Onko matkustaminen rahansa arvoista?
Kotona ja Suomessa viihtyvänä ihmisenä mietityttää, miten niin monet tahtovat ulkomaille. Matkat maksavat paljon ja niiden järjestely vie aikaa. Onko se todella rahan ja vaivan arvoista?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ei. En käsitä miten jotkut jaksaa reissata parikin kertaa vuodessa ulkomaille ja monella ihan sylivauvat ja taaperot. Kaikki lentäminen on vain rasittavaa. Odottaminen, tarkastukset jne.sitten etelänmaissa maisemat on aika karun rumat. Lyhyttä pensasmaista kasvustoa, paljaita kuivia mäenrinteitä, paljon väkeä jne. Ainoa hohto on meri, mutta ei se riitä.
Terveisiä "etelänmaasta"! Ruusut ja koristepuut kukkii ja yrtit tuoksuu ilmassa. Muutama lehti on jo pudonnut puusta (ei kuivuuden vaan viileiden öiden takia) mutta ruska alkaa vasta 5 vkon kuluttua viinitarhoilla ja metsissä. Kesäisen vihreää joka paikassa. Joet lähes tulvii
Tarvitseeko mennä kuivan paikkaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä suomalaisille on opetettu Suomesta tai muista maista, ei pidä täysin paikkansa. Kannattaa lähteä itse tutustumaan maailmaan.
Suomi ei tarjoa samoja elämyksiä. Muissa maissa kokee uusia ääniä, hajuja, tuoksuja, maisemia. Esim suomen puulajit alkavat käydä tylsiksi katsella AINA, kun niitä koko elämänsä nähnyt. Tai sinitaivaan ja vesien väri. Tahtoo vaihtelua! Tahtoo nähdä myös vuoret, valtameret, aavikon ja viidakon!
Ulkomaalaisille taas Suomen sankat metsät ovat elämys. Ei tällaisia ole kuin harvassa maassa. Puhdas luonto, metsät ja järvet ja pellot. Ei sitä suomalainennitse arvosta kun on itsestäänselvyys,
Varmasti näinkin, mutta minullepa suomalaisena oli yllätys, että Keski-Euroopassa on ainakin vuoristoisilla seuduilla oikeasti isoja puita (Suomessa suurin osa vain leikist
Amen!
Ehdottomasti on eikä se järjestely mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
On ollut kaiken vaivan ja rahanmenon arvoista. Olen kokenut hienoja elämyksiä, nähnyt ikimuistoisia paikkoja, tavannut mielenkiintoisia ihmisiä ja löytänyt vaimonkin maailmalta.
Kyllä. Autolla on tullut matkusteltua enimmäkseen. Viikon- kuukaudenkin reissuja itäisemmällä eli omalla puolella Eurooppaa. matkailu on todella avartanut mieltä. Ihmiset kaikkialla ovat pohjimmiltaan aivan samanlaisia. Pikat, maisemat ja kullttuurit erilaisia ja mielenkiintoisia. Seuraava uusi kohde on Ukraina, sitten kun sinne on turvallista mennä. Oma lukunsa on viime vuosituhannen lopun aikainen poikamiesmatkailu etelänaapuriin. Oli se aikaa. Oltiin oikeaan aikaan liikkeellä. Kaikki oli edullista Baltian maissa ja itänaapurissa. Kaikki.
Aina näihin eksyy joku, jonka mielestä matkustaminen tarkoittaa ryhmämatkaa johonkin tylsään Etelä-Euroopan hotelliin ja sitten maataan siellä hotellin uima-altaalla tai viereisellä rannalla ja syödään pahaa all-inclusive ruokaa. Ei sellainen minunkaan mielestä ole rahan arvoista, mutta niiden mielestä, jotka sellaisesta pitävät, varmaan on.
Minulle rahansrvoista ovat kauniit kohteet mieluummin vuoristossa, joissa ei ole hirveästi turisteja. Käyn kyllä meren rannallakin välillä. Jopa Aasiasta löytyy paikkoja, joissa ei ole ketään siitä huolimatta että maassa asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä. Ja ruoat pikkuravintoissa, joissa ei yleensä käy turisteja, ovat huomattavasti parempia ja halvempia kuin turistirysissä.
Tosinaan tuntuu että ei, mutta täytyyhän ne rahat yrittää johonkin saada tuhlauttua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kyllä. Ulkomaille matkustaessa pitäisi saada kunnon palkka.
Pitkin poikin maailmalla reissanneena olen päätynyt samaan johtopäätökseen. Koko se pakkaamisen, matkustamisen ja muutaman päivän päästä uudelleenjakamisen, matkustamisen ja kotiin päästyä pyykinpesulla ja suihkulla alkava riesa rasittaa minua. Suurimman osan länsimaiden kauppakaduilla ovat samat ketjut kuin Suomessakin. Sen paikallisen tekemän esineen matkamuistoksi löytäminen käy työstä. Onneksi kukaan ei odota sentään matkamuistoja nykyaikana, koska suurin osa matkamuistotavarasta on tehty Aasissa.
Nautin siitä, että voin ottaa yhteyttä kaverini ulkomailla vaikka Zoomin avulla. Sen lisäksi oma koti on aina oma koti. Yleensä se voittaa hotelliolot.
Resorna är alltid värda sitt pris. Det är dem vi kommer ihåg och de öppnar våra vyer på många sätt.
Någon gång kan det vara helt motiverat att resa till något Torremolinos och bara leva på stranden för att vila upp sig i sol och lugn. Mestadels får man ut mera av något aktivare.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että hyviä matkustuskokemuksia saisi virtuaalisestikin nykyään jos haluttaisiin tuottaa. Jotkut nähtävyydet jne. Ruokakulttuurin kokeminen voisi ehkä olla hankalampi toteuttaa.
Googlen Arts and Culture-applikaatiolla pääset jonottamatta ilmaiseksi maailman museoihin jne. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkin poikin maailmalla reissanneena olen päätynyt samaan johtopäätökseen. Koko se pakkaamisen, matkustamisen ja muutaman päivän päästä uudelleenjakamisen, matkustamisen ja kotiin päästyä pyykinpesulla ja suihkulla alkava riesa rasittaa minua. Suurimman osan länsimaiden kauppakaduilla ovat samat ketjut kuin Suomessakin. Sen paikallisen tekemän esineen matkamuistoksi löytäminen käy työstä. Onneksi kukaan ei odota sentään matkamuistoja nykyaikana, koska suurin osa matkamuistotavarasta on tehty Aasissa.Nautin siitä, että voin ottaa yhteyttä kaverini ulkomailla vaikka Zoomin avulla. Sen lisäksi oma koti on aina oma koti. Yleensä se voittaa hotelliolot.
Tämä on erittäin totta! Työstä se loma alkaa käymään. Juuri tulin etelän matkalta ja tuli vaan vahvasti fiilis että eiköhän nämä ole nyt nähty. Kaiken kukkuraksi tuli reissussa kova flunssa heti ekana päivänä, joten maksoin sitten useamman tuhat euroa sairastamisesta. Ei kiitos enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Jo matkan järjestely on kivaa. Suunnittelu mihin, milloin jne.
Maailma avartuu. Suomi on pieni maa, ja asioihin saa mittasuhteita ja uusia näkökulmia. Maailma näyttäytyy aika toisenlaiselta vaikkapa Aasiassa, kuin täällä. Yksilötasolla ongelmat ja ilot silti kovin samanlaisia.
Avartuuko maailma rannalla makaamalla ja Suomi-baareissa juomalla?
On muitakin tapoja matkustaa. Mutta rannalla makaaminen voi olla jollekin ajan ja rahan väärti, ei sitäkään tarvitse dissata.
Senhän voi tehdä Suomessakin.
Kovin rajallisen ajan vuodessa.
Esim me ollaan menossa Teneriffalle tammikuussa. Ihanaa mennä lämpöiseen ja kauniiseen värikkääseen paikkaan, ja rannallekin myös, kun Suomessa on kylmää ja pimeetä, ja kukkia ja vehreyttä ei näy missään.
On, ainakin mun mielestä. Rahaa tulee aina lisää, älä huoli mut aika....et saa sitä takaisin. Ihan miten vaan, voit myös käyttää ajan Suomessa matkustelemiseen jos kiinnosta ei lähteä muualle.
Lähes kaikki paikat ovat olleet jonkinlaisia pettymyksiä.Sukellusreissut ovat olleet kuitenkin rahan ja vaivan arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkin poikin maailmalla reissanneena olen päätynyt samaan johtopäätökseen. Koko se pakkaamisen, matkustamisen ja muutaman päivän päästä uudelleenjakamisen, matkustamisen ja kotiin päästyä pyykinpesulla ja suihkulla alkava riesa rasittaa minua. Suurimman osan länsimaiden kauppakaduilla ovat samat ketjut kuin Suomessakin. Sen paikallisen tekemän esineen matkamuistoksi löytäminen käy työstä. Onneksi kukaan ei odota sentään matkamuistoja nykyaikana, koska suurin osa matkamuistotavarasta on tehty Aasissa.Nautin siitä, että voin ottaa yhteyttä kaverini ulkomailla vaikka Zoomin avulla. Sen lisäksi oma koti on aina oma koti. Yleensä se voittaa hotelliolot.
Näinpä. Ei ole niin ihanaa kuin annetaan ymmärtää.
On. Matkustelu on rentouttavaa ja mielenkiintoista, saa kokea vähän jotain uuttakin ja tutustua uusiin kulttuureihin! Vaikka jokseenkin epäsosiaalisena ihmisenä aina jännittää.
Vierailija kirjoitti:
On ollut kaiken vaivan ja rahanmenon arvoista. Olen kokenut hienoja elämyksiä, nähnyt ikimuistoisia paikkoja, tavannut mielenkiintoisia ihmisiä ja löytänyt vaimonkin maailmalta.
Löytykö vaimo Pattayalta?
Vierailija kirjoitti:
On. Matkustelu on rentouttavaa ja mielenkiintoista, saa kokea vähän jotain uuttakin ja tutustua uusiin kulttuureihin! Vaikka jokseenkin epäsosiaalisena ihmisenä aina jännittää.
Vad är bättre än belöningen för att man har vågat ta steget ut?
Eikös niistä ulkomaiden hotelleista saa tuliaisiksi kirppuja, luteita ja täitä?
Vierailija kirjoitti:
Aina näihin eksyy joku, jonka mielestä matkustaminen tarkoittaa ryhmämatkaa johonkin tylsään Etelä-Euroopan hotelliin ja sitten maataan siellä hotellin uima-altaalla tai viereisellä rannalla ja syödään pahaa all-inclusive ruokaa. Ei sellainen minunkaan mielestä ole rahan arvoista, mutta niiden mielestä, jotka sellaisesta pitävät, varmaan on.
Minulle rahansrvoista ovat kauniit kohteet mieluummin vuoristossa, joissa ei ole hirveästi turisteja. Käyn kyllä meren rannallakin välillä. Jopa Aasiasta löytyy paikkoja, joissa ei ole ketään siitä huolimatta että maassa asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä. Ja ruoat pikkuravintoissa, joissa ei yleensä käy turisteja, ovat huomattavasti parempia ja halvempia kuin turistirysissä.
Bsngkokissakin syö annoksen eurolla kun tietää mihin menee, paikallisten kuppiloihin. Ja ruoka on autenttista ja hyvää!
Mulla on yli 100 matkaa takana mutta nuo asiat on vieläkin kokematta!!
No rannalla tai altaalla olen joskus hetken malttanut olla mutta Suomibaareja en ole nähnyt. Jos juon se on viiniä ruuan kanssa tai raikas drinkki kuumana kesäpäivänä. Tasan 1.
Tänään ajelin Italian maaseutukylissä 132km, upeita maisemia, herkkuja ja musiikkia. Sitten tulin kotiin ja kohta teen illallista. Ja otan 1 lasillisen viiniä.
Matkoja on monenlaisia...