Oletko vähentänyt kulutusta ilmaston takia
Itse olen vähentänyt turhien tavaroiden ostamista matkustamista autoilua sisälämpötilan laskemista.
Kommentit (41)
Ulkolämpötilaa kyllä tullu mietittyä, et onko tää tarpeellista, mut sisältä oon vielä ollu lämmin. Aivan järkyttävää. Oli kivaa, ku kaunis muikkeli halas baarissa, vaikka oon niin kylmä, ja kinus puhelinnumeron.. Lämmitti. :(
Ainakin päästöt lisääntyi eilen elokapinan lspsellisen mielenilmauksrn vuoksi.
En tietoisesti, mutta koronan sulkukauden jälkeen ihan oman elämän käänteiden vuoksi olen ollut matkustamatta lentokoneella 5 vuotta. Eiköhän siinä ole ilmastotekoa tarpeeksi. Muutoin suosin mahdollisuuksien mukaan vain kotimaista tuotantoa tai ainakin eu alueella valmisyetuja. Tosin ajan bensa autolla eikä seuraava autonikaan ole täyssähkö, hybridi ehkä kuitenkin. Ajamiseni on vähentynyt puoleen koska työmatkani on 1/6 edellisestä eikä tarvitse enää ajaa työn puolesta niin paljon kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet vähentänyt sisälämpötilan laskemista?
Koska olen typerä hippi
Oletko lisännyt sitten lisäämistä
300 000 € : n edestä metsää , tulossa perinnöksi, oon ainoa lapsi ja mulla on myös 1 lapsi. Oikeasti vakavasti mietinnässä mitä me teemme. Myydäänkö puuta nyt mahd.paljon eka. tätä on suositeltu. Lokakuun alussa tehään nyt ekat puukaupat sitten ehkä myydäään koko metsä...ai niin miten liittyy ilmastoon..miettikääpä sitä, kun meitä metsänomistajia ( = isääni ) oikein painostetaan nyt myymään metsää, toki todella hyvällä hinnalla..näin tapahtuu kuulemma nyt joka paikassa ympäri suomea
Olen. Ruoka vain kaupasta ja vaatteet Sellpysta.
Kunhan saan talon maksettua, asumaan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
300 000 € : n edestä metsää , tulossa perinnöksi, oon ainoa lapsi ja mulla on myös 1 lapsi. Oikeasti vakavasti mietinnässä mitä me teemme. Myydäänkö puuta nyt mahd.paljon eka. tätä on suositeltu. Lokakuun alussa tehään nyt ekat puukaupat sitten ehkä myydäään koko metsä...ai niin miten liittyy ilmastoon..miettikääpä sitä, kun meitä metsänomistajia ( = isääni ) oikein painostetaan nyt myymään metsää, toki todella hyvällä hinnalla..näin tapahtuu kuulemma nyt joka paikassa ympäri suomea
Jos vanhaa metsää, suojeltuna saatte enemmän. Eihän tätä teille kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten kulutus on yksi hyttysen pieru maailman mittakaavassa. Se on ihan yksi ja sama, miten täällä käyttäydytään, kun Kiinassa, Intiassa ja Afrikassa heitetään roskat luontoon ja jätevedet jokiin. Matti ja Maija luulevat pelastavansa maapallon kun eivät enää lennä Kanarialle ja lajittelevat roskansa eri kippoihin 🙄
Niinhän ne nuokin ajattelee kuin sinä, itsekkäästi.
Olen ollut harkitseva kuluttaja jo ainakin 20 vuotta. Parannettavaa toki on aina, mutta täydellinen meistä tuskin on kukaan.
Autoilu väheni koronan myötä ja käyn nykyisin toimistolla kerran tai kaksi viikossa, muuten työskentelen etänä.
Kirppareilta olen ostanut kaiken mahdollisen jo ainakin tuon 20 vuotta, tosin nykyisin on vaikeampi löytää hakemaansa. Jos ostan uutta, osta laatua ja käytän vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vanhaa metsää. Mutta nyt isäni oli saanut nii hyvän tarjouksen kovimman koskaan, niin nyt 1.10 tehdään puukaupat, 1/6 metsästämme myydään nyt puut.. en tiedä onko ilmastoteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet vähentänyt sisälämpötilan laskemista?
Koska olen typerä hippi
Oletko lisännyt sitten lisäämistä
Elä viiti mussuttaa siinä. Lapsellista.
En, koska en ole ennenkään viettänyt kulutusjuhlaa. Ostan mitä tarvitsen, en ylimääräistä tipehööriä tai vaatteita. Lämmöstä en tingi, 21-22 astetta sisällä. Lentänyt olen viimeksi 3 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten kulutus on yksi hyttysen pieru maailman mittakaavassa. Se on ihan yksi ja sama, miten täällä käyttäydytään, kun Kiinassa, Intiassa ja Afrikassa heitetään roskat luontoon ja jätevedet jokiin. Matti ja Maija luulevat pelastavansa maapallon kun eivät enää lennä Kanarialle ja lajittelevat roskansa eri kippoihin 