HUS hoitaja kysyy keskenmenon saaneelta naiselta: "Oletko koskaan kuullut ehkäisystä?"
Keskenmenon saanut nuori nainen kertoo TikTokissa HUS naistenklinikan osastolla saanutta epäasiallista kohtelua hoitajalta.
Nuori nainen on saanut keskenmenon ja on joutunut osastohoitoon HUS naistenklinikalle. Istukan palasia on jäänyt kohtuun. Aluksi nainen on saanut asiallista kohtelua, kunnes seuraavana päivänä tulee hoitaja joka kysyy ensin keskenmenon saaneelta naiselta, että onko hän kuullut koskaan ehkäisystä, ja seuraavaksi kysyy naisen avomieheltä, onko tämä koskaan kuullut kondomista. Nuori pari kertoo, että lapsi on toivottu.
Hoitaja on kotiututtamassa kivuissa olevaa nuorta naista vasten tämän tahtoaan. Naisen äiti soitti osastolle hoitajalle, jolloin hoitaja oli puolustuksekseen sanonut olevansa vaan tällainen.
Puhelun jälkeen hoitaja oli mennyt nuoren naisen huoneeseen ja kertonut että nainen ei ole osastolle prioriteetti numero yksi.
Kommentit (90)
Kaikki toiminta naistentaudeilla tuntuu tähtäävän naisten alistamiseen tai pahoinpitelyyn. Kierukoita laitettaisiin vaikka väkisin ja kaikkien pitäisi tietty synnyttää alakautta niin että repeää ja tulee löysäksi. Tähän tuntuu kaikki tähtäävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on varmaan niitä samoja, jotka synnytyssairaalassa suostuttelevat 30v täyttäneitä synnyttäjiä sterilisaatioon.
Mulle meinattiin väkisin pistää 36-vuotiaana kierukka toisen lapsen jälkitarkastuksessa. Kerroin, että toiveenamme on kolme lasta. Se niistä synnytystalkoista, hallitus!
Onko sulla jotakin faktaa tämän väitteen tueksi? Vaikea uskoa, että jokin toimenpide tehtäisiin väkisin, ellei sille ole perusteluja esim. henkiinjäämisen kannalta ja tällä asialla tuskin oli.. Netissähän voi huudella ja kertoa mitätahansa siihen pisteeseen, että alkaa jopa itse uskomaan väitteidensä olevan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on varmaan niitä samoja, jotka synnytyssairaalassa suostuttelevat 30v täyttäneitä synnyttäjiä sterilisaatioon.
Mulle meinattiin väkisin pistää 36-vuotiaana kierukka toisen lapsen jälkitarkastuksessa. Kerroin, että toiveenamme on kolme lasta. Se niistä synnytystalkoista, hallitus!
Koko syntyvyyskeskustelu koskee liian nuoria naisia. Kannattaisi keskittyä nelikymppisiin ja heidän hyvinvoinnin edistämiseen. Siinä ikäluokassa on paljon lapsitoiveisia.
Nimenomaan siksi syntyvyys on romahtanut, että lapsia yritetään vasta nelikymppisenä. Jos halutaan lapsia, pitää keskittyä nuoriin, hedelmällisessä iässä oleviin naisiin eikä yli-ikäisiin.
Hedelmällisyys alkaa laskea jo kolmekymppisenä, jyrkemmin 35-vuotiaana. Myös hedelmöityshoitojen tulokset heikkenevät selvästi omin soluin yli 35-vuotiaana.
Kaikkien hedelmällisin ikä on alle 30-vuotiaana.
Toivottavasti pistää kunnon lapsiverot äkkiä noi poliloiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jotakin faktaa tämän väitteen tueksi? Vaikea uskoa, että jokin toimenpide tehtäisiin väkisin, ellei sille ole perusteluja esim. henkiinjäämisen kannalta ja tällä asialla tuskin oli.. Netissähän voi huudella ja kertoa mitätahansa siihen pisteeseen, että alkaa jopa itse uskomaan väitteidensä olevan totta.
En ole kirjoittaja, mutta ymmärrän, että painostaminen voi tuntua ahdistavalta tai se, että joutuu toistamaan oman tahtonsa moneen kertaan ennen kuin sitä kuunnellaan.
