Valitsetko halvimman sähkösopimuksen vai maksatko mielelläsi lisähintaa jos sähkö on ns. vihreää?
Kommentit (28)
En maksa ylimääräistä vihreästä sähköstä, enkä osallistu hiilijalanjäljen vähentämiseen mitenkään niin kauan kuin valtio kehottaa tekemään lisää vauvoja ja sallii lemmikkieläimet.
Tuo lisähinta on huijausta ja viherpesua. Sähköä tuotetaan niillä laitteilla mitä on ja päästöt ovat vakiot. Jos joku haluaa maksaa lisähintaa siitä että mukamas hänen sähkönsä olisi vihreää, joutaakin menettämään rahansa.
Olen arkirealisti ja mikään muotivihreä ei ole edes vaihtoehto, koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
En maksa ylimääräistä vihreästä sähköstä, enkä osallistu hiilijalanjäljen vähentämiseen mitenkään niin kauan kuin valtio kehottaa tekemään lisää vauvoja ja sallii lemmikkieläimet.
Ja kehottaa lisäksi sinua laihduttamaan ja menemään töihin. Aivan törkeää.
Moni sähköautoilija hehkuttaa ajavansa päästöttömästi mutta lataa sen autonsa kuitenkin halvimmalla pörssisähköllä joka on tuotettu pääasiassa fossiilisilla polttoaineilla.
Ei kiinnosta mitkään vihreä jutut. Otan halvimman.
Miten vihreäsähkö ja synkällä hiilivoimalla tuotettu sähkö erotetaan toisistaan? Siinä vastaus aloittajan kysymykseen
Vierailija kirjoitti:
Moni sähköautoilija hehkuttaa ajavansa päästöttömästi mutta lataa sen autonsa kuitenkin halvimmalla pörssisähköllä joka on tuotettu pääasiassa fossiilisilla polttoaineilla.
Ja pienet kiinalaiset lasten kädet ovat louhineet koboltin akkuihin.
Vattenfallilta olen saanut parhaat ja halvimmat sopimukset ja ainakin väittävät sähkön olevan kestävästi tuotettua. En sen tarkemmin ole perehtynyt.
Meni sähkömyyjä vaihtoon, kun ei tarjonnut vaihtoehdoksi kuin maksaa joko aurinko- tai tuulisähköstä.
Jos se ensimmäinen on tuotettu päivänvalossa ja hiilisähkö yön pimeydessä.
Vierailija kirjoitti:
Miten vihreäsähkö ja synkällä hiilivoimalla tuotettu sähkö erotetaan toisistaan? Siinä vastaus aloittajan kysymykseen
Et sitten lukenut aloituksen artikkelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten lukenut aloituksen artikkelia.
En jatkuvasta kaupustelusta huolimatta ole vieläkään Hesarin tilaaja. Tyyli on muuttunut vuosien saatossa omaan makuuni liian saarnaavaksi. Jos koen tarvitsevani mielipidekasvatusta voin aina avata Yleisradion ihan "ilmaiseksi".
Mä otin just vattenfallin 2 vuoden sopimuksen. Niillä oli fortumin kanssa suht samanhintaiset tarjoukset, fortumia en halunnut. Ydinvoimalla tuotettu sähkö olisi kaikista parasta, tuulivoima on suuri kusetus jos luontoa ajatellaan.
Olen vähän skeptinen tuon suhteen, että kallimpi sähköni olisi mitenkään vihreämpää.
Kun lopputuote on täysin sama riippumatta sen tuotantotavasta (eli sähköä tulee töpselistä), niin ainoastaan halvalla hinnalla on merkitystä.
Hieman kuin auton polttoaine, ei ole järkevää ostaa Nesteeltä jos viereisellä ST1:llä hinta on alempi samaa tuotetta. Teboil on siitä mielenkiintoinen, että aina voi jotain yritystä boikotoida omaksi tappiokseen vaikka sielläkin myydään ihan sitä samaa lopputuotetta.
Ihan pörssisähköllä on menty, ei viitsi ruveta sähläämään noiden sopimusten kanssa, kun maksaa noin 50 euroa kuukaudessa meillä.
Vierailija kirjoitti:
Samasta putkesta se sähkö tulee vai meinatko että vihreälle on omat kaapelit🤣
Sähkösutoilu EI ikinä ole päästötöntä!
Minulla oli ennen vihreä pörssisähkö. Rupesi kuitenkin vtuttamaan ne hinnat ja muukin sähkön hinnoittelu.
Nykyään minulla on halvin mahdollinen määräaikainen sopimus. En palaa pörssisähköön ennenkuin hinnanvaihtelut saadaan kuriin. Enkä vihreään sähköön ennenkuin sen hinta tippuu saastuttavan sähkön tasolle.
En todellakaan osta mitään valevihreää sähköä. Ottakaa selvää, mitä tuulivoimasähkön tuottaminen tekee luonnolle ja maisemille.