Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Budjetoitteko arkipäivää?

Vierailija
29.09.2024 |

Otsikossa se kysymys, jonka voisi muotoilla niinkin että kuinka valvotte omaa talouttanne?

Itse aloitin laittamalla joka kuukaudelle tietyn budjetin, mutta nyttemmin on laajentunut niin että on omat tilit mm. ruokaostoksille, vaatteille, autolle, huvituksille ja kodintavaroille. Tämä toimii minulla jopa yllättävän hyvänä säästökeinona, melkein aina loppukuusta tekisi mieli ostaa jotain jonka sitten kuitenkin jätän hankkimatta koska kuukauden budjetti ei enää riitä. Ennen budjetointia ostin mielihalujen mukaisesti kunhan tilillä oli rahaa.

Jos muilla lukijoilla on jakaa kokemusten perusteella toimivia säästövinkkejä, otan mielelläni vastaan :)

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rahat tulee tilille, maksan laskut. Sitten siirrään kaikki rahat toiselle tilille ja viimeistelen homman siirtämällä takaisin käyttötilille viikon budjetin verran. Sitten taas viikon päästä siirään lisää.

Vierailija
2/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En budjetoi. Tiedän suunnilleen mitä laskujen jäkeen jää tilille. Suunnilleen samat laskut menee joka kk ja muutama harvemmin toistuva maksu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viikkobudjetti. Siirrän palkkapäivänä laskujen maksun jälkeen rahat eri tilille ja otan joka viikko sieltä kyseisen viikon budjetin. Jos joskus viikkobudjetti ylittyy, tiedän että seuraavalla viikolla säästän sen verran.

Vierailija
4/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä siis laitan joka kuukausi palkkapäivän jälkeen nimetyille tileille tietyn summan. Tilin kohteeseen ei  voi käyttää enempää rahaa kuin tilillä on, joten vaikkapa nyt olen odotellut yhden kalliin oloasun ostoa kolmisen kuukautta. Tässä kuussa vaatetilillä olisi juuri riittävästi rahaa siihen, mutta tuo aiempi odotus on myös laittanut minut miettimään tarvitsenko ja haluanko sen todella (haluan joo, mutta koska en oikeasti tarvitse niin haluanko siltikään maksaa siitä kolmeasataa. On kotimainen ja hieno, mutta hintava.)

Jokaiselle tilille on myös 'maksimimäärä', jonka jälkeen en enää pistä sinne lisää rahaa vaan tulot menee sijoituksiin jos kuluja ei ole ollut. En tosin vielä ole päässyt vaiheeseen joissa nuo maksimit täyttyisi, mutta ehkä sekin päivä tulee.

Vierailija
5/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosikymmenten ajan.

Mulla on vuodelle excel mihin olen laittanut pakolliset menot (2 talon asumiskulut, lainat, ruokarahaa, muut säännölliset laskut). Viivan alle jää summa jonka voin sitten käyttää tai säästää.

Budjetoin 2 hengen (+ viikonloppusyöjien) ruokiin esim 600e/kk mutta joskus menee 400e ja joskus 800e. Silloin kun jää alle siirrän ylimääräiset rahat jemmatilille ja sieltä otan jos toinen kk menee yli.

Laskut maksetaan 2x kk palkkapäivinä. Silloin näkee heti mitä käteen jää ja raha siirretään jemmaan. Jos sinne alkaa kertymään rahaa siirrän molempien rahastoon. 

Kummallakin on ns kk-rahaa jota voi käyttää omiin ostoksiin

Vierailija
6/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun rahat tulee tilille, maksan laskut. Sitten siirrään kaikki rahat toiselle tilille ja viimeistelen homman siirtämällä takaisin käyttötilille viikon budjetin verran. Sitten taas viikon päästä siirään lisää.

Tein muuten myös tätä samaa ennen nykyistä! Mutta oli niin masentavaa katsoa sitä vain viikon budjettia, että jätin tilille koko kuukauden käyttöbudjetin ja vaikka summa on edelleen pieni niin se on masentavan pieni vasta loppukuusta :D

Vierailija
7/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laskenut paljonko on suunnilleen käytettävissä /kk eläkeikään asti. Mulla on nollatulot eli helppo tuosta suoraan laskea. Yllättäviin menoihinkin löytyy ja arkipäivää ei tarvitse budjetoida, rahaa mulla menee ruoka- ja päivittäistavaraostoihin ja matkusteluun. 

Vierailija
8/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En budjetoi. Tiedän suunnilleen mitä laskujen jäkeen jää tilille. Suunnilleen samat laskut menee joka kk ja muutama harvemmin toistuva maksu. 

Tähän ei ole pakko vastata jos tuntuu liian henkilökohtaiselta, mutta jääkö sinulle säästöjä? Itse olen ottanut budjetoinnin käyttöön siksi että muuten tuhlaan kaikki tienaamani rahat, ei onnistu säästäminen jos käyttötilillä on jotain mitä käyttää. Tiedän että monella muulla homma toimii helpommin, ja säästöjä kertyy vaikka kaikki olisi yhdellä tilillä eli kyseessä on vain minulle sopiva järjestely - ja ehkä joillekin muillekin, minkä tähden päätinkin kertoa siitä täällä.

Vierailija
9/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkapäivän siirtyy laskunmaksutilille ja säästöön, käyttikselle jää käyttörahat. Jos ne ei riitä kuun loppuun, niin sitten mietin mitä on tullut ostettua, kiristänkö vyötä vai otanko säästöstä.

Inhoan shoppailua, joten ostamani vaatteet ja kodin tavarat on oikeasti tarpeeseen, ne menee säästötililtä. Huvit (keikat, festarit) on myös niin harvinaista herkkua että surutta maksan säästöistä. Ulkomaanreissuille ja esim auton vaihtoon  laskeskelen tarkemman budjetin ja mietin onko hintansa arvoista sitten vähän kauemmin.

Vierailija
10/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole budjettia, haen kaupasta mitä tarvitsen. 

Vierailija
11/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En budjetoi mutta seuraan kulutusta koko ajan ja mietin aina tarvitsenko juuri tämän tuotteen, kävisikö halvempi vai pärjääkö ilman. Käytän kaiken loppuun.

Tarkasti seuraan kuukausi- tai vuositasolla paljonko menee karkkiin, jäätelöön/pullaan ja alkoholiin, koska ne vaikuttaa myös terveyteen ja summat on helposti poskettomia per vuosi.

Lasken ajoittain paljonko säästän vuositasolla jos vaihdan jonkun tuotteen halvempaan vastaavaan, monta monta tuotetta vaihdettu, säästöjä tulee vuositasolla 10-20 per tuote.

En siirtele rahoja eri tilelle, en elä kädestä suuhun vaan aina on rahaa, vakiosiirto sijoituksiin on muutamia satasia kuussa ja välillä teen sitten isomman siirton johonkin sopivaan kohteeseen.

Vierailija
12/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo vuosikymmenten ajan.

Mulla on vuodelle excel mihin olen laittanut pakolliset menot (2 talon asumiskulut, lainat, ruokarahaa, muut säännölliset laskut). Viivan alle jää summa jonka voin sitten käyttää tai säästää.

Budjetoin 2 hengen (+ viikonloppusyöjien) ruokiin esim 600e/kk mutta joskus menee 400e ja joskus 800e. Silloin kun jää alle siirrän ylimääräiset rahat jemmatilille ja sieltä otan jos toinen kk menee yli.

Laskut maksetaan 2x kk palkkapäivinä. Silloin näkee heti mitä käteen jää ja raha siirretään jemmaan. Jos sinne alkaa kertymään rahaa siirrän molempien rahastoon. 

Kummallakin on ns kk-rahaa jota voi käyttää omiin ostoksiin

Näinhän se elämä menee, joskus enemmän ja joskus vähän vähemmän. Excelöinti kuulostaa erittäin järkevältä, mutta vie aikaa kun nettipankista näkee melko helposti mitä mihinkin on mennyt. Miten seuraatte mihin viivan alle jäänyt summa kuluu?

Vierailija
13/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää palkkapäivän jälkeen käyttötilille vain pari sataa kun siirrän kaikki muut laskujen jälkeen jääneet rahat eri säästötileille ja mm. työlounaatkin omalleen jne. Eli todellisuudessa laskujen jälkeen jää vaikka 1000 josta siirrän matkassaan heti 400, kotitilille 200 ja lopuista 400 puolet lounastilille jne. Loppujen lopuksi se käyttökassa on todella vähän ja mitä jää siitä yli, ostan vaikka rivin lottoa. 

Vierailija
14/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En budjetoi. Käyttötilillä on myös puskurirahaa eli sinne on aina jäänyt reilusti rahaa ennen tilipäivää ja jos tulee vaikka autokorjaamokäynti ym. yllättävä meno niin pystyn maksamaan sen käyttötililtä. 

Säästän kuitenkin arjen menoissa. Käyn paljon Lidlissä ja otan töihin omat eväät vaikka lounasravintolan ruoka maistuu paremmalta. 

Vierailija
15/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen laskenut paljonko on suunnilleen käytettävissä /kk eläkeikään asti. Mulla on nollatulot eli helppo tuosta suoraan laskea. Yllättäviin menoihinkin löytyy ja arkipäivää ei tarvitse budjetoida, rahaa mulla menee ruoka- ja päivittäistavaraostoihin ja matkusteluun. 

Oho! Varallisuutta täytynee löytyä jonkin verran että nollatuloilla pystyy tulemaan toimeen. Voin sanoa olevani jopa hieman kateellinen mutta - viimeaikaisten uutisten mukaan - olen valtavirtasuomalaisesta siinä mielessä poikkeava etten usko lottovoiton olevan tie vaurastumiseen, vaan joudun tekemään töitä rahan eteen. Olisi ihan huippua jos voisin  päättää tehneeni riittävästi töitä tähän elämään, mutta vielä pitkään aikaan varallisuus ei kata talouden kuukausikuluja.

Hienoa sinulle että nykyinen omaisuus mahdollistaa elämisen haluamallasi tavalla! Tiedän muutaman ihmisen joilla on ollut sama polku, ja he ovat olleet erittäin tyytyväisiä valintaansa.

Vierailija
16/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkapäivän siirtyy laskunmaksutilille ja säästöön, käyttikselle jää käyttörahat. Jos ne ei riitä kuun loppuun, niin sitten mietin mitä on tullut ostettua, kiristänkö vyötä vai otanko säästöstä.

Inhoan shoppailua, joten ostamani vaatteet ja kodin tavarat on oikeasti tarpeeseen, ne menee säästötililtä. Huvit (keikat, festarit) on myös niin harvinaista herkkua että surutta maksan säästöistä. Ulkomaanreissuille ja esim auton vaihtoon  laskeskelen tarkemman budjetin ja mietin onko hintansa arvoista sitten vähän kauemmin.

Itse on tullut käytyä pari kertaa vuodessa ulkomailla lomalla, joten siihen pitää varata rahaa. Muut kulut menisikin hyvin säästötililtä, mutta alkoi ärsyttää se kuinka säästötilitavoitteeni (5000 euroa, jota se ei tälläkään hetkellä ole koska olen joutunut 'lainaamaan' säästötilin varoja sohvaan johon en ollut ehtinyt säästää kotitilille) oli aina vajavainen kun jouduin maksamaan sieltä vaatteita, tavaroita ja vapaa-ajan menoja. Käyttötilin budjetti kun on riittävä vain ruokamenoihin. Käytännössähän tämä tarkoittaae että joudun koko ajan pitämään enemmän rahaa ylimääräisenä, mutta näin maksan mielenrauhastani.

Vierailija
17/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En budjetoi mutta seuraan kulutusta koko ajan ja mietin aina tarvitsenko juuri tämän tuotteen, kävisikö halvempi vai pärjääkö ilman. Käytän kaiken loppuun.

Tarkasti seuraan kuukausi- tai vuositasolla paljonko menee karkkiin, jäätelöön/pullaan ja alkoholiin, koska ne vaikuttaa myös terveyteen ja summat on helposti poskettomia per vuosi.

Lasken ajoittain paljonko säästän vuositasolla jos vaihdan jonkun tuotteen halvempaan vastaavaan, monta monta tuotetta vaihdettu, säästöjä tulee vuositasolla 10-20 per tuote.

En siirtele rahoja eri tilelle, en elä kädestä suuhun vaan aina on rahaa, vakiosiirto sijoituksiin on muutamia satasia kuussa ja välillä teen sitten isomman siirton johonkin sopivaan kohteeseen.

Miten tiedät kuinka paljon menee karkkiin, jäätelöön, pullaan ja alkoholiin? Seuraatko kuittien perusteella? Kiinnostaisi itseänikin, mutta en usko että jaksaisin kovin pitkään kirjata noita menoja minnekään.

Vierailija
18/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho! Varallisuutta täytynee löytyä jonkin verran että nollatuloilla pystyy tulemaan toimeen. Voin sanoa olevani jopa hieman kateellinen mutta - viimeaikaisten uutisten mukaan - olen valtavirtasuomalaisesta siinä mielessä poikkeava etten usko lottovoiton olevan tie vaurastumiseen, vaan joudun tekemään töitä rahan eteen. Olisi ihan huippua jos voisin  päättää tehneeni riittävästi töitä tähän elämään, mutta vielä pitkään aikaan varallisuus ei kata talouden kuukausikuluja.

Hienoa sinulle että nykyinen omaisuus mahdollistaa elämisen haluamallasi tavalla! Tiedän muutaman ihmisen joilla

Kiitos, juu en ole lottovoittaja. Työuraltakin jotain jäi säästöön ja olen pienen sukuhaaran ainoa perijätär (tää periminenhän on monelle punainen vaate, mutta minkäs mä sille voin että aikaisemmat polvet ovat olleet sekä huonoja sikiämään että hyviä säästämään...) Eikä siihen eläkeikään enää hirveästi vuosia ole, sitten tulee jotain tuloa taas. 

Vierailija
19/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tiedät kuinka paljon menee karkkiin, jäätelöön, pullaan ja alkoholiin? Seuraatko kuittien perusteella? Kiinnostaisi itseänikin

Jos on parjattu S- tai K-kaupan sovellus niin siitähän näkee kaikkiin eri tuoteryhmiin kohdistuneet ostot, taitaa nähdä ihan tarkkaankin minkä suklaapatukan on milloinkin ostanut. 

Vierailija
20/68 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää palkkapäivän jälkeen käyttötilille vain pari sataa kun siirrän kaikki muut laskujen jälkeen jääneet rahat eri säästötileille ja mm. työlounaatkin omalleen jne. Eli todellisuudessa laskujen jälkeen jää vaikka 1000 josta siirrän matkassaan heti 400, kotitilille 200 ja lopuista 400 puolet lounastilille jne. Loppujen lopuksi se käyttökassa on todella vähän ja mitä jää siitä yli, ostan vaikka rivin lottoa. 

Melkein sama homma. Peruselämiseen ei mene kovin paljoa rahaa, kaikki herkuista ja huvitteluista tulee muilta tileiltä. Jätän käyttötilille 400 euroa kuussa (omalta osaltani lounasruokailut sisältyy käyttövaroihin), ja muille budjetointitileille menee yhteensä melkein tonni. Jos en käytä budjetointitilien rahoja, saan säästettyä sen summan tulevaisuuteen. Tosin kuten jo aiemmissa kommenteissa mainitsinkin, en ole kovin hyvä säästämään tilillä olevaa rahaa vaan jos siellä jotain on niin se helposti myös menee. Siksi siis monta tiliä; ei kulu kun ei ole juuri siihen asiaan varatulla tilillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän