Mitä ihanaa leipoisin joululahjaksi pieniin pusseihin/rasioihin kavereille?
Haluaisin itse leipoa ja nähdä vaivaa.
Tänä vuonna en tee lusikkaleipiä. En myöskään mielellään mitään suklaista koska sitähän on joka puolella muuten.
Ehkä jotain mihin tulee minttukrokanttia tai omenaa ja kinuskia ym. En tiedä.
Olisiko yhtään ehdotuksia?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on syyskuu. Älä nyt ainakaan vielä aloita, ehtivät kuivua ja eltaantua jouluksi.
Hän aloitti jo vuosi sitten
vuosia sitten.
Itse leivon englantilaista hedelmäkakkua. Säilyy hyvin ja on vielä loppiaisena hyvää,jos syömiseltä säästyy,mikä ei ole todennäköistä, on se niin hyvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta eivät nuo mitenkään takuuvarmasti ilahduttava lahjaidea ole. Jo mainittu hygieniajuttu on oleellisin este. Varmempaa on hankkia lahjapussukoihin jotain muuta.
Jos lahja ei maistu sinulle, on ikävää kiemurrella, kun ystävä myöhemmin tenttaa piditkö lahjasta, jota hänen perheensä rakastaa. Se pätee myös ostolahjoihin. Monet antavat sitä, mistä itse pitävät. Saajan mieltymyksiä ei oteta huomioon. Esim. maustettua suklaata tai maustettua teetä jollekulle, joka pitää perusmausta. Tai maustettua kahvia, apua. Yksi vanha vakioesimerkki on kylpyvaahto henkilölle, jolla ei ole kylpyammetta.
Olen saanut erikoisteetä ja pähkinöitä Intiasta, joista en pidä. Tuolla ne ovat kaapissa odottamassa käyttäjää, ties kuinka monetta vuotta.
Haha, amatööri. Mä laitan lahjoihin uudet kortit ja annan ne heti eteenpäin. Ja olen toki ilahtunut ja huvittunut, jos ne jostain mutkan kautta annetaan mulle takaisin :D
-Kierrätys kunniaan
Vierailija kirjoitti:
Tee itse vaikka pähkinäkinuskia. Tai jotain muita makeisia, esim. nekkuja. Mutta hyvä idea kyllä!
Kiitos ei mitään hampaisiin tarttuvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta eivät nuo mitenkään takuuvarmasti ilahduttava lahjaidea ole. Jo mainittu hygieniajuttu on oleellisin este. Varmempaa on hankkia lahjapussukoihin jotain muuta.
Jos lahja ei maistu sinulle, on ikävää kiemurrella, kun ystävä myöhemmin tenttaa piditkö lahjasta, jota hänen perheensä rakastaa. Se pätee myös ostolahjoihin. Monet antavat sitä, mistä itse pitävät. Saajan mieltymyksiä ei oteta huomioon. Esim. maustettua suklaata tai maustettua teetä jollekulle, joka pitää perusmausta. Tai maustettua kahvia, apua. Yksi vanha vakioesimerkki on kylpyvaahto henkilölle, jolla ei ole kylpyammetta.
Olen saanut erikoisteetä ja pähkinöitä Intiasta, joista en pidä. Tuolla ne ovat kaapissa odottamassa käyttäjää, ties kuinka monetta vuotta.
Pähkinät menevät vanhoiksi
Mites vaikka rocky road-suklaa tai rocky road-tyyliin tehdyt piparit? Tai kaurakeksit, marengit, siemennäkkäri (voi laittaa vaikka sellaisen pikkiriikkisen viikunahillopurkin mukaan; menevät ihanasti juustojen kanssa), marsipaanimakeiset (voi tehdä vaikka pieniä possuja tai jotakin jouluista), sydänkuvioiset pikkuleivät (https://yhteishyva.fi/reseptit/hurmaavat-sydankeksit/5UoUaURZFmcpQOhhnt…), suklaatryffelit, herrasväen pikkuleivät (https://www.erimenu.fi/resepti/herrasvaen-pikkuleivat), bebeleivokset tai omatekoinen granola? :)
Äiti tekee aina sellasia kuin lumipalloja, pikkuleipiä missä mm pähkinää. Tosi hyviä, mutta allergiat tietty ongelma.
On joku tosi vanha resepti.
https://www.dansukker.fi/fi/resepteja/makeiset
Dansukkerin sivuilla on hyviä reseptejä erilaisista makeisista.
Hannatädinkakkuja, jotka koristelet suklaaroiskeilla.
Turkinpippuri-marenkeja. Eli marenkeja, jonka reseptissä on makuna turkinpippurirouhetta.
Vierailija kirjoitti:
Osta iso paketti halpaa kahvia, kaatele pestyihin pilttipurkkeihin, sitaise narulla punainen servetti kanneksi ja liimaa tarra kylkeen.
Voit maustaa kanelilla.
Edellä on varmaan sanottu moneen kertaa englantilainen hedelmäkakku. Siinä on se hyvä puoli, että sen voi leipoa paljon ennen joulua ja se vain paranee ajan kanssa, eikä tarvitse säilyttää jääkaapissa.
Hyi kamala, en tunne ketään kuka tykkäisi hedelmäkakusta. Menee kylmiä väreitä pelkästä ajatuksesta. Eli PLIIS älkää antako kenellekään hedelmäkakkuja, kiitos <3
Koskenlaskija sinappia! Valion sivulla muistaakseni ohje. Ei kyllä mitenkään vaikea mutta muille vinkiksi. Olikohan suurtalouskeittiön ohjeissa
Ehdottomasti joku kuivakakku, joka säilyy pitkään. Esim taatelikakku, kentakilainen kakku, suklaakakku, arabialainen. Ei sormin näperreltyjä karkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen pullapitko
Nam, unelma mulle. En saa pitkoja leivottua, aina epäonnistuu. Vaikka pullaa osaanki tehdä pitkoissa jauhoja joko liikaa tai liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Itse leivon englantilaista hedelmäkakkua. Säilyy hyvin ja on vielä loppiaisena hyvää,jos syömiseltä säästyy,mikä ei ole todennäköistä, on se niin hyvää
Tämän teen jouluksi omalle porukalle
Puolukka-,mansikka- ym. remmit. Googlaa ohje netistä.