Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako eläkettä vähintään 976 eur/kk, jokainen eläkeläinen?

Vierailija
02.10.2024 |

Olenko ymmärtänyt oikein? Ja tuo siis puhtaana käteen.

Mietin vaan että minulle töitätekevälle asuntolainaiselle tuo olisi hyvä summa. Onko mulla niin vääristynyt kuva rahasta, kun en pidä tuota pienenä.

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kela lähetä tietopakettia eläkkeelle jääville? Vai olettavatko, että kaikki lukevat heidän nettisivuiltaan, mihin kaikkeen on oikeutettu eläkkeelle jäädessä ja miten eläkettä edes haetaan?

Mutta eiväthän työeläkkeelle jäävät ole missään tekemisissä Kelan kanssa.

Mikseivät olisi. Jos työeläke jää pieneksi,esim.äiti hoitanut lapsia kotona ja on ollut vaikka kaupassa töissä,eli pieni palkka,niin eläkettä ei vaan ole kertynyt vaikka työvuosia olisi 30 tai 40 vuotta .  Silloin haetaan kansaneläkettä.

Vierailija
202/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kela lähetä tietopakettia eläkkeelle jääville? Vai olettavatko, että kaikki lukevat heidän nettisivuiltaan, mihin kaikkeen on oikeutettu eläkkeelle jäädessä ja miten eläkettä edes haetaan? 

Työeläkettä ei haeta Kelasta  joten tietopakettia sieltä ei tule. Työeläke yhtiöiltä saattaa vaikka tullakin,mistä työeläkke haetaan  kun on siihen oikeutettu,siis se vanhuuseläke 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläke pitäisi lopettaa ja siirtää työeläkettä kerryttämättömät ihmiset toimeentulotuen saajiksi samoin tiukoin ehdoin kuin muutkin sen saajat.

Tässäpä taas osoitus kokoomuslaisesta empatiakyvystä... Itse ainakin saan joinakin kuukausina toimeentulotukea takuueläkkeen LISÄKSI, koska terveys-, sähkö-, vesi- ym. menot on niin suuret ja eläke niin pieni. Tappaisin itseni, jos pitäisi palata siihen kuukausittaiseen hakemusrumbaan ja Kelan kyykytettävänä olemiseen (sitähän tosin kokoomus varmaan toivookin). Eläkkeelle pääsy 20 vuoden sairastamisen jälkeen toi sen helpotuksen, että raha tulee tilille automaattisesti, eikä tarvitse tehdä kuukausittaisia hakemuksia 100-sivuisine liiteluetteloineen. Ei kaikilla työkyvyttömillä olisi tähän edes voimavaroja, monella jää se toimeentulotuki nyttenkin hakematta, vaikka saattaisi olla siihen oikeutettu eläkkeen lisäksi.

Niin ja tämä hallitus on hankaloittanut toimeentulotuen saamista entisestään ja lisännyt sen nöyryyttävyyttä asiakkaalle. Itseltäni on mm. vaadittu tänä vuonna jo kaksi kertaa lääkärin lausuntoa. Ensimmäisen kerran, koska vuokra ylitti kuntakohtaisen rajan muutamalla eurolla (aiemmin ylitys hyväksytty, koska ollut niin vähäinen + olen aiemmin toimittanut sosiaalityöntekijän selvityksen terveydentilastani, mitä ei enää hyväksytty) ja toisen kerran, kun vesilasku ylitti enimmäismenot taas muutamalla eurolla. Tällainen hyppyytys tuhlaa myös terveydenhuollon vähäisiä resursseja. Olen onnellinen, jos ei tarvitse muutamaan kuukauteen toimeentulotukea hakea, eikä olla missään tekemisissä Kelan kanssa. Enkä enää aio hakea toimeentulotukea ollenkaan, jos on kyse vain muutamasta kympistä. Vaiva on kohtuuton siihen hyötyyn nähden, ja nöyryytys nostaa uudelleen vanhat traumat pintaan ja vointi huononee.

Vierailija
204/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkettä ei haeta Kelasta  joten tietopakettia sieltä ei tule. Työeläke yhtiöiltä saattaa vaikka tullakin,mistä työeläkke haetaan  kun on siihen oikeutettu,siis se vanhuuseläke 

Myös työkyvyttömyyseläke haetaan ihan sieltä omasta työeläkeyhtiöstä mikäli eläkettä on kertynyt - ei pelkästään vanhuuseläkettä. 

Vierailija
205/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eiväthän työeläkkeelle jäävät ole missään tekemisissä Kelan kanssa.

Mikseivät olisi. Jos työeläke jää pieneksi,esim.äiti hoitanut lapsia kotona ja on ollut vaikka kaupassa töissä,eli pieni palkka,niin eläkettä ei vaan ole kertynyt vaikka työvuosia olisi 30 tai 40 vuotta .  Silloin haetaan kansaneläkettä.

Aika monella muullakin alalla tulee pari-kolme sataa kelan kansaneläkettä työeläkkeen päälle.

Vierailija
206/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei

No saahan. Tuo on takuueläkkeen minimi. Kaikki saa tuon vaikka ei olisi ollenkaan työhistoriaan (syntymästään vaikeavammaiset jne).

Ellei sääntöjä muuteta sitä ennen. Arvelen että muutetaan. Mutta jos saa edes lähelle tuon, ihan hyvä. Olen ollut parikymmentä vuotta määräaikaisena ja nyt lähes 45-vuotias. Eläkettä on kertynyt melko olemattomasti.

Vierailija
207/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pienellä palkalla ikänsä töitä raataneena esim. hoitoalan ihmisillä, eläke on joku 1200€. Ei helvetti, millä tässä maassa saataisiin työnteko kannattamaan?

Siis eläkkeen takia ei kannata olla töissä, mutta kyllähän sinä elelet sen ajan, kun olet työikäinen/kykyinen paljon paremmin, kun olet töissä, kuin että makaisit tukien kanssa kotoan. Työttömyyskorvauskin on pieni ja joudut hakemaan töitä jatkuvasti. tai toimeentulotukeen esittelemään tlilejäsi ja jatkuvasti kärsit rahapulasta ja koskaan et voi tehdä mitään kivää.

Itse olen tuollainen pienipalkkainen ja kohta eläkkeelle jäävä, eikä se eläke todellakaan ole paljoa yli tonnin, mutta en olisi ikinä halunnut kitua koko elämääni joidenkin tukien varassa ja kärvistellä ja pihistellä joka sentistä. Töissä ollessa olen kuitenkin pystynyt kartuttamaan omaisuutta (oma talo) ja olen pystynyt käymään matkoilla ulkomailla  ja muutenkin viettämään lomia kiertelemällä ympäri Suomea jne. Eikä ole tarvinnut joka penniä laskea, vaan on voinut viettää ihan normaalia elämää. 

Ja kyllä siitä työstä saa ihan muutakin kivaa, kuin vain rahaa. Esim työkaverit joista voi tulla elinikäisiä ystäviä. Kyllä työnteko kannattaa, siitä ei ole kahta sanaa. Eläkkeet ei vain välttämättä ole kaksiset. Varsinkaan naisilla, jos on tehnyt lapsia ja joutunut olemaan heidän takiaa välillä pois työelämästä. 

Mutta ei nyt sen takia kannata jäädä kotiin koko elämäksi makaamaan, että kun töissä ollessa saa pienen eläkkeen. Kyllä se 200-300e/kk enemmän on kuitenkin enemmän kuin se minimieläke. Ja onhan sitä ehtinyt töitä tehdessään tienata ja saada jotakin sukanvarteen. 

Vierailija
208/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen niin päin, että jokainen kuukausi ilman irtisanomista vie minut parempaan asemaan jos eläkkeelle asti elän.

Kertymä on nyt reilu 1600 euroa ja työvuosia reippaasti jäljellä. Toki jos potkut tulee, ikäsyrjinnän takia uuden työn saaminen voi tehdä tiukkaa.

Jokaisen kannattaa tarkistaa nykyinen kertymä ja ennuste työeläke.fi

Vierailija
209/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös asumistukensa on avokätisempi kuin muilla ryhmillä, samoin ainoana porukkana saavat sitä jatkossakin omistusasuntoon. Media on ihan hiljaa näistä. 

Kokoomus ehdotti kesällä, että myös eläkeläiset siirrettäisiin yleisen asumistuen piiriin. Muut puolueet ei vielä suostuneet, mutta kai se on edessä, kun pitää lisäsäästöjä etsiä.

Vierailija
210/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen niin päin, että jokainen kuukausi ilman irtisanomista vie minut parempaan asemaan jos eläkkeelle asti elän.

Kertymä on nyt reilu 1600 euroa ja työvuosia reippaasti jäljellä. Toki jos potkut tulee, ikäsyrjinnän takia uuden työn saaminen voi tehdä tiukkaa.

1600-verot.

Vierailija
211/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pienellä palkalla ikänsä töitä raataneena esim. hoitoalan ihmisillä, eläke on joku 1200€. Ei helvetti, millä tässä maassa saataisiin työnteko kannattamaan?

Siis eläkkeen takia ei kannata olla töissä, mutta kyllähän sinä elelet sen ajan, kun olet työikäinen/kykyinen paljon paremmin, kun olet töissä, kuin että makaisit tukien kanssa kotoan. Työttömyyskorvauskin on pieni ja joudut hakemaan töitä jatkuvasti. tai toimeentulotukeen esittelemään tlilejäsi ja jatkuvasti kärsit rahapulasta ja koskaan et voi tehdä mitään kivää.

Itse olen tuollainen pienipalkkainen ja kohta eläkkeelle jäävä, eikä se eläke todellakaan ole paljoa yli tonnin, mutta en olisi ikinä halunnut kitua koko elämääni joidenkin tukien varassa ja kärvistellä ja pihistellä joka sentistä. Töissä ollessa olen kuitenkin pystynyt kartuttamaan omaisuutta (oma talo) ja olen

Työttömiä on työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa, hyllyttämässä kirjoja kirjastossa, hoitamassa päiväkodissa lapsia.

https://toimistot.te-palvelut.fi/työkokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Vierailija
212/221 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
213/221 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei

No saahan. Tuo on takuueläkkeen minimi. Kaikki saa tuon vaikka ei olisi ollenkaan työhistoriaan (syntymästään vaikeavammaiset jne).

Olet väärässä! Jos takuueläkkeen määräksi jää enintään 7,9 € takuueläkettä ei makseta. 

Jos saat varhennettua varhuuseläkettä, niin myös takuueläke pienenee saman prosenttiluvun mukaan kuin muissakin eläkkeissä. Eli 0,4% jokaista varhennettua kuukautta kohti.

Yli 100 000 eläkeläistä saa pienempää eläkettä kuin niin sanottu "takuueläke".

Vierailija
214/221 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kehitysvammaisen pitäisi erää kaurapuurolla ja vedellä betonikopissa. Sunnuntaina voisi olla yksi suolasilakka juhlaruoaksi  ja sokerikorppu jälkiruoaksi.

Näin saisimme oikeutta pienipalkkaisille.

Vierailija
215/221 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkekertymä on 1600€ ja 5-kymppisenä saa potkut, eikä enää työllisty, onko eläke 1600 vai laskeeko se?

Vierailija
216/221 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei

Toi on tosi hyvä minulle, jolla on 2 miljoonan euron perintövarallisuus. Pystyn pääomatuloilla jatkamaan leikkeleitä leivän päälle ja ottamaan mukavasti. Osa varallisuudestani ei ole nyt niin tuottavassa muodossa kuin voisi, joten sen voi siihen mennessä sitten trimmata tuottamaan menetetyt tienestieurot (noin 1800€ käteen/kk). 

Vierailija
217/221 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on minimieläke.

Josta menee 30% veroja.

Ei mene 30 vaan 20 prosenttia. 

Pienestä eläkkeestä ei mene veroa

Vierailija
218/221 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on minimieläke.

Josta menee 30% veroja.

Ei mene 30 vaan 20 prosenttia. 

Pienestä eläkkeestä ei mene veroa

Ja kerrotko mikä se eläke verotus raja on . Pieni eläke kun on joillekin tonni ja toiselle kaksi jne. 

Vierailija
219/221 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskieläke Suomessa on jo 1722 euroa, eli sen ympärillä suurimman osan eläke pyörii. Se siitä eläkeläisköyhyydestä. 

Kuten itse kirjoitit, se on vain keskieläke. Tuhannet ihmiset pärjäävät tuolla alle tonnin eläkkeellä, että siellä nurkilla se eläkeläisköyhyys pyörii. Tottahan nyt alle kahden tonnin eläke riittää hyvinkin. 

Vierailija
220/221 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa elävät saavat vähemmän. 

Miksi? Pitää sitten erota. 

Eivät saa. Ei kannata jokaista provoa uskoa.

Kyllä se kuule on niin, että avioliitossa asuvat saavat vähemmän eläkettä Kelalta. Miksi et lue Kelan sivuilta näitä asioita? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme