Jos 10v lapsi väittää, että vanhempi on lyönyt, kumpaa uskotaan? Lasta vai vanhempaa, joka väittää että valetta?
Otsikossa kysymys. Ja siis sosiaalityön näkökulmasta.
Kommentit (62)
Lakkaat nyt vaan vassari lyömästä sitä lastasi ja myönnät että sinulla on ongelmia.
Miksi Suomessa vainotaan vanhempia jotka yrittävät saada lapset tottelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesi saa sen käsityksen, että olet lyönyt lastasi ja nyt pelkäät, että uskovat lasta kun hän kertoo totuuden.
ai, minä taas tulkitsin että lapsi kertoo tälle AB:lle että toinen vanhemmista on lyönyt. Niin minä sen tulkitsen
Vierailija kirjoitti:
Autoritäärinen kasvatus on traumaattista lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä ja kyllä uskon pääsääntöisesti lasta, joka tällaiseta uskaltaa kertoa. Tietenkin myös vanhemman näkökulma kuullaan ja joskus vanhemmat pystyvät osoittamaan lapsen kertoman olevan valhetta. Toki vaikeat huoltoriidat ja vieraanuttamiset ovat eri asia, niistä on vaikea tietää ketä uskoa.
Pääsääntöisesti perheelle tarjotaan kotiin tukea jos ylilyöntejä on tapahtunut ja vanhemmat tästä avoimesti kertovat. Jos tilanne on vakavampi ja lapsella on esim jälkiä voidaan lapsi sijoittaa kiireellisesti tilanteen selvittämisen ajaksi.
Tilanteessa, jossa väkivalta on tapahtunut etävanhemman luona, ollaankin sitten ihan oman onnen nojassa. Mitään apua ei saa kun tekijä ei myönnä mitään.
Joo, tällaisesta olen kuullut myös. Aivan järkyttävää.
Lapsia uskotaan aina kaikessa varsinkin jos näin halutaan uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti aikuista. Lapset voivat valehdella, jos oireilevat jostain. Yleensä lapset eivät kerro, jos oikeasti heitä satutetaan, sillä ovat lojaaleja vanhemmilleen. :(
Kaikissa vastauksissa saattaa olla perää. Kääntelette asioita mielin määrin joten eipä mikään ihme kun oikeita vastauksia ei löydy. Haukutte vain toisianne palstalla ja nöyryytätte koska saatte siitä iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltainen kasvatus on traumattista lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Vaativat huoltajat aiheuttavat tuhoa. Eivät arvosta lapsia.
Millaisesta lyömisestä on kyse (esim. kuritettu remmillä vai lyöty nyrkillä)? Miten lapsi asiasta kertoi?
Mun lapsi nyt 7v sanoo, että olen lyönyt häntä. Muistelee parin vuoden takaista asiaa, kun karkasi riitatilanteessa ja nappasin käsivarresta kiinni.
Tämä tulee esille usein kun on konfliktitilanne, kun itse käyttäytyy huonosti. "SINÄ OLET LYÖNYT MINUA!" No en todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi nyt 7v sanoo, että olen lyönyt häntä. Muistelee parin vuoden takaista asiaa, kun karkasi riitatilanteessa ja nappasin käsivarresta kiinni.
Tämä tulee esille usein kun on konfliktitilanne, kun itse käyttäytyy huonosti. "SINÄ OLET LYÖNYT MINUA!" No en todellakaan ole.
Lapset oppivat jo pieninä, että fyysinen kuri on tabu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivallan määritelmä laajenee koko ajan. Esimerkiksi lapsen rankaiseminen viikkoraha takavarikoimalla voidaan luokitella taloudelliseksi väkivallaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on näkyviä mustelmia tai muita jälkiä, niin lasta uskoisin. Jos ei jälkiä, niin vanhempia.
Muistanko oikein kuulleeni, että lapsia oli tapana kurittaa vyöllä takapuolelle siksi, että se sattui prkleesti, mutta leveä nahkavyö ei jättänyt ohimenevän punotuksen jälkeen mustelmia tai muita jälkiä?
Nää on todella hankalia juttuja. Lapsi voi tosiaan keksiä asioita, jos on esimerkiksi äärimmäinen tarve saada huomiota. Joka on surullinen tilanne jo itsessään. Ja sitten jos onkin totta, sen musertavuus kun ei uskota vaan väitetään valehtelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Millaisesta lyömisestä on kyse (esim. kuritettu remmillä vai lyöty nyrkillä)? Miten lapsi asiasta kertoi?
Oliko sinulle remmillä kurittaminen ok??
Vierailija kirjoitti:
Nää on todella hankalia juttuja. Lapsi voi tosiaan keksiä asioita, jos on esimerkiksi äärimmäinen tarve saada huomiota. Joka on surullinen tilanne jo itsessään. Ja sitten jos onkin totta, sen musertavuus kun ei uskota vaan väitetään valehtelijaksi.
Täysin totta, on lisäksi henkilökohtaista kokemusta. Eksästäni myöskin kokemusta kuinka varsinkin humalassa itkee minun olleen paha ihminen, aina vaatimassa ja kontrolloimassa kaikkea. Olen niin vaikea ihminen yms. Totuus on se että hänestä kaikki on vaikeaa ja on itse pahasti vaikea ihminen. Hyvin hämmentävä tapaus kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
No tämäkin vielä. Aika pahoja uhreja monet lapset ja varsinkin nuoret. Tälläisen lisäksi oma nuoreni itki vuosia sitä kuinka hän löi minua ja silitin, halasin ja puhuin että en edes ole muistanut koko asiaa ja että hyvä kun paha olo tulee pois ja jutellaan jos siinä vaivaa nyt jokin yms yms. Hakenut huomiota ihan kaikella koko ikänsä ja on todellakin raskas. Olin ihan hämmentynyt koska en jää tuollaisia muistelemaan, olen niin tottunut näihin kovakouraisiin muutenkin jo elämässäni. En jää menneitä itkemään vaan asiat hoidetaan ja mennään eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Lakkaat nyt vaan vassari lyömästä sitä lastasi ja myönnät että sinulla on ongelmia.
Aika harvassa ovat ihmiset jotka lyövät lapsiansa. Taitavat näytellä muille hienoja ihmisiä eivätkä näytä tunteitansa. Ihan hirvittävää ajatella että lapsia vain lyötäisiin kodeissa. Mikä tätä maata oikeasti vaivaa?
Kurikasvatukselle on nollatoleranssi. Jos tuollaisesta asiasta on erimielisyyttä vanhemman ja lapsen välillä, niin se on jo itsessään merkki siitä, että kuria on käytetty ja vanhemman ja lapsen välinen luottamussuhde ei siksi ole sitä mitä sen pitäisi olla.