Kela leikkasi käyttörahojani 32%. Miten pystyn nyt ikinä muuta kuin hädin tuskin selviämään?
Rahat riittää juuri ja ruokaan...Muuten pitää istua kotona. Ei varaa tehdä mitään. Ystävät ovat jääneet tämän takia, ja parisuhde myös...masentaa valtavasti. Millä oikeudella kela vie viimesestä perusosasta vielä 32% ??!! Aiemminkin koko summa meni elämiseen...Nyt on vain tiukkaa selviämistä, makaamista kotona jotta säästyy energiaa.
Haluaako kela ajaa heikoimmassa asemassa olevat siihen viimeiseen ratkaisuun????
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet asunnoton ja vaikeasti masentunut pääset sairaspäiville ja vuoden päästä mahdollisesti eläkkeelle. Yritä ainakin.
Ja mihinkä se minimi sairaspäiväraha muka auttaa? Ei se riitä mihinkään eikä eläkkeelle noin vain pääse.
Vaikea-asteinen masennus eli kun on jo it...i mielessä yhdessä asunnottomuuden kanssa on asia jolla pääsee eläkkeelle. Sitä ennen tarvitaan ne sairaspäivät,n.300 päivää.
Sama loinen laatii näitä aloituksia päivittäin hieman erilaisin sanakääntein.
Siis mikä sua, ap (ja kaltaisesi), estää muuttamasta halvemman asunnon ja töiden/opiskelujen perässä?? Lapsia ei ilmeisesti ole ja aloituksesta ymmärtää, että parisuhdekin on ohi.
Tajuatko ollenkaan, mikä määrä ihmisiä muuttaa pois juuriltaan opiskeluiden ja töiden perässä?! Miksi sulla (tai niillä muilla) olisi oikeus vedota juurilla pysymiseen?
Itse olen vaihtanut paikkakuntaa neljästi em. syistä ja olen aivan toisella puolella Suomea suvustani. Olen paristi myynyt kaiken ison pois ja muuttanut junalla rinkka selässä ja parilla matkalaukulla. Olen vuokrannut halvimman pakun, minkä löysin, ja ajanut sillä itse muuttokuormani. Ja rahaa on ollut just sen verran, että olen saanut sen junalipun ja ruokaa ekaan palkkapäivään, takuuvuokra on siirtynyt seuraavalle vuokranantajalle. Olen elänyt patjalla lattialla kunnes on ollut taas rahaa hankkia huonekaluja.
En oikein osaa päätellä minkä ikäinen olet, mutta vielä 20 v sitten kertomani oli ihan normaalia nuorten aikuisten elämää, jos vanhemmista ei ollut apua. Nyt viisikymppisenä kun mietin työkavereitani ja muita piirejäni, niin eipä joukossa ole montaa alkuperäistä paikkakuntalaista, melkein kaikki on työn perässä muuttaneita. Ja moni täällä asuva käy täältä muualla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Esim ravintoloissa, kahvikoissa, ruokakaupoissa, rakennustyömailla ja siivousalalla on jatkuvasti kova kysyntä vapaille työntekijöille.
Mikäs siinä jos työkyky on 100 %. Mulla se on 50 %. Lopetin siivoustyön sairauden takia. Tein sitä työtä 30 vuotta.
Avustusten ja tukien kuviteltiin olevan väliaikainen ja hetkellinen apu, mutta missä ja milloin saavutettiin se piste jolloin rahaa alettiin jakamaan tähän tahtiin?
Tukien varassa elävät elivät eveämmin kuin keskituloiset. Lapsille maksettiin kalliit harrastukset, maksettiin avustuksina lomia tms.
Kaikkia pitää tietenkin auttaa, mutta tähän ollaan ottamassa nyt järki mukaan.
Nyt pitää sopeutua elämään avustusten kanssa, ne eivät ole palkkaa, eikä niiden tason pidäkään yltää keskituloisen palkansaajan elämään.
Millä oikeudella vaadit, että meidän muiden pitäisi elättää sinut?
Kylläpä on ilkeitä kommentteja. Ihminen, joka lyö lyötyä, on paha.
Minä en enää koskaan äänestä persuja. Suurin huijaus koko puolue.
Minä opiskelin humanistisen alan tutkinnon yliopistossa ja olin sen jälkeen työttömänä monta vuotta. Sitten päätin, että lähden opiskelemaan alaa, jolla töitä riittää elämän loppuun asti. Opiskelin lähihoitajaksi. Olin ensin muutaman vuoden päiväkodissa töissä, mutta kyllästyin ja vaihdoin suuntautumista. Kouluttauduin vuodessa hammashoitajaksi. Todella kiva työ ja palkkakin hyvä. Tällä ammatilla laaja työnkuva, vaikka lähihoitajia aina parjataan joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sinun oma päätös. Luulen kyllä, että suurin osa täällä kommentoinnista on ihan muita kuin persuja.
Vierailija kirjoitti:
Sama loinen laatii näitä aloituksia päivittäin hieman erilaisin sanakääntein.
Kyllä näitä samanlaisia ihmisiä on tällä palstalla useita.
Loisella ei ole oikeutta valittaa. Ota Roposen jotka sinulle armosta maksetaan ja kumarra meitä kiittäen. Muuten viedään loputkin.
Vierailija kirjoitti:
ap ei ole "lyoty" vaan paska trolli.
Et oo sitten töitä ajatellut hakia? Tai mennä kouluun? Muut vaan maksavat sun kotona makoilun ikuisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli asumismenosi on liian suuret. Asia ratkeaa, kun muutat halvempaan asuntoon.
Ni kuule kun halvempaa asuntoa olen hakenut koko ajan!! En ole saanut
Ap
Oletko hakenut myös Kemijärveltä ja Somerolta? Luulisi löytyvän.
Minä en ole alkuperäinen aloittaja mutta samassa tilanteessa. Toimeentulotukeni on leikattu koska en ole saanut halvempaa asuntoa. olen jäänyt ilman tarvitsemiani lääkkeitä ja sähkölasku hylättiin myös sillä perusteella että maksaisin vain osan vuokrasta eli sen kohtuullistetun.
Eikö oikeasti tajuta että se johtaa häätöön.
Vierailija kirjoitti:
Et oo sitten töitä ajatellut hakia? Tai mennä kouluun? Muut vaan maksavat sun kotona makoilun ikuisesti?
Minä ainakin olen jo niin vanha että en voi noita harkita. Saan pienintä eläkettä mutta vuokra on niin kallis että tarvitsisin lisäksi toimeentulotukea. Tuskin kuitenkaan täällä ikuisesti olen, kuten et sinäkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole itse vastuussa itsestäsi?
Tuo "vastuussa itsestään" voidaan käsittää niinkin että on lupa tehdä mitä tahansa tullakseen toimeen. Se että turvautuu epätoivoisiin tekoihin on myös vastuun kantamista itsestään johon ilmeisesti hallitus tähtää. Tämä on nähty eri puolilla maailmaa ennenkin mutta mistään ei koskaan opita mitään. Eli jos joku ryöstää tai pahoinpitelee sinut niin älä syyllistä häntä, hän kantaa sitä kuuluisaa vastuuta ITSESTÄÄN.
Oletko ajatellut kehittää itseäsi? Voisit tehdä jotain muuta kuin notkua täällä valittamassa Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole alkuperäinen aloittaja mutta samassa tilanteessa. Toimeentulotukeni on leikattu koska en ole saanut halvempaa asuntoa. olen jäänyt ilman tarvitsemiani lääkkeitä ja sähkölasku hylättiin myös sillä perusteella että maksaisin vain osan vuokrasta eli sen kohtuullistetun.
Eikö oikeasti tajuta että se johtaa häätöön.
Muuta halvemmalle alueelle tai työn perässä.
Puhut omasta aktiivisuudesta, mutta silti käytät termiä työllistetty termin työllistynyt sijaan.