En yhtään ihmettele. Naistenklinikalla mm. lääkäri haukkui minua läskiksi (sanoi siis sanan läski, enkä ollut lihava vaan raskaana), synnytyksen jälkeen ommeltiin ilman puudutusta ja ilkuttiin kun irvistelin kivusta, jokainen hoitaja antoi eri ohjeet haukkuen maan rakoon edellisen hoitajan ohjeiden noudattamisen takia jne. En ymmärrä miksi siellä on töissä tuollaista porukkaa. En ole koskaan missään törmännyt yhtä kauheaan kohteluun.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kolmannen lapsemme 39-vuotiaana. Syntymäpäiväni oli ollut tyyliin viikkoa aiemmin eli olin juuri ennen synnytystä täyttänyt 39. Hoitaja kauhisteli, kuinka vanha synnyttäjä olen. Kyllä siitä jäi takaraivoon, että ehkä en sitten enempää lapsia uskalla enää tehdä, vaikka kaikki meni hyvin.
Liian paljon puhuvat omien ennakkoluulojen äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Meniköhän tämä tarina nyt ihan näin?
keskenmenon saanut voi olla hyvinkin hetkillä ja tulkita myös asiat toisin.
mitä jos hoitaja olisi kysynyt vaikka ihan neutraalisti kuinka paljon hän tietää ehkäisystä ( eli mistä kertoo ja mistä ei ) tai onko tarvetta ehkäisylle.
Kipujen kanssa meillä valitettavasti kotiutetaan paljon, se ei oikein ole syy jäädä osastolle ;( kipulääkkeet mukaan ja kotiin suremaan. Tuossa oli vielä puoliso matkassa joka tukena.
vaanbtosiaan taitaa olla prioriteetit ihan toiset.
itse olen saanut 4 keskenmenoa ja kahdesti jouduttu kaavibtaan, osastolle en ole päässyt/ joutunut kertaakaan. Anestesian jälkeen nykyisin pääsee kotiin heti kun jalat kantaa.
ei sillä on hoitaja voinut tökeröillä olla, muta luulen että tässä myös liian hetkillään oloa.
Hoitaja ( ammattilaisena tietenkin?) ymmärtää, että tässä tilanteessa olevat potilaat voivat olla hyvinkin herkässä tilassa ja miettii tarkkaan mitä suustaan päästää. Jollei ymmärrä, niin ala on hänelle täysin väärä. Ihan normaalijärjelläkin tajuaa tämän.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki toiminta naistentaudeilla tuntuu tähtäävän naisten alistamiseen tai pahoinpitelyyn. Kierukoita laitettaisiin vaikka väkisin ja kaikkien pitäisi tietty synnyttää alakautta niin että repeää ja tulee löysäksi. Tähän tuntuu kaikki tähtäävän.
Lapsen hankkiminen ja siitä tapahtuvat muutokset ihmiskehossa ovat tietoinen valinta. Sektiota käytetään tarpeeseen, ei siihen, että joku nainen kokee, että hänen paikkansa tulee sitten löysäksi, jos ei tehdä sektiota.. Sektioon liittyy myös valtavia komplkaatioita, puhumattakaan siitä, että siitä toivutaan pitempään ja sektion jälkeiset tulehdukset ovat yleisiä, joka kymmennellä potilaalla. Sektioon liittyy myös lapsen syntymisen jälkeinen lapsen hyvinvointi, sektio vaikuttaa vastasyntyneen elimistön käynnistymiseen myös aina lapsen immunologiasta ja sen kehittymisestä lähtien . Lisäksi sektioon liittyy aina verensiirto, koska verenmenetys on suurta. Laskimotulpat ei myöskään ole poissuljettuja
Kuka ihme kuvittelee, että sektio on tie onneen? Sen kun vain kannat 9kk ja tunnin toimenpide, niin elämä jatkuu ennallaan?
onko kyse siitä of tekevätästä naisesta jolla mätäni persetäyteet. teki abortin tossa jonkin aikaa sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kirjoittaja, mutta ymmärrän, että painostaminen voi tuntua ahdistavalta tai se, että joutuu toistamaan oman tahtonsa
Puhuttiin, että väkisin meinattiin laittaa kierukka. Se on eri asia kuin asiasta mainitseminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hankkiminen ja siitä tapahtuvat muutokset ihmiskehossa ovat tietoinen valinta. Sektiota käytetään tarpeeseen, ei siihen, että joku nainen kokee, että hänen paikkansa tulee sitten löysäksi, jos ei tehdä sektiota.. Sektioon liittyy myös valtavia komplkaatioita, puhumattakaan siitä, että siitä toivutaan pitempään ja sektion jälkeiset tulehdukset ovat yleisiä, joka kymmennellä potilaalla. Sektioon liittyy myös lapsen syntymisen jälkeinen lapsen hyvinvointi, sektio vaikuttaa vastasyntyneen elimistön käynnistymiseen myös aina lapsen immunologiasta ja sen kehittymisestä lähtien . Lisäksi sektioon liittyy aina verens
Mitä sekoilet? Sektion ei todellakaan liity verensiirto, ellei jokin mene pieleen. Ihan sama juttu alatiesynnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hankkiminen ja siitä tapahtuvat muutokset ihmiskehossa ovat tietoinen valinta. Sektiota käytetään tarpeeseen, ei siihen, että joku nainen kokee, että hänen paikkansa tulee sitten löysäksi, jos ei tehdä sektiota.. Sektioon liittyy myös valtavia komplkaatioita, puhumattakaan siitä, että siitä toivutaan pitempään ja sektion jälkeiset tulehdukset ovat yleisiä, joka kymmennellä potilaalla. Sektioon liittyy myös lapsen syntymisen jälkeinen lapsen hyvinvointi, sektio vaikuttaa vastasyntyneen elimistön käynnistymiseen myös aina lapsen immunologiasta ja sen kehittymisestä lähtien . Lisäksi sektioon liittyy aina verens
Joo mutta tuntuu että halutaan naisten alapäät jättää tahallaan löysiksi ja rumiksi! Sori vaan mut on ihan kiva ku on tiukat paikat vaikka gynet aina arvostelee et pitää opetella rentouttaa paikat jne. Ja kierukkaa tietty tyrkytetään joka suunnasta!
Kävikö niin että hoitaja osoittautui keskinkertaisesti kouluja käyneeksi ihmiseksi luonnevikoineen?
Mistä näitä keskinkertaisia ihmisiä riittää?
Vierailija kirjoitti:
Meniköhän tämä tarina nyt ihan näin?
keskenmenon saanut voi olla hyvinkin hetkillä ja tulkita myös asiat toisin.
mitä jos hoitaja olisi kysynyt vaikka ihan neutraalisti kuinka paljon hän tietää ehkäisystä ( eli mistä kertoo ja mistä ei ) tai onko tarvetta ehkäisylle.
Kipujen kanssa meillä valitettavasti kotiutetaan paljon, se ei oikein ole syy jäädä osastolle ;( kipulääkkeet mukaan ja kotiin suremaan. Tuossa oli vielä puoliso matkassa joka tukena.
vaanbtosiaan taitaa olla prioriteetit ihan toiset.
itse olen saanut 4 keskenmenoa ja kahdesti jouduttu kaavibtaan, osastolle en ole päässyt/ joutunut kertaakaan. Anestesian jälkeen nykyisin pääsee kotiin heti kun jalat kantaa.
ei sillä on hoitaja voinut tökeröillä olla, muta luulen että tässä myös liian hetkillään oloa.
Ei idioottikäytöstä tarvitse puolustella.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajalla on varmaankin ollut syy happamuuteensa.
On ollut. Typeryys ja alalle sopimattomuus.
Jos jollain muulla alalla töissä käyttäytyisi noin, olisi kohta entinen työntekijä.
oho nyt keskenmeno vastahan hän teki abortin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko syntyvyyskeskustelu koskee liian nuoria naisia. Kannattaisi keskittyä nelikymppisiin ja heidän hyvinvoinnin edistämiseen. Siinä ikäluokassa on paljon lapsitoiveisia.
Nimenomaan siksi syntyvyys on romahtanut, että lapsia yritetään vasta nelikymppisenä. Jos halutaan lapsia, pitää keskittyä nuoriin, hedelmällisessä iässä oleviin naisiin eikä
Kaikki tietävät tämän. Siksi kannattaisi keskittyä niihin nelikymppisiin, jotka haluavat lapsia mieluummin kuin niihin kaksikymppisiin, jotka eivät halua.
Näköjään sekopäähoitsuja riittää naisten synnytysklinikoilta vanhusten hoitoon. Kannattaisi vaihtaa alaa, niin ei tarvitse katella synnyttäviä, keskenmenon saaneita tai niitä vanhuksia.
Jotenkin saa välillä kuvan, että pohjasakka hakeutuu hoitoalalle. Olisivat parempia vartijoina, poliiseina, kaupan kassalla, bisnesmaailmassa ja politiikassa näitä on pilvin pilmein. Vartijoina ja kansanedustajina saisivat kyykyttää porukkaa huoletta.