Mikä ammatti sopii täysin matemaattisesti lahjattomalle ihmiselle?
Niin, siinäpä se kysymys tulikin. Tunnen itseni todella typeräksi, edes ala-astetasoinen matematiikka ei suju minulta. Älykkyysosamääräni on muutenkin todennäköisesti miinusmerkkisen puolella. Haluaisin kuitenkin opiskella jonkun hyvin työllistävän ammatin ja päästä kiinni työelämään. Hoitoala ei sovi, kokeiltu on amkissa ja 2 kertaa jäänyt kesken lääkelaskujen takia. Lukiota en ole käynyt, joten ehdotuksia töistä, joihin pelkkä amiskoulutus riittää. Rahkeeni eivät riitä korkeakouluopiskeluun.
Olen koulutukseltani lastenohjaaja + koulunkäynninohjaaja, mutta töitä ei näillä tutkinnoilla ainakaan Pohjois-Suomessa saa muuta kuin sijaispätkiä. Hakusessa hyvin työllistävä ala, mutta ei lähihoitajakoulutusta.
Kommentit (101)
Hoiva-avustajana et tarvitse matematiikkaa. Palkka noin 2000e kuussa plus lisät ja töitä loputtomasti.
Hoiva-avustaja? Jos kerran hoitoala kiinnostaa. Siinä ei kai tarvitse jakaa lääkkeitä.
rahtia ajamaan.ei siinä ole pahemmin matikkaa tarvinnut.rauhallinen ja pelisilmää tarvitaan.työajat ovat joskus ikäviä mutta töitä riittää osaavalle.
Kuulostaa siltä, että vähättelee itseäsi. Olet älykkäämpi mitä väität. Onko sinulla mitään mielenkiinnon kohdetta, johon tykkäät paneutua? Onko visuaalinen silmäsi hyvä?
Siivooja, ei tarvi osata laskea ja työ itsenäistä.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, ei tarvi osata laskea ja työ itsenäistä.
Kannattamaton palkka. Kannattaa mieluummin olla työtön.
Miten autonkuljettaja? Valokuvaaja? Hautausmaan työntekijä? Jos jaksat juosta lasten jäljessä ja nostella niitä, niin joku selvästi fyysinen työ voi sopia sinulle.
AP tässä. Hoiva-avustajan töitä pystyisin kyllä periaatteessa tekemään jo koulutukseni puolesta, ehdin kuitenkin sen verran opintopisteitä amkissa suorittaa. Keikkoja olen silloin tällöin saanutkin. Nykyään haetaan kuitenkin pääsääntöisesti lähihoitajia myös näihin avustaviin työtehtäviin.
Olen harkinnut kyllä siivousalan koulutusta vakavissani. Puutarhurin työ kuulostaa mukavalta muuten, mutta on kovin kausiluontoista ja toimeentulo huolettaisi. Kampaajaa voisin harkita myös, jonkinlaista visuaalista silmää minulla kuitenkin on.
En koe millään tavalla vähätteleväni itseäni eikä kyse ole minkäänlaisesta huijarisyndroomasta, oikeastaan koen asian täysin päinvastoin. Hain opiskelemaan sellaista alaa, jolle kykyni eivät riittäneet, hakkasin päätäni seinään useamman vuoden ennen kuin ymmärsin, etten todellisuudessa osaa mitään. Katteetonta itsevarmuutta siis, joka nyt vasta hiljalleen iän myötä on alkanut sulaa pois.
Ap
LVI asentaja, auton asentaja, sähkärin saattaa tarvita osata laskea oletan.
Etsi boxin ulkopuolelta , älä takerru naisten aloihin.
Hoiva-avustaja, siivooja tai ravintola-ala, jos kroppa kestää fyysistä työtä. Parturi-kampaaja, jos ei ole allergioita. Oletko käynyt ammatinvalintapsykologilla?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs, onko dyskalkulia poissuljettu? Se on ihan oikea oppimisvaikeus, vaikka sitä ei suomalaisessa koulutuksessa haluta myöntää. Ja sitten itketään kun oppilas keskeyttää opinnot (tai aiheuttaa hämminkiä peruskoulussa). Jos pystyt todistamaan paperilla, että kärsit kyseisestä vaivasta, olet oikeutettu koulutuksessa tukitoimiin.
Dyskalkulia, pitääpä tutustua tuohon. Minä olen ihan onneton matikassa, peruskoulun päättötodistuksessa taisi olla komea 5 tai 6. Ei vain mene päähän, mutta muuten lukihäiriötä minulla ei ole.
En ole ap, mutta tuo sana vain hyppäsi sinun kommentista.
Parturi-kampaajista on kuulema pula
Valtionvarainministeri. Vaihtoehtoisesti valtiovarainministeriön laskentapäällikkö (jos on vähän ujompaa sorttia ja haluaa mennä valtionvarainministerin selän taakse piiloon pieleen lasketun budjetin takia).
Ap, kirjoitat erinomaista suomen kieltä sekä kieliopillisesti että sisällön ilmaisevuuden puolesta. Kognitiivinen peruslahjakkuutesi ei voi olla alle hyvän keskitason. Kykyprofiilisi kannattaisi testauttaa. Käy ammatinvalintapsykologilla, joka osaa ohjata senkin suhteen.
Kuka tahansa ei kyllä hitsaajaksi tule edes opiskelemalla. Siihen pitää olla tietynlaista näppäryyttä. Lisäksi pitää osata tehdä laskuja ja osata lukea kuvia.