Tiedän erään 21-vuotiaan naisen, joka saa joka vuosi osinkoina yli 2500 euroa ja tekee niillä etelänmatkan
Kyllähän se katkeraksi vetää nähdä sitten kuvia instassa ja facessa näiltä matkoilta. Kuinka pieni sielu tuolla naisella onkaan!
Kommentit (40)
Onko matkustelu mielestäsi elämänlaadun paras mitta?
Mä en sitä tuomitse mutta mulla ei tuollaista haavetta ole. Eihän itseään missään karkuun pääse!
208 egeä kuussa sukanvarteen (tupakoija säästää enemmänkin lopettamalla sen) niin pääset reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Miten hän kuvittelee saavansa töitä menetettyään kaikki rahansa suuressa pörssiromahduksessa, kun CV on täynnä vuosien aukkoja?
Mistä päättelit ettei hän käy töissä?
Riippuu vähän miten on nuo osingot saanut. Jos on töitä tehnyt lapsesta saakka ja itse säästänyt, niin ei mitään syytä katkeruuteen. Jos taas vanhemmat lahjoittaneet rahat, niin kieltämättä epäreilua, että toiset saa mitään itse tekemättä tuollaisia etuja, ja toiset lähinnä raippaa persuuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pystyy pienellä säästämisellä sijoittamaan sen verran että saa pari tonnia osinkoja vuoden aikana. Itseltänikin se onnistuu vaikka elän tukien varassa.
Aika hiton pitkään kyllä saa pienillä summilla sijoittaa, jotta saisi pelkkiä osinkoja tuon verran. Jos nyt vaikka 50€/kk pystyisi sijoittamaan, niin pelkästään tuohon 2500€ menisi aikaa 50kk. Ja kun osingot nyt on vain joku muutama prosentti sijoitusten arvosta, tai ei aina sitäkään, niin kyllä sen pääoman täytyy olla melkoinen. Vaikea kuvitella että kukaan tukien varassa elävä saisi kerrytettyä niin paljon sijoitusomaisuutta.
Vähemmän aikaa siihen menisi. Unohdit että jo se eka 50 euroa alkaa tuottaa ja jos valitsee "oikein" tuottaa se 50 euroa ensimmäiset osingot jo ennen seuraavan 50 euron sijoitusta, Silloin se sijoitus ei olekaan 50 euroa vaan 50 euroa + ekan 50 euron tuotot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset sä saa osinkoja ja miksi katselet sen instaa ja facea?
Ääliö. 👎🏿
AP
Et vastannut kysymykseen, mikset saa osinkoja.
Hienoa! Itsellä sama päämäärä! Nyt saan vasta n. 500e, mutta kyllä se tästä kasvaa pikkuhiljaa 👍
Eihän tuossa ole mitään erikoista.
Vierailija kirjoitti:
2500 euron osingot vuodessa on mahdollista saavuttaa tavis työssäkäyvän jos perehtyy asioihin.
Osinko % 5 kun hieman valikoi mitä salkkuunsa hankkii. Eli tosiaan vaatisi noin 50000 euron salkun päästä tommosiin osinkotuloihin. No menee vielä verot noista osingoista.
Tämä ei tarkoita että jokainen onnistuu, mutta on mahdollista tommoseen päästä.
Tuon saa helpostikin vuosi-osingoiksi. Minä sain uudella salkulla 3000 euron netto-osingot jo ensimmäisenä sijoitusvuotena.
No eihän se vaadi muuta ku ostaa 30000e:llä osaketta, joka maksaa 8% korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja keneltä hänen loisimiseen menevät rahat kerätään? Minulta! Joka kerta kun ostan jonkun tuotteen, niin siihen on laskettu hänelle maksettavat osingot, jotta hän pääsee vuosittaiselle etelänmatkalleen. Menisi työhön niin kuin normaalit ihmiset!
Oletko itse töissä?
Pieni sielu? Mitä?
Oletpa katkera. Ja mistä edes tiedät hänen osingoistaan.
Nordnetillä on saatavilla luottoa. Jos sitä ottaa vaikka 50000e, ostaa osaketta 8,5% osingolla ja maksaa korkoa 4,5% niin jää osinkotuloa 4% eli 2000e/vuosi.
Sitä voi pikku hiljaa lyhennelmä sen 50e/kk, jolloin tuotto parantuu tai vaikka osan osingoista käyttää lisälyhennykseen.
Eli kuka tahansa käytännössä voi alkaa saada heti osinkoa, vaikkei olisi edes vielä säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hän kuvittelee saavansa töitä menetettyään kaikki rahansa suuressa pörssiromahduksessa, kun CV on täynnä vuosien aukkoja?
Mistä päättelit ettei hän käy töissä?
Yleensä töitä saa hakemalla, ei ihmettelemällä vauva palstalla..
Elän tällä hetkellä pelkillä osingoilla. Nuukasti, mutta tämä on minun valintani. En tajua kyllä miksi kenenään pitää kadehtia tällaista asiaa: siitä vain itse sijoittamaan, opettelemaan sen lainalaisuudet ja kasvattamaan salkkua, niin voitte kokeilla samaa. Vaikka tietämättömästä voi tuntua siltä, että voi vaan maata laakereilla ja nauttia laiskoista päivistä, niin sijoittaminenkin on ihan oikeasti työtä, siinä vain tehdään töitä itselle (etenkin silloin, jos sijoittaminen on ainoa tulonlähde). Ostetaan pörssistä tavaraa ja sitte myydään tavara. Veroja maksellaan ihan riittävästi, että tuntuu, että niitäkin on tullut maksettua.
Oma päämääräni on saada jatkossa enemmän kuin nyt, mutta kun en sillä lailla ole rahan ahne, niin ei ole mitään kiirettä lähteä nuukailuelämästä ostelemaan sijoitusautoja tai matkailemaan ympäri palloa. Pistän mieluummin kaiken liikenevän rahan sijoitukseen, koska ne tuo sitten rahaa tulevaisuudessa. Bautin sitten. Eläkkeellesiirtymiskotimaa on jo katsottu ja vapaa-aikana selvittelen sitten tuon maan asumismuotoja ja lainalaisuuksia ja pidän itseni sivistyneenä maan tapahtumista.
Sijoittaminen kannattaa aloittaa vaikka nyt heti ei saakaan sitä 2500 euron osinkoo vuodessa. Harva saa ensimmäisenä vuonna tuommoisia osinkotuloja.
Sijoittaminen voi olla yhtäaikaa sekä helppoa että vaikeaa. Hankkii vaan osakkeita ja osingot juoksee automaattisesti tilille. Mutta myös haastavaa, kun pitäisi hankkia sopivia osakkeita.
Eli ensin kannattaa aloittaa pienillä summilla niin pääsee kärryille mistä kyse. Lueskelu aiheesta ei ole pahitteeksi. Yhteen osakkeeseen ei kannata kaikkea sijoittaa, vaan muistaa hajauttaa moneen eri kohteeseen. Näin pienennät riskiä menettää sijoittamasi rahat.
Alussa kuitenkin kannattaa olla omaan pankkiin yhteydessä missä neuvotaan.. hmm. jotain.
Sijoittaminen ei ole riskitöntä, sijoita vaan rahaa mitä et juuri tarvitse. Jotkut sanoo myös että sijoita ainoastaan rahaa mitkä on varaa menettää.
Mutta rahat katoaa myös tilillä makuuttamalla, inflaatio syö rahan ostovoimaa vuosittain.
Aika pieni summa. Me saadaan säästöön paljon enemmän vaikka ei käydä töissäkään. Tai käydään mutta vaan muutama kuukausi vuodessa. Tunnen kaksikin sijoittajaa joilla on omaisuutta varmaan miljoonia, toinen ajaa 22 vuotta vanhalla autolla, kulkee vanhoissa työvaatteissa eikä käy juuri muualla kuin läheisessä kaupungissa. Onhan noita sijoitussalkkuja tarjottu mutta oli rahat vähissä ja jäi nokian osakkeet ostamatta vaikka mieli teki. Mutta se osoittrautui myöhemmin onnenpotkuksi, osake romahti melkein ilmaiseksi. Silloin ajattelin että antaa olla, tehkööt muut osakekauppaa, minä käyn töissä ja sijoitan asunttoon ja säästän. Ihan sama kuka mitenkin tienaa, kunhan vaan laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko matkustelu mielestäsi elämänlaadun paras mitta?
Mä en sitä tuomitse mutta mulla ei tuollaista haavetta ole. Eihän itseään missään karkuun pääse!
208 egeä kuussa sukanvarteen (tupakoija säästää enemmänkin lopettamalla sen) niin pääset reissuun.
Kyllä. Eikä edes jaksa juoda kaikkea vaikka ollaan vaan päivärahoilla. Olutta ja punkkua menee mutta tosiaan ei sitä viitti koko ajan litkiä, vahvemmat ei maistu. Pikkusikari seksin ja saunan jälkeen riittää :)
No mihin ne rahat pitäisi käyttää, ryyppäämiseen, uusiin sijoituksiin? Kyllä kai itsekin pystyisit vuodessa säästämään, eihän se ole kuin pari sataa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Itsellä sama päämäärä! Nyt saan vasta n. 500e, mutta kyllä se tästä kasvaa pikkuhiljaa 👍
Yritin hakea Nordnetissa sijoituslainaa 100000e. Myönsivät vain 30000e. Tänä vuonna aloitin.
Olihan se kuitenkin ihana "oikaista" siihen 30000e tilanteeseen ja alkaa heti saada osinkotuottoa tuolle rahalle.
Jos alkaa säästämään 100e/kk, niin siinä on eka vuoden osinkotuotto vain jotain 1200e x 8% eli 96e/v. Kun taas aloittaa tilanteesta 30000e x 8% niin saakin jo 2400e, jolla voi lyhentää otettua lainaa ja lisäksi laina lyhenee vielä sen 100e/kk jos haluaa sen verran maksaa. Itse osinkojen jälkeen myin plussalla olevat osakkeet vielä, niin korkokulut putosivat tosi matalalle. Osan jätin kasvamaan arvoa.
Nordean osake tuottaa tällä hetkellä noin 8,5% osinkotuloja. Saadaksesi 2500€/v osingot, pitää sinun siis omistaa noin 30.000€:n edestä Nordeaa.
Jos alat tänään sijoittamaan 50€/kk matalakuluiseen indeksirahastoon jossa ei ole merkintäpalkkiota ja joka historiallisesti tuottaa noin 7% vuodessa, niin sinulla kestää noin 22 vuotta saada tuo 30.000€ täyteen.
Jos pystyt nostamaan kuukausisijoituksen sataseen, niin pääset osinkolomalle jo 14 vuoden kuluttua.
Sijoittaja tarvitsee enemmän aikaa kuin rahaa vaurastumiseen.
Jos ajatellaan niin, että olisit aloittanut sijoittamaan 50€/kk heti työelämään mennessä 20 vuotiaana, niin silloin sinulla olisi eläkkeelle jäädessä noin 180.000€ sijoitussalkku,
Jos tuolla summalla olisi ostanut viime vuonna Nordeaa (käytän Nordeaa esimerkkinä vain siksi että se on itselleni tuttu ja tällä hetkellä Helsingin pörssin parhaita osingonmaksajia) niin saisit tänä vuonna noin 15.000€ osinkotuloja. Se olisi reilun tonnin verran lisätuloa oman eläkkeen päälle.
Tästä herääkin se kysymys, että jos 50€/kk itse sijoitettuna riittää tuomaan eläkeiässä tonnin tuotot, niin miten on mahdollista että vaikka palkoistamme peritään yhteensä 24-25% eläkemaksuja, niin eläkkeet ovat mitä ovat
Keskivertosuomalainen maksaa noin 840€/kk eläkemaksuja (kaikki ei näy palkkanauhalla koska eläkemaksuja peritään myös työnantajalta), joten keskimääräinen eläke täytyy olla vähintään 16.000€ kuussa eikös je?