HUS hoitaja kysyy keskenmenon saaneelta naiselta: "Oletko koskaan kuullut ehkäisystä?"
Keskenmenon saanut nuori nainen kertoo TikTokissa HUS naistenklinikan osastolla saanutta epäasiallista kohtelua hoitajalta.
Nuori nainen on saanut keskenmenon ja on joutunut osastohoitoon HUS naistenklinikalle. Istukan palasia on jäänyt kohtuun. Aluksi nainen on saanut asiallista kohtelua, kunnes seuraavana päivänä tulee hoitaja joka kysyy ensin keskenmenon saaneelta naiselta, että onko hän kuullut koskaan ehkäisystä, ja seuraavaksi kysyy naisen avomieheltä, onko tämä koskaan kuullut kondomista. Nuori pari kertoo, että lapsi on toivottu.
Hoitaja on kotiututtamassa kivuissa olevaa nuorta naista vasten tämän tahtoaan. Naisen äiti soitti osastolle hoitajalle, jolloin hoitaja oli puolustuksekseen sanonut olevansa vaan tällainen.
Puhelun jälkeen hoitaja oli mennyt nuoren naisen huoneeseen ja kertonut että nainen ei ole osastolle prioriteetti numero yksi.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meniköhän tämä tarina nyt ihan näin?
keskenmenon saanut voi olla hyvinkin hetkillä ja tulkita myös asiat toisin.
mitä jos hoitaja olisi kysynyt vaikka ihan neutraalisti kuinka paljon hän tietää ehkäisystä ( eli mistä kertoo ja mistä ei ) tai onko tarvetta ehkäisylle.
Kipujen kanssa meillä valitettavasti kotiutetaan paljon, se ei oikein ole syy jäädä osastolle ;( kipulääkkeet mukaan ja kotiin suremaan. Tuossa oli vielä puoliso matkassa joka tukena.
vaanbtosiaan taitaa olla prioriteetit ihan toiset.
itse olen saanut 4 keskenmenoa ja kahdesti jouduttu kaavibtaan, osastolle en ole päässyt/ joutunut kertaakaan. Anestesian jälkeen nykyisin pääsee kotiin heti kun jalat kantaa.
ei sillä on hoitaja voinut tökeröillä olla, muta luulen että tässä myös liian hetkillään oloa.
Mutta mielensäpahoittajan on niin paljon kivampia saada kohtaus ja sitten soittaa äidille itkua nikotellen ja sanoa että nyt on pahamieli. Ja äidin on niin mukava saada raivokohtaus ja tuntea olevansa oikeassa ja soitta naistenklinikalle ja raivota. Kaikki tämä viihde olisi jäänyt heiltä jos he olisivat käyttäytyneet normaalin aikuisen lailla.
No, keskenmenon jälkeen on hyvä ehkäistä jonkin aikaa, ja jo tulehdusriskin vuoksikin kondomi on siihen paras. Se on helppo jättää pois sitten kun on valmis uuteen yritykseen.
Ehkä jotain väärinkäsityksiä on tilanteeseen voinut liittyä. Mikä ei sulje pois sitä, että hoitajissakin on hankalia ja ajattelemattomia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Monesti nämä, joilla on näitä karmeita kokemuksia käyttävät huolella värikynää TAI ovat itse todella hankalia ihmisiä. Kyllä näitä on nähty... Ja koskee siis ihan kaikkea muutakin kuin synnytyssairaaloita... Aina kokevat muka vääryyttä ja kaikki on täysin päinvastoin mitä ITSE haluaa. Minäminäminä. Ihanaa draamaa.
Uhrin syyllistäjä bongattu.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Itselläkin huonoja kokemuksia. Muistan tosin yhden toisen joka oli tullut synnyttämään niin kätilö kysyi että onko lapsi ensimmäinen ärsyyntyneenä. Johon synnyttäjä vastasi että neljäs.
Joskus on huomattu, että nainen jolla lapsia ei ole koskaan synnyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kätilö itse, muu sairaanhoitaja, mutta olen tehnyt yhteistyötä kätilöiden kanssa paljon. Eräässä kokouksessa eräs kätilö sanoi, että synnytykseen kuuluu kipu, että sen pitääkin sattua. Minä jäin tätä asiaa ihmettelemään. Että miksi pitää? Siksikö, kun raamatussa sanotaan niin?
Itse olen taas hoitanut paljon potilaita leikkauksen jälkeen, ja siellä kyllä on sellainen periaate, että ei saa koskea, ja kipu pitää hoitaa siten, että potilaaseen ei koske, kun jän lähtee ko osastolta pois.
Synnytyksen kipu on aivan eri asia, kuin leikkauksen kipu. Synnytyksen kipu kertoo, että oikeita asioita tapahtuu ja toisekseen synnytyskivun määrästä pystyy päättelemään myös sen, jos jokin on pielessä. Siinä mielessä kipu on aivan erilaista kuin muu kipu. Missä muussa kivussa on tällainen aspekti, että asiat etenevät hyvään suuntaan?
En tiet
Millä tavalla kivun määrästä pystyy päättelemään, jos jokin on pielessä, jos kipua ei huomioida ja sitä vähätellään? Minun kokemukseni on ollut, että useimmiten, jos valitan kipua missä tahansa terveydenhuollossa, niin puuskahdetaan vaan että ei sua mikään vaivaa. Minulla on hyvä kivunsieto, niin näissä tilanteissa on ollut esim merkittäviä luunmurtumia tai henkeä uhkaava sisäinen verenvuoto, mutta ilmeisesti pärstä on sen näköinen, että kuvittelevat minun valittavan turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on varmaan niitä samoja, jotka synnytyssairaalassa suostuttelevat 30v täyttäneitä synnyttäjiä sterilisaatioon.
Mulle meinattiin väkisin pistää 36-vuotiaana kierukka toisen lapsen jälkitarkastuksessa. Kerroin, että toiveenamme on kolme lasta. Se niistä synnytystalkoista, hallitus!
Minullekin lääkäri suuttui kun en ollut halukas ottamaan kierukkaa. Löi sitten luurin korvaan huudettuaan ensin tarpeeksi. Olisinpa ehtinyt ensin lopettamaan puhelun, hyvin hämmentävä kokemus. No tietää tätä lääkäriä vältellä ja varmasti olisi ollut aihetta muistutukselle. En kovin helposti ota yhteyttä terveysasioissa ja tästä tuli vielä suurempi kynnys seuraavalle yhteydenotolle. No multa peittää lääkärin virheet.
Ei ollut ainoa epäasiallisesti käyttäytyvä, kun 14-vuotias sai keskenmenon, vaikka lapsi oli toivottu.
Vierailija kirjoitti:
Karmivaa. Mistä näitä hoitsuja löytyy. Kuka ohjeistaa kysymään näin vai ihan itse tuomitsee. Jos kotiutetaan ja kipuja, pitäisi olla reseptit / lääkkeet kipujen lievitykseen ja päteviä ohjeita. Ja numero josta saa pätevän ihmisen kiinni jos tulee jotain. Mitä jos tulee verenvuotoa vielä tai riskejä?
Karmivaa on nainen joka abortoi (tappaa) lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajalla on varmaankin ollut syy happamuuteensa.
AIvan varmasti. Miten olisi ihan vaan kusta päässä.
Sinun tapauksessasi olisi ollut parempi jos olisit jättänyt lapset hankkimatta.