Mitkä syyt ovat toistuvan patologisen pettämisen taustalla?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse petin nuorempana toistuvasti, koska pelkäsin niin paljon hylätyksitulemista. Ennemmin satutin itse kuin tulin satutetuksi. Toki myöhemmin olen ymmärtänyt, että tulin itsekin satutetuksi oman toimintani seurauksena. Taustalla tässä on traumaattinen lapsuus ja erityisesti isän jatkuvat katoamistemput. Nyttemmin olen käsitellyt asioita ja pystynyt olemaan uskollinen.
N52
Monesti pettämiskäytöksen takaa löytyy aivan muut syyt kuin petetyn kumppanin käytös. Niin näyttäisi olevan sinullakin kun pystyt myöntämään itsellesi syyt toiminnallesi.
Mutta on myös valitettavasti niitä jotka pettävät parisuhteesta tai jopa avioliitoista toiseen toistuvasti eivätkä kykene muuhun kuin syyttämään kulloistakin puolisoaan omasta pettämisestään.
Silloin alkaa olla persoonallisuushäiriöisen piirteitä käytöksessä vaikka mitään diagnoosia ei olisikaan.
Pettäminen ei KOSKAAN ole petetyn syy. Pettäminen on aina tietoinen valinta, jonka pettäjä tekee. Kukaan muu kuin pettäjä itse ei ole vastuussa hänen tekemisistään.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs sille voi, että joka puolella naiset tulevat suorastaan tyrkyttämään itseään. Tilaisuus tekee varkaan.
Fiksu mies voi tuollaiselle aika paljonkin. Harmi, ettet ole fiksu.
Vanhempieni opetuksen mukaan elän. Opettivat aina, että pulassa ja puutteessa oleva ihmistä tulee auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkäs sille voi, että joka puolella naiset tulevat suorastaan tyrkyttämään itseään. Tilaisuus tekee varkaan.
Joo. Mullekin käy harvse päivä niin, että nainen vaan makaa haarat levällään esim. kadulla ja minä raukka ihan pakolla joudun työntämään munan pesään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu mies voi tuollaiselle aika paljonkin. Harmi, ettet ole fiksu.
Vanhempieni opetuksen mukaan elän. Opettivat aina, että pulassa ja puutteessa oleva ihmistä tulee auttaa.
Luuletko olevasi kovinkin hauska?
Minä petin aikoinaan siksi kun mies, kenen kanssa olin, ei ikinä halunnut puhua ongelmista ja lopulta me ajauduttiin aika erilleen. Pyysin häntä pariterapiaan, mutta hän sanoi, ettei hänellä ole mitään ongelmia ja kieltäytyi. Siitä se pettäminen sitten lähti liikkeelle. Halusin erota, mutta en osannut. Olin siis itse epäkypsä ja kyvytön. Lopulta sitten erosin, eikä mies koskaan saanut tietää pettämisistä. En kadu ja paljon opin itsestäni, parisuhteista ja elämästä.
Nykyistä en pettäisi koskaan. Ongelmat pitää selvittää ajoissa ja kunnolla, eikä päästää tilannetta väärille urille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko itsetunto, persoonallisuushäiriöt.
Heikko itsetunto on syy monelle. Eräs miespuolinen ystäväni on nyt eron jälkeen kovasti miettinyt menneisyyttään ja on siis pettänyt vaimoaan aina (ikävä kyllä). Loppuvuosina syy oli se, että makuuhuoneessa ei tapahtunut enää mitään. Mutta Hän on kovasti miettinyt miksi petti aiemmin, sillon kun suhteessa oli kaikki hyvin. Kyllä suurin syy oli heikko itsetunto ja sitä kautta tarve todistella itsellensä, että kelpaa vielä. Henkilöä pidetään hyvinkin itsevarmana ja sosiaalisena, mutta olen tuntenut hänet niin kauan (yli 40v) niin Hän on kaikkea muuta kuin itsevarma. Hieman alkoholia ja soppa usein valmis.
Tuo todisteiden tarve tulee myös siitä että haluaa sitä huomiota ja haluaa tehdä havaintoja elämäntilanteista. Haluaa nautintoa ja ilmeisesti liittyy myös tuohon eroon. Monet kyllä miettivät mielissänsä näitä samoja asioita jos pohtivat mahdollista eroamista, jotkut sitten saattavat jopa pettää sopivan tilanteen tullen. Eron jälkeisestä elämästä se ei kuitenkaan välttämättä edes kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko itsetunto, persoonallisuushäiriöt.
Heikko itsetunto on syy monelle. Eräs miespuolinen ystäväni on nyt eron jälkeen kovasti miettinyt menneisyyttään ja on siis pettänyt vaimoaan aina (ikävä kyllä). Loppuvuosina syy oli se, että makuuhuoneessa ei tapahtunut enää mitään. Mutta Hän on kovasti miettinyt miksi petti aiemmin, sillon kun suhteessa oli kaikki hyvin. Kyllä suurin syy oli heikko itsetunto ja sitä kautta tarve todistella itsellensä, että kelpaa vielä. Henkilöä pidetään hyvinkin itsevarmana ja sosiaalisena, mutta olen tuntenut hänet niin kauan (yli 40v) niin Hän on kaikkea muuta kuin itsevarma. Hieman alkoholia ja soppa usein valmis.
Tuo todisteiden tarve tulee myös siitä että haluaa sitä huomiota ja haluaa tehdä havaintoja elämäntilanteista. Haluaa nautintoa ja ilmeis
Ei välttämättä mutta pettämisten toistuessa suhteesta toiseen ollaan usein tekemisissä hyvin rikkinäisen mutta samalla äärimmäiseen pahuuteen, jopa tietoiseen sadismiin, kykenevän ihmisen kanssa.
Se on saanut ensimmäiset pettämiset anteeksi. Tämän takia koskaan ei anneta pettäjille anteeksi sitä pettämistä. Jos kerran pettää ja saa sen anteeksi niin 120% varmuudella pettää uudestaankin
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies sanoi, ettei kehtaa niille lutkille sanoa ei. On mielestään liian kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Se on saanut ensimmäiset pettämiset anteeksi. Tämän takia koskaan ei anneta pettäjille anteeksi sitä pettämistä. Jos kerran pettää ja saa sen anteeksi niin 120% varmuudella pettää uudestaankin
Sarjapettäjä tosiaan käyttää tilannetta hyväkseen. Selitykset usein valheita täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Nämä ihmiset ovat moraalittomia, kieroja kuin korkkiruuvit ja kokovartalokyrpiä. He eivät todellakaa _opi_ mistään, eivät tunne myötätuntoa, vaan käyttävät holtittomasti hyväkseen jos ikinä, mitenkään tilaisuuden saavat - kaikessa. Heidän anteeksipyyntönsä on pelkkä narsistinen manipulointi, oman edun tavoittelua, ja jos siihen lankeaa, tarkoittaa se loputonta halveksuntaa ja hyväksikäyttöä jatkossa. Missään ei voi luottaa, selkää ei kannata kääntää; peräsuolipakkaus iskee varmasti puukon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Nämä ihmiset ovat moraalittomia, kieroja kuin korkkiruuvit ja kokovartalokyrpiä. He eivät todellakaa _opi_ mistään, eivät tunne myötätuntoa, vaan käyttävät holtittomasti hyväkseen jos ikinä, mitenkään tilaisuuden saavat - kaikessa. Heidän anteeksipyyntönsä on pelkkä narsistinen manipulointi, oman edun tavoittelua, ja jos siihen lankeaa, tarkoittaa se loputonta halveksuntaa ja hyväksikäyttöä jatkossa. Missään ei voi luottaa, selkää ei kannata kääntää; peräsuolipakkaus iskee varmasti puukon.
Puukottavat tosiaan selkään tilaisuuden tullen. Jotkut ovat myös todella patologisia manipuloijia. Uhriutuvat kiinnijäädessään.
Sadismia ilmentää sarjapettäjä joka pettää raskaana olevaa kumppaniaan ja syyttää tätä omasta pettämisestään.
Vierailija kirjoitti:
Sadismia ilmentää sarjapettäjä joka pettää raskaana olevaa kumppaniaan ja syyttää tätä omasta pettämisestään.
Perheensä ja lapsensa hylkääjä siis. Joillain on itsekeskeisyys ja suoranainen pahuus syvällä.
Mietin sitä, että onko pettäjä koskaan kateellinen uskollisille miehille, jotka menestyvät ja joilla on mukava perhe-elämä? Joiden elämä on hyvää onnellisessa parisuhteessa?
Mielestäni sen taustalla on tyhmyys. Ei kovin älykäs ihminen kyseessä.
Pettäjä ei kykene solmimaan hyviä ystävyyssuhteita samaa sukupuolta olevien kanssa. Lisäksi hän ei kykene syvään parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mietin sitä, että onko pettäjä koskaan kateellinen uskollisille miehille, jotka menestyvät ja joilla on mukava perhe-elämä? Joiden elämä on hyvää onnellisessa parisuhteessa?
Tietynlaiset ovat. Kateus ja suoranainen viha normaaliutta ja erityisesti ydinperheitä kohtaan huokuu heistä. Koska ovat olleet kerta toisensa jälkeen pettämällä rikkoneet asiat. Ja mitä heillä on oikeasti jäljellä enää?
Monesti pettämiskäytöksen takaa löytyy aivan muut syyt kuin petetyn kumppanin käytös. Niin näyttäisi olevan sinullakin kun pystyt myöntämään itsellesi syyt toiminnallesi.
Mutta on myös valitettavasti niitä jotka pettävät parisuhteesta tai jopa avioliitoista toiseen toistuvasti eivätkä kykene muuhun kuin syyttämään kulloistakin puolisoaan omasta pettämisestään.
Silloin alkaa olla persoonallisuushäiriöisen piirteitä käytöksessä vaikka mitään diagnoosia ei olisikaan.