Nikotiinipussien käyttäjät. Missä kunnossa ylähuulesi on?
Haluaisin lopettaa tupakoinnin pussien avulla, mutta en halua mitään nuuskahuulta. Vaikea uskoa, etteikö nuo pussit muka syövytä ylähuulta mitenkää??
Kommentit (83)
Tupakasta kannattaa toki ehdottomasti luopua, mutta nikotiini itsessään on varsin vaaratonta ja sillä on monia hyödyllisiä ominaisuuksia - parantaa älyllistä suorituskykyä, suojaa aivoja rappeumasairauksilta jne. Itse lopetin tupakoinnin jotain 30 vuotta sitten, mutta viimeiset kymmenisen vuotta olen käyttänyt nikotinisuihketta parantamaan suorituskykyä älyllisesti vaativassa työssä.
https://www.scientificamerican.com/article/will-a-nicotine-patch-make-y…
"Back home in New Jersey, I read through dozens of human and animal studies published over the past five years showing that nicotinefreed of its noxious host, tobacco, and delivered instead by chewing gum or transdermal patchmay prove to be a weirdly, improbably effective cognitive enhancer and treatment for relieving or preventing a variety of neurological disorders, including Parkinsons, mild cognitive impairment, ADHD, Tourettes, and schizophrenia. Plus it has long been associated with weight loss. With few known safety risks."
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa yrittää lopettaa ilman mitään nuuskapusseja tai sähkötupakkaa. Muuten menee vain riippuvuudesta toiseen. Jostain luin, että aivoja pystyy huijaamaan siten, että tupakanhimon tullessa ottaa vaikka pillin sormiensa väliin ja on sitä polttavinaan. Siinä saa sen tupakoinnin liikkeen ja imemisen niinkuin oikeassakin tupakassa. Voi kuulosta hassulta, mutta joillekin kuulemma toimii tuollainen aivojen huijaaminen.
Tuttuni lopetti tupakoinnin poltettuaan varmaan 30 vuotta. Vaihtoi nikotiinilliseen sähkötupakkaan. Nyt on sitten siinä kiinni. Jostain syystä tuosta sähkötupakasta hänen hampaansa on mennyt huonompaan kuntoon. On alkaneet mustua ja henkikin alkanut haisemaan pahemmalta mitä ennen.
Jos on nikotiiniriippuvuus eikä muuten riippuvainen tupakoinnista, niin kyllä tupakasta pääsee eroon kaikilla korvikkeilla. Ongelma sitten on nikotiiniriippuvuus. Siitähän pitäisi päästä eroon myös.
Vierailija kirjoitti:
Tupakasta kannattaa toki ehdottomasti luopua, mutta nikotiini itsessään on varsin vaaratonta ja sillä on monia hyödyllisiä ominaisuuksia - parantaa älyllistä suorituskykyä, suojaa aivoja rappeumasairauksilta jne. Itse lopetin tupakoinnin jotain 30 vuotta sitten, mutta viimeiset kymmenisen vuotta olen käyttänyt nikotinisuihketta parantamaan suorituskykyä älyllisesti vaativassa työssä.
https://www.scientificamerican.com/article/will-a-nicotine-patch-make-y…
"Back home in New Jersey, I read through dozens of human and animal studies published over the past five years showing that nicotinefreed of its noxious host, tobacco, and delivered instead by chewing gum or transdermal patchmay prove to be a weirdly, improbably effective cognitive enhancer and treatment for relieving or preventing a variety of neurological disorders, including Parkinsons, mild cognitive impairment, ADHD, Tourettes, and schizophrenia. Plus it has long been associa
Mulle tuli nikotiinisuihkeesta rajuja oireita. Olin älyttömän kipeänä. Ikinä en tupakoitsijana tullut yhtä kipeäksi tupakasta. En tiedä mitä myrkkyä oli suihkeessa, mutta ei sopinut mulle ne kemikaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan toki jättävät huulen jälkiä, mutta ne häviää nopeasti, kun lopettaa pussien käytön. Ehdottomasti mielestäni parempi, kuin tupakointi.
Pystyykö sitä pussien lutkuttamista lopettamaan? Eikös nuoret juuri osta noita nikotiinipusseja viihdekäyttöön?
Voi ne lopettaa. Ei vain osta enää.
"Siis aivan kuin että ne olisivat samalla viivalla: palava tupakka ja nikotiinipitoinen höyry. Eihän ne nyt tietenkään oikeasti ole. Eli vaikka sähkökessuun olisikin jatkossa koukussa, se on tuhat kertaa parempaa kuin olla tupakkaan koukussa."
Tupakan haitat on paremmin tiedossa, kuin noiden uusien höyryjen. Johan niistäkin sen verran tiedetään, että ainakin yllättävän haitallisia ovat.
Pääsin niillä nuuskasta eroon. Katson kuitenkin terveellisemmäksi kuin nuuskan. Nikotiinipusseissa on nikotiinia ja makuaineita. Nuuskassa on tupakkaa, josta liukenee vaikka useita kymmeniä muita kemiallista yhdisteitä elimistöön nikotiinin lisäksi. Päällehän niissä on säilöntäaineina kohtalaisen vahvaa emästä. Ph 9 nuuskassa.
Mulla menee sormi huulesta tohon melkeen silmän alle, syöpyny nii paljo ja parista hampaasta näkyy melkeen juuret...
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee sormi huulesta tohon melkeen silmän alle, syöpyny nii paljo ja parista hampaasta näkyy melkeen juuret...
Siis nikotiinipusseilla? Eihän niitä ole edes ollut kuin jotain 1,5 vuotta Suomessa markkinoilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nikotiinipusseilla? Eihän niitä ole edes ollut kuin jotain 1,5 vuotta Suomessa markkinoilla!
Jep
"Mulle tuli nikotiinisuihkeesta rajuja oireita. Olin älyttömän kipeänä. Ikinä en tupakoitsijana tullut yhtä kipeäksi tupakasta. En tiedä mitä myrkkyä oli suihkeessa, mutta ei sopinut mulle ne kemikaalit. "
Tässä mitä itse käytän on nikotiinin lisäksi sukraloosia, minttuaromiainetta, etanolia, glyserolia, kaliumdivetyfosfaattia, natriumhydroksidia ja puhdistettua vettä. Ihan siis normaaleja aineita joita löytyy elintarvikkeista, mutta voihan olla, että jotkut ovat allergisia joillekin noista.
Kyllä hammaslääkärit ja suuhygienistit huomaa jos pitää pussia huulessa sillä siitä tulee ikeneen sellainen leesio.
Ajan kanssa saattaa tulla reikä tai ien menee sellaiseen kuntoon ettei palaudu entiselleen vaan sinne jää sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa yrittää lopettaa ilman mitään nuuskapusseja tai sähkötupakkaa. Muuten menee vain riippuvuudesta toiseen. Jostain luin, että aivoja pystyy huijaamaan siten, että tupakanhimon tullessa ottaa vaikka pillin sormiensa väliin ja on sitä polttavinaan. Siinä saa sen tupakoinnin liikkeen ja imemisen niinkuin oikeassakin tupakassa. Voi kuulosta hassulta, mutta joillekin kuulemma toimii tuollainen aivojen huijaaminen.
Tuttuni lopetti tupakoinnin poltettuaan varmaan 30 vuotta. Vaihtoi nikotiinilliseen sähkötupakkaan. Nyt on sitten siinä kiinni. Jostain syystä tuosta sähkötupakasta hänen hampaansa on mennyt huonompaan kuntoon. On alkaneet mustua ja henkikin alkanut haisemaan pahemmalta mitä ennen.
Sähkötupakat sun muut vapet kuivattaa suun mikä on huonompi asia suunterveyden kannalta. Osa taas tilaa litkunsa suoraan Kiinasta missä ne on tehty jossain kellarissa likaisilla laitteilla ja kuka tietää mitä niissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman entisen tupakoijan jotka lopettivat polttamisen nikotiininuuskan avulla. No, jokainen heistä on käyttänyt sitä nuuskaa siitä lähtien jo monta vuotta. Eli riippuvuus jatkuu ja rahaa kuluu.
Niin jos rahan takia vain lopettaa, niin rahaa menee pusseihinkin, toki selvästi tupakkaa vähemmän sitäkin. Mutta moni lopettaa terveyden takia. Nikotiini itsessään ei ole kahvia kummallisempi aine, se ei aiheuta syöpää, keuhkoahtaumaa tai sen semmoista. Tupakan 5000 myrkyllistä kemikaalia sen tekee. Niitä ei pusseissa taas ole olemassakaan.
Luuletko että sen pussukan Extra Nordic Mint Blast maku tulee jostain luonnonmarjasta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa nikotiinista on?
Nikotiini pahentaa sydän- ja verisuonitauteja, heikentää verenpainelääkkeiden tehoa ja lisää verisuonitukosten ja kakkostyypin diabeteksen riskiä. Nikotiini on yhdistetty syöpien kehittymiseen ja kasvainten kasvuun ja leviämiseen. Nikotiini myös heikentää solunsalpaaja- ja sädehoitojen vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vielä mitään. Minulla menee jo koko käsi silmien ja ohimoiden ohi korvien yläpuolelle. Vähän hankala jos menee ruokaa tuonne, kun täytyy virkkuukoukulla kaivella. Kaikkien hampaiden juuret ovat jo pitkään olleet näkyvillä ja nyt alkaa jo poskiluu paljastumaan.
Nikotiini on piristävä ja elimistöä monella tapaa kiihdyttävä aine, joka rasittaa etenkin sydäntä ja verenkiertoelimistöä: Nikotiini supistaa verisuonia, nostaa verenpainetta ja tihentää sydämen sykettä. Tästä seuraa se, että nikotiinituotteiden käyttäjää vaanii myös aivoverenkiertohäiriön riski.
Nikotiini vaikuttaa aivokemiaan samalla tavoin kuin monet muut kemialliset, riippuvuutta aiheuttavat aineet. Tutkimuksissa on havaittu, että nikotiini on koukuttavuudeltaan heroiinin veroinen aine. Nikotiiniriippuvuus syntyy aivoissa siten, että nikotiini lisää monien välittäjäaineiden vapautumista; näistä välittäjäaineista tärkein on dopamiini. Kun dopamiinia vapautuu nikotiinin vuoksi enemmän kuin normaalisti, tietyt aivoalueet kokevat sen lisääntyneen aivopitoisuuden mielihyvänä. Riippuvuus nikotiiniin on toisin sanoen riippuvuutta viime kädessä mielihyvään.
Noista pussukoista tulee kovempi riippuvuus kuin tupakista sillä käyttäjillä on jatkuvasti uusi pussukka huulessa, entisessä työpaikassa liki kaikki alle 35 vuotiaat käytti pussukoita, ja niillä oli sellainen koko ajan huulessa samalla kun joka päivä sanoivat "kohta loppuu näiden käyttö". Todellisuudessa osalla meni kiekko päivässä kun piti koko ajan olla vaihtamassa pussukkaa uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hammaslääkärit ja suuhygienistit huomaa jos pitää pussia huulessa sillä siitä tulee ikeneen sellainen leesio.
Ajan kanssa saattaa tulla reikä tai ien menee sellaiseen kuntoon ettei palaudu entiselleen vaan sinne jää sellainen.
Minä kerroin hammaslääkärille käyttäväni niitä, ja hän sanoi limakalvoni olevan kunnossa.
Tuollaista ongelmaa en ole huomannut muilla nikotiini eli ns. tupakkaa korvaavilla lääkevalmisteilla. Niihin kyllä melkein kaikkiin on laitettu jotain ainesosia, mitkä aiheuttaa rajujakin iho-oireita herkkäihoiselle. Pystyy käyttämään enää vain yhtä tuotetta. Mun pitää oikeasti alkaa päästä nikotiinista eroon, koska eihän mitkään nikotiinimössöt ole pitkäaikaiskäyttössä ihmiselle hyväksi. Noiden avulla on kyllä saanut lievennettyä nikotiiniriippuvuuden niin, että pärjää ilman tupakkaa.