Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako taloyhtiön osakas myydä taloyhtiön omaisuutta, jota ei enää käytetä?

Vierailija
29.09.2024 |

Kyseessä suurehko taloyhtiö, isot remontit ja piha esimerkiksi menee uusiksi. Eräs asukas (omistaa asunnon taloyhtiössä) on tarjoutunut ottamaan mm. lasten liukumäen, puisen puutarhakeinun ja muutakin omaisuutta. Minulla ja naapurilla on epäilys, että hän nyt myy niitä. En viitsi sanoa, mistä tieto peräisin. Jos hän saa niistä esim. 1000€, pitääkö se antaa taloyhtiölle vai voiko hän myydä ne ja pitää rahat. Lasten leikkipaikan välineistöä ei säilytetä, koska pihan pitää olla tyhjä eikä yhteinen varastotila riitä. Ensi kesänä siihen aiotaan ostaa uutta, mikä maksaa. 

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus vie kalatkin vedestä. Suomalainen on valmis maksamaan 50 euroa siitä että naapurille ei koidu 20 euron hyötyä.

Etkö sinä itse sitten haluaisi niitä myyntirahoja yhteiseen käyttöön? Jos ensi kesänä aikovat ostaa uudet kalusteet, niin on se kaikkien yhteinen asia. Kerroin äsken, että meillä rivitalossa ostettiin juuri täksi kesäksi uusi, pieni Lappset-liukumäki. Kaikki maksaa. Tonni on iso raha, jos se on tuolllaisen hankintahintaan jo jemmassa. Kaikki osakkaathan noista hankinnoista maksavat yhteisvastuullisesti yhtiövastikkeessaan. Tietysti se tällaisessa pienessä rivitaloyhtiössä on eri kustannus per talous kuin isossa taloyhtiössä. 

Vierailija
82/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus vie kalatkin vedestä. Suomalainen on valmis maksamaan 50 euroa siitä että naapurille ei koidu 20 euron hyötyä.

Etkö sinä itse sitten haluaisi niitä myyntirahoja yhteiseen käyttöön? Jos ensi kesänä aikovat ostaa uudet kalusteet, niin on se kaikkien yhteinen asia. Kerroin äsken, että meillä rivitalossa ostettiin juuri täksi kesäksi uusi, pieni Lappset-liukumäki. Kaikki maksaa. Tonni on iso raha, jos se on tuolllaisen hankintahintaan jo jemmassa. Kaikki osakkaathan noista hankinnoista maksavat yhteisvastuullisesti yhtiövastikkeessaan. Tietysti se tällaisessa pienessä rivitaloyhtiössä on eri kustannus per talous kuin isossa taloyhtiössä. 

No, siihen niiden purkamiseen ja myymiseenkin pitää jonkun tehdä hommia! Jos sen myymisen hoitaa isännöitsijä ja purkamisen hoitaa joku huoltoyhtiö, niin maksaa. Ap voi ehdottaa hallitukselle, että hän purkaa ja myy ne ja tilittää saadut rahat taloyhtiölle. Tai että pidettäisiin talkoot, jossa ne purettaisiin ja hän möisi ne sitten taloyhtiön piikkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtiökokous on juuri niin hyvä ja asiantunteva kuin tyhmin perussuomalainen siellä kokouksessa.

Hauskaa, että puolue Perussuomalaiset on mennyt jollekin niin ihon alle, että ihan jokaisessa viestissään pitää asia jotenkin kytkeä perussuomalaisiin. Vai olisiko niin, että Persujen pelko on viisauden alku? Mutta hyvää mainosta varmaan Persuille, kun koko ajan pidetään puoluetta framilla. Ei pääse keneltäkään unohtumaan.

t. puolueisiin sitoutumaton

Vierailija
84/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonokuntoisia ei saisi edes myydä ja kuka niitä ostaa? 

Taloyhtiön keinut ja liukumäet on ihan eri laatuluokan vehkeitä, kun ne mitä kuluttajien omiin pihoihin halvalla myydään. Ne ovat samoja, mitä käytetään julkisissa puistoissa ja päiväkotien ja koulujen pihoissa. Ne kestävät kovaa käyttöä, ovat huollettavissa ja todella pitkäikäisiä. Taloyhtiön pelkkä pihakeinu maksaa uutena tyypillisesti 1000-3000 euroa, kun kuluttaja ostaa omakotitaloon tyypillisesti keinun jonka hinta on 150-200 euroa. Taloyhtiön keinun pelkkä turvaistuin maksaa 300 euroa! Ja liukumäet vasta kalliita ovat alv 0 hinta voi olla 5000 euroa!

Taloyhtiön pihan leikkivälineille on turvallisuusstandardi, jonka mukaisia leikkivälineitä voi vain hankkia. Se määrittelee julkiseen käyttöön soveltuvat leikkivälineet ja sillä keinulla ja liukumäellä on molemmilla hyväksynnät.

Kyll

Juuri näin! Ei tuossa puhuta nyt mistään satasen arvosta, jos välineet on hyvässä kunnossa! En ole itse ostanut, mutta päiväkoti lopetti ja myyntiin tuli mm. pihakeinuja. Nehän oli käytetyssä kunnossakin todella arvokkaita. Niille on yleensäkin hyvät markkinat, koska ovat laadukkaita ja kalliita uutena. Jos vaikka 5000 euroa uutena maksaa, niin käytettynä helposti voi pyytää sen 1000 euroa.

Vierailija
85/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöhän olisi voinut ne itsekin yrittää myydä ensin ja jos ostajia ei löydy, sitten lahjoittaa pois. Jos useita kiinnostuneita, valinta arpomalla tms. Näistä asioista olisi kannattanut keskustella yhtiökokouksessa.

Yhtiökokous nyt on yksi pellelauma.

Yhtiökokous nyt on se yhtiössä ylintä päätäntävaltaa käyttävä taho. Jos te omistajat olette pellejä niin voi voi, silloin se on pellelauma.

Vierailija
86/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä saa myydä, jos muut ovat oman osuutensa ilmaiseksi hänelle antanut. Olisi kannattanut laittaa joku hinta niille. 

Täh? Siis muut ovat osuutensa hänelle antaneet? Miten sä taloyhtiössä myyt tai annat osuutta yhtään mihinkään yhteiseen omaisuuteen. Vai voinko mäkin nyt mennä kauppaamaan meidän taloyhtiön pyykkikoneen, kun oletan, että muut ovat osuutensa mulle antaneet. Ja meneekö se sun mielestä niin, että kun mä asun yksiössä, mulla on pienempi osuus siihen kuin yläkerran neliöissä asuvilla? Voinko mä alkaa ostaa toisten osuuksia? Siis jos haluaisin nyt vaikka lunastaa pihakeinun itselleni, niin voinko mä sun mielestä siis alkaa ostaa toisilta osuuksia siihen keinuun vaikka kympillä per talous ja sitten kun mulla olis enemmistö omistuksessa, mä tekisin päätöksen myydä se pihakeinu itselleni kympillä, koska mulla oli suurin osuus siitä keinusta.

Vierailija
87/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöhän olisi voinut ne itsekin yrittää myydä ensin ja jos ostajia ei löydy, sitten lahjoittaa pois. Jos useita kiinnostuneita, valinta arpomalla tms. Näistä asioista olisi kannattanut keskustella yhtiökokouksessa.

Yhtiökokous nyt on yksi pellelauma.

Tuolla asenteella ei mikään ihme, että taloyhtiön asiat ovat menneet eri suuntaan kuin toivot.

Vierailija
88/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän siis kysyä, että omistaako taloyhtiö antamansa omaisuuden, kun minulle tämä antamisen konsepti on hieman vaikea.

- Ap

Vierailija
89/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puinen pihakeinu maksaa (mallista riippuen) 300e-900e, jos on vanha =käytännössä arvoton.

Lasten liukumäet arvokkaampia, mutta sama juttu, jos vanha niin ei ole enää arvokas.

Yleensä poistot lasketaan niin, että joka vuosi arvo tippuu esim. 10% (yleensä 20%) =käytännössä arvo on nollassa 10v kuluttua.

TOKI käytännössä joku voi vanhoista kamoista jotain maksaakkin, mutta harva maksaa muutama kymppiä enempää jostain muutaman satasen puukeinusta joka on esim. 10 vuoden takaa.

Oletettavasti se joka rojut on kontolleen ottanut, ei tarvitse mitään 'palkkiota' työstään, vaan ne tavarat on se vaivanpalkka.

Jos taloyhtiö teettää homman ulkopuolisella, eli purkamiset ja kuljetukset, ja joku käyttää tuntipalkalla aikaa ostajan etsimiseen, sanomattakin on selvää ettei tuosta tule kun miinusta taloyhitön kassaan. Miettikää millä hinnalla joku firma tekee pihakeinun purun, kuljetuksen, joku etsii (jos saa 30e/h jonkun tekemään myynnin, on halpa hinta) ostajan jne. = siitä ilosta saa maksaa useamman satasen että saadaan muutaman kympin keinu pihasta pois.

Vierailija
90/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän siis kysyä, että omistaako taloyhtiö antamansa omaisuuden, kun minulle tämä antamisen konsepti on hieman vaikea.

- Ap

Joo omistaa tottakai.

Annatte ne nyt sille naapurille, odotatte että hän myy ne, ja hoitaa purkamisen ja kuljetuksen omalla ajalla ja vastaten kustannuksista. Sitten menette porukalla oven taakse ja vaaditte myyntirahoja.

Vierailija
91/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ap

Saako tällä palstalla esiintyä aloittajana aiheuttaakseen halveksuntaa? Kiusaamisen muoto.

Vierailija
92/92 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos joku taloyhtiön osakas haluaa ne pihan tuotteet, kyllä siitä yleensä pitää maksaa jotain. Nimellinen korvaus vanhoille tuotteille voi olla vakka 10% hankinta-arvosta. Se on sitten eri asia, jos hän myy ne suoraan eteenpäin. Ei tunnu oikealta menettelytavalta, jos jollekin osakkaalle annetaan omaksi omaisuutta, jolla on arvoa. Purkukuntoinen tavara on eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän