Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUS hoitaja kysyy keskenmenon saaneelta naiselta: "Oletko koskaan kuullut ehkäisystä?"

Vierailija
06.10.2024 |

Keskenmenon saanut nuori nainen kertoo TikTokissa HUS naistenklinikan osastolla saanutta epäasiallista kohtelua hoitajalta. 

Nuori nainen on saanut keskenmenon ja on joutunut osastohoitoon HUS naistenklinikalle. Istukan palasia on jäänyt kohtuun. Aluksi nainen on saanut asiallista kohtelua, kunnes seuraavana päivänä tulee hoitaja joka kysyy ensin keskenmenon saaneelta naiselta, että onko hän kuullut koskaan ehkäisystä, ja seuraavaksi kysyy naisen avomieheltä, onko tämä koskaan kuullut kondomista. Nuori pari kertoo, että lapsi on toivottu.

Hoitaja on kotiututtamassa kivuissa olevaa nuorta naista vasten tämän tahtoaan. Naisen äiti soitti osastolle hoitajalle, jolloin hoitaja oli puolustuksekseen sanonut olevansa vaan tällainen. 

Puhelun jälkeen hoitaja oli mennyt nuoren naisen huoneeseen ja kertonut että nainen ei ole osastolle prioriteetti numero yksi.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä leikkautui kohta, piti lukea 

liittyy aina 5% sektiopotilaista verensiirto eli verenhukka on suurta ja joka kahdeskymmenes saa verensiirron. 

Vierailija
62/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme jos lääkärit eivät näiden hullujen kanssa halua samaan pöytään istumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä lainauksetkaan ei enää toimi, mutta

Lainaus: Mitä sekoilet? Sektion ei todellakaan liity verensiirto, ellei jokin mene pieleen. Ihan sama juttu alatiesynnytyksessä.

siitä leikkautui kohta, piti lukea 

liittyy aina 5% sektiopotilaista verensiirto eli verenhukka on suurta ja joka kahdeskymmenes saa verensiirron. 

Vierailija
64/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kohtelu hoitajilta oli ehdottomasti yllättävin kokemus Naistenklinikalla. Onkohan siellä työpaikkakiusaamista vai onko se hoitajien suojatyöpaikka.

Vierailija
65/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki toiminta naistentaudeilla tuntuu tähtäävän naisten alistamiseen tai pahoinpitelyyn. Kierukoita laitettaisiin vaikka väkisin ja kaikkien pitäisi tietty synnyttää alakautta niin että repeää ja tulee löysäksi. Tähän tuntuu kaikki tähtäävän.

Lapsen hankkiminen ja siitä tapahtuvat muutokset ihmiskehossa ovat tietoinen valinta. Sektiota käytetään tarpeeseen, ei siihen, että joku nainen kokee, että hänen paikkansa tulee sitten löysäksi, jos ei tehdä sektiota.. Sektioon liittyy myös valtavia komplkaatioita, puhumattakaan siitä, että siitä toivutaan pitempään ja sektion jälkeiset tulehdukset ovat yleisiä, joka kymmennellä potilaalla. Sektioon liittyy myös lapsen syntymisen jälkeinen lapsen hyvinvointi, sektio vaikuttaa vastasyntyneen elimistön käynnistymiseen myös aina lapsen immunologiasta ja sen kehittymisestä lähtien .  Lisäksi sektioon liittyy aina verens

Ai, mulle on tehty kolme suunniteltua sektiota, koska halusin. Lapsiluku olisi jäänyt yhteen ilman sektion mahdollisuutta.

Vierailija
66/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on varmaan niitä samoja, jotka synnytyssairaalassa suostuttelevat 30v täyttäneitä synnyttäjiä sterilisaatioon.

Mulle meinattiin väkisin pistää 36-vuotiaana kierukka toisen lapsen jälkitarkastuksessa. Kerroin, että toiveenamme on kolme lasta. Se niistä synnytystalkoista, hallitus!

Onko sulla jotakin faktaa tämän väitteen tueksi? Vaikea uskoa, että jokin toimenpide tehtäisiin väkisin, ellei sille ole perusteluja esim. henkiinjäämisen kannalta ja tällä asialla tuskin oli.. Netissähän voi huudella ja kertoa mitätahansa siihen pisteeseen, että alkaa jopa itse uskomaan väitteidensä olevan totta. 

Joko täällä on alettu tyttöjä silpomaan? Kuinka muuten silvottu nainen voi syynnyttää jopa viisi kertaa?

Vierailija
67/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on varmaan niitä samoja, jotka synnytyssairaalassa suostuttelevat 30v täyttäneitä synnyttäjiä sterilisaatioon.

Mulle meinattiin väkisin pistää 36-vuotiaana kierukka toisen lapsen jälkitarkastuksessa. Kerroin, että toiveenamme on kolme lasta. Se niistä synnytystalkoista, hallitus!

Onko sulla jotakin faktaa tämän väitteen tueksi? Vaikea uskoa, että jokin toimenpide tehtäisiin väkisin, ellei sille ole perusteluja esim. henkiinjäämisen kannalta ja tällä asialla tuskin oli.. Netissähän voi huudella ja kertoa mitätahansa siihen pisteeseen, että alkaa jopa itse uskomaan väitteidensä olevan totta. 

Joko täällä on alettu tyttöjä silpomaan? Kuinka muuten silvottu nainen voi syynnyttää jopa viisi kertaa?

Miten tämä liittyi meinattiin pistää kierukka väkisin asiaan? 

Kas kun et verrannut kasvihuoneilmiöön

Vierailija
68/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kuitenkin minä kun en halunnut lisääntyä vaikeiden mielenterveysongelmien takia enempää koitettiin painostaa hankkimaan lisää lapsia kun halusin sterilisaation, vaikka ne edellisetkin oli huostaanotettuna.

Vierailija
69/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmivaa. Mistä näitä hoitsuja löytyy. Kuka ohjeistaa kysymään näin vai ihan itse tuomitsee. Jos kotiutetaan ja kipuja, pitäisi olla reseptit / lääkkeet kipujen lievitykseen ja päteviä ohjeita. Ja numero josta saa pätevän ihmisen kiinni jos tulee jotain. Mitä jos tulee verenvuotoa vielä tai riskejä?

Mutta kun potilas jää hirmuiseen opioidikoukkuun jos antaa muutaman pilleriä mukaan. Kyllä kunnon ihminen pärjää Panadolilla.

Vierailija
70/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ap:n tarinasta sanaakaan.  Leppoisaa sunnuntaita kaikille!

Vierailija
71/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko ap:n tarinasta sanaakaan.  Leppoisaa sunnuntaita kaikille!

Tuolla asenteella on varmasti helppoa pysyä leppoisana.

Vierailija
72/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävikö niin että hoitaja osoittautui keskinkertaisesti kouluja käyneeksi ihmiseksi luonnevikoineen?

Mistä näitä keskinkertaisia ihmisiä riittää?

Keskinkertainen tai sitä heikompikin ihminen voi olla ihan ok paikassaan, kunhan arvot ovat kunnossa. Pyytää sitten fiksumman apua kun sitä tarvitaan. 

Vierailija
73/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Itselläkin huonoja kokemuksia. Muistan tosin yhden toisen joka oli tullut synnyttämään niin kätilö kysyi että onko lapsi ensimmäinen ärsyyntyneenä. Johon synnyttäjä vastasi että neljäs.

Vierailija
74/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään miksi lapsia ei synny. 

Josvtommosenbtakia päättää lapset jättää synnyttämättä, ehkä parempi niin.

Sinun pitäisi olla synnyttämättä

Vierailija
75/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti nämä, joilla on näitä karmeita kokemuksia käyttävät huolella värikynää TAI ovat itse todella hankalia ihmisiä. Kyllä näitä on nähty... Ja koskee siis ihan kaikkea muutakin kuin synnytyssairaaloita... Aina kokevat muka vääryyttä ja kaikki on täysin päinvastoin mitä ITSE haluaa. Minäminäminä. Ihanaa draamaa.

Ei. Kyllä on ihan koko suomen kattava kokemus että kätilöt ovat hirveitä. Kun synnytin ensimmäistä kertaa niin 16-vuotiaan näköinen, ei ikinä itse synnyttänyt, kätilö huusi minulle koko ajan älä hengitä! Ja suuttui minulle kun ei itse osannut jotain hankalassa synnytyksessä.

Vierailija
76/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kätilö itse, muu sairaanhoitaja, mutta olen tehnyt yhteistyötä kätilöiden kanssa paljon. Eräässä kokouksessa eräs kätilö sanoi, että synnytykseen kuuluu kipu, että sen pitääkin sattua. Minä jäin tätä asiaa ihmettelemään. Että miksi pitää? Siksikö, kun raamatussa sanotaan niin?

Itse olen taas hoitanut paljon potilaita leikkauksen jälkeen, ja siellä kyllä on sellainen periaate, että ei saa koskea, ja kipu pitää hoitaa siten, että potilaaseen ei koske, kun jän lähtee ko osastolta pois.

Vierailija
77/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele. Naistenklinikalla mm. lääkäri haukkui minua läskiksi (sanoi siis sanan läski, enkä ollut lihava vaan raskaana), synnytyksen jälkeen ommeltiin ilman puudutusta ja ilkuttiin kun irvistelin kivusta, jokainen hoitaja antoi eri ohjeet haukkuen maan rakoon edellisen hoitajan ohjeiden noudattamisen takia jne. En ymmärrä miksi siellä on töissä tuollaista porukkaa. En ole koskaan missään törmännyt yhtä kauheaan kohteluun.

Näitä 'sotatraumoja' olen kuulllut koko ikäni - en tiedä vaikuttiko asiaan, mutta jotenkin olen kokenut aina lasten hankinnan puhtaasti riskinä johon voi ryhtyä vasta jos kaikki on omassa elämässä täydellisesti. Lasten synnyttäminen ja saaminen edustaa sellaista riskiä ja vaaraa, että pitää olla iso, varakas ja tasapainoinen suku ja omat resurssit (raha, parisuhde, työpaikka, terveys) jotta siitä selviää. Minulla ei näin ole, joten jäi lapsi/lapset hankkimatta.

Vierailija
78/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kätilö itse, muu sairaanhoitaja, mutta olen tehnyt yhteistyötä kätilöiden kanssa paljon. Eräässä kokouksessa eräs kätilö sanoi, että synnytykseen kuuluu kipu, että sen pitääkin sattua. Minä jäin tätä asiaa ihmettelemään. Että miksi pitää? Siksikö, kun raamatussa sanotaan niin?

Itse olen taas hoitanut paljon potilaita leikkauksen jälkeen, ja siellä kyllä on sellainen periaate, että ei saa koskea, ja kipu pitää hoitaa siten, että potilaaseen ei koske, kun jän lähtee ko osastolta pois.

Synnytyksen kipu on aivan eri asia, kuin leikkauksen kipu. Synnytyksen kipu kertoo, että oikeita asioita tapahtuu ja toisekseen synnytyskivun määrästä pystyy päättelemään myös sen, jos jokin on pielessä. Siinä mielessä kipu on aivan erilaista kuin muu kipu. Missä muussa kivussa on tällainen aspekti, että asiat etenevät hyvään suuntaan? 

En tietenkään tarkoita, etteikö kipulääkettä synnytykseen tulisi saada niin halutessaan, mutta se on vain fakta, että epiduraaliin liittyy riskejä. 

Olen joka tapauksessa pahoillani kollegoiden puolesta. Osa kätilöistä on ääliöitä ja eivät vuorovaikutuksessa ole kovinkaan vahvoilla. Ennemmin päin vastoin. En oikeastaan itsekään ymmärrä miksi toiset käyttäytyvät niin. Uskon siis osan kokemuksia vallan hyvin, mutta tiedän myös sen, että osaan kokemuksista vaikuttaa se, ettei välttämättä ymmärretä asioiden kulkua ja jonkin asian välttämättömyyttä. 

Vierailija
79/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksen kipu on aivan eri asia, kuin leikkauksen kipu. Synnytyksen kipu kertoo, että oikeita asioita tapahtuu ja toisekseen synnytyskivun määrästä pystyy päättelemään myös sen, jos jokin on pielessä. Siinä mielessä kipu on aivan erilaista kuin muu kipu. Missä muussa kivussa on tällainen aspekti, että asiat etenevät hyvään suuntaan? 

En tiet

Miksi kätilöiksi valikoituu sadistisia ihmisiä, onko koulutus vai työkulttuuri häiriintynyttä vai etsitäänkö heitä sinne varta vasten? Katsoin tanskalaista kätilösarjaa suu auki, että voiko tuollainen olla totta jossain koska meillä meno muistutti enemmän neuvostoliittolaista aborttia, jonka myös olen telkkarista erehtynyt näkemään. Ei länsimaassa voi olla tällaista menoa. Ei ainakaan, jos tarkoitus on saada asiakas tulemaan toistekin. 

80/90 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun kaveri sai vauvan, piti hän sitä ihokontaktissa ja kun huoneeseen tuli hoitaja, ihmetteli se hoitaja, että mitä sinä teet ja eikö vauvalle tule kylmä siinä? 

Sitten eräs toinen kaverini sai alle 3kg painavan vauvan ja kun hän kysyi kätilöltä, että voisiko hän pitää vauvaansa ihokontaktissa, vastasi kätilö, että vauva on liian pieni pidettäväksi ihokontaktissa. Sitten oli tullut iltavuoron kätilö, joka itse kysyi , että voisiko vauva tulla ihokontaktiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi