Olen kurkkuani myöten täynnä pelkillä käsimatkatavaroilla matkustavia! Eikö tähän saada mitään kuria?
Tuntuu siltä, ettei laukkujen määrää ja kokoa valvota juurikaan, vaan koneeseen änkeää monien pakaasien ja sitten sen isohkon matkalaukun kanssa porukkaa ja sitten alkaa sen helkutin sullominen ja lentoemäntä käskyttää meitä pienempien laukkujen kanssa matkustavia kyyhöttämään laukku jaloissamme, mikä on epämukavaa ja epäreilua! Maksan lipustani huomattavasti enemmän, koska minulla on laukku ruumassa. Silti joudun istumaan erittäin epämukavasti, koska liikoja matkatavaroita ruumaan raahaavat valtaavat laukkuhyllyt. Matkustan Euroopan lennoilla ja tämä ilmiö vaan villiintyy villiintymistään.
Kommentit (362)
Ongelma on se, että moni tuo ihan liikaa käsimatkatavaroita ostamansa lipun määrityksiin nähden, eikä lentoyhtiö puutu siihen jo lähtöportilla ennen koneeseen nousua.
Aika paljon ollaan viime vuosina matkustelu ja aina vain käsimatkatavaroilla. Harmi jos tämä jotakuta ärsyttää. Jos koko viiden hengen perheellä mennnään niin otetaan kolme ylähyllylle menevää laukkua ja jalkoihin reput kaikille. Aina on hyvin hyllylle laukut mahtuneet.
Pakataan noihin reppuihin yleensä kaikki sellainen, joka saattaa turvatarkastuksessa aiheuttaa laukun avaamisen. Reppu on helpompi avata.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut useasti sellaisella lennolla, ettei kaikki trollit mahdu ylähyllyille. Henkilökunta niitä yrittää järjestellä ja nostelee pienimpiä alas jalkoihin, mutta usein muutamia laukkuja silti viedään jonnekin etuosaan. Oletettavasti tavallaan henkilökunnan tiloihin. On myös pati kertaa portilla ehdotettu, että saisi laittaa laukun ruumaan, koska kaikkien laukut ei tule mahtumaan matkustamoon.
Kerran suostuin pyyntöön laittaa laukun ruumaan ja se oli tasan tarkkaaan viimeinen kerta, koska sitä laukkua tosiaan odotettiin tunti määränpäässä. Tämä tarkoitti sitä, että taksia hotellille pääsi etsimään vasta klo 23 jälkeen - ja näin ollen käytännössä tuntia lyhyempiä yöunia. Väsyneenä oli vähän haastavaa tsempata itseään "kyllähän tämä tästä vielä" -fiiliksiin.
Mitä matkatavaroilla tekee? Ne voi ostaa kohteesta ja laittaa roskiin ennen paluumatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma?
Monet maksavat extraa siitä, että saavat tuoda 10kg matkalaukun käsimatkatavaroihin. Ei reissuun tarvii sellasta hemmetin 20kg ruumalaukkua tuoda, joka maksaa vielä enemmän.
Jos lennolle on lentoyhtiö myynyt liikaa paikkoja käsimatkatavaroihin niin syytä heitä. Ja ota huomioon, että kentällä shoppailut saa tuoda extrana käsimatkatavaroihin.
Ei ole sellaista mahdollisuutta ainakaan Finnairilla, että voisi ostaa käsimatkatavaraan lisäpainoa. Bisnes-luokassa käsimatkatavaroiden yhteispaino on 12 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut useasti sellaisella lennolla, ettei kaikki trollit mahdu ylähyllyille. Henkilökunta niitä yrittää järjestellä ja nostelee pienimpiä alas jalkoihin, mutta usein muutamia laukkuja silti viedään jonnekin etuosaan. Oletettavasti tavallaan henkilökunnan tiloihin. On myös pati kertaa portilla ehdotettu, että saisi laittaa laukun ruumaan, koska kaikkien laukut ei tule mahtumaan matkustamoon.
Kerran suostuin pyyntöön laittaa laukun ruumaan ja se oli tasan tarkkaaan viimeinen kerta, koska sitä laukkua tosiaan odotettiin tunti määränpäässä. Tämä tarkoitti sitä, että taksia hotellille pääsi etsimään vasta klo 23 jälkeen - ja näin ollen käytännössä tuntia lyhyempiä yöunia. Väsyneenä oli vähän haastavaa tsempata itseään "kyllähän tämä tästä vielä" -fiiliksiin.
Ei kannata lähteä mihinkään jos väsyy liikaa, kun joutuu tunnin odottamaan matkalaukkua.
Outoo et tää vinkuminen alko heti ku lehes oli jotai juttuu :D Ei oo aiemmin häirinny :D
Tää palsta on vissii ihan täysin iltalehtien lobbareitten varassa, ne haluu ihmiset keskustelemaan aiheista mitä siellä lehdissä jauhetaan
Muut poistoon
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon ollaan viime vuosina matkustelu ja aina vain käsimatkatavaroilla. Harmi jos tämä jotakuta ärsyttää. Jos koko viiden hengen perheellä mennnään niin otetaan kolme ylähyllylle menevää laukkua ja jalkoihin reput kaikille. Aina on hyvin hyllylle laukut mahtuneet.
Pakataan noihin reppuihin yleensä kaikki sellainen, joka saattaa turvatarkastuksessa aiheuttaa laukun avaamisen. Reppu on helpompi avata.
Ketä se harmittaa, jos teillä on lippuun oikeuttavat käsimatkatavarat, ja painavat sallitun määrän? Eihän kukaan voi tietää onko teillä ruumassa laukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Outoo et tää vinkuminen alko heti ku lehes oli jotai juttuu :D Ei oo aiemmin häirinny :D
Tää palsta on vissii ihan täysin iltalehtien lobbareitten varassa, ne haluu ihmiset keskustelemaan aiheista mitä siellä lehdissä jauhetaan
Muut poistoon
Mikä juttu ja missä lehdessä?
Vierailija kirjoitti:
Minne pakkaatte
Suihkugeelin
Partaveden
Kasvoveden
Shampoon?????
Haisetteko pahalta kun palaatte suomeen???
Käytän hotellin suihkugeeliä ja samppoota - ei ole vielä iho kesinyt eikä tukka lähtenyt - en käytä partavettä ja muu eli rasvat, hammastahnat, stick-dödö jne. mahtuvat 75-100ml pakkauksissa siihen litran minigrippussiin, joka on näppärästi kabiinilaukun etutaskussa valmiina turvatarkastuksia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatkoilla lippuun kuuluu ruumalaukku mutta oon yrittänyt kätevyyden vuoksi pärjätä käsimatkatavaralla. Nesteet ei ole ongelma eikä laukun koko, vaan juurikin tuo 8 kg yhteispaino. Jo pelkkä läppäri ja sen laturi painaa varmaan pari kiloa. Käsimatkatavaroitani ei tosin ole koskaan punnittu, mutta haluan silti noudattaa sääntöjä. Ilmeisesti halpalentoyhtiöillä punnitaan aika herkästikin?
Käsimatkatavaroitani ei olla koskaan punnittu edes halpisyhtiöillä, Ryanair, Smartwings, EasyJet jne. Toki voi tapahtua mutta kymmeniä lentoja takana eikä koskaan ole omalle kohdalle tapahtunut.
Viimeksi kävi näin - jostain syystä check-in ei onnistunut muuten kuin tiskillä (ei edes itsepalveluautomaatilla) eikä lippua saanut ilman käsimatkatavaroiden punnitusta. Tulos oli 15 kg - minkä kyllä vähän arvasinkin - kabiinilaukku lähti ruumaan. Vastineeksi lento oli sen verran täynnä, että paikka upgreidattiin ilmaiseksi businekseen - joten kuoharia siemaillessa ei asia niin harmittanut.
On tässä kyllä tullut vähän miettittyä, että seuraava läppäri voisi olla 16" MacbookPron sijaan joku Air-versio ellei sitten hankkisi matkoja varten iPad Air:n näppiksellä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma?
Monet maksavat extraa siitä, että saavat tuoda 10kg matkalaukun käsimatkatavaroihin. Ei reissuun tarvii sellasta hemmetin 20kg ruumalaukkua tuoda, joka maksaa vielä enemmän.
Jos lennolle on lentoyhtiö myynyt liikaa paikkoja käsimatkatavaroihin niin syytä heitä. Ja ota huomioon, että kentällä shoppailut saa tuoda extrana käsimatkatavaroihin.
Ei muuten saa shoppailutavaroita extrana ainakaan minkään eurooppalaisen yhtiön käsimatkatavaroihin. Ohjeen mukaan ne pitää sisällyttää siihen sallittuun määrään. Ongelmaa aiheuttaa tietty se, että tätä valvotaan hyvin epäjohdonmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutinen sinulle: mikään lippu ei sisällä oikeutta säilyttää matkatavaraa ylähyllyllä, vaan henkilökunta päättää, mihin matkatavarat sijoitetaan.
Henkilökunta ei voi määrätä ottamaan jalkoihin sellaista laukkua, mikä ei mahdu penkin alle.
Voipi. Taanoin tuli lennettyä täpötäydellä ATR:llä Ouluun ja samalla rivillä käytävän toisella puolella molemmat matkustajat joutuivat laittamaan maksimittaiselta näyttäneet kabiinilaukkunsa edessä olevan istuimen alle. Eiväthän ne sinne tietenkään kovin hyvin mahtuneet ja jalkatila näytti olevan aika nollissa.
No, kuka käski tulla viimeisten joukossa koneeseen - itse olen oppinut väijymään sopivasti niin, että pääsen aina oman ryhmän ensimmäisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ongelma?
Kentällä shoppailuja ei tietenkään saa viedä extrana, vaan niiden pitää mahtua siihen sallittuun käsimatkatavaramäärään ja -kokoon.
Finski on ihan perseestä. Lennän mielummin toisen yhtiön pompulla kuin Finskin suoralla.
Itse olen ihan työn vuoksi vuosia matkustanut Suomesta mannertenvälisillä lennoilla Aasiaan enkä ainakaan itse ole kokenut tarvetta lähteä Finnairia moittimaan, mitä nyt sitten muutamalla lennolla jääneet ruuman matkatavarat odotuttamaan saapumistaan.
Yleisesti ottaen siis matkani ovat sujuneet aika lailla suunnitelmien mukaisesti ja itsellä on ollut oletuksena ruumaan mennyt iso laukku, koska olen ollut tyypillisesti eri kohteissa paikan päällä aika lailla ainakin yhdestä viikosta muutamaan.
Työvaatteisiini kun kuuluvat puvut, niin en halua niitä mihinkään pienempiin laukkuihin sulloa, joten iso ruumaan menevä kova laukku on ollut se luonteva valinta.
No, meillä itse kullakin on omat kokemuksmme, joten ei siitä sen kummempaa. Kenties omien matkatavaroiden saapumista asianmukaisesti on auttanut se, että niissä on ollut sellainen Priority-merkintä.
Ne nyssäköiden kanssa kulkevat ovat usein heitä, keillä on lisäksi matkalaukut siellä ruumassa! Ja eväspussit vaan rouskuu. Ne nyssäkät ja pussukat on ne, jotka tukkii ne ylähyllyt. Jos kaikilla olisi yksi tavallinen lentolaukku, tavarat mahtuisivat hyvin hyllyille. Itse matkustan aina tavallisen lentolaukun ja yhden pienen käsilaukun tai repun kanssa, ja pienempi laukku kulkee jaloissa. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ne nyssäköiden kanssa kulkevat ovat usein heitä, keillä on lisäksi matkalaukut siellä ruumassa! Ja eväspussit vaan rouskuu. Ne nyssäkät ja pussukat on ne, jotka tukkii ne ylähyllyt. Jos kaikilla olisi yksi tavallinen lentolaukku, tavarat mahtuisivat hyvin hyllyille. Itse matkustan aina tavallisen lentolaukun ja yhden pienen käsilaukun tai repun kanssa, ja pienempi laukku kulkee jaloissa. Ei ongelmia.
Jos hyllyllä on kaikenmaailman nyssykää, pussukkaa, takkia ja sen semmoista, niin, jos siellä näyttää olevan vähänkin hukkatilaa / tiivistämisen varaa, murjon oman kovakuorisen laukkuni sinne ilman sen suurempia tunnontuskia. Oma takki sitten siihen oman laukun päälle survottuna ja läppärilaukku penkin alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jolla on ruumalaukku hänen lippuunsa kuuluu 8 kg käsimatkatavara ja hän olisi oikeutettu laittamaan käsimatkatavaran, oli se sitten trolley tai reppu, ylähyllylle, ei jalkoihin epämukavasti ja jalkatilaa vievästi. Näinhän se oli ennen näiden jättilaukkujen ilmestymistä matkustamoon. Siitähän tässä on kyse.
Reput tulee aina laittaa istuimen alle vaikka olisi ruumalaukku. Lennän useimmiten ruumalaukun ja repun kanssa ja 8 kertaa kymmenestä minua muistutetaan joko check innissä tai portilla laittamaan reppu istuimen alle. Reppu saa painaa 8kg mutta tarkoituksella otan pienen käsimatkatavaran, eli ei ongelmaa laittaa sitä jalkoihin. Miksi tunkisin pienen reppuni ylös jos jonkun isompi vetolaukku on sinne menossa, vain siksi että lipputyyppini sallisi minullekin sellaisen? Tarkoitu
On sellainen. Finnairilla joudun ostamaan "laukkutuumaan"-lipun vaikka minulla ei ole laukkua ruumaan. Koska minulla on reppu ja shopperin kokoinen käsilaukku. Laitan repun ja takin sinne ylös. Ne mahtuu hyvin pieneen tilaan. Eli katson, että minulla on "laukku ylös"-lipou.
Siis mikä ongelma?