Vähän oksettaa osa näistä säästövinkeistä
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010725465.html
Yksi tyhmimmistä on tämä:
"Puhtaammat tiskivedet laitan kukille. Arvelen, että se pienentää samalla jätevesimaksuja. Jarmo, 34"
Voisiko joku kertoa Jarmolle millä tavalla jätevesimaksu määräytyy?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuvottavaa.
"Vedän vessan vain joka toinen kerta pissattuani." Taina, 56
Tätä mä teen myös välillä yksin kotona ollessani. Mikä kuvottaa? Kansi kiinni välissä.
Jos juo paljon vettä on virtsa niin hajutonta ettei tosiaankaan tarvitse jokainen kerta vessaa vetää, varsinkin yksin asuessa.
Virtsa ei ole koskaan täysin hajutonta ja siinä alkaa villi mikrobien kasvu välittömästi. Kiva muhittaa jotain bakteeriviljelmää wc-pöntössä.
Jos se nyt kolme tuntia muhii vessanpöntössä niin henkilökohtaisesti ihan sama.
Vuotuinen säästö on tuossa jotain parin eu
Veden säästöllä olen saanut ennakkomaksun palautusta 124€ ja 96€ edellisinä vuosina. Ennakkomaksu oli 20€ kuussa ja se perustuu yhtiön keskiarvoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä, mutta en minä ala jotain pakastuspusseja, tms pesemään ja käyttämään uudestaan.. Jotenkin iso osa noista säästövinkeistä kuulosti pihiydeltä.
Minä teen tätä kyllä. En säästö, vaan ekologisista syistä. Paksummat pakastepussit (Minigrip-tyyliset) kestävät oikein hyvin useammankin uudelleenkäytön. Ei kai se iso asia ole, mutta rikka rokassa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puhtaammat tiskivedet laitan kukille. Arvelen, että se pienentää samalla jätevesimaksuja. Jarmo, 34" Jos tällä Jarmolla on oma kaivo, mutta kuuluu jätevesiosuuskuntaa, niin silloin Jarmoa laskutetaan jäteveden perusteella (esim. jätevesipumpun käyttötuntien perusteella). Jarmo on siinä tapauksessa ihan oikeassa.
Voitko kertoa missä näin tehdään? Arvaan ettei missään.
Näin tehdään maalla. On yleisempää kuin arvaatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuvottavaa.
Tätä mä teen myös välillä yksin kotona ollessani. Mikä kuvottaa? Kansi kiinni välissä.
Virtsakivi pinttyy pönttöön. Sen poistoaine haisee väkevältä virtsalta.
Huoneistokohtaisten mittareiden kulutuslukemaa ei ole pakko käyttää vesimaksujen perusteena. Voi siis olla kiinteä vesimaksu mittareista huolimatta. Kiinteän vesimaksun suuruus määräytyy koko taloyhtiön vedenkulutuksen perusteella. Jos vettä kuluu paljon, myös vesimaksu on suurempi kuin sellaisessa taloyhtiössä jossa vettä kuluu vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Saanen arvata, että sitten nämä hölmöläisen säästelijäät hankkivat silmiä räpäyttämättä tilanteen tullen jotain himoitsemaansa merkkitavaraa tai statusturhaketta, koska ovat säästäneet sen verran pesemällä muovipusseja ja piilottelemalla kaupassa punalaputettuja tuotteita ilta-alennusta ajatellen pari vuotta. Kukin tyylillään.
Sijoittamista ja etenkin firettämistä harrastavat pitävät mottonaan, että heille riittää se keskinkertainen tavara uutta hankkiessakin. Aina ei tarvi olla uusinta puhelinta. Kun hankkii puhelimen, ei tarvi hankkia kalleinta jos ei ole käyttöä sen tarvimille herkuille. Sama kaikessa kuluttamisessa. Alushousutkin voivat olla tehty ihan luonnonkuiduista, mutteivät ole mitkään merkkialushousut. Ruokana riittää perusruoka eikä rahaa mene mihinkään kalliisiin ravintoloihin. Selvin päinkin voi elää. Tuossa muutama esimerkki firettäjien listasta.
Käykää ulkona kusella ja kesällä myöskin kyykkypaskalla,säästyy kuutiokaupalla vettä kun vessanpönttöä ei tarvi vetää turhaa ja siitä maksettavia euroja säästyy helvatasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä, mutta en minä ala jotain pakastuspusseja, tms pesemään ja käyttämään uudestaan.. Jotenkin iso osa noista säästövinkeistä kuulosti pihiydeltä.
Säästääkö siinä oikeasti jotain, kun pesee pakastuspussit? Meneehän pesemisessä vettä ja pesuainetta.
Luonto kiittää niistä toimista joilla vähennetään turhaa muovin kulutusta. En tiedä tuleeko säästöä konkreettisesti
Muovi kannattaa kierrättää mahdollisimman tehokkaasti ja kuluttajien kannattaa hankkia uusiomuovituotteita. Niitä tehdään Suomessakin. Muovin kierrättäminen vähentää öljyriippuvuutta. Kotimaisten uusiomuovipussien käyttö vaikuttaa myös Suomen kauppataseeseen pitemmällä aikavälillä kun ei osteta tänne kiinalaisia venäläisestä öljystä tehtyjä pusseja.
Pussin peseminen on kyllä nysväämistä, joka kuormittaa luontoakin.
Vierailija kirjoitti:
Jarmo nyt ei ehkä ajatellut tuota ihan oikein, mutta silti totta kai on järkevää käyttää puhtaan veden sijaan harmaita vesi kukkien kasteluun. Puutarhassahan vedentarve voi olla ihan valtavaa. Esim. itse kastelen kukat kuivausrummun kondenssivesisäiliöön kertyneellä vedellä.
Osa vinkeistä oli ihan järkeviä, osa oksettavia esim. sama kahvikuppi viikon pesemättä. Tai tuo vinkki, että käytetään bideetä vessapaperin sijaan, tuleeko tässä säästöä oikeasti.
Olisko fiksumpaa vaikka kerätä sadevettä talteen...Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ap. Mitä iloa sellaisesta elämästä edes on, missä pääsisältö on pihistely ja kurjuuden maksimointi? Hankkisin mieluummin isommat tulot kuin jättäisin vessan vetämättä, puolittaisin tiskitabletteja ja pesisin muovipusseja.
No jos se ilo elämässä on juurikin se pihistely? Saa kiksit siitä miten nyt taas sai säästettyä senttejä. Sinä saat kiksit jostain muualta, jostain sellaisesta, mikä olisi pihille todella ahdistavaa elämää. Moni pihi on todella rikas, eikä he välttämättä tuhlaisi vaikka saisivat enemmän palkkaa, vaan edelleen pesisivät pakastepusseja ja puolittaisivat tiskitabletteja. Koska se on just se juttu, mikä tuo hyvää oloa.
Sukulaiseni viilasi lasisella kynsiviilalla lasin reunaan tulleen särön pois. Samalla lasiviilalla hän pyöristi myös teräväksi lohjenneen hampaansa reunan, joka raapi kieltä. Ei kertonut, oliko kertonut toimeliaisuudestaan hammaslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuvottavaa.
Vanhemmat teki tuota, ja se haju pinttyi pöntön tiivisteisiin.
Ja muistisairaalla anopilla, joka unohti aina vetää vessanpöntön, kertyi pönttöön hirveä kalkkikerrostuma pohjalle.
"Voisiko joku kertoa Jarmolle millä tavalla jätevesimaksu määräytyy?"
Sinä et vaan tajua, että käyttämällä hanasta lasketun veden "toiseen kertaan" esimerkiksi kukkien kasteluun, ei kukkien kasteluun tarvitse ottaa hanasta "uutta" vettä. Rahansäästö vuodessa pari senttiä. Eli monta kertaluokkaa kannattavampi vedensäästövinkki olisi kerätä suihkussa käytetty vesi talteen ja käyttää se wc-pytyssä huuhteluvetenä. Voisi säästää jopa euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puhtaammat tiskivedet laitan kukille. Arvelen, että se pienentää samalla jätevesimaksuja. Jarmo, 34" Jos tällä Jarmolla on oma kaivo, mutta kuuluu jätevesiosuuskuntaa, niin silloin Jarmoa laskutetaan jäteveden perusteella (esim. jätevesipumpun käyttötuntien perusteella). Jarmo on siinä tapauksessa ihan oikeassa.
Voitko kertoa missä näin tehdään? Arvaan ettei missään.
Näin tehdään maalla. On yleisempää kuin arvaatkaan.
Totta töriset. Säästäähän tuossa ihan kunnolla, jos jätevedelle on umpisäiliö, joka pitää käydä loka-autolla tyhjentämässä ja joka käynnistä maksaa satasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuvottavaa.
Ongrlma tässä on pönttöön kertyvät virtsan mineraalit. Se tumma kivettynyt pinttymä on juuri tätä, se mikä ei harjalla irtoa. Ja sen irrottamisessa menee niin paljon kovempia kemikaaleja ja vettä, että veden säästö hukataan moneen kertaan.
Kalkkimaali lähtee helposti ihan etikalla tai muulla happamalla. Illalla kunnon loraus etukkaa pönttöön ja aamulla normaali pesu. Putipuhdadta tulee ilman kovaa hinkkaamista tai kovia kemikaaleja.
Mikä ihmeen KALKKIMAALI sulla on wc-pytyssä?
Voihan etukka!
Vierailija kirjoitti:
Käykää ulkona kusella ja kesällä myöskin kyykkypaskalla,säästyy kuutiokaupalla vettä kun vessanpönttöä ei tarvi vetää turhaa ja siitä maksettavia euroja säästyy helvatasti.
Virtsat voi käyttää (puutarhan) kukkien kasteluun. Säästää, kun ei tarvitse ostaa erillisiä lannoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkodissani pakastuspussit pestiin ja lätkäistiin kiinni kaakeleihin kuivumaan tiskialtaan taakse. Itsekin joskus tein niin. Mutta eiköhän nykyisillä sähkön ja veden hinnoilla kannata vain ottaa uusi pussi. Moni muukin vanhan ajan säästövinkki on vanhentunut. Ei kannata juureksia haudutella kalliin sähkön aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuvottavaa.
Niin on. Turhaa veden kulutusta. Minä vedän vessan noin joka viides kerta pissattuani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuvottavaa.
Itse teen tarpeeni mahdollisuuksien mukaan joko työpaikalla tai kylässä. Vessapaperit otan työpaikalta.Samoin käytän hyväkseni, jos joku tuo tarjottavia, niin pidän puoleni ja otan osuuteni..
Tunnenkin sinut, ollaan samalla työpaikalla. Me muuten tiedetään, että viet myös yhteisestä jääkaapista kotiin koko porukalle tarkoitetut syötävät. Sitä sanotaan varastamiseksi.
Tiedoksesi, että olet tarkkailussa.
Vierailija kirjoitti:
Huoneistokohtaisten mittareiden kulutuslukemaa ei ole pakko käyttää vesimaksujen perusteena. Voi siis olla kiinteä vesimaksu mittareista huolimatta. Kiinteän vesimaksun suuruus määräytyy koko taloyhtiön vedenkulutuksen perusteella. Jos vettä kuluu paljon, myös vesimaksu on suurempi kuin sellaisessa taloyhtiössä jossa vettä kuluu vähemmän.
On muuten typerä taloyhtiö, jossa ei huoneistokohtaisten vesimittareiden lukemia käytetä vesimaksujen perusteena. Meidän taloyhtiössä vedenkulutus laski huomattavasti mittarien käyttöönoton jälkeen: Aiemmin kulutukset oli 150litraa/vrk/hlö, mittarien aikaan enää noin 110L/vrk/hlö. Kohtuukäyttäjille tulee nyt yli satasen vuosisäästöt.
Kalkkimaali lähtee helposti ihan etikalla tai muulla happamalla. Illalla kunnon loraus etukkaa pönttöön ja aamulla normaali pesu. Putipuhdadta tulee ilman kovaa hinkkaamista tai kovia kemikaaleja.