Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähän oksettaa osa näistä säästövinkeistä

Vierailija
01.10.2024 |

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010725465.html

Yksi tyhmimmistä on tämä:

"Puhtaammat tiskivedet laitan kukille. Arvelen, että se pienentää samalla jätevesimaksuja. Jarmo, 34"

Voisiko joku kertoa Jarmolle millä tavalla jätevesimaksu määräytyy?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

"Vedän vessan vain joka toinen kerta pissattuani." Taina, 56

Tätä mä teen myös välillä yksin kotona ollessani. Mikä kuvottaa? Kansi kiinni välissä. 

Jos juo paljon vettä on virtsa niin hajutonta ettei tosiaankaan tarvitse jokainen kerta vessaa vetää, varsinkin yksin asuessa.

Ei helvata. Mulla on todettu yliaktiivinen virtsarakko ja asun yksin. Käyn pissalla noin 24 kertaa päivässä enkä IKINÄ jätä vetämättä koska yök. Miksi pitäisi? Vesi maksaa sen 20€/kk ihan sama miten sitä lotraan.

Eikö tuohon vaivaan ole olemassa lääkitys.

Virtsaamisvaivoja hoidetaan botoksillakin. Sillä saa yliaktiivisia lihaksia rauhoitettua niin ei tarvitse koko ajan juosta vessassa.

Vierailija
62/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yhtenä talvena laskin paljonko säästin vettä ja se määrä oli suuri. Tosin mulla ei ollut rahaa mihinkään, aikaa taas oli. Keräsin ämpäriin lunta ja laitoin sen jääkaappiin. Jääkaappi oli tietty lähes tyhjä ja otin pari hyllyä pois.

Ämpärillinen lunta ei paljon vettä tullut. Tämän kaadoin toiseen ämpäriin jne. Vessassa käynnin jälkeen laitoin tätä sulanutta vettä pyttyyn. Mulla oli pihan nurkassa 4 isoa sinistä , mitä ne oli, hyvin isoja ämpäreitä. Kippasin ne täyteen lunta ja käytin sitä lunta kasteluun. Ja räystäiden alla oli ämpärit, nämäkin meni pyttyyn. 

Taloyhtiön pihan pesin lumesta sulaneella vedellä. Myin mm auringonkukkien taimia ja pihalla ollutta hiekkaa laitoin purkin pohjalle. Kyllä näissä moni ihmettelee, mutta mua ei moiset haittaa. Oon jo unohtanut säästämäni vesimäärän. Kun naapuri hoiti parkkipaikan pesun, kyllä sitä vettä meni taatusti satoja litroja. Mulla lumivettä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Tätä mä teen myös välillä yksin kotona ollessani. Mikä kuvottaa? Kansi kiinni välissä. 

Jos juo paljon vettä on virtsa niin hajutonta ettei tosiaankaan tarvitse jokainen kerta vessaa vetää, varsinkin yksin asuessa.

Virtsa ei ole koskaan täysin hajutonta ja siinä alkaa villi mikrobien kasvu välittömästi. Kiva muhittaa jotain bakteeriviljelmää wc-pöntössä.

Jos se nyt kolme tuntia muhii vessanpöntössä niin henkilökohtaisesti ihan sama.

Vuotuinen säästö on tuossa jotain parin euron luokkaa korkeintaan ja siitä hyvästä olet valmis kestämään sitä hirveää katkua monta kertaa päivässä. Sitten ostat perjantaina kuitenkin 12 kaljaa tai jotain muuta haitallista tai tarpeetonta.

Vierailija
64/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Valehtelee, harvemmin vetää.

Vierailija
65/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Vessa kalkkiintuu pilalle. 

Vierailija
66/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Hygienia hommissa säästäminen voi johtaa terveydellisiin kustannuksiiin, se voi tulla kalliiksi.

Vierailija
67/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Ei helvata. Mulla on todettu yliaktiivinen virtsarakko ja asun yksin. Käyn pissalla noin 24 kertaa päivässä enkä IKINÄ jätä vetämättä koska yök. Miksi pitäisi? Vesi maksaa sen 20€/kk ihan sama miten sitä lotraan.

Vesimaksut jyvitetään kaikille samansuuruisena. Jos joku tuhlaa vettä ylenpalttisesti, kaikkien vesimaksut nousee. Paitsi jos teidän taloyhtiössä on huoneistokohtaiset vesimittarit. 

Vessa tietysti kannattaa vetää jo pelkän hajuhaitan estämiseksi. 

Huoneistokohtaisten mittareiden kulutuslukemaa ei ole pakko käyttää vesimaksujen perusteena. Voi siis olla kiinteä vesimaksu mittareista huolimatta.

Vierailija
68/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Turha sitten ihmetellä niitä rottia, joita kuulemma tulee Helsinkiläisissä kerrostaloissa mm wc pöntöistä, näin niitä saa houkuteltua.

Vierailija
69/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ap. Mitä iloa sellaisesta elämästä edes on, missä pääsisältö on pihistely ja kurjuuden maksimointi? Hankkisin mieluummin isommat tulot kuin jättäisin vessan vetämättä, puolittaisin tiskitabletteja ja pesisin muovipusseja. 

Vähän ohis, mutta itse en puolita tiskitabletteja säästön vuoksi, vaan koska se kokonainen tabletti ei yksinkertaisesti ehdi sulaa pesun aikana ja koneen pohjalle jää vaahtoa. Tosin olen siirtynyt aivan täysin jauheen käyttöön ja sitäkin annostelen vähemmän kuin ohjeessa, koska puhdasta tulee sillä vähemmälläkin määrällä. 

Vierailija
70/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Itse teen tarpeeni mahdollisuuksien mukaan joko työpaikalla tai kylässä. Vessapaperit otan työpaikalta.Samoin käytän hyväkseni, jos joku tuo tarjottavia, niin pidän puoleni ja otan osuuteni..

Vierailija
71/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Hygienia hommissa säästäminen voi johtaa terveydellisiin kustannuksiiin, se voi tulla kalliiksi.

Mikähän terveyshaitta siitä seuraa, jos OMAA pissaansa siellä pöntössä pitää muutaman tunnin? Virtsahan on ihan erinomaista lannoitettakin puutarhaan ja esimerkiksi kompostin käynnistämiseen.

Ei sillä, itse kyllä vedän pöntön aina, mutta lapsilta välillä unohtuu. Hengissä ollaan. 

Vierailija
72/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Turha sitten ihmetellä niitä rottia, joita kuulemma tulee Helsinkiläisissä kerrostaloissa mm wc pöntöistä, näin niitä saa houkuteltua.

Miksi se kusi niitä houkuttelisi? Eiköhän siellä viemäristössä ole niille kaikkea muuta syötävää. Ruoat asunnossa ovat varmaan se houkutteleva asia ja pöntön kautta reitti on auki. Todennäköisesti ihmiset ovat niin pölöjä, että vetävät ruoantähteitäkin pöntöstä alas. 

Vierailija
73/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että kynttilöitä polttamalla ledilamppujen sijaan ei tule kalliinkaan pörssisähkön aikaan säästöä. Ihan älyttömiä ihmisiä

Neljä Led valoa 8h/vrk kulutus 6kwh/kk. Osan sähköstä vie etämittari.  Viime talvena mökillä oli vaan nuo valot, hämäräkytkimellä 8h/vrk

Vierailija
74/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jätevesimaksu määräydy kulutetun veden määrän mukaan eli jos otan 20 litraa puhdasta vettä, niin maksan siitä myös jätevesimaksun, mutta vain yhteen kertaan, vaikka käyttäisin osan vedestä kahdesti (kerran huuhteluun ja toisen kerran kasteluun).

Kyllä. Vesimittari on se minkä mukaan maksetaan myös likaisesta vedestä. :DD

Vierailija
75/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Vanhemmat teki tuota, ja se haju pinttyi pöntön tiivisteisiin.

Pöntöissä ei ole tiivisteitä :o

Vierailija
76/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Virtsa ei ole koskaan täysin hajutonta ja siinä alkaa villi mikrobien kasvu välittömästi. Kiva muhittaa jotain bakteeriviljelmää wc-pöntössä.

Jos se nyt kolme tuntia muhii vessanpöntössä niin henkilökohtaisesti ihan sama.

Vuotuinen säästö on tuossa jotain parin eu

Jos sun pissa haisee hirveälle ja on voimakkaan väristä muutenkin kuin päivän ensimmäisellä pissalla, kannattaa pikaisesti tarkistaa ruokavalio ja juoda reippaasti enemmän vettä.

Vierailija
77/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Ongrlma tässä on pönttöön kertyvät virtsan mineraalit. Se tumma kivettynyt pinttymä on juuri tätä, se mikä ei harjalla irtoa. Ja sen irrottamisessa menee niin paljon kovempia kemikaaleja ja vettä, että veden säästö hukataan moneen kertaan.

Vierailija
78/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuvottavaa.

Miten hygienia kärsii siitä, että pissaat pissan päälle ?

Vierailija
79/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pytyn voi kyllä huuhdella ihan pesuvedellä. Aamun kevytpesusta tulee vajaa ämpärillinen jolla voi huuhdella pöntön.

Vierailija
80/105 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispa iloa säästämisestä. Mulle tulee paniikki, jos tilillä ei ole koko ajan vähintään 500€, että voin ostaa mitä haluan. 

Jos on alle 500€ ja pitää ostaa jotain, siirtelen säästötililtä ja ostan vasta sitten.

Laman lapsi jolle jäi traumat köyhyydestä.

Mutta tyhmää se on.