Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisen ihmisen pakkomielteinen riippuvuus itsestä, miten päästä eroon?

Vierailija
08.10.2024 |

Tilannehan on sellainen,että monen vuoden aikainen tuttu seuraa jatkuvasti somessa tekemisiäni, paikalla oloja,ja kirjoittelee viestejä,vaikka niihin ei vastaa.Aiemmin viesteily oli vastavuoroisempaa, nyt jo useamman vuoden ennemminkin yksipuolista. Kertoo päivänsä sisällöstä ja tekemisistään,jatkaa viestejä,vaikka en ole edes lukenut aiempia.Olen pyytänyt josko lähettelisi muille kavereilleen,sillä olen itse kiireinen opiskelujen takia.Olen lisäksi useamman lapsen äiti,eikä minulla ole aikaa eikä jaksamista kuunnella. Eikä enää haluakaan :( :( :( :( Hänellä ehkä jotain autismipuolen häiriötä/persoonaa,itse sanoo että on pakko oireinen häiriö ja sanoo olevansa kovasti kiintynyt kuin ihastunut(ei parisuhde mielessä). Olen sanonut kasvotusten ja viesteillä,mutta tilanne ei muutu ja luulen,että hänen elämänsä on jollain lailla jumittunut ja odottaa vain koska vastaan.Pelkään, että jos katkaisen välit täysin hän murtuu. Asumme lähekkäin ja hän hakeutuu kuin sattumalta samoihin paikkoihin,joissa käyn. Osaisiko joku auttaa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hankala ja varmasti ahdistava tilanne. Paras olisi pyytää lopettaa viestien lähettely tai vaihtaa numeroa, mutta ei luultavasti auta.

Vierailija
2/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et jaksa kuunnella? Miten somessa edes "kuunnellaan"...?

Olet jo kantasi tehnyt hänelle selväksi, etkä lue hänen sepustuksiaan, joten se on sitten siinä sinun osaltasi, mitä voit tehdä. Onko siitä jotain vahinkoa, jos joku roikkuu sometililläsi yksipuolisesti siellä kirjoittelemassa? Itse en ole sellaisissa, joten en nyt ihan tajua, mikä tässä on ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitin epäselvästi asiani,hän siis kirjoittaa minulle somekanavissa yksityisviestejä.Koen tämän kuunteluksi,kun tätä jatkunut vuosia.

Vierailija
4/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano selkeästi että et halua pitää yhteyttä kuten olet jo aiemmin kertonut ja estä se.

Vierailija
5/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä yksityisviestejä voi mitenkään estää? Tai vain poistaa ne, lukematta niitä?

Vierailija
6/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet opiskelija, niin kannattaa tuohon kirjoituspuoleen keskittyä ihan tosissaan 😳

Vierailija
7/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä yksityisviestejä voi mitenkään estää? Tai vain poistaa ne, lukematta niitä?

Voi tietysti,mutta jotenki tuntuis pahalta tehdä niin toiselle :(:(:( haluaisin että hän lopettais mut sanominen ei ole auttanut.

Vierailija
8/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kyynel kun sulla on rankkaa. 

Vierailija
9/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näihin auta kuin estot päälle vain.

Vierailija
10/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on usea lapsi, miksi kirjoittelee just sulle. Koska aikaa ei takuulla ole tai varmaan kiinnostusta.

Vierailija
11/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle, että hänen käyttäytymisensä on ahdistavaa, etkä usko että hän on sitä ymmärtänyt eikä tee sitä pahalla, mutta toivot etäisyyttä tällä hetkellä kaverisuhteeseen. Ja sitten kun/jos tilanne muuttuu niin tarvitsette rajat, joita on noudatettava. 

Vierailija
12/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tietysti,mutta jotenki tuntuis pahalta tehdä niin toiselle :(:(:( haluaisin että hän lopettais mut sanominen ei ole auttanut.

Sinusta tuntuu pahalta joka tapauksessa. 

Vierailija
13/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joku on kimpussa jatkuvasti, ahdistaa. Joillakin ei ole oikein sopivaisuuden tajua, eikä halua kunnioittaa rajoja. Sellaisille ei saa antaa periksi, koska jos vähänkään antaa siimaa, niin tilanne vaan pahenee. Pitää olla myös valmis puhumaan asiasta suoraan, jos hienovaraisempi menettelytapa ei mene perille. 

Vierailija
14/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen voi jatkua vaikka 20 vuotta. Tai koko loppuelämän.

Vierailija
15/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisitte sopia jostain säännöistä sen suhteen, kuinka usein ja miten saa ottaa sinuun yhteyttä. Jonkinlainen kompromissi.

Vierailija
16/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estäisin kaikkialla ja pitäisin viestit tallessa.

Jos alkaisi ilmestyä oven taakse niin sitten lähestymiskielto.

Eihän tuo nyt terveen ihmisen käytöstä ole vaan on pakkomielteinen sinusta

Vierailija
17/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan saman kaliberin juttu mutta tulee mieleen baby reindeer -sarja

Kertoisin tälle henkilölle mahdollisimman hienovaraisesti, pyrkien olemaan satuttamatta tai loukkaamatta (ihan oman turvallisuuteni vuoksi), että välit on laitettava poikki toistaiseksi. Syy oma kuormittuminen tms. Pyytäisin olemaan ottamatta yhteyttä millään tavalla. Neuvoisin lempeästi tahoja, joihin tämä hlö voisi ottaa yhteyttä, erilaisia keskusteluapuja.

Ehdottomasti muuttaisin kauemmas. 

En estäisi tässä kohtaa somessa ym, jotta näen pystyykö noudattamaan rajoja.

Jos nämä ei auta ja edelleen ottaa yhteyttä, joutuisi toteamaan että tilanne on paha. Sitten koittamaan saako lähestymiskieltoa.

Toivon parasta sinulle.

Vierailija
18/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa,jos katkaisen välit, miten hän pärjää. On sanonut,että ei kestä sitä.On paljon kaikkea sellaista lisäksi,jota en viitsi kertoa,jos sattuukin lukemaan tätä ja tunnistaa,On tosiaan pakkomielteinen ja se alkanut ahdistaa koko ajan enemmän.Hän myös välillä suuttuu,kun en ole kertonut hänelle jotain asiaa,jos hän on yksipuolisesti elätellyt toiveita asian toteutumisesta minun kanssa ja teenkin sen jonkun ystäväni kanssa ja hän kuulee sen,kun tunnemme samoja ihmisiä.Myös puhuu minusta muille kuin olisin ylijumala,jonka teot ovat oikein ja sanomisiani ei kyseenalaista ja pettyy,jos olen väärässä ja saattaa kirjoittaa vuosien jälkeen jostain asiasta, että sanoit näin joskus ja se ei ole niin.Ymmärrän järjellä,että pitää sanoa vielä kerran ja sitten estää,mutta se tuntuu kaikesta huolimatta pahalta ja julmalta.

Vierailija
19/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/24 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan aika empaattinen, ehkä sinulla on yleensäkin vaikeuksia pitää omat rajat?

Nyt kannattaa ehdottomasti opetella laittamaan rajat. Ymmärrän, että tuntuu pahalta, mutta sinun on ajateltava itseäsi ja omaa hyvinvointiasi. On aivan selvää että k.o. henkilö ei ole ihan normaali, ja tilanne voi ajan kanssa mennä entistä pahemmaksi. 

Sinä et ole vastuussa tämän ihmisen hyvinvoinnista. Voit neuvoa hänelle auttavia tahoja, mutta sinä et ole se.