Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokraemäntä piti 1700 euron vakuuden itsellään

Vierailija
07.10.2024 |

"Vuokraemäntä yritti maksattaa käytettynä ostettujen kalusteiden vauriot, lähes 50 vuoden ikäisen haljenneen kylpyhuoneen kynnyksen ja rikkoutuneen jääkaapin kahvankin vuokralaisellaan. Kulujen periminen kävi helposti, kun emäntä piti asukkaan 1 700 euron vuokravakuuden itsellään. Asukas kävi puolustukseen ja nosti vuokraemäntää vastaan kanteen. Käräjäsalista tuli tyly tuomio, joka kävi kalliiksi vuokraemännälle.

Vuokralaisten tuhoamista asunnoista riittää uutisoitavaa, mutta eivät kaikki vuokranantajatkaan ole nuhteettomia.

Vuokraemäntä kieltäytyi palauttamasta asukkaansa takuuvuokraa, koska hän löysi asunnosta yli takuuvuokrasumman edestä vauriota.

Erikoisin vaurioista koski vähäistä halkeamaa kynnyksessä, josta vuokralainen oli ollut puolentoista vuoden mittaisen asumisensa aikana yhteydessä omistajaan.

Vuokraemäntä oli vasta muutaman vuoden omistanut asunnon, joka oli parikymmentä vuotta sitten uusittuja keittiökalusteita lukuun ottamatta alkuperäisessä asussaan. 1976 rakennettu talo odotti linjasaneerausta.

Asuntoa oli kohennettu käytetyillä komeroilla ja suihkukaapilla, jotka olivat vaurioituneita. Vaurioista oli mennyt tieto vuokraemännälle, ja asukas oli etsinyt niihin sopivia varaosia, muttei ollut löytänyt.

Suihkukaapin kannake oli murtunut, ja lastulevykomeron saranat olivat pettäneet ovien painosta.

Huoneiston keittiökalusteet oli uusittu lähes 20 vuotta sitten ja jätevaunun kisko oli ajan saatossa vääntynyt.

Huoneiston kunnosta saattoi päätellä, että se oli parhaat päivänsä nähnyt, kun vuokralainen asettui siihen asumaan. Keittiön lieden tausta kertoi edellisten asukkaiden ruokalistoista. Ajan kuluminen näkyi likana ikkunapuitteissa, joista vuokralainen ennen muuttoa otti valokuvia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010738510.html

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokraemäntä, mutta en ole koskaan ottanut takuuvuokrarahoja itselleni. Asia on aina hoidettu pankissa. En halua, että minun tililläni seisoo toisen ihmisen (ventovieraan) rahoja. Entä jos minä kuolen vuokrasopimuksen aikana? 

Vierailija
2/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokraemäntä, mutta en ole koskaan ottanut takuuvuokrarahoja itselleni. Asia on aina hoidettu pankissa. En halua, että minun tililläni seisoo toisen ihmisen (ventovieraan) rahoja. Entä jos minä kuolen vuokrasopimuksen aikana? 

Olen vuokraisäntä enkä ole perinyt takuuvuokria.  Omaan kotivakuutukseeni sisältyy vuokralaisen vakuutus 27€/v.  Korvaa jos vuokralainen tekee tuhojaan, tai asunto jää tyhjilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin näkee että kannattaa kuvata asunto heti muuttaessa.

Vierailija
4/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokravakuudesta voi periä vain maksamattomat vuokrat, jos ei muuta ole vuokrasopimuksessa tai sen muutoksessa kirjallisesti molempien allekirjoituksella vahvistettuna sovittu.

Vakuus on sitten asia erikseen...

Vierailija
5/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota vuokraemäntääni, koska hän on tässä viiden vuoden asumisen aikana yrittänyt keksiä kaikenlaisia omia sääntöjään ja uusia maksuja, todella epäloogisia vieläpä ja muut hänen entiset ja nykyiset vuokralaiset on kertoneet samaa tarinaa. Olen muuttaessa maksanut kahden kuukauden takuuvuokran ja pitänyt asunnosta hyvää huolta. Jos muutan joskus pois, jätän siinä kohtaa kahden kuukauden vuokrat maksamatta, niin ei tarvitse jännittää mitä hullutuksia akka keksii.

Vierailija
6/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hyvin tavallista, ettei niitä palauteta. Vuokranantajat tietävät, ettei varsinkaan köyhempi vuokralainen uskalla lähteä oikeuteen vaatimaan rahojaan.

Vierailija
7/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on hyvin tavallista, ettei niitä palauteta. Vuokranantajat tietävät, ettei varsinkaan köyhempi vuokralainen uskalla lähteä oikeuteen vaatimaan rahojaan.

Kannattaa vuokrata firmoilta tai jättää  takuuta vastaava summa maksamatta vuokrissa

Vierailija
8/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneus sai ansaitsemansa palkan. Vuokraemännän ahneus.

Vierailija
9/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuokranantaja yritti pitää 1200 euron vakuuden jonka sosiaalitoimisto oli maksanut ja lisäksi  yritti petoksella saada lisää minulta rahaa 3000 euroa. Se väitti että olin tehnyt reikiä keittiön kaappeihin. Olin ottanut videon asunnosta muuttopäivänä ja 50 valokuvaa. 3 viikon päästä sain korvausvaatimuksen. Vuokranantaja oli itse hakannut jollain esineellä keittiön kaappeihin reikiä ja se oli repinyt myös tapettia irti. Tein siitä rikosilmoituksen. Poliisi  katsoi 50 valokuvaa ja sitten vuokranantaja sai syytteen. Minä sain 2500 euroa vahingon korvauksia vielä. Se takuu vuokra oli sossun maksama että sikäli se ei olisi minulta ollut pois.

Vierailija
10/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, en koskaan uskaltaisi laittaa ventovieraan ihmisen tilille noin paljon omaa rahaa, ei edes eikä varsinkaan vakuutta, koska houkutus pitää tai käyttää ne rahat on osalla kova. Ja sitten käräjöidään, ja siihenkin menee aikaa ja rahaa.

Vierailija
11/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliiksi tuli tuo 1700 vuokraemännälle.

Vierailija
12/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vuokranantaja yritti pitää 1200 euron vakuuden jonka sosiaalitoimisto oli maksanut ja lisäksi  yritti petoksella saada lisää minulta rahaa 3000 euroa. Se väitti että olin tehnyt reikiä keittiön kaappeihin. Olin ottanut videon asunnosta muuttopäivänä ja 50 valokuvaa. 3 viikon päästä sain korvausvaatimuksen. Vuokranantaja oli itse hakannut jollain esineellä keittiön kaappeihin reikiä ja se oli repinyt myös tapettia irti. Tein siitä rikosilmoituksen. Poliisi  katsoi 50 valokuvaa ja sitten vuokranantaja sai syytteen. Minä sain 2500 euroa vahingon korvauksia vielä. Se takuu vuokra oli sossun maksama että sikäli se ei olisi minulta ollut pois.

Mä tein tuolla samalla tavalla. Siis kuvasin viimeisenä päivä vuokra-asunnon hyvässä kunnossa ja sitten sen jälkeen hakkasin vasaralla reikiä niihin kaappeihin. ;)

Vierailija
13/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän aina vuokralaiselta vähintään puolet vuokravakuudesta palauttamatta. Noin joka toinen tästä valittaa. Vastaan ja taas puolet luovuttaa. Nyt on siis neljäsosa enää jäljellä. Näille lupaan parisataa palauttaa lisää. Noin 80% tyytyy tähän. Jäljellä jääneet vaativat edelleen koko vuokravakuutta itselleen ja alkavat uhkailla oikeudella. Yleensä tässä vaiheessa suostun maksamaan. Joudun siis maksamaan vain noin 5%:lle vuokralaisistani koko vuokravakuun takaisin.🙂

Vierailija
14/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokravakuutta ei saa edes laittaa vuokranantaja omalle tililleen. Kokonaan erillinen tili ja lopuksi korkotuotot vuokralaiselle, kenen pääomakin on.

Vierailija
15/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän aina vuokralaiselta vähintään puolet vuokravakuudesta palauttamatta. Noin joka toinen tästä valittaa. Vastaan ja taas puolet luovuttaa. Nyt on siis neljäsosa enää jäljellä. Näille lupaan parisataa palauttaa lisää. Noin 80% tyytyy tähän. Jäljellä jääneet vaativat edelleen koko vuokravakuutta itselleen ja alkavat uhkailla oikeudella. Yleensä tässä vaiheessa suostun maksamaan. Joudun siis maksamaan vain noin 5%:lle vuokralaisistani koko vuokravakuun takaisin.🙂

Toivottavasti joku tuhoaa sun kämpän täysin. 🙂

Vierailija
16/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sunlaisten takia kandee jättää vimpat vuokrat vakuussummasta maksettaviksi.

Vierailija
17/22 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan vuokrahuoneistoista on käytetty niin halpoja ja huonolaatuisia pintamateriaaleja ja kodinkoneita ettei niitä saa pidettyä ehjinä ja puhtaina vaikka kuinka yrittäisi. 

Vierailija
18/22 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajana kannatan asunnon kuvaamista molempien oikeuksien turvaamiseksi.

Ihmetyttää miten artikkelissa mainitut asuntoa kunnostettu käytetyillä kalusteilla, et miksi vuokralainen ei ollut saanut pidettyä paikkoja ehjänä?

Vuokralaisella on korvausvastuu, jos jotain hajoaa.

Itse en uskalla käyttää vuokra-asuntoihin mitään kovin kallista, kun riskinä on että seuraavan käyttäjän jälkeen saa taas olla jotain korjaamassa tai uusimassa.

Moni merkkituote käytettynä on parempi kuin halpistuote uutena.

Vierailija
19/22 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisissakin puheeksi nostettu ongelma, etteivät yksityiset vuokraa esim. luottotiedottomille

Pitkän kokemukseni mukaan luotto-ongelmat kertovat riskistä ettei toisen omaisuudesta huolehdita.

Uutena ongelmana tullut myös ilmaisen oikeusavun saavat vuokralaiset - Neuvottelu halukkuus katoaa takana tuuleen, kun ei ole mitään kuluriskiä.

Mikähän kyseisessä jutussa ollut taustalla, kun vuokralainen uhmakkaasti vaatinut koko vakuuden palautusta vaikka oli rikkonut paikkoja - jokin ei nyt täsmää...

Vierailija
20/22 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunlaistesi vuokranantajien takia menee maine hyviltäkin vuokranantajilta.

Vuokranantajana tiedän riskit, mutta vilpillisyys saa verenpaineen nousemaan :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän