Kysymys työnjaosta työpaikalla
Meillä on outo tilanne pienessä tiimissämme. Ei ole selkeää, kirjallista toimenkuvaa eikä työnjakoa kahden henkilön kesken. Jotenkin sanattomasti tehtävät jakautuvat eri tavalla riippuen henkilön työhistoriasta jne. En osaa enkä halua selittää tarkemmin. Olen maininnut asiasta esihenkilölle, ei reaktiota. Jos ja kun tulee jokin uusi asia tehtäväksi, asiassa mainitaan molempien nimet ja taas menee epätietoisuudessa kumpi tekee. Nopein? Innokkain? En tiedä miten otan asian puheeksi. Sanonko jämäkästi että haluan selvät toimenkuvat enkä enää näitä hämmentäviä tehtävän antoja joissa mainitaan molempien nimet. Mitä ihmettä teen?
Kommentit (65)
Onpa teillä outo suhde esihenkilöönne. Hyvä ryhmädynamiikka on kaiken perusta. Jos yhteiseen tarinaan ei pysty uskomaan niin jossain mättää eikä kanna hedelmää. Kyllä tärkeistä työhönliittyvistä asioista tulisi voida keskustella rakentavassa hengessä eikä lakaista asioita vain maton alle. Kyllä se on kaikkien edun mukaista että jokainen hoitaa oman tonttinsa tyylikkäästi, varsinkin hektisissä puitteissa epätäsmällinen työntulos aiheuttaa päänvaivaa ja rasittaa entisestään kollegaa. Totuttuun työn tekemiseen sisältyvät tehtävät vättävät ylimääräisiä kuormitustekijöitä. Muutoin tehtävien priorisointi tulee kuuloon ja voi olla ettei kukaan ota asiakseen hoitaa niitä epämieluisempia töitä. Resilienssi tarkoittaa mielen joustavuutta ja kykyä palautua vaikeista koettelemuksista. Se tarjoaa suojaa muutoksissa, auttaa sietämään vastoinkäymisiä, toipumaan kohtuullisen nopeasti ja jatkamaan eteenpäin. Resilientti ihminen kykenee yllättävissä muutoksista huolimatta säilyttämään toimintakykynsä, sopeutumaan uuteen sekä kasvamaan ja kehittymään haasteista huolimatta. Resilienssi on sitkeyttä, myönteisyyttä, luottamusta tulevaisuuteen sekä kykyä havaita vaikutusmahdollisuuksia myös vastoinkäymisissä ja haastavissa tilanteissa. Se auttaa hallitsemaan stressiä.
Pitäisiköhän ao nyt aloittaa siitä, että alkaisitte tiimiparisi kanssa jakaa sanallisesti niitä työtehtäviä, sen sijaan että teette sen sanattomasti. Siitä olisi hyvä aloittaa, avaa siis suusi, kun tulee uusi tehtävä 👍.
Miten usein teille tulee niitä uusia työtehtäviä? Tai miten paljon päivässä?
Mikä tässä teidän keskinäisessä kommunikaatiossa sitten mättää? Itse olen ollut 12 vuotta tiimissä, jossa kaksi työntekijää on perseillyt työnjaon kanssa huolella ja mustamaalannut milloin ketäkin. Vanhan esimiehen kanssa ei ollut ongelmia, koska pystyin kilpailemaan näiden ihmisten kanssa tasavertaisesti. Uusi esimies sitten laittoi minut johonkin lokeroon, jossa palkka juoksi, mutta töitä ei enää ollut. Sain vain pelkkää huutoa, kun kyselin töiden perään. Meni useampi vuosi ennen kuin tämä uusi esimies pääsi selville tiimin tosiasiallisesta dynamiikasta ja osaajista. Yllättäen tulikin tehtäviä, lisää palkkaa ja jokin epämääräinen anteeksi pyyntö. Ennen näitä puljauksia olin auttavainen ja reipas tiimityöläinen ja jälkeenpäin laiskuri, joka teki enää vain vasemmalla kädellä esimiehen osoittamia töitä.
Siis millaisia työtehtäviä ne siellä teillä oikein on? Yksi tehtävä vaatii täysipäiväistä panostusta viikkojen ajan vai? Kenties pitempäänkin? Vai mitä?
Ei minun tarvitse intensiivisesti opetella kaikkien töitä. En tosin edes tajua mitä tällä tarkoitat, koska meidän tiimissä kaikkien nimike on sama ja periaatteessa toimenkuvakin on sama. Tehtävät jaetaan keskenään ja siihen vaikuttaa mm osaaminen, mutta myös käytettävissä oleva aika, muut tehtävät, halu oppia uutta, kiinnostus ym. Me tehdään töitä TIIMISSÄ, jos on jotain mitä en osaa tai tiedä, kysyn tietenkin siltä työkaverilta neuvoja. Sillein se tiimityö katsos toimii.