Harmittaa kun ei saa vaidettua parkivaloa. Iso käsi, eikä yllä sormenpäillä vääntämään
On sitä yrittänyt pienempikätinenkin. Hyundai Matrix ja toisen puolen parkkivalo.
Eikö tosiaankaan ole kukaan kehitellyt monitoimityökalua, jolla voisi vääntää ja kääntää ahtaissa paikoissa?
Kommentit (19)
Tämöisessä työkalussa pitäisi olla lukittava nivel ja moneen muuntuva kärki. Ja tämmöistäkö ei sitten ole missään myynnissä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Ota umpio irti.
Tämä ei ollutkaan tullut mieleen. Vanha auto. Menee varmaan jotain rikki kun umpiota alkaa irrottamaan ja jos on vielä kovatöinen operaatio.
ap
Aja se rotisko paalaamoon ja käy ostamassa kunnon kulkupeli.
Mitä siinä lampun takana on vaihtamisen esteenä?
Se on kumma miten noiden polttimoiden "paikoista" pitää tehdäkin niin ahtaita, ettei nissä mahdu kunnolla operoimaan. Mä olen itse ottanut tavaksi pyytää, että vuosihuollossa tsekkaavat polttimot ja vaihtavat, jos tarve.
Mulla ei ole paksut sormet, mutta lyhyet, ja niillä ei edes välttämättä yltäisi polttimoita vaihtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä lampun takana on vaihtamisen esteenä?
Siinä on jotain mutkikaita ohuita jäykkiä putkia että käsi ei mahdu sinne ja sitten sormenpäillä pitäisi yrittää kääntää sen putken ympärillä. Se on siinä ihan hyvin näkyvillä mutta kun ei vaan ihan parilla sormella riitä voima sitä kääntämään. Monenlaisella pihdillä olen yrittänyt mutta sitten taas pihtien pää laajenee niin isoksi ja ei voi kääntää.
ap
ei sitä umpiota tarvitse välttämättä irti ottaa, löysäät ja katsot että tuliko tilaa tarpeeksi. jos ei niin sit irrotat.
Aikanaan Passatissa oli toisen puolen polttimossa sama ongelma. Kun vein sitten lopulta merkkikorjaamoon ja kysyin asiasta niin kertoivat että heillä on erikoistyökalu, ei sinne taitavankaan mekaanikon käsi ja sormet taivu. Lapsen kädellä olisi voinut onnistua.
Katsastus tänään ja sen takia olisin vauhtanut. Olen yrittänyt tehdä jotain työkalua mutta en vielä ole onnistunut ja ei taida aika riittää enää. Kolme pikkuvikaahan saa olla ettei joudu uusintakatsastukseen. Tämä parkki on sitten ensimmäinen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma miten noiden polttimoiden "paikoista" pitää tehdäkin niin ahtaita, ettei nissä mahdu kunnolla operoimaan. Mä olen itse ottanut tavaksi pyytää, että vuosihuollossa tsekkaavat polttimot ja vaihtavat, jos tarve.
Mulla ei ole paksut sormet, mutta lyhyet, ja niillä ei edes välttämättä yltäisi polttimoita vaihtamaan.
Syyn kerroit itse. Lisää töitä merkkikorjaamoille joilla on merkkikohtaiset työkalut
Kehittele itse tuo työkalu, kun sinulla on siitä hyvä visio. Jos se on oikeasti toimiva patentoi se ja jos saat sen tuotteistettua tai patentin myytyä voit saada sillä rahaa.
Mutta todellisuudessa usein auton polttimon vaihto vaatii umpion irroituksen/löystämisen. Edes pienikätinen ei välttämättä vaihtoa pysty tekemään ilman tuota operaatiota.
Jos lähelläsi on Motonet, niin ainakin ennen oli palvelu, että jos ostit sieltä polttimon vaihtoivat sen ilmaiseksi tai nimellistä korvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsastus tänään ja sen takia olisin vauhtanut. Olen yrittänyt tehdä jotain työkalua mutta en vielä ole onnistunut ja ei taida aika riittää enää. Kolme pikkuvikaahan saa olla ettei joudu uusintakatsastukseen. Tämä parkki on sitten ensimmäinen.
ap
Käy jossain autohuoltamolla vaihdattamassa, niillä on välineet. Ehtivät sen vaihtaa jossain välissä ilman ajanvarausta.
Otappa lasten jousipyssyn imukuppinuoli siihen kuppiin pikaliimaa ja paina lamppuun n kymmenen sekunttia, kiertele auki.
Vierailija kirjoitti:
Otappa lasten jousipyssyn imukuppinuoli siihen kuppiin pikaliimaa ja paina lamppuun n kymmenen sekunttia, kiertele auki.
Typerintä mitä voi tehdä.
Taitaa olla tuo umpion irrottaminen nykyautoissa vakioproseduuri jos pitää jokin polttimo vaihtaa. Katso auton ohjekirjaa, jos se neuvotaan siellä - einakin meidän molemmissa autoissa näin on. Eikös jokin EU-direktiivikin määrää että polttimoiden pitää olla käyttäjän itse vaihdettavissa. Sitä kain ei taideta sanoa, että kuinka helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kehittele itse tuo työkalu, kun sinulla on siitä hyvä visio. Jos se on oikeasti toimiva patentoi se ja jos saat sen tuotteistettua tai patentin myytyä voit saada sillä rahaa.
Mutta todellisuudessa usein auton polttimon vaihto vaatii umpion irroituksen/löystämisen. Edes pienikätinen ei välttämättä vaihtoa pysty tekemään ilman tuota operaatiota.
Jos lähelläsi on Motonet, niin ainakin ennen oli palvelu, että jos ostit sieltä polttimon vaihtoivat sen ilmaiseksi tai nimellistä korvausta vastaan.
Hyundai Matrix on jo vanhahko malli, ei ole enää ihan äsken ollut uutena myynnissä, lisäksi aika maailmanlaajuinen auto. Jos polttimonvaihto olisi oikea ongelma, siihen olisi jo kehitetty joku erikoistyökalu mikä olisi jo saatavilla, mutta näin ei ole. Tuskin kenenkään kannattaa rueta tekemään vain johonkin tiettyyn melko harvinaiseen automalliin sopivaa työkalua, menekkiä tuskin on riittävästi kattamaan kaikki kehitys ja valmistuskustannukset.
Kuvakin löytyi konehuoneesta, ei tuo näytä tavanomaiselta kummemmalta:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1723643434424487&set=pcb.172364367…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehittele itse tuo työkalu, kun sinulla on siitä hyvä visio. Jos se on oikeasti toimiva patentoi se ja jos saat sen tuotteistettua tai patentin myytyä voit saada sillä rahaa.
Mutta todellisuudessa usein auton polttimon vaihto vaatii umpion irroituksen/löystämisen. Edes pienikätinen ei välttämättä vaihtoa pysty tekemään ilman tuota operaatiota.
Jos lähelläsi on Motonet, niin ainakin ennen oli palvelu, että jos ostit sieltä polttimon vaihtoivat sen ilmaiseksi tai nimellistä korvausta vastaan.
Hyundai Matrix on jo vanhahko malli, ei ole enää ihan äsken ollut uutena myynnissä, lisäksi aika maailmanlaajuinen auto. Jos polttimonvaihto olisi oikea ongelma, siihen olisi jo kehitetty joku erikoistyökalu mikä olisi jo saatavilla, mutta näin ei ole. Tuskin kenenkään kannattaa rueta tekemään vain johonkin tiettyyn melko harvinaiseen automalliin sopivaa
Autohuolloilla on huhujen mukaan erikoistyökaluja kyseiseen työhön. Ymmärsin, että aloittajalla oli mielessä monitoimityökalu (ajatuksena tyyliin linkkuveitsi eli yhdessä rungossa monipuoliset vaihtoehdot) jota helppo muokata erilaisiin hankaliin paikkoihin sopivaksi, ei pelkästään yhteen työhön.
.....jatkoa...
Katsastusmies mainitsi että ko. hommaan on olemassa erikoistyökalu. Niin eihän tuo vaikealta hommalta näytä tuo polttimon vaihto. Kunhan käsi sen mahtuisi tekemään. Varmaan lapsikin sen osaisi tehdä:) Kun pieni käsi.
Oli muuten sitten tosiaankin se kolmas vika, mutta kun ei ollut neljäs, niin ei uusintakatsastusta.
Muut viat oli mm. vetonivelen suojakumi vasen edessä uloin?
Mitenkä tuonkaan tekee. Avaimia pitää hommata.
ap
Ota umpio irti.