Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haluan laihtua, kummasta luovun: rasvasta vai sokerista

Vierailija
03.10.2024 |

Mietin alanko laihduttaa keventäjien tapaan tai vhh-ruokavaliolla.

Laihtumisen jälkeen en palaa entiseen.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kehoituksia olla luopumatta sokerista kokonaan. Onko täällä kommentoimassa pullapossumammoja, jotka ei itse osaa olla ilman sitä eikä siten kestä ajatusta siitä, että joku toinen onnistuisi siinä? Sokeritta oleminen on oikeasti todella helppoa. Pari ekaa viikkoa voi tehdä vaikeaa, mutta sitten ei enää edes tee mieli mitään sokerista. Ja jos joskus sellaista syystä tai toisesta syö, maistuu se aivan äklömakealta eikä tee toiste enää mieli mitään sellaista. Ja keho kiittää! 

Oletko ajatellut, että marjoissa ja hedelmissä on sokeria? Keho kiittää, kun saa näitäkin ruokia.

Minä syön marjoja ja hedelmiä. Niiden terveysvaikutukset on suuremmat kuin sokerin määrä.

Mutta makeiset, kakut, leivonnaiset, jälkiruuat, jäätelö

No mä syön niitä täällä etelässä missä asun osan vuotta. Ihan syöntikypsinä, cantaloupemelonia ostaessakin ilmoitan aina syönkö tänään vai ylihuomenna ja torimyyjä valikoi täydellisen. 

Melonissa on muuten yllättävän paljon ravinteita, noita mennyt n 20kg kesän mittaan

https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/meloniopas-cantaloupemeloni

Omasta pihasta kirsikoita, päärynöitä, granaattiomenia, luumuja ja naapurilta persikoita ja nektariineja sekä kakia. 

Vierailija
42/87 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kehoituksia olla luopumatta sokerista kokonaan. Onko täällä kommentoimassa pullapossumammoja, jotka ei itse osaa olla ilman sitä eikä siten kestä ajatusta siitä, että joku toinen onnistuisi siinä? Sokeritta oleminen on oikeasti todella helppoa. Pari ekaa viikkoa voi tehdä vaikeaa, mutta sitten ei enää edes tee mieli mitään sokerista. Ja jos joskus sellaista syystä tai toisesta syö, maistuu se aivan äklömakealta eikä tee toiste enää mieli mitään sellaista. Ja keho kiittää! 

Oletko ajatellut, että marjoissa ja hedelmissä on sokeria? Keho kiittää, kun saa näitäkin ruokia.

Minä syön marjoja ja hedelmiä. Niiden terveysvaikutukset on suuremmat kuin sokerin määrä.

Mutta ma

Niin, syöt auringon kypsyttämiä hedelmiä. Varastoissa kypsytetyt hedelmät eivät sisällä mitään muut kuin sokeria, ravinnot puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mielestäni kannattaa osittain luopua kummastakin. Rasvaa pelkästään hyvistä lähteistä, esim oliivit, oliiviöljy, pähkinät ja avocado.

Sokeri ehdottomasti pois. Ruoka normaalirasvaisena, joten eläinrasvat kuuluu myös hyviin rasvoihin.

Vierailija
44/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen luopunut lisätystä sokerista, sillä se on turhaa ja usein yhdistyy yleisemminkin epäterveellisen ruokaan (esimerkiksi leivonnaiset, jäätelöt, karkit, limut). Hedelmissä ja marjoissa on terveyshyötyjä, mutta ei tule mieleen mitään terveyshyötyä mitä lisätystä sokerista olisi. Lisätty sokeri ei myöskään tuota kylläisyyden tunnetta, vaan pikemminkin sekoittaa pakan ja saa kehon haluamaan lisää ja lisää.

Tosi itsepetosta kuvitella, että vain "lisätty" sokeri on haitallista.

No ainakin se on auttanut laihtumaan, joka taas on parantanut terveyttä paljonkin. Jos sen saa itsepetoksella aikaan, niin ei haittaa itseä.

Vierailija
45/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, syöt auringon kypsyttämiä hedelmiä. Varastoissa kypsytetyt hedelmät eivät sisällä mitään muut kuin sokeria, ravinnot puuttuu.

Totta.

On Suomessakin saatavana kotimaisia hedelmiä kypsinä, ne kannattaa hyödyntää (omenat, päärynät lähinnä). Nytkin on viikkotolkulla fb ryhmissä tarjottu hedelmiä ilmaiseksi

Onneksi meillä on metsät täynnä marjoja jos ei ole omaa pihaa niitä kasvatella

Vierailija
46/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas ylipainoiset mammat lässyttää ettei mistään tarvi luopua kun laihduttaa, ei saa tuntea koskaan nälkää, pitää syödä välipaloja säännöllisesti ja muuta ulkoa opittua mantraa. Samalla sitten hiljaa ihmettelevät, että miksei laihtumista tapahdu omalla kohdalla. Jatkakaa vaan samaa rataa, kyllä se muutos joskus tapahtuu, kun yrittää samaa tarpeeksi monta kertaa.

Vierailija
47/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää video kuvaa hyvin sitä, millaisia nykyiset "terveelliset elämäntavat" on

Vierailija
48/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää video kuvaa hyvin sitä, millaisia nykyiset "terveelliset elämäntavat" on

Vierailija
49/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
50/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta.

On Suomessakin saatavana kotimaisia hedelmiä kypsinä, ne kannattaa hyödyntää (omenat, päärynät lähinnä). Nytkin on viikkotolkulla fb ryhmissä tarjottu hedelmiä ilmaiseksi

Onneksi meillä on metsät täynnä marjoja jos ei ole omaa pihaa niitä kasvatella

Tänä vuonna omenasato onkin suuri, joten omenia riittää naapureita myöten. Ovat hyvää ravintoa.

Ulkolaisten hedelmien hehkuttamista en tajua, ei niissä ravintoa ole, vain sokeria suuret määrät. Mutta onhan ne hyvän makuisia, joten siksi kai yritetään elää itsepetoksessa luullen niitä terveelliseksi :)

Vierailija
51/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kummastakaan, elimistö tarvitsee molempia. Lisätystä sokerista kannattaa kyllä pitää paastoa tai vähentää sillä sen jälkeen huomaa kuinka liiallinen sokerin saanti vaikuttaa elimistöön mm.pahoinvointina. Rasvoista säilytä hyvät rasvat ja minimimäärät kovia rasvoja. 

Vierailija
52/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön marjoja ja hedelmiä. Niiden terveysvaikutukset on

Selventäisitkö? Varastossa/kylmiössä säilytetty banaani ei pääse kypsymään ja pysyy raakana jolloin kuori ei tummu = sokerit eivät nouse. Mitä ruskeampi/kypsempi banaani, sitä enemmän se sisältää sokereita, kyllähän sen makeuseron jo maistaa.

Vierailija
53/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Hengenvaarallisesti lihava ohjelmaa eli tohtori Nowzaradanin oppeja. Sokeri ja hiilarit pois.

Vierailija
54/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuen olin ylipainoinen 100kg. Erikoisruokavalion takia huomasin, kuinka kaupassa ei enää ollut minkäänlaista valikoimaa minulle. 

Jätin kaiken sokerin pois eli ne herkut sekä leivän, koska vatsani ei kestänyt hiivaa. Kävin 2-3 kertaa viikossa lenkillä ja 4-5 kertaa söin päivässä, enemmän lounas ja iltapala. Laihduin kuukausien jälkeen ja painoin 55kg. Syön kyllä joskus jotain suklaa jugurttia, mutta en syö ollenkaan mitään roskaruokaa sipsit, pizza jne sekä leivonnaiset ja makeiset kokonaan poissa sekä edelleen leivät, jossa on hiivaa.

Nyt kun vuosien jälkeen omalle paikkakunnalle on tullut enemmän minun ruokavalioon sopivia tuotteita olen jättänyt ne ostamatta, koska olen säästänyt siinä etten mitään herkkuja osta. Silloin, kun olin vielä ylipainoinen käytin paljon rahaa herkkuihin, joista ei ollut kuin hetken ilo. 

Vierailija
55/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen vähän siitä mikä on itsekurin määrä, mutta lähtökohtaisesti kannattaa aloittaa vähentämällä tai poistamalla höttöhiilareita (eli sokereita) ja korvaamalla niitä nestepitoisilla elintarvikkeilla ja asioilla missä on paljon kuitua ja tärkkelystä.

Kokonaan pois: Suklaapatukat, karkit, keksit, jäätelöt, mehut, vehnäleivät (pizza, leipä, burgerit jne.), pullat..

Tilalle: Siemeniä, pähkinöitä, marjoja, taateleita, luumuja..

Vähennä: Sipsit, pasta/makarooni, murot..

Tilalle: Avokaadoa, linssejä, porkkanoita, kurkkua, kaalia, banaania..

Lisää jokaiseen ateriaan proteiinia, oli se sitten kanaa, kalaa, lihaa, proteiinishake tai muuta. Nälkää saa myös hyvin pidettyä pois elektrolyyttijuomilla. Nälkähormoonin esiintyminen muuntuu uuteen paradigmaan muutamassa päivässä ie. et edes koe nälkää enää samalla tavalla jos muutaman päivän jaksat olla tarkkana.

Ateriakokoja kannattaa myös pienentää ja suunnitella ne etukäteen (meal prep). Suomalaiselle syömiskulttuurille on ominaista, että hotkitaan aivan liian isot ateriat liian nopeasti; -keho ei kerkeä reagoimaan näläntunteen häviämisellä, ennen kuin liikaa kaloreita on jo syöty. Jos syöt hitaammin ja lopetat järkevään ruoan määrään, huomaat että nälkä lähtee vähemmälläkin. Muista juoda riittävästi vettä aterioilla. Yhden huijauspäivän voi pitää viikossa.

t: rasvaprosentti 15% M36

Vierailija
56/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuen vähän siitä mikä on itsekurin määrä, mutta lähtökohtaisesti kannattaa aloittaa vähentämällä tai poistamalla höttöhiilareita (eli sokereita) ja korvaamalla niitä nestepitoisilla elintarvikkeilla ja asioilla missä on paljon kuitua ja tärkkelystä.

Kokonaan pois: Suklaapatukat, karkit, keksit, jäätelöt, mehut, vehnäleivät (pizza, leipä, burgerit jne.), pullat..

Lisää jokaiseen ateriaan proteiinia, oli se sitten kanaa, kalaa, lihaa, proteiinishake tai muuta. Nälkää saa myös hyvin pidettyä pois elektrolyyttijuomilla. Nälkähormoonin esiintyminen muuntuu uuteen paradigmaan muutamassa päivässä ie. et edes koe nälkää

Ehdotat siis sokerin tilalle sokeria eri muodossa. Haloo! Ja nälkään juomaan energialitkuja. Haloo!

Vierailija
57/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää jokaiseen ateriaan proteiinia, oli se sitten kanaa, kalaa, lihaa, proteiinishake tai muuta. Nälkää saa myös hyvin pidettyä pois elektrolyyttijuomilla. Nälkähormoonin esiintyminen muuntuu uuteen paradigm

Elektrolyytit on elimistön käyttämiä ravintosuoloja. Mun elektrolyyttijuomissa on 0 kaloria, en tiedä mitä sä oikein selität.

Vierailija
58/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri pois lisätyn sokerin muodossa, eli marjojen ja hedelmien luontainen sokeri käy. Ei sokerilla makeutettuja jugurtteja, rahkoja, mehuja, mehukeittoja jne. vaan maustamattomia maitotuotteita ja marjoja.

Rasvoissa keskittyminen hyviin rasvoihin eli kasvisrasvat (p.l. kookos, joka kovaa rasvaa), siemenet ja pähkinät.

Vierailija
59/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-95 % rasvasta, sokerista ja suolasta pois nii painos tippuu kymmeniä kiloja puolessa vuodessa 

Vierailija
60/87 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamisesta keskustelu on aika viime kädessä aika turhaa. Laihduttaminen vaatii yleensä paljon tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme