Mikä ammatti sopii täysin matemaattisesti lahjattomalle ihmiselle?
Niin, siinäpä se kysymys tulikin. Tunnen itseni todella typeräksi, edes ala-astetasoinen matematiikka ei suju minulta. Älykkyysosamääräni on muutenkin todennäköisesti miinusmerkkisen puolella. Haluaisin kuitenkin opiskella jonkun hyvin työllistävän ammatin ja päästä kiinni työelämään. Hoitoala ei sovi, kokeiltu on amkissa ja 2 kertaa jäänyt kesken lääkelaskujen takia. Lukiota en ole käynyt, joten ehdotuksia töistä, joihin pelkkä amiskoulutus riittää. Rahkeeni eivät riitä korkeakouluopiskeluun.
Olen koulutukseltani lastenohjaaja + koulunkäynninohjaaja, mutta töitä ei näillä tutkinnoilla ainakaan Pohjois-Suomessa saa muuta kuin sijaispätkiä. Hakusessa hyvin työllistävä ala, mutta ei lähihoitajakoulutusta.
Kommentit (101)
Mitenkäs, onko dyskalkulia poissuljettu? Se on ihan oikea oppimisvaikeus, vaikka sitä ei suomalaisessa koulutuksessa haluta myöntää. Ja sitten itketään kun oppilas keskeyttää opinnot (tai aiheuttaa hämminkiä peruskoulussa). Jos pystyt todistamaan paperilla, että kärsit kyseisestä vaivasta, olet oikeutettu koulutuksessa tukitoimiin.
Koodarinkin tutkinto vaatii korkeakoulutusta ja minusta tuntuu, etten vain ole riittävän älykäs suorittamaan edes ammattikorkeakoulututkintoa. Päässä pyörii kun nokan eteen lätkäistään minkäänlaisia numeroita, en todellakaan haluaisi sellaista. Arkielämässä raha-asiat hoituu ja maalaisjärkeä on, mutta syvällisempää matemaattista osaamista minulla ei ole tippaakaan enkä missään nimessä voisi kuvitellakaan opiskelevani koodariksi.
Sosionomin koulutukseen kuuluu myös lääkelaskuja. Opolle ehdotin sitä, mutta hän torppasi heti ja sanoi, etten tule sielläkään pärjäämään koska opintomenestykseni oli niin huonoa myös sh-opinnoissa. Olen siis oikeasti typerä ja pääsin ammattikorkeaan ihan tuurilla viimeisiltä varasijoilta, pääsykokeissa en edes käynyt. Amiksen todistuksella pääsin sisään vaikka sieltäkin sain lähinnä kakkosia ja kolmosia. Peruskoulunkin olen käynyt mukautettuna, kertonee riittävästi älyllisistä kyvyistäni.
Ap
Mukautuksia ja joustoja on tehty ihan päiväkodista lähtien kohdallani eivätkä ne ole sen parempiin oppimistuloksiin johtaneet. Dyskalkuliaa minulla ei ole, eikä varsinaisesti mitään muitakaan diagnooseja. Oppimisvaikeusdiagnoosejakaan ei ole sen kummemmin asetettu, on vain rivien välistä tulkittavissa kouluaikaisista lausunnoista että minulla on hyvin matala äo. Päättelykyky ja kognitiiviset kyvyt olivat yläasteikäisenäkin tutkimuksissa käydessäni reilusti ikätason alle, kehitysvammadiagnoosiakaan en kuitenkaan saanut, vaikka mielestäni se olisi minulle kuulunut.
Ap
Pääministeriksi ja valtiovarainministeriksi! Näyttöjä löytyy!
26, ole hyvä ja lue ketjun edelliset vastaukset ennen kuin alat heittää uudestaan politiikkaläppää. Tutustu alaan ja mieti uudestaan.
Onko tällä palstalla muita joilla on samanlaisia ongelmia? Halua olisi tehdä töitä ja pidän ihmisten kanssa työskentelystä ja hoitoalasta kovasti, mutta lääkelaskuja en siis saanut mitenkään läpi ja ajatuskin niistä ahdistaa. Lähihoitajakoulutuskin jäisi siis hyvin todennäköisesti matematiikasta kiinni. Mitään muuta mielenkiintoista alaa en sitten keksikään enkä näe itseäni oikein muualla kuin varhaiskasvatuksessa tai koulumaailmassa, jossa töitä ei ole edes sijaiselle riittävästi.
Ap
Hyvä. Kuulostat täysin oikealta henkilöltä laatimaan Suomen tulevaisuus-katsauksen. Ei tarvitse laskutaitoa, kirjoitat vain vähintään abaut 500 sivua jotain sekavaa hölynpölyä ja myyt sen hallitukselle. Muista laittaa hinta niin korkeaksi, että se vakuuttaa, esim. 1,5 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
26, ole hyvä ja lue ketjun edelliset vastaukset ennen kuin alat heittää uudestaan politiikkaläppää. Tutustu alaan ja mieti uudestaan.
Onko tällä palstalla muita joilla on samanlaisia ongelmia? Halua olisi tehdä töitä ja pidän ihmisten kanssa työskentelystä ja hoitoalasta kovasti, mutta lääkelaskuja en siis saanut mitenkään läpi ja ajatuskin niistä ahdistaa. Lähihoitajakoulutuskin jäisi siis hyvin todennäköisesti matematiikasta kiinni. Mitään muuta mielenkiintoista alaa en sitten keksikään enkä näe itseäni oikein muualla kuin varhaiskasvatuksessa tai koulumaailmassa, jossa töitä ei ole edes sijaiselle riittävästi.
Ap
Mä olen ap samanlainen kuin sinä. Näin yli viisikymppisenä toivon vain eläkkeelle pääsyä. Koko elämä on mennyt hukkaan kun en ole missään pärjännyt.
Minä en vielä haluaisi eläkkeelle joutua, olen alle kolmekymppinen kuitenkin. Töissä olen kyllä ollut mutta hyvin pätkäluontoisesti ja monessa paikassa. Työtä on mahdotonta saada ilman riittävää koulutusta ja hajainen työhistoriakin näyttää huonolta. Olen tehnyt töitä järjestöpuolella, ravintola-alalla, varhaiskasvatuksessa, siivoustyössä. Työkokemusta siis on, mutta hyödyllisempi olisi ylioppilaskoulutus näissäkin töissä. Ammattikoulun käyneitä syrjitään hanttihommissakin jos tutkinto on väärältä alalta, ylioppilaat voivat tehdä mitä vain työtä.
Ap
Ap, jokin tuossa kertomuksessasi mättää. Olet taitavampi ilmaisemaan itseäsi kirjallisesti kuin keskimääräinen suomalainen ja ilmeisesti arkielämäkin sujuu ongelmitta. Joko sinulla on huono itsetunto tai jokin spesifi ongelma, jota ei ole aiemmissa tutkimuksissa huomattu (myös esimerkiksi masennus tai trauma voi vaikuttaa toimintakykyyn). Muun muassa hahmotushäiriö tai adhd voi aiheuttaa kuvaamiasi ongelmia, jos dyskalkulia on poissuljettu. Entä onko päätäsi kuvattu tai fyysisiä oireita selvitetty?
Heikkolahjainen ei kirjoita taitavasti, pärjää hyvin arjessa, pysty omatoimisesti hankkiutumaan monille erilaisille aloille palkkatöihin, opiskele korkeakoulussa ja työskentele järjestökentällä. Jokin noista voi ehkä onnistua, mutta ei missään nimessä kaikki. Jo kirjoituksen oppiminen on usein koulussa niin vaikeaa, ettei lopputulos näytä ap:n tekstiltä. Myös korkeakouluun/ammattikorkeaan pääseminen edellyttää vähintään normaaliälyisyyttä (varsinkin ilman valmistavaa lukiota), vaikka lääkelaskuista ei myöhemmin pääsisikään läpi. Jostain muusta tuossa on nyt kyse.
Onko sinulla ongelmia vain laskujen kanssa? Kirjoittaminen tuntuu sujuvan. Mikä ammattikoulutus sinulla on?
Opiskele käsinhitsaajaksi. Sen homman oppii kuka hyvänsä kädellinen, eikä tarvita ihmeempää laskutaitoa eikä supliikkia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vielä haluaisi eläkkeelle joutua, olen alle kolmekymppinen kuitenkin. Töissä olen kyllä ollut mutta hyvin pätkäluontoisesti ja monessa paikassa. Työtä on mahdotonta saada ilman riittävää koulutusta ja hajainen työhistoriakin näyttää huonolta. Olen tehnyt töitä järjestöpuolella, ravintola-alalla, varhaiskasvatuksessa, siivoustyössä. Työkokemusta siis on, mutta hyödyllisempi olisi ylioppilaskoulutus näissäkin töissä. Ammattikoulun käyneitä syrjitään hanttihommissakin jos tutkinto on väärältä alalta, ylioppilaat voivat tehdä mitä vain työtä.
Ap
Oletko pärjännyt näissä töissä? Kestätkö niitä? Toisin kuin yleensä väitetään niin työstä ei tarvitse nauttia ja sitä saa pitää vähän ikävänä, kunhan työn ikävyys ei hallitse koko elämää. Toisin sanoen työtä pitää silti pystyä kestämään ilman mielenterveyden tai kehon romahtamista. Jos ongelma noiden kanssa on ollut pelkkä cv täynnä pätkiä ja vaikeus saada vakituista työtä, niin suosittelen kouluttautumista jollekin noista aloista ammattikoulun kautta. Tarjoilijat, siivoojat ja kampaajat saavat kyllä töitä, kun niihin valmistava ammattikoulutus on käytynä. Myös puutarhuri voisi olla sopiva ammatti.
Ohjelmointia tekee yleensä matematiikasta edes jotenkin kiinnostuneet henkilöt, kuten myös kirjanpitoa ja laskentatoimea. Ei ole järkeä tulla lesoamaan ja pönkittään egoaan ketjuun, jossa kysytään alaa missä ei tarvii laskee, että alat tekeen ohjelmointia tai palkanlaskentaa. Niissä nyt tarvis olla matemaattista päättelykykyä ja logiikan tajua. Jos ei pääse lääkelaskuista läpitte niin ei se ohjelmointi sovi. Muutenkin nykypäivänä noihin kaupallisen ja tekniikan alan töihin halutaan yleensä korkeakoulutettu. Eli insinööri, tradenomi, ktm, fm, dippainssi.
Soteala on ehkä eniten missä ei tarvitse olla laskupäätä. Sosionomilla ei oo lääkelaskuja. Ravintola-alalla ei oo lääkelaskuja eikä tarvi osata laskea. Kiinteistönhuolto työllistää pienillä paikkakunnilla eikä tarvii osata laskea.
Vai onko sosionomilla lääkelaskuja? Jos on niin ei sitten sinne voi mennä jos niistä ei pääse läpi.
Influensseri tai TikTokkaaja
Tulojensa sijoittamiseen voi palkata jonkun kauppatieteellisestä valmistuneen virtuoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjaton voi päästä esim. perussuomalaisten kansanedustajaksi, jotkut jopa ministeriksi tai europarlamenttiin saakka.
Tulihan se sieltä. Tämä hölmöläinen tällä palstalla kirjoittaa joka ketjussa jotain persuista, vaikka aihe olisi jotain täysin muuta. Tällainen yhden asian jatkuva toistelu osoittaa todellakin sen, että ruuvit ovat päässä pahasti löysällä tällä yksilöllä.
Aivan. Eli oikeampi vastaus olisi persujen valtiovarainministeriksi, siitähän on jo selvä näyttö. Oma vastineesi kertoo, että itselläsi on ruuvit löysällä, joten vastineetkin ovat varmasti vastaavia. Persuilla tuo peiliin katsominen ei ole koskaan ollut mikään suurin vahvuus, mikä sekin tuli jälleen todistettua.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen totaalisen matemaattisesti lahjaton, ja olen koodari, ollut jo parikymmentä vuotta. Eipä ole tullut tarvittua ala-asteen matematiikkaa vaativampaa laskentaa koskaan hommissani. Yhteen-, vähennys-, jako- ja kertolaskulla on pärjännyt. Opinnoissa tosin piti suorittaa matematiikasta pakollisen appro, mutta kyllä senkin sai lyhyen lukion matematiikan pohjalta suoritettua kovalla työllä. Itse töissä ei ole koskaan matematiikkaa tarvinnut.
No et kyllä ole matemaattisesti totaalisen taitamaton.
Mä osaan kans yhteen-,miinus-, jako- ja kertolaskut, mutta siihen se jää. Yläastematikka ei luonnistunut, ja lukioon olisin muuten päässyt ja mennyt, koska kirjallisesti olen taitava, mutta en päässyt edes lyhyen matikan lähtötasosta läpi. Kun ei tajua niin ei vaan tajua.
Eri
Ap, miten olisi se kampaaja? Toki työllisyysnäkymät eivät oikeasti kovin hohdokkaat ole. Kerroit että olet opiskellut amkissa hoitoalaa, oletan että sairaanhoitajaksi? Olisiko esimerkiksi sosionomin koulutus mahdollinen? Vähemmän matematiikkaa mutta kuitenkin käytännössä hyvin saman tyylistä työtä ilman lääkevastuuta.