Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko matkustaminen rahansa arvoista?

Vierailija
29.09.2024 |

Kotona ja Suomessa viihtyvänä ihmisenä mietityttää, miten niin monet tahtovat ulkomaille. Matkat maksavat paljon ja niiden järjestely vie aikaa. Onko se todella rahan ja vaivan arvoista?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan oikeastaan mitä vain , että pääsen oikeasti iloisten ihmisten pariin ulkomaille edes viikoksi.

Vierailija
42/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On.

Jo matkan järjestely on kivaa. Suunnittelu mihin, milloin jne.

Maailma avartuu. Suomi on pieni maa, ja asioihin saa mittasuhteita ja uusia näkökulmia. Maailma näyttäytyy aika toisenlaiselta vaikkapa Aasiassa, kuin täällä. Yksilötasolla ongelmat ja ilot silti kovin samanlaisia.

Avartuuko maailma rannalla makaamalla ja Suomi-baareissa juomalla?

Jos käsityksesi matkustamisesta on tuo, niin mietin harrastuksiasi koto-Suomessa. Sinulla taitaa olla tylsä elämä?

Itse en makaa rannalla ja istu Suomi-baareissa. Suvussa melanoomaa. En juo alkoholia.

Auringossa kävelemme pitkiä lenkkejä, teemme määränpäässämme retkiä naapurimaihin, tutustumme nähtävyyksiin, museoihin, linnoihin ja linnoituksiin, luostareihin yms.

Tähän aikaan vuodesta on pakko päästä jo lämpimään. Olin kyllä heinä-elokuussakin Välimerellä, mutta silloin oli liian kuuma minulle eli n. 40 astetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut kaiken vaivan ja rahanmenon arvoista. Olen kokenut hienoja elämyksiä, nähnyt ikimuistoisia paikkoja, tavannut mielenkiintoisia ihmisiä ja löytänyt vaimonkin maailmalta.

Löytykö vaimo Pattayalta?

Ei kun Lontoosta.

Vierailija
44/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on. Rentouttaa, laajentaa ajattelua, tuo uusia elämyksiä ja mahdollistaa erilaisen sään ja ympäristön. 

45/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihanaa päästä kylmästä lämpimään 

Vierailija
46/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina näihin eksyy joku, jonka mielestä matkustaminen tarkoittaa ryhmämatkaa johonkin tylsään Etelä-Euroopan hotelliin ja sitten maataan siellä hotellin uima-altaalla tai viereisellä rannalla ja syödään pahaa all-inclusive ruokaa. Ei sellainen minunkaan mielestä ole rahan arvoista, mutta niiden mielestä, jotka sellaisesta pitävät, varmaan on.

Minulle rahansrvoista ovat kauniit kohteet mieluummin vuoristossa, joissa ei ole hirveästi turisteja. Käyn kyllä meren rannallakin välillä. Jopa Aasiasta löytyy paikkoja, joissa ei ole ketään siitä huolimatta että maassa asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä. Ja ruoat pikkuravintoissa, joissa ei yleensä käy turisteja, ovat huomattavasti parempia ja halvempia kuin turistirysissä.

Bsngkokissakin syö annoksen eurolla kun tietää mihin menee, paikallisten kuppiloihin. Ja ruoka on autenttista ja hyvää!

Ja sen jälkeen vatta kipeenä. 

Vierailija
47/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamme niin paljon, että esim. lentokenttämuodollisuuksista on tullut rutiinia. Nykyään se on myös sujuvaa etenkin Suomen päässä, kun lähtöselvityksen voi tehdä puhelimella ja kentällä automaatilla hoituu tarrat laukkuihin ja itsepalvelulla laukkujen laitto koneeseen. Ei ole jonoja. Ei tarvitse varata enää niin paljon aikaa ja koneeseenkin pääsee suht sujuvasti. Kotiinpäin tulo ei ole aina yhtä sujuvaa. 

Tähän asti matkat ovat olleet rahanarvoisia. Eläminen etelässä on edullisempaa. Etänä puhelimella voi säätää kodin lämmitystä alhaisemmaksi ja säästää siinäkin. Lämpötilaa voi sitten nostaa kun on palaamassa kotiin.

Vierailija
48/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kyllä. Ulkomaille matkustaessa pitäisi saada kunnon palkka. 

Pitkin poikin maailmalla reissanneena olen päätynyt samaan johtopäätökseen. Koko se pakkaamisen, matkustamisen ja muutaman päivän päästä uudelleenjakamisen, matkustamisen ja kotiin päästyä pyykinpesulla ja suihkulla alkava riesa rasittaa minua. Suurimman osan länsimaiden kauppakaduilla ovat samat ketjut kuin Suomessakin. Sen paikallisen tekemän esineen matkamuistoksi löytäminen käy työstä. Onneksi kukaan ei odota sentään matkamuistoja nykyaikana, koska suurin osa matkamuistotavarasta on tehty Aasissa.

Nautin siitä, että voin ottaa yhteyttä kaverini ulkomailla vaikka Zoomin avulla. Sen lisäksi oma koti on aina oma koti. Yleensä se voittaa hotelliolot.

Näinpä. Ei ole niin ihanaa kuin annetaan ymmärtää. <

Mun mielestä on ihanaa.

Siitäkin huolimatta vaikka Suomessa on fasiliteetit kunnossa (uudehko okt meren ja järven välissä palveluiden ja Helsingin lähellä) rakastan elämääni etelä-Euroopan kodissa tai muualla reissussa. Jo pelkästää auringon valo ja lämpö saa mut aivan onnesta sekaisin, Suomessa voisin vain nukkua 1.10-30.4

Vierailija
49/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei. En tarkoittanut matkaa Malagaan tai Thaimaan rantakohteeseen. Käy joskun Aasiassa, niin tiedät.

Tykkään Espanjasta. Aasiaan en koskaan menisi, enkä mihinkään kovin eksoottiseen kohteeseen. Ne paikat ovat täynnä monenlaisia vaaroja.

Vierailija
50/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina näihin eksyy joku, jonka mielestä matkustaminen tarkoittaa ryhmämatkaa johonkin tylsään Etelä-Euroopan hotelliin ja sitten maataan siellä hotellin uima-altaalla tai viereisellä rannalla ja syödään pahaa all-inclusive ruokaa. Ei sellainen minunkaan mielestä ole rahan arvoista, mutta niiden mielestä, jotka sellaisesta pitävät, varmaan on.

Minulle rahansrvoista ovat kauniit kohteet mieluummin vuoristossa, joissa ei ole hirveästi turisteja. Käyn kyllä meren rannallakin välillä. Jopa Aasiasta löytyy paikkoja, joissa ei ole ketään siitä huolimatta että maassa asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä. Ja ruoat pikkuravintoissa, joissa ei yleensä käy turisteja, ovat huomattavasti parempia ja halvempia kuin turistirysissä.

Bsngkokissakin syö annoksen eurolla kun tietää mihin menee, paikallisten kuppiloihin. Ja

Ei vielä kertaakaan. Ainoat ruokamyrkytykset olen saanut Espoossa ja Helsingissä

Vierailija
51/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Onhan se ihanaa päästä kylmästä lämpimään 

Juurihan tässä on ollut tosi lämmin ja pitkä kesä, monta kuukautta. Ihan liikaakin jo.

Onneksi ensi viikolla kylmenee.

Vierailija
52/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä suomalaisille on opetettu Suomesta tai muista maista, ei pidä täysin paikkansa. Kannattaa lähteä itse tutustumaan maailmaan.

Suomi ei tarjoa samoja elämyksiä. Muissa maissa kokee uusia ääniä, hajuja, tuoksuja, maisemia. Esim suomen puulajit alkavat käydä tylsiksi katsella AINA, kun niitä koko elämänsä nähnyt. Tai sinitaivaan ja vesien väri. Tahtoo vaihtelua! Tahtoo nähdä myös vuoret, valtameret, aavikon ja viidakon!

Tarpeeksi nähty jo maailmaa, kotona paras.

Vierailija
53/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain teleportilla pääsisi suoraan kohteeseen, niin sitten. Lentokentät ovat tympeitä paikkoja. Ja pakkaaminen. Ja kaikki se säätö, jos useampi henkilö lähdössä. Kohteessa on aina pääsääntöisesti ollut mukavaa. Mutta varsinainen matkustaminen on rasittavaa. Siksi en nykyään oikein jaksa enää edes vaivautua.

Vierailija
54/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä suomalaisille on opetettu Suomesta tai muista maista, ei pidä täysin paikkansa. Kannattaa lähteä itse tutustumaan maailmaan.

Suomi ei tarjoa samoja elämyksiä. Muissa maissa kokee uusia ääniä, hajuja, tuoksuja, maisemia. Esim suomen puulajit alkavat käydä tylsiksi katsella AINA, kun niitä koko elämänsä nähnyt. Tai sinitaivaan ja vesien väri. Tahtoo vaihtelua! Tahtoo nähdä myös vuoret, valtameret, aavikon ja viidakon!

Tarpeeksi nähty jo maailmaa, kotona paras.

Minua aina huvittaa, kun kokeneet maailmanmatkaajat kirjoittavat, ettei aloittelijoidenkaan mihinkään enää kannattaisi mennä. 

Vierailija
55/74 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suolla karpaloilla. Söin hyviä eväitä. Sain yli 10 l. Illalla  luin kirjaa ranskaksi. Vilkaisen nettiä nopeasti. Huomenna menen pyöräilemään saaristoon päin. Ulkomailla on myös hyviä kohteita esim. Loiren laakson linnat.  Kotimaan matkailu on kuitenkin ihaninta ja rentouttavinta! Ympäri vuoden kevään linturetkistä talven hiihtoihin. Suomi on kuvankaunis, vaihteleva ja erikoinen maa. Patvinsuon kansallispuisto on kiehtovimpia paikkoja. 

Vierailija
56/74 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tässä kierretty muutakin kuin tahkoa, kymmenisen vuotta sitten käytiin rodoksella, siellä sai ihan suomen kielellä tilattua votkaa raitilla, ja lihapullia

Vierailija
57/74 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että hyviä matkustuskokemuksia saisi virtuaalisestikin nykyään jos haluttaisiin tuottaa. Jotkut nähtävyydet jne. Ruokakulttuurin kokeminen voisi ehkä olla hankalampi toteuttaa.

Googlen Arts and Culture-applikaatiolla pääset jonottamatta ilmaiseksi maailman museoihin jne. Suosittelen!

Onko näissä appeissa tuoksut ja maut mukana?? Mulle oleellinen osa kokemusta

Vierailija
58/74 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän ole yhtä oikeaa vastausta. Omalla kohdalla olen kiitollinen, että pääsin jo nuorena matkustamaan. Nyt kun olen 50+, niin viitseliäisyys kaikkea kohtaan on ihan toista luokkaa kuin nuorempana. Kun ollaan matkusteltu, niin kohteet on valittu tarkkaan sen mukaan, että mitä halutaan nähdä, ei sen mukaan, että mihin pääsee halvimmalla. Olisin monta kokemusta köyhempi, jos en olisi käynyt esim. Machu Picchulla, San Franciscossa, Jungfraussa, Intiassa katsomassa TajMahalia tai kävelemässä Kiinan muurilla. Yhtäkään matkaa ei ole ollut, jossa olisin ajatellut, että meni rahat hukkaan. 

Vierailija
59/74 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää yhtään. Eivät ole vanhempanikaan tykänneet joten en ole siihen kasvanutkaan. Pari kertaa olen aikuisena matkustanut ulkomaille, mutta ei ole mun juttu. Ja sitten kun sanoo, että ei pidä matkustamisesta, niin kuulee kommentteja, että "et vain ole käynyt oikeissa paikoissa." Antaa ihmisten tykätä tai olla tykkäämättä. Se, miksi minä en tykkää, niin ekaksi se suunnittelu - suunnittelen työkseni, joten en jaksa enää yhtään vapaa-ajalla. Kaiken varaaminen, vertailu - en pidä tästäkään. :D Pakkaaminen, lentokentällä odottelu. Ei ole mun juttu. Ja en vaan osaa elää hetkessä lomalla, mietin jo että mitäs nyt sitten tehdään seuraavaksi kun pitää saada lomasta "kaikki irti." Siksi lomailenkin yleensä kotimaassa perheemme mökillä rennosti. Jospa sitä vaikka ensi vuonna lähtisi johonkin reissuun ja yrittäisi vielä tykätä. :D

Vierailija
60/74 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On.

Jo matkan järjestely on kivaa. Suunnittelu mihin, milloin jne.

Maailma avartuu. Suomi on pieni maa, ja asioihin saa mittasuhteita ja uusia näkökulmia. Maailma näyttäytyy aika toisenlaiselta vaikkapa Aasiassa, kuin täällä. Yksilötasolla ongelmat ja ilot silti kovin samanlaisia.

AAsia -Battayan rantabaari

Maailma avartuu, kun siirtyy kotimaan baarista turistirysän baariin. Yrittäisit nyt edes olla selittämättä millään kulttuurin avartumisilla 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän