Miksi liikkeet hidastuu, kun tulee ikää? Tarkoitan nyt yli 60-vuotiaita?
Kommentit (45)
Yksilöllistä. Isäni esim oli hyvinkin nopealiikkeinen 75-vuotiaaksi asti. Mutta sitten aika nopeasti hidastui. Ja äidistäni olen vasta nyt huomannut hidastumista, on 76 v.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ilmennyt oikeastaan mitään fysiikassa. Menee paremmin kun 4-kymppisenä. Olen 60-v.
Olet onnekas.
Aloin hidastua yli viisikymppisenä. En enää esim. hahmota nopeita liikkeitä. En siis ehdi tajuta niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuteen mennään ja vanhuus alkaa 70-vuotiaana.
Kyllä vanhuus alkaa jo 50-vuotiaana. Ihan virallisestikin.
55 -vuotias on jo senjori,mut vanhuus alkaa 75-vuotiaana 5-kymppinen on vielänuori ja parhaassa iässä
50-vuotiaana olin kyllä nykyistä nopeampi, mutta aloin hidastua pian sen jälkeen. Hidastumista on tapahtunut liikkumisessa ja myös kognitiivisissa taidoissa. Tämä on ilmeisesti aika yksilöllistä.
Emmätiiä kuin nii? Alotin prätkäajon 70v Suberbikella 140hv ja voin suositella. Me wanhat ei tarvita suorittaa mp korttia, mutt ajo-opettelua kieltämättä tehtävä paaljoon ja vieläkään ei sladissa ajo suju - kattoo ny ens kesänä sitte. Eihän tehoilla pitkiä vetoja voi tehä, motarin rampista 5sek. Tohon tarvii keskittyy täysillä et ei tee virheitä. Elän kyll ajaessa täysillä ainakin mutkatiellä, soralla ja adventurereiteillä. Adrenaliini buusti, sydän ja ennen kaikkea selkävaivat lähti (iskias poistui) kun keskivartalo kantaa prätkässä ja jalat tiukasti puristuksessa. Mittasin reaktioajat ja ihan samat kun ennenki nuorempana 0,24-0,27sek valomerkistä - toi reaktioiden hidastuminen on ihan humpuukia.
Mäkikävely päivittäin hiittauksena, puntteja (no vähän), venyttelyjä, kotihommia, lentämistä, veneilyä, autolla... Ravinto sokeri, hiilarit ja kovat rasvat sekä alkoholi pois. Halvat bulkkiruuat pois. Aurinkoaj a vitamiineja, talvella etelään. Pakko se nyt viimeistään on täysillä vetää 😎
Minulla on vaan jalka nousee paremmin ja ikää yli 60
Nopeat lihassolut surkastuvat, näkö ja kuulo heikentyvät, hermosto reagoi hitaammin ja osa päästää kroppansa itse huonoon kuntoon tai sairaudet hidastavat
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tyhmä kysymys.
Ei yhtään tyhmä kysymys, mulla nivelrikko polvessa, ei voi reippaasti kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaan jalka nousee paremmin ja ikää yli 60
Tuo kuulostaa kyllä oudolta. Balettitanssijatkaan eivät ole notkeimmillaan ja vetreimmillään yli 60-vuotiaana, tai kilpavoimistelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuteen mennään ja vanhuus alkaa 70-vuotiaana.
Jep. Itsellä ei mitään kipuja - vielä - mutta huomaan liikkuvani varovaisemmin, tietäen että kaatuessa voisi luita mennä suuremmalla todennäköisyydellä poikki kuin esim. 40-vuotiaana. Siitä varovaisuudesta se hitaampi kulkeminen johtuu. Olen myös aina ollut se ajoissa sovittuun paikkaan saapuja - minua häiritsevät kaikki kroonisesti myöhästelevät - ja nyt vanhemmiten huomaan lähteväni vielä aikaisemmin kotoa liikkeelle, ettei tule hoppu, vaan enemmänkin on niin päin, että kerkiän vaikka kirjakaupasta ohimennen ostamaan kirjan, tai kioskista suklaapatukan. 
Kävelen paljon vaikka bussipysäkki on ihan lähellä. Liikuntaa pitää vanhana harrastaa, jos suinkin voi. 
Näin yli 60-vuotiaana ihmettelen ja kummastelen enemmän 16-vuotiaitten hitaita liikkeitä kuin itseni ikäisten.
Mutta kuten moneen kertaan on kerrottu. Syitä voi olla monia ja omalla kohdallani jalkaongelmat. Kädet ja pää liikkuvat edelleen yhtä ripeästi kuin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä. Isäni esim oli hyvinkin nopealiikkeinen 75-vuotiaaksi asti. Mutta sitten aika nopeasti hidastui. Ja äidistäni olen vasta nyt huomannut hidastumista, on 76 v.
Yksilöllistä todella. Dementoitunut vanhus voi olla yli 80-vuotiaana niin ripeä liikkeissään, että nuorempien pitää mennä juosten perässä.
Et tuon vertaa tiedä. Googleta...
Vierailija kirjoitti:
Emmätiiä kuin nii? Alotin prätkäajon 70v Suberbikella 140hv ja voin suositella. Me wanhat ei tarvita suorittaa mp korttia, mutt ajo-opettelua kieltämättä tehtävä paaljoon ja vieläkään ei sladissa ajo suju - kattoo ny ens kesänä sitte. Eihän tehoilla pitkiä vetoja voi tehä, motarin rampista 5sek. Tohon tarvii keskittyy täysillä et ei tee virheitä. Elän kyll ajaessa täysillä ainakin mutkatiellä, soralla ja adventurereiteillä. Adrenaliini buusti, sydän ja ennen kaikkea selkävaivat lähti (iskias poistui) kun keskivartalo kantaa prätkässä ja jalat tiukasti puristuksessa. Mittasin reaktioajat ja ihan samat kun ennenki nuorempana 0,24-0,27sek valomerkistä - toi reaktioiden hidastuminen on ihan humpuukia.
Mäkikävely päivittäin hiittauksena, puntteja (no vähän), venyttelyjä, kotihommia, lentämistä, veneilyä, autolla... Ravinto sokeri, hiilarit ja kovat rasvat sekä alkoholi pois. Halvat bulkkiruuat pois. Aurinkoaj a vitamiineja, talvella et
Hyviä neuvoja, mutta minulle tuo lentäminen oli aika haasteellista nuorempanakin. Enpä välittäisi opetella sitä enää vanhempana. Tarkoittanet veneilyllä soutuvenettä?
Enkä välittäisi olla sinun kanssasi liikenteessä samaan aikaan samoissa paikoissa.
eipä ainakaan vielä ole mitään hidastumista tullut meille, puoliso 76v ja minä 72v.Kaikkea tehdään samoin kuin nuorempanakin.Nyt viimeksi muutama pihapuu, liian suureksi kasvaneita kaadettiin. Talven marjat metsästä kerätty, rännit putsattu 2 kerroksen talosta, pihahommat tehty.Itse tehdään kaikki. Ehkä se hidastus tulee sitten haudassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ylläpitää nivelten liikkuvuutta ja lihaskuntoa, samalla tasapainoa harjoittaen. Tämä auttaa suunnattomasti liikuntakykyyn (ja tapaturma-alttiutueen!) vanhuksena.
Useimmat vanhenevat ihmiset eivät ole tätä oivaltaneet tai tienneet.
Ethän halua olla vanhana jäykistynyt, hidas kaatuilija? Kansalaisopistoillakin on monenlaista senioriliikuntaa, vesivoimistelua voi harrastaa omin päin, uimahalleissa on usein skriini altaan reunalla, youtubesta löytyy liikkuvuusharjoituksia, lihaskuntoa ylös kotona tai salilla jne.
Ihan kaikki tietävät nuo asiat
Mutta kaikki eivät sisäistä noita asioita vaan ovat liikkumattomia ja ylipainoisia, sitten ollaan jo alle 60-vuotiaana monisairaita ähiseviä kaatuilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Näin yli 60-vuotiaana ihmettelen ja kummastelen enemmän 16-vuotiaitten hitaita liikkeitä kuin itseni ikäisten.
Mutta kuten moneen kertaan on kerrottu. Syitä voi olla monia ja omalla kohdallani jalkaongelmat. Kädet ja pää liikkuvat edelleen yhtä ripeästi kuin nuorena.
Minulla ei kyllä sorminäppäryyskään ole yhtä hyvä kuin ennen, vaikka olen vasta 62-vuotiias. Läppäriä näpyttelen hitaammin kuin nuorempana.
Terveysliikunta ASAHI monta kertaa viikossa on ehdoton ykkönen. Siihen päälle sykettä välillä nostavaa ulkoilua hyvässä seurassa, jos seura tuntuu tuovan sinulle iloa elämään.
Terveyspuolelta pohja on hampaiden ja suun laadukas hoito. Joka ikinen päivä putsattava hammasvälit. 
kannattaa käydä suolen tähystyksessä. Sen jälkeen, kun näkee miten kaunis ihana ohut vaaleanpunainen suoli on, ei sinne raaski pizzoja mättää. 

Ihminen on kokonaisuus, eli kaikki hyvä vaikuttaa myös liikkuvuuteen. Mielenterveys on näistä haastavin pulma, mutta pienestä hyvästä keholle voi aloittaa, jos vaan jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei kyllä sorminäppäryyskään ole yhtä hyvä kuin ennen, vaikka olen vasta 62-vuotiias. Läppäriä näpyttelen hitaammin kuin nuorempana.
Itselläni tuo ei siis johdu kivuista. Enkä ole monisairas enkä ylipainoinen, vaan siihen täytyy olla muita syitä.
Hermosto ja aistitoiminnot myös vanhenevat. Lisäksi tulee nivelrikkoja,liikeraajuudet huononevat, tasapaino huononee.