Miksei työpaikoilla opeteta miten uusi työntekijä otetaan vastaan?
Olen ollut monessa työpaikassa ja missään ei ole ohjeistettu tätä.
Kommentit (33)
Oon huomannut tässä tosi selkeän muutoksen kymmennen vuoden sisään. 5-10v sitten oli oletus että uusi työntekijä käy itse esittelemässä itsensä muille tyyliin "moi oon pirkko ja alotin just osastolla x", mutta nykyään kun taloon tulee uusia ihmisiä, oletus tuntuu heillä olevan, että vanhat työntekijät tulevat esittäytymään heille.
Samoin aiemmin oli ihan yleistä kertoa palaverissa että silloin aloittaa työntekijä y ja tällöin harjoittelija x. Nyt harjoittelijoita, sijaisia ja uusia työntekijöitä pyörii nimettöminä ympäriinsä ja kesken palaverin saattaa puolet ihmetellä, että kukas tuo uusi on.
Aiemmin työntekijät tutustui kahvipöydän ääressä. Nyt jokainen on omassa nurkassaan kännykän kanssa.
Tämä riippuu paljon sisäisestä ilmapiiristä. Jo kuukaudessa tulee selväksi minkälainen työyhteisö on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Uudessa työpaikassa on ahdistavinta se kahvihuone käyttäytyminen. Kenen paikka, mihin eväät, mikä kuppi on vapaa ja mistä saa ottaa kahvia. Joissain työpaikoissa on tosi ahdistavia myös kun kahvihuoneessa istutaan yhden ison pöydän ympärille jutustelemaan, ei se ole nykyaikaa.
Näistäkin ongelmista selviää kysymällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai työpaikan kuulu mitään käytöskoulua järjestää aikuisille ihmisille?
Itse asiassa nykyään järjestetään koulutuksia siitä kuinka työpaikalla käyttäydytään ja puhutaan muille.
Tähän on tultu kun ei osata enää normaaleja käytöstapoja.
Voi jeesus nyt sentään.. Eiköhän aikuiset ihmiset osaa toimia työpaikoilla. Mikä hemmetin lasten hiekkalaatikko koko yhteiskunnasta on tullut?
Perehdytysohjelma on kyllä aivan varmasti olemassa isommissa yrityksissä.
Mut Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä vastaanotto on tätä: mitäs tänne tulit?
Mä en sun kanssa töitä tee?
Tulee tänne ja vie toisilta määräyskirjat? Ethän vaan tuonut sille sitä mulle varattua sopparia!
Me ei tänne mitään sijaisia tarvita! Tähän olisi pitänyt kysyä vastaan, että no mitäs varten sitten teitte sopimuksen ihan vaan siksikö että pääset sanomaan! Ja ylihoitaja kulkee työoaikalla käsilaukku kyynärvarressa killuen... Eka kerta kun tuollaistakaan näki... Rahakas homma ja releet viimisen päälle, työntekijä tosiaan!
Sitten töysin kaistapäistä muuta asiatonta käytöstä ... Tähän on muuten esitetty jälkikäteen yhtä kaistapäistä loivennusta tyyliin: Niitten määräyskirjat loppuivat pariin kuukauteen jonka jälkeen löhtivät pois... Noo, oliko se tilapäinen kesälomatyö niin kuin sallimassa epäasiallisuuden!
Varsinaissuomalaista touhua! Täysin ala-arvoista touhua ja siis terveydenhuolto kyseessä! Mitäs noi tekee potilaan asemassa oleville! Juu, siutäkin pieni esimerkki... Lääkäri tiedottaa sivulliselle: vttu mikä tyyppi!
No mut siis V-s:ssahan löydetäään hoitaja työpaikkansa lattialta huumetokkuraisessa tilassa. Ja uutisoitu on potilaiden pahoinpitelyitä, siis hoitaja pahoinpidellyt....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perehdyttäminen on asiallista työpaikoissa missä työskentelee fiksuja ihmisiä. Eli se menee suurinpiirtein näin:
1. Esitellään toimialan tärkeimmät tavoitteet, toimitilat ja henkilöstö sekä sosiaalitilat.
2. Infotaan työnkuvasta, työajoista ja työtehtävistä.
3. Kerrotaan miten toimitaan sairaustapauksissa tai poissaolotilanteissa.
Joo, mutta nää on päällikön ja HR-osaston tehtäviä. Aloituksesta sai hieman sen käsityksen, että niille kollegoille pitäisi erikseen järjestää jotain opastusta miten uusi henkilö otetaan vastaan ja miten kuuluu käyttäytyä kun uusi henkilö tulee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Perehdytysohjelma on kyllä aivan varmasti olemassa isommissa yrityksissä.
Mut Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä vastaanotto on tätä: mitäs tänne tulit?
Mä en sun kanssa töitä tee?
Tulee tänne ja vie toisilta määräyskirjat? Ethän vaan tuonut sille sitä mulle varattua sopparia!
Me ei tänne mitään sijaisia tarvita! Tähän olisi pitänyt kysyä vastaan, että no mitäs varten sitten teitte sopimuksen ihan vaan siksikö että pääset sanomaan! Ja ylihoitaja kulkee työoaikalla käsilaukku kyynärvarressa killuen... Eka kerta kun tuollaistakaan näki... Rahakas homma ja releet viimisen päälle, työntekijä tosiaan!
Sitten töysin kaistapäistä muuta asiatonta käytöstä ... Tähän on muuten esitetty jälkikäteen yhtä kaistapäistä loivennusta tyyliin: Niitten määräyskirjat loppuivat pariin kuukauteen jonka jälkeen löhtivät pois... Noo, oliko se tilapäinen kesälomaty
Varsinais-Suomi teki selväksi: sinulla ei ole oikeutta palkkatyöhön!
Hah!
Mun mielestä noille vois antaa oikeuden tappaa ihminen! S i k o j a , s i t ä n o i o v a t. !
Ja yks p.ska niistä tulee vielä jälkikäteen virnuilemaan tekemisiään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudessa työpaikassa on ahdistavinta se kahvihuone käyttäytyminen. Kenen paikka, mihin eväät, mikä kuppi on vapaa ja mistä saa ottaa kahvia. Joissain työpaikoissa on tosi ahdistavia myös kun kahvihuoneessa istutaan yhden ison pöydän ympärille jutustelemaan, ei se ole nykyaikaa.
Näistäkin ongelmista selviää kysymällä
Asioita pidetään niin itsestään selvyytenä että vastaukset on monesti pelkkää vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on perehdyttämiseen ohjeet. Uusi työntekijä opetetaan ja hänelle esitellään työntekijät.
Lähimmät työntekijät.
Perehdyttämisen laiminlyönti on ajanut Suomen huonoon jamaan. Siihen törmää kaikkialla. Ihmiset tekevät hutiloiden työnsä. Ehkä lääkärit ja sairaanhoitajat ovat tästä tärkein esimerkki. Vaarallista touhua, kun näyttää että suurin osa ei osaa ammattiaan ja on täysin tietämätön siitä. Väärin tehdyt kokeet, puhumaton lääkäri jne. Tämä olisi tärkeä yhteiskunnallisen keskustelun aihe. Esim. terveydenhuollossa, apteekeissa jms. ei koskaan kysytä menikö homma oikein!
Aikuisässä oitäisi olla tämä ensiluokan kysymys jo selvä ja ratkaistu.