvon suhteen. Siihen on syynsä, miksi asunto on halpa suhteessa siitä saatavaan vuokraan.

Harkitsin itse pitkään sijoitusasunnon hankkimista, mutta tarkemmin laskettuani tulin siihen tulokseen, että osakkeista saa suurella todennäköisyydellä paremman tuoton paljon pienemmällä riskillä ja vaivannäöllä.

Mielestäni sijoitusasuntohommiin ei kannatakaan ryhtyä vain tuoton tavoittelu mielessä vaan pitää olla kiinnostunut vuokraustoiminnasta, asunnoista / kiinteistöistä teknisessä mielessä jne. Toisaalta, mihin muuhun sijoituslajiin saa noin paljon velkavipua ja veroetuja?

Vierailija
115/116 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi eikä saa tehdä itse. 

Esim ikkunoiden, ontelolaattojen tai kattotuolien asennus ei onnistu yhdeltä mieheltä mitenkään. 

Ja kyllä tuossa meidän 240m2 talossa + 84m2 autotallissa oli sen verran muuraamistakin ettei palkkatyöhön olisi ehtinyt ollenkaan! 

Puutalot tehtiin iltapuhteina ja viikonlopuisin vuodessa. Kumma kyllä ammattilaisiltakin meni kivitalossa useampi kuukausi meidän apuna. 

Vierailija
116/116 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi eikä saa tehdä itse. 

Esim ikkunoiden, ontelolaattojen tai kattotuolien asennus ei onnistu yhdeltä mieheltä mitenkään. 

Ja kyllä tuossa meidän 240m2 talossa + 84m2 autotallissa oli sen verran muuraamistakin ettei palkkatyöhön olisi ehtinyt ollenkaan! 

Puutalot tehtiin iltapuhteina ja viikonlopuisin vuodessa. Kumma kyllä ammattilaisiltakin meni kivitalossa useampi kuukausi meidän apuna. 

250 ei 240m2. typoerror