Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi liikkeet hidastuu, kun tulee ikää? Tarkoitan nyt yli 60-vuotiaita?

Vierailija
04.10.2024 |

Mistä johtuu?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun lääkärin mukaan nivelkivuissa ja turvotuksessa on kyse imusolmukkeiden verenkierron hyytymisestä. Sen palauttamiseen tarvitaan lääkärin mukaan K1 vitamiinia. Sitä saa paitsi purkista, myös mm. nokkosista. Voikukan lehdissä on paljon vitamiineja, superfoodia. Magnesium myös tärkeää.

Itse olen huomannut, että kun wifin ja kännykän sulkee yöksi, aamulla olo on huomattavasti parempi. Liikun paljon, nyt myös kaikenlaista puutarhahommaa ja kitkemistä.

Mun äidillä eikä isoäidillä ole ollut nivelkipuja. Mummo meni vielä yli 90v pitkin marjamettiä. En kyllä halua niitä itsekään.

Vierailija
62/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reaktiot hidastuu. Siihen voi kyllä itsekin vaikuttaa lihaksistoa harjoittamalla.

Sinulla on ehkä hidastuneet reaktiot, mutta minulla on tullut niveliin kulumia ja niiden seurauksena lihaksiin tullut  jäykkyyttä. Reaktiot mm. liikenteessä ovat jokseenkin ennallaan niin, että se ei tavalliseen liikkumiseen vaikuta.  Eikä lihaksiston harjoittaminen kulumiin vaikuta. Tämä tieto fysioterapeuteilta ja hierojilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kohta 74-ikäisenä olen huomannut vähän vauhdin hidastuneen, mutta näihin asti on menty 'pää kolmantena jalkana'-tyyliin. Puutarha pitää liikkuvuuden kohdallaan, lähes päivittäin tulee 10 000 askelta ja osa jää kirjautumattakin puhelimen ollessa jossakin muualla kuin mukana.Käsissä, sormissa jon vähän jäykkyyttä ja kipua jo yli 30v sitten todetun nivelrikon takia, mutta määrätyt liikkeet auttaa niihinkin, työperäinen on tuo nivelrikko.

Vierailija
64/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidastuu..lonkat luut kipeät.Kömpelyys iskee.Tää on ihan järkyttävää.

Vierailija
65/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jonkun lääkärin mukaan nivelkivuissa ja turvotuksessa on kyse imusolmukkeiden verenkierron hyytymisestä. Sen palauttamiseen tarvitaan lääkärin mukaan K1 vitamiinia. "

Mitä lääkäri sanoo siihen, että moni joutuu syömään veritulppariskin vuoksi verenohennuslääkettä? Mitä enemmän syö vihreitä K-vitamiinia sisältäviä ruokia, sitä suurempi marevanannos. Mitä lie uudemmat lääkkeet, onko niillä sama vaikutus.

Vierailija
66/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hidastu kaikilla. Osalla lihakset ja / tai nivelet syynä. Lisäksi jäykistyminen voi olla joillakin, ehkä lekuri tietää miksi onko autoimmuuni / reumaa / muuta tai voisi olla ravintoa jossa on joskus oikeanlaista rasvaa, vitamiinit. Osalla on luuston rakenne vaan tietynlainen vaikka leveä lantio ja notkoselkä, leveät hartiat, iso pää jne. Ei kaikilla ole juoksijan kapeutta. Kengistäkin riippuu. Ehkä joillakin on sairaus joka pakottaa välillä hidastamaan tai päiväkävely. Ei ole kiiturimainen kiire, luontoa voi katsoa.

Kävelynopeus on yksi, johon vaikuttaa ihan mikä vaiva tahansa. Ihan sama, onko sisään kasvanut varpaankynsi, hammassärky vai iskias, kävely on hitaampaa kuin täysin kivuttomana, koska varoo kävelyssä tulevan pienen tärähdyksen aiheuttamaa kipua. Iän myötä monenlaiset pienet vaivat lisääntyvät.

Vierailija
67/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kauhulla katsonut, kuinka kuusikymppinen mieheni pukee sukat yrittäen piilotella asiaa minulta.

Vierailija
68/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuteen mennään ja vanhuus alkaa 70-vuotiaana.

Kyllä vanhuus alkaa jo 50-vuotiaana. Ihan virallisestikin.

Ei ala. Nostan kovat raudat ja juoksen vertailukelpoiset ajat kolmekymppisiin.

Vierailija
69/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan yksilökohtaista. Toiset on hitaita jo parikymppisinä, toiset hidastuu vasta haudassa.

Vierailija
70/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tyhmä kysymys.

Ei yhtään tyhmä kysymys, mulla nivelrikko polvessa, ei voi reippaasti kävellä. 

Itselläni nilkkamurtuma viisissäkymmenissä, mutta parani nopeasti. Ja taas juoksen maratonin.

Vierailija
71/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelet jäykistyy ja vaistomaisesti myös ihmisestä tulee varovaisempi. Esim. portaita alas mennessä joutuu oikein keskittymään, ettei kaadu, myös huimausta saattaa tulla.

Siis jo 60-vuotiaana joutuu keskittymään ettei kaadu? Minusta tuo kuulostaa joltain 85-90-vuotiaalta. N63

Vierailija
72/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin terve viisikymppinen. Mistään ei satu ja olen hyvässä kunnossa. Itseasiassa loistavassa. Lihaskunto, liikkuvuus ja kestävyys on huipuissaan.

Olen geneettisesti pitkäikäisten sukua. Mummoni eli yli satavuotiaaksi.

Vierailija
73/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Use it or loose it!

Itselläni oli muistikuva, että nousen tavallisille keittiörapuille tuosta vaan, mistään tukea ottamatta.

No, ei mennyt ihan niin kun aloin tekemään pientä maalausremonttia. Hyvä, etten pudonnut ja olin ihan ihmeissäni miksei suju ilman tukea seinästä tms. Toisaalta, parin päivän päästä huomasin yhtäkkiä taas nousseeni helposti maalipurkki kädessäkin päälle seisomaan ketterästi ja ilman tukea mistään.

60+

Vierailija
74/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun lääkärin mukaan nivelkivuissa ja turvotuksessa on kyse imusolmukkeiden verenkierron hyytymisestä. Sen palauttamiseen tarvitaan lääkärin mukaan K1 vitamiinia. Sitä saa paitsi purkista, myös mm. nokkosista. Voikukan lehdissä on paljon vitamiineja, superfoodia. Magnesium myös tärkeää.

Itse olen huomannut, että kun wifin ja kännykän sulkee yöksi, aamulla olo on huomattavasti parempi. Liikun paljon, nyt myös kaikenlaista puutarhahommaa ja kitkemistä.

Mun äidillä eikä isoäidillä ole ollut nivelkipuja. Mummo meni vielä yli 90v pitkin marjamettiä. En kyllä halua niitä itsekään.

Voi ollakin kyse imusolmukkeiden verenkierrosta. Mutta esimerkiksi itselläni suuri osa imusolmukkeista on aikanaan sairastetun syövän vuoksi poistettu, joten ei niiden verenkiertoa mikään palauta, kun niitä ei ole. Turvotus pysyy parhaiten pois sellaisen liikunnan avulla, jossa nesteet eivät kerry jalkoihin, eli pyöräily, uinti ja juuri tuollaiset monipuolisesti erilaista rasitusta sisältävät kuten puutarhatyöt, esimerkiksi ovat hyviä. Kävely ja juokseminen eivät ole hyviä. Pahinta on paikallaan istuminen. 

Vierailija
75/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kauhulla katsonut, kuinka kuusikymppinen mieheni pukee sukat yrittäen piilotella asiaa minulta.

Tämä on siksi hirveää, koska itse pystyn yhden jalan haastaviin joogaliikkeisiin samassa iässä.

Näen miehen hiippailevat salassa kodinhoitohuoneeseen pukemaan sukkiaan. Se pitää seinästä kiinni. Luulee, etten ole huomannut. En viitsi sanoa.

Vierailija
76/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä naiset on miehiä paremmassa kunnossa, kun mennään ikäasteikon loppupäähän.

Vierailija
77/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti urheileva viisikymppinen nainen on paremmassa kunnossa kuin kolmekymppinen Netflixmies.

Vierailija
78/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on siksi hirveää, koska itse pystyn yhden jalan haastaviin joogaliikkeisiin samassa iässä.

Näen miehen hiippailevat salassa kodinhoitohuoneeseen pukemaan sukkiaan. Se pitää seinästä kiinni. Luulee, etten ole huomannut. En viitsi sanoa.

Voin kevyesti pukea sukan jalkaani seisten yhdellä jalalla varpailla ja pystyn nostamaan sukkajalan mihin tahansa tasoon.

N 60

Vierailija
79/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että vanhusmaratoonareilla tai finlandia-hiihtoon osallistuvilla motoriikka ei ole millään muotoa hidas. Liikkukaa, jos pystytte. Ja mielellään vähän rasittavammin kuin kävellen.

Vierailija
80/83 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reaktiot hidastuu. Siihen voi kyllä itsekin vaikuttaa lihaksistoa harjoittamalla.

Sinulla on ehkä hidastuneet reaktiot, mutta minulla on tullut niveliin kulumia ja niiden seurauksena lihaksiin tullut  jäykkyyttä. Reaktiot mm. liikenteessä ovat jokseenkin ennallaan niin, että se ei tavalliseen liikkumiseen vaikuta.  Eikä lihaksiston harjoittaminen kulumiin vaikuta. Tämä tieto fysioterapeuteilta ja hierojilta.

Minulla ovat niskan kulumat ja polven nivelrikko olleet nyt parin viikon ajan todella kipeitä. Sitä varoo liikkeistään kun paikat ovat kipeinä. Päätä pitäisi pystyä liikuttamaan kunnolla tekipä melkein mitä hyvänsä. Kuinka liikut sujuvasti kun pienikin pään liikuttaminen sattuu kuin joku tikkaisi koko ajan niskaan hehkuvan kuumaksi hakatulla puukolla? Mikään lääkitys tai hoito ei tehoa tähän. Nykyään ei myöskään määrätä tehokkaita kipulääkkeitä niiden sisältämän riippuvuusriskin vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi