Jos 10v lapsi väittää, että vanhempi on lyönyt, kumpaa uskotaan? Lasta vai vanhempaa, joka väittää että valetta?
Otsikossa kysymys. Ja siis sosiaalityön näkökulmasta.
Kommentit (62)
Ne uskoo mitä ne haluaa, kannattaa selvittää miten ne asiat oikeasti ovat.
Aikuista ainakin ennen uskottiin. Lapset kun kuulemma puhuvat kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaat nyt vaan vassari lyömästä sitä lastasi ja myönnät että sinulla on ongelmia.
Aika harvassa ovat ihmiset jotka lyövät lapsiansa. Taitavat näytellä muille hienoja ihmisiä eivätkä näytä tunteitansa. Ihan hirvittävää ajatella että lapsia vain lyötäisiin kodeissa. Mikä tätä maata oikeasti vaivaa?
Yli 80% maailman vanhemmista käyttää ruumiillista kuritusta. Sanoittajat ovat pieni vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaat nyt vaan vassari lyömästä sitä lastasi ja myönnät että sinulla on ongelmia.
Aika harvassa ovat ihmiset jotka lyövät lapsiansa. Taitavat näytellä muille hienoja ihmisiä eivätkä näytä tunteitansa. Ihan hirvittävää ajatella että lapsia vain lyötäisiin kodeissa. Mikä tätä maata oikeasti vaivaa?
Yli 80% maailman vanhemmista käyttää ruumiillista kuritusta. Sanoittajat ovat pieni vähemmistö.
En usko tähän. Olen tavannut paljon ihmisiä ja silläkin kokemuksella vahvistan asian. Olen jo lapsesta lähtien tottunut niin erilaisiin perheisiin että en vain usko tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin ihan tietoisesti sanoittanut asioita. Tämä johtuu myös siitä että elämässäni on olkut pakko puhua kaikki mahdollinen jotta asiat selviäisivät ja valitettavasti olen joutunut sanoittamaan myös muita koska eivät saa suutansa auki. Olen erinomainen asioiden selvittäjä. Tässä kokonaisuudessa olen oppinut mikä voimavara on rehellisyyteni ja suvaitsevaisuuteni ja pakkohan näiden hyvien ominaisuuksien on ollut kehittyä tässä samalla ja olen päässyt perehtymään erilaisiin ihmisiin syvällisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin ihan tietoisesti sanoittanut asioita. Tämä johtuu myös siitä että elämässäni on olkut pakko puhua kaikki mahdollinen jotta asiat selviäisivät ja valitettavasti olen joutunut sanoittamaan myös muita koska eivät saa suutansa auki. Olen erinomainen asioiden selvittäjä. Tässä kokonaisuudessa olen oppinut mik
*ollut
Tarvitsetteko apua siihen sanoittamiseen? Se on joillekin joskus hankalaa ja täytyy ymmärtää se erilaisuus.
Valitettavasti olen itse huomannut että myös ihan pakotetaan mielistekemään kaikkia jatkuvasti kaikesta loukkaantuneita ihmisiä ja se on nöyryyttävää ja väärin. Pakottaminen on pahoinpitelyä, se on kaltoinkohtelua koska se on väärin.
Lisäksi voin vannoa että niitä ihmisten tunteita ei sanoittaminen poista.
Kertokaa jos tarvitsette sitä apua ja pyytäkää myös sitä aina kun tarvitsette sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti aikuista. Lapset voivat valehdella, jos oireilevat jostain. Yleensä lapset eivät kerro, jos oikeasti heitä satutetaan, sillä ovat lojaaleja vanhemmilleen. :(
Oikeastiko? Ihan hirveää!
Juu, jostain sivulauseesta voi saada kalasteltua tietoa. Leikki-ikäiset näitä leikin varjolla kertovat vielä, isommat vaikenevat.
HÖPSIS! Tällaisen yleistyksen perusteella ei voi tehdä päätelmiä yksittäistapauksissa.
10 v on jo iso lapsi. Kyllä asiantuntijat voi tuon ikäisestä selvittää paljonkin.
Uskoisin lasta sen verran, että laittaisin asian viranomaisten tutkittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti aikuista. Lapset voivat valehdella, jos oireilevat jostain. Yleensä lapset eivät kerro, jos oikeasti heitä satutetaan, sillä ovat lojaaleja vanhemmilleen. :(
Oikeastiko? Ihan hirveää!
Juu, jostain sivulauseesta voi saada kalasteltua tietoa. Leikki-ikäiset näitä leikin varjolla kertovat vielä, isommat vaikenevat.
HÖPSIS! Tällaisen yleistyksen perusteella ei voi tehdä päätelmiä yksittäistapauksissa.
10 v on jo iso lapsi. Kyllä asiantuntijat voi tuon ikäisestä selvittää paljonkin.
Uskoisin lasta sen verran, että laittaisin asian viranomaisten tutkittavaksi.
Tutkimiseksi vaaditaan ymmärrystä mutta ei se pelkän lapsen tutkiminen aina vain auta. Tunnen niin pahoja uhreja että ihan häpeän heidän puolesta siksi että miten kehtaavat käyttäytyä kuten käyttäytyvät. Kaikki tämä sallitaan eikä näille kukaan edes pysty mitään. Yleensä vielä pahoja hallitsemattomia tunteenpurkauksia ja paljon vihaakin.
Uskoisin lasta. Kuritusväkivalta on hyvin yleistä Suomessa. Jos kaikki jäisivät teoistaan kiinni, tuntisit hyvin monta lapsensa pahoinpitelijää.
Suureksi, monen vanhemman, onneksi lasten hyvinvointi ja turvallisuus ei ole kovin keskeistä tässä maassa. Tärkeintä on suojata aikuista naista ja siihen laitetaan kaikki resurssit. Ei lapsiin.
Suurempi paha olisi tuottaa äidille paha mieli, kuin suojella lasta väkivallalta. Joten no hätä! Niin kauan kuin prioriteetit menee näin.. Salaisuutenne ovat turvassa 😇
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin lasta. Kuritusväkivalta on hyvin yleistä Suomessa. Jos kaikki jäisivät teoistaan kiinni, tuntisit hyvin monta lapsensa pahoinpitelijää.
Suureksi, monen vanhemman, onneksi lasten hyvinvointi ja turvallisuus ei ole kovin keskeistä tässä maassa. Tärkeintä on suojata aikuista naista ja siihen laitetaan kaikki resurssit. Ei lapsiin.
Suurempi paha olisi tuottaa äidille paha mieli, kuin suojella lasta väkivallalta. Joten no hätä! Niin kauan kuin prioriteetit menee näin.. Salaisuutenne ovat turvassa 😇
Nyt en ihan ymmärtänyt tätä asiaa. Miksi et tuo esiin näitä lasten pahoinpitelijöitä? Itse en tunne tälläisiä vaikka tiedän että monilla on tunteidenhallintaongelmiakin. Aina täytyisi auttaa ihan jokaista, niin aikuista kuin lastakin. Minua ei ainakaan todellakaan ole suojeltu pahalta mieleltä mutta kaikesta loukkaantujia on. Virastothan ovat täynnä näitä mielensäpahoittajia jotka vaativat muilta kohtuuttomia asioita. Perin nurinkurista. Ei auta olla täydellinen kun sekin loukkaa muita.
Se on kumma juttu, että kun vanhempi tukistaa lasta niin lapsi otetaan huostaan, mutta jos toinen lapsi lyö lasta turpaan niin siitä ei seuraa mitään rangaistusta.
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma juttu, että kun vanhempi tukistaa lasta niin lapsi otetaan huostaan, mutta jos toinen lapsi lyö lasta turpaan niin siitä ei seuraa mitään rangaistusta.
Tuota tukistusta tehdään kuules lähes kaikissa talouksissa tai sitten luunappia, jäähyä, kohtuuttomia muita rankkuja yms. että turha tätä on pistää pahoinpitelyksi vaikka toki aina täytyy pyrkiä siihen että mitään näitäkään ei satu. Lisäksi se henkinen pahoinpitely on vieläkin yleisempää ja haitallisempaa ja sitä tekevät sossutkin asiakkaille, se on täysin laillistettua koko Suomessa. Mielivaltaa, heitteillejättöä, kiduttamista kaikin tavoin. Miettikääs hieman mikä on tervettä.
Tukistaminen ei ole huostaanoton syy mutta en epäile hetkeäkään etteikä sellaistakin tapahtuisi. Lapselle ei saa sanoa edes mikä hänen käytöksessä on pielessä koska se on ilkeyttä ja henkistä pahoinpitelyä.
Vanhemmat yrittävät pitää lapsensa aisoissa. Mutta sossuille ja muille kukkahatuille se ei sovi, vaan he syyttävät kuria pitäviä vanhempia pahoinpitelijöiksi ja lastenoikeuksien rikkojiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat yrittävät pitää lapsensa aisoissa. Mutta sossuille ja muille kukkahatuille se ei sovi, vaan he syyttävät kuria pitäviä vanhempia pahoinpitelijöiksi ja lastenoikeuksien rikkojiksi.
Kyllä ja moni asia johtuu ymmärtämättömyydestä. Lastensuojelu pesee käsiänsä heidän omista virheistä pakenemalla. He eivät myöskään ymmärrä persoonallisuusasioista eivätkä perhedynamiikka-asioista. Tai elämästä muutenkaan ja heidän vastuuton mielivaltainen toimintansa johtaa ongelmiin. Ongelmia lisää heidän intentionsa hoitaa asioita myös tukien esimerkiksi valtion kassaa. Ihmisten kiusaaminen tuottaa heille mielihyvää eikä sellainen ole laillista toimintaa. He eivät ymmärrä lakiasioita eivätkä täten osaa soveltaa työssään oikein yhtään minkäänlaisia määräyksiä. Kuulostavat tärkeän lapsellisilta aikuisilta ja ovat todellisuudessa aika tyhmiä ihmisiä jotka vain haluavat päteä. Kun he kohtaavat vahvoja viisaita ihmisiä, he pakenevat joka vaikeuttaa asioiden hoitoa. Poliisista olisi kansalaisille paljon apua.
Niin tai näin, molemmissa tapauksissa voisi olla hyväksi muutaman kuukauden sijoitus kodin ulkopuolelle. Jos vanhempi syyllinen, tekee hyvää miettiä kasvatuskeinoja ja jos lapsi puhuu potaskaa, hänelle selviää seuraukset valheesta. Tilanne voi rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai näin, molemmissa tapauksissa voisi olla hyväksi muutaman kuukauden sijoitus kodin ulkopuolelle. Jos vanhempi syyllinen, tekee hyvää miettiä kasvatuskeinoja ja jos lapsi puhuu potaskaa, hänelle selviää seuraukset valheesta. Tilanne voi rauhoittua.
Normaalit ihmiset setvivät näitä asioita ihan arjessa. Ei siihen mikään sijoitus auta ellei tietysti vanhemmat halua kokeilla sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Kerron sinulle nyt salaisuuden: On myös yleistä, että lapsi lyö takaisin.
Jos lapsi väittää isän lyöneen, uskotaan lasta jollei isällä ole todisteita valehtelemisesta. Jos äitiä syytetään lyömisestä, katsotaan tilanne tapauskohtaisesti.
- ex sosiaalihuoltajuusryhmänvetäjä
Tästä syystä olen sanonut aina lapselleni että ei tarvitse pelätä puhumista koska ei ole salattavaa. Tykkää marista ja valittaa minusta koska äitiä on aina hyvä syyttää kaikesta. Miksi kieltäisin puhumasta? Ajattelin että juuri silloin vahingoitan lasta. Oikaisen kyllä asiat mutta onhan se hankalaa jos ei kuunnella. Isänsä on samanlainen ollut aina ja koko sukuansakin syytellyt lapsuudestansa.