Pentulive 2024 official, bordercolliet.<3
Uusi pentulive alkaa 25.10, ja tällä kaudella pääsemme seuraamaan bordercollieiden elämää!<3 Todella fiksu ja kiinnostava rotu. Näistä pennuista tulee varmasti melkoisia viikareita. :)
Kommentit (11739)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö ne siis taas tänään niihin tarkastuksiin muualle. Eikös tää kasvattaja itse voi eläinlääkärinä muut tehdä mutta se silmähomma en tiedä onko välineet vaan klinikalla.
Tietysti osaa tarkastuksen tehdä, mutta fiksusti kannattaa itsensä siitä jäävätä ja mennä pentujen kanssa toiselle eläinlääkärille.
Ja oliko niin, että itse tehtyä tarkastusta ei hyväksytä noissa jalostuspiireissä ja onhan järkevämpää saada vieraalta lääkäriltä todistus tarkastuksista kuin itse tehdä. Tulee varmasti puolueeton selvitys.
Vierailija kirjoitti:
Testi oli kyllä erittäin mielenkiintoinen. Innolla seurasin.
No eniten siitä varmaan irti saikin liven katsojat. Kyllä se minustakin oli aivan mielenkiintoinen nähdä. Mutta jos nyt itse olisin vaikkapa koiraa johonkin erityiseen tehtävään valitsemassa niin en kovin suurta painoarvoa laittaisi tuohon hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hovineito aamulla kuului sanovat ettei ehkä mahdollista toista pentuetta enää veisi tähän testiin, joka on vain sen yhden hetken kuvaus. Itsekin kyllä mietiskelin, että kasvattaja joka viikkoja, päiviä, tunteja on pentujen kanssa (hovineito on ihanan paljon istunu rauhassa pitkiä aikoja pesässä pentujen kanssa, leikkiny, sylitellyt ja havainnoinut) tuntee yksilöiden ominaisuudet kyllä kaikkein parhaiten. Toivottavasti hovineito ei pahoittanut testituloksista mieltään pentujen puolesta! Loimulla on 10 ihanaa, superhyvää pentua. Kaikki ovat rohkeita, jänteviä ja suloisia pikkukoiria, joita on kasvatettu ja sosiaalistettu hyvin.
En minäkään veisi. Sanoisin että testiin meneminen oli kasvattajan ehkä tämän liven vähän virhearvio. Pennuthan menestyi ihan hyvin mutta minusta se oli hiukan turha.
Hyvinhän tämä testaaja pe
ei vaan kasvattaja halusi. Varmasti ihan mielenkiinnostakin, koska on eläinlääkäri ja hältä varmasti asiakkaat kyselee kaikenlaisista testeistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulohan on noista parhaita minun mielestä. Se oli juuri se joka jo aivan pienenä järkkymättä työnsi muut nisiltä päästäkseen itse. Ja on aina ollut ensimmäisten joukossa kun on jotain uutta. Kulolla oli huono tuuri siinä testissä.
No kyllä se nyt vaan huonommin pärjäsi kuin monet muut. Mutta ei kenelläkään ollut mitään huolestuttavaa siinä näkyvissä. Testi on testi, eikä sitä tarvitse selitellä, jos joku ei juuri silloin onnistunutkaan erinomaisesti. Ei kai tässä mitään mitaleita jaeta.
Mutta kun oli väärin voidellut sukset ja huono lähtöpaikkakin.
Voisiko joku kertoa minkä nimiset pennut ovat tyttöjä ja minkä nimiset poikia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hovineito aamulla kuului sanovat ettei ehkä mahdollista toista pentuetta enää veisi tähän testiin, joka on vain sen yhden hetken kuvaus. Itsekin kyllä mietiskelin, että kasvattaja joka viikkoja, päiviä, tunteja on pentujen kanssa (hovineito on ihanan paljon istunu rauhassa pitkiä aikoja pesässä pentujen kanssa, leikkiny, sylitellyt ja havainnoinut) tuntee yksilöiden ominaisuudet kyllä kaikkein parhaiten. Toivottavasti hovineito ei pahoittanut testituloksista mieltään pentujen puolesta! Loimulla on 10 ihanaa, superhyvää pentua. Kaikki ovat rohkeita, jänteviä ja suloisia pikkukoiria, joita on kasvatettu ja sosiaalistettu hyvin.
En minäkään veisi. Sanoisin että testiin meneminen oli kasvattajan ehkä tämän liven vähän virhearvio. Pennuthan menestyi ihan hyvin mutta minusta se oli hiukan turha.
Hyvinhän tämä testaaja pentuja arvioi mutta ei siinä nyt mitään erityistä
Voisin kuvitella, että Hovineitoa koiraharrastajana ja eläinlääkärinä sekä 12 koiran omistajana kiinnostaa kaikki koiriin liittyvä, kuten pentukoekin.
Vähän outo oli testi kyllä. Vähän höpöhöpö-testiltä vaikutti, tieteellisyys kaukana 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulohan on noista parhaita minun mielestä. Se oli juuri se joka jo aivan pienenä järkkymättä työnsi muut nisiltä päästäkseen itse. Ja on aina ollut ensimmäisten joukossa kun on jotain uutta. Kulolla oli huono tuuri siinä testissä.
No kyllä se nyt vaan huonommin pärjäsi kuin monet muut. Mutta ei kenelläkään ollut mitään huolestuttavaa siinä näkyvissä. Testi on testi, eikä sitä tarvitse selitellä, jos joku ei juuri silloin onnistunutkaan erinomaisesti. Ei kai tässä mitään mitaleita jaeta.
se pentutestaaja nimenomaan korosti ettei voi sanoa tämän testin perusteella mistään koirasta, että pärjäsi huonommin kuin muut. testi vain näyttää missä asioissa pentua kannattaa vahvistaa, siis mihin kannattaa koulutuksessa kiinnittä huomiota.
muutenkin koirarodut ovat erilaisia. Esimerkiksi ajavien metsästyskoirien pitää osata ajatella itse ja tehdä itsenäisiä ratkaisuja.
Mamma
(arkikieltä) äiti
(arkikieltä) isän tai äidin äiti, naispuolinen isovanhempi
Lähde: Wikisanakirja
Mamma
Äiti tai äidin nimitys, erityisesti hellittelynimityksenä.
Lähde: Suomi Sanakirja
M.O.T. En ole mamma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteekö ne siis taas tänään niihin tarkastuksiin muualle. Eikös tää kasvattaja itse voi eläinlääkärinä muut tehdä mutta se silmähomma en tiedä onko välineet vaan klinikalla.
Tietysti osaa tarkastuksen tehdä, mutta fiksusti kannattaa itsensä siitä jäävätä ja mennä pentujen kanssa toiselle eläinlääkärille.
Ja oliko niin, että itse tehtyä tarkastusta ei hyväksytä noissa jalostuspiireissä ja onhan järkevämpää saada vieraalta lääkäriltä todistus tarkastuksista kuin itse tehdä. Tulee varmasti puolueeton selvitys.
Puolueeton se pitää olla koska eläinlääkärintarkastuksesta ja myös silmien tarkastuksesta pitää tehdä viralliset paperit jotka lähetetään kennelliittoon ja rotuyhdistykselle.
Vierailija kirjoitti:
Testi oli kyllä erittäin mielenkiintoinen. Innolla seurasin.
Oli todella mielenkiintoinen! En tiennyt että tuollaisia testaajia on edes. Ihan järkevää että esim. poliisi-, tulli- tai rajavartiokoiriksi koiria seulotaan ja testataan. Oppia ikä kaikki!
Vierailija kirjoitti:
Mamma
(arkikieltä) äiti
(arkikieltä) isän tai äidin äiti, naispuolinen isovanhempi
Lähde: Wikisanakirja
Mamma
Äiti tai äidin nimitys, erityisesti hellittelynimityksenä.
Lähde: Suomi Sanakirja
M.O.T. En ole mamma
Minä olen kolmelle mamma 😁 Loimu on kymmenelle mamma 🥰
Mulla jos olisi kymmenen samanikäistä, jotka just oppineet kävelemään ja juoksemaan ja pistäisivät koko huushollin sekaisin, en varmaan olisi yhtä kärsivällinen kuin Loimu. Saattaisi silloin tällöin päästä ärräpäitä ja muutonkin ottaa hieman hermoon. Loimu ei toki siivoa enää mutta eipä se muutenkaan pahemmin ärähtele pennuilleen. 😉
Vierailija kirjoitti:
Nyt taas näkee, miten pennuilla on iso pehmeä peti ja toinenkin pienempi, mutta kaikki nukkuvat jossain muualla.
Vuoroin vieraissa käydään 😀
Kaikenkaikkiaan tämä pentulive on kyllä ollut hyvin opettava. On oppinut paljon uutta.
Toivon vaan niin sydämestäni että kaikilla pennuilla lähtee hyvin uudessa kodissa ja saavat hyvän elämän.
Kasvattajaa olen oppinut arvostamaan monesta syystä ja toivon hänelle myös kaikkea hyvää. Hän on vielä nuori ja itsekkin oppii koko ajan. Yksi arvostettava piirre minusta on ollutkin että hän ei ole yrittänyt esittää täydellistä.
Muistan kun pennut ei yltäny syömään pystybaarista ja nyt ne voi istua ja yltää silti.😃
En ole mamma, mutta olen koirilleni ja kissalleni mami 🤭 Tosin, ne ovat sitä mieltä, että älä kuule tuolle linjalle lähde 😂
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun pennut ei yltäny syömään pystybaarista ja nyt ne voi istua ja yltää silti.😃
Ihan samaa mietin eilen. Yltävät makuultakin. Välkkeestä oli kuva, kun ylsi juuri puremaan tasapainolaudan tankoa ja nyt tanko jää jo reilusti pään alapuolelle. Hurjasti kasvavat.
Nyt ei muuten kuulu ollenkaan kohinaa vaikka ei ole ääniä, joko niillä on kaapelit kokonaan rikki tai yle on korjannut ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei muuten kuulu ollenkaan kohinaa vaikka ei ole ääniä, joko niillä on kaapelit kokonaan rikki tai yle on korjannut ongelman.
Luulisi, että ei olisi äänet noin pitkään pois päältä tarkoituksella, kun ei tuolla ihmisiäkään näy
tuon testin aikana puhuttiin jossain vaiheessa, ettei kyseessä edes ole mikään standardoitu testi. Tämä ihmisten tulisi muistaa ja kulon tapauksessa testi ilman muuta olisi pitänyt uusia, koska tuli ulkopuolisia häiriötekijöitä. Kuitenkin on syytä muistaa, että salamakin oli alussa pentulaatikossa silmiensä takia selvästi arempi ja usein sivussa muiden touhuista, vaikka niihinkin osallistu, mutta vähemmän ja sitten uusissa paikoissa tosi arka (esim. ei uskaltautunut ulos häkistä ensimmäistä kertaa ulos jouduttuaan) ja nyt on ihan toisenlainen koira. Oliko salan arkuuden syynä silmät vai lisäksi myös herkkyyskausi, sitä emme ehkä koskaan saa tietää varmuudella, mutta salaman tapaus osoittaa sen, että pennut kehittyvät koko ajan.
Jos itse olisin ostamassa pentua, niin ensisijassa luottaisin kasvattajan havaintoihin ja omiin havaintoihini pennusta ja tuollainen pentutesti olisi vain mahdollinen lisätieto, josta voisi miettiä pennun herkkyyksiä ja mihin kasvatuksessa kiinnittäisi huomiota. Esimerkiksi kulon kohdalla kuljettaisin kuloa monpuolisesti erilaisissa ympäristöissä ja tilanteissa, mutta se mitä kulosta olen nähnyt pentulivessä, niin siitä tulee varmasti hyvä harrastuskoira. Sitä en sano, että mihin harrastukseen, koska itsellä on näistä agilityistä ja pentutansseista vain negativisia ennekkaluuloja, jotka kumpuavat tietämättömyydestä agilityä ja pentutanssia kohtaan, siksi olen näiden suhteen suu kiinni, kun en niistä mitään tiedä.