Attendo aloittaa YT-neuvottelut
Kohta ei kannata työttömien opiskella hoitoalaakaan. Työt loppuvat pian hoitajiltakin.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Se johtuu siitä, kun hoivakoteja suljetaan, niin ei tarvitse enää työvoimaa niin paljon.
Niin, ja tämä puolestaan johtuu sote-alueiden leikkauksista. Ei ole enää rahkeita ostaa hoivapalveluja yksityiseltä.
No mihinkäs pannaan mummot ja papat, kun paikkakunnan ainoa hoivakoti on se yksityistetty Attendo?
Hoidetaan kotiin. Tosi monet asuu kotona loppuun asti. Monet vanhukset haluaakin asua mieluummin kotona. Jos joku ei jostain syystä kotihoidon kanssa tosiaan pärjää, voi saada asumispalvelupaikan oman hyvinvointialueen miltä tahansa paikkakunnalta.
Kotihoidon myöntämisen kriteerit tiukentuivat monessa kunnassa hiljattain eli selvästi sitä kotihoitoakaan ei haluta tarjota.
Hoitajamitoitusta pienennetään, joten hoitajia voi laittaa pihalle. Toki hinnoissahan se ei näy, joten "samasta kakusta" menee vain isommat siivut harvemmille.
No mutta kyllähän persut suomen suurimpana "työväenpuolueena" hoitaa homman taas parempaan suuntaan. (ovat itse sanoneet olevansa Suomen suurin). Heillä on "hyvä" hallitusohjelma 🤣.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee totuus:
Ei se määrä vaan materiaali.
Se, että hoitohenkilökunnasta olisi tänä päivänä pulaa, on mennyttä kalua, koska mitoitusta on kokoajan laskettu ja säästetään sekä leikataan kaikesta mahdollisesta mikä on järjetöntä..
HYVISTÄ ja AMMATTITAITOISISTA hoitajista on edelleenkin pulaa, mutta hoidon laadulla ei ole mitään väliä tässä yhteiskunnassa koska kytätään vaan rahaa.
Moni hyvä hoitaja on jo lähtenyt alalta, eivätkä enää ikinä palaa hoitoalalle.
Kiitos.
Mä lähden hoitoalalta heti kun mahdollista. Olen lähihoitaja ja valmistun pian sairaanhoitajaksi, mutta en todellakaan aio tehdä tätä työtä eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee totuus:
Se, että hoitohenkilökunnasta olisi tänä päivänä pulaa, on mennyttä kalua, koska mitoitusta on kokoajan laskettu ja säästetään sekä leikataan kaikesta mahdollisesta mikä on järjetöntä..
HYVISTÄ ja AMMATTITAITOISISTA hoitajista on edelleenkin pulaa, mutta hoidon laadulla ei ole mitään väliä tässä yhteiskunnassa koska kytätään vaan rahaa.
Kiitos.
Mä lähden hoitoalalta heti kun mahdollista. Olen lähihoitaja ja valmistun pian sairaanhoitajaksi, mutta en todellakaan aio tehdä tätä työtä eläkeikään asti.
Mihinkäs te kaikki irtisanoutuvat hoitajat meinaatte mennä, kun joka puolella irtisanotaan porukkaa ja yhteen työpaikkaan saattaa olla satoja hakijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee totuus:
Kiitos.
Mihinkäs te kaikki irtisanoutuvat hoitajat meinaatte mennä
Ja mitähän se sinulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee totuus:
Kiitos.
Mihinkäs te kaikki irtisanoutuvat hoitajat meinaatte mennä
Kirjoitinko hakevani johonkin töihin? Mulla on omat suunnitelmat.
Jep. Tällaiset uutiset karkoittavat loputkin hakijat hoitoalalta. Nuoret jo muutenkin vaihtamassa alaa ja satatuhatta pirjoa ja eilaa jää eläkkeelle lähivuosina. Mitäs sitten tehdään? Kotihoitoon ei saa väkeä kun työtahti on hirveä, eikä ne mummot siellä pärjää nytkään ja suuret ikäluokat pahimmassa hoivaiässä kymmenen vuoden sisään. Kielitaidottimilla kausityöläisilläkö tämä homma vedetään kasaan? Sairaaloissa senioriteettia ei synny, rekrykiellot ja hoitajapula samaan aikaan.
LouLou kirjoitti:
Se johtuu siitä, kun hoivakoteja suljetaan, niin ei tarvitse enää työvoimaa niin paljon.
Täällähän on meillä oikein sherlock holmes kommentoimassa.
Katopa kun se tarve hoivaåaikoille ei ole kadonnut mihinkään, päinvastoin, mutta hyvinvointialueet säästävät eivätkä lähetä vanhuksia lakisääteiseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hyvä hallitusohjelma. 100 000 uutta työpaikkaa...
Ei nyt ole hallitusohjelmasta kyse. On kyse yksityisen firman saneerauksesta.
On. Hyvinvointialueet ostavat palvelut noilta.
Näistä säästöistä ja saksimisista johtuen olisi sekä eettistä että inhimillistä saada Eutanasia-laki voimaan. Toivotaan, että on mahdollisuus päästä ajoissa pois, jotta ei tarvitse jäädä kenenkään taakaksi tai selviytymään ja kitumaan totaalisessa yksinäisyydessä kunnes viikatemies suvaitsee saapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Niin, ja tämä puolestaan johtuu sote-alueiden leikkauksista. Ei ole enää rahkeita ostaa hoivapalveluja yksityiseltä.
Järjestävät vanhusten hoidon mieluummin kotiin vietävinä palveluina ja haluavat kehittää enemmän yhteisöllistä asumista ja digitaalisia palveluja. Nämähän tulevat halvemmiksikin kuin ympärivuorokautinen hoito. Outoa minusta on, ettei Attendo ole lähtenyt mukaan uudistumaan, vaan pitäytyy vain vanhanaikaisissa hoivakotikonsepteissa.
Miksi sinun pitää tulla kommentoimaan ketjuun, kun ei näy olevan mitään käsitystä alasta josta keskustellaan?
Palvelutaloihin päästään, kun millään kotihoidon maksimikäyntikerroilla ei enää pärjätä kotona, ja kun päätöksen ja palvelutaloon siirtymisen välillä menee vielä yleensä kuukausia niin nämä ihmiset ovat todella huonokuntoisia usein sekä fysiikaltaan että kognitiivisilta kyvyiltään.
Miten htissä sä asutat "yhteisöllisesti" ympäriinsä juoksevan, keittolevyjä kotona päälle laittavan ja kakkaa syövän dementikon tai toisaalta liikuntakyvyttömän ihmisen jonka vaipan vaihtoon tarvitaan 2 ihmistä ja jota pitää syöttää? Mitä digitaalisia palveluita sä tarjoat heille?
Ja höpö höpö. Täällä koulutetaan lähihoitajiksi ihan ketä vaan koulutustaustaan katsomatta ja kielitaitovaatimuksista ei välitetä yhtään ei koulutus- eikä rekrytointivaiheessa.
Sairaanhoitajana taasei voi toimia jos ei osaa kieltä, koska nykyään on käytössä sähköinen kirjaaminen ja tiedot luetaan usein sieltä itsenäisesti, ja onhan sairaaloissa pakko ymmärtää mitä kollegat ja lääkärit sanovat kiivastahtisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee totuus:
Kiitos.
Mihinkä
Hieno juttu, jos töitä et tarvitse itsesi elättämiseen. Harvalla hoitajalla noin eikä varsinkaan lähihoitajan koulutus ole minkäänlainen valtti hoitoalan ulkopuolella. Siksi moni hoitaja joutuu toteamaan, että eipä niitä töitä muualta saa ellei ole valmis laskemaan roimasti palkkaa. Jos sittenkään. Uhotahan aina saa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tervettä järjestää muutosneuvotteluita sielläkin. Saadaan siivottua pahimmat lusmut ja ankeuttajat pois kun ei kauhean usein niitä järjestetä hoitoalalla.
Toivottavasti tuollainen asennevammainen jätetään hoidotta,kun se ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee totuus:
Kiitos.
Mä lähden hoitoalalta heti kun mahdollista. Olen lähihoitaja ja valmistun pian sairaanhoitajaksi, mutta en todellakaan aio tehdä tätä työtä eläkeikään asti
Missä kirjoitin etten tekisi töitä? En yhtään missään. Sä vedät nyt koko ajan ihan omia päätelmiä musta ja metsään menee koko ajan. Ei lähihoitajan koulutus ole mun ainoa koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee totuus:
Kiitos.
Mä lähden hoitoalalta heti kun mahdollista. Olen lähihoitaja ja valmistun pian sairaanhoitajaksi, mutta en todellakaan aio tehdä tätä työtä eläkeikään asti
Lähihoitajan palkka on yllättävän hyvä peruskoulutuksena/ammattikoulusta. Ei kaupan alalla tai MARAlla kannata tollaisista palkoista ees unelmoida. Teknologiateollisuuden TESsissäkin kolmivuorossa tienaa suunnilleen samat kuin lähihoitajat tällä hetkellä saa päivävuorosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Järjestävät vanhusten hoidon mieluummin kotiin vietävinä palveluina ja haluavat kehittää enemmän yhteisöllistä asumista ja digitaalisia palveluja. Nämähän tulevat halvemmiksikin kuin ympärivuorokautinen hoito. Outoa minusta on, ettei Attendo ole lähtenyt mukaan uudistumaan, vaan pitäytyy vain vanhanaikaisissa hoivakotikonsepteissa.
Miksi sinun pitää tulla kommentoimaan ketjuun, kun ei näy olevan mitään käsitystä alasta josta keskustellaan? Palvelutaloihin päästään, kun millään kotihoidon maksimikäyntiker
Höpöhöpö nyt. Sinulla on hyvin yksipuolinen kuva vanhustenhoidosta. Olet selvästi jossain hoivakotikuplassa etkä näe kokonaisuutta. Kotiin vietävät palvelut ja digitalisaatio ovat tänä päivänä se juttu. Eikä digitalisaatio edellytä, että kaikkien hoidettavien tarvitsisi osata käyttää nettiä, vaan se voi olla esimerkiksi etämonitorointia tai -seurantaa. Monia liikuntakyvyttömiä ja kahden hoidettavia ollaan hoidettu kotona ihan loppuun saakka. Tervetuloa vaan kotihoitoon, jos Attendo irtisanoo hoivakodista. Kyllä kaikki vanhukset hoidetaan, vaikka eri tavalla kuin ennen.
Tässä tulee totuus:
Kiitos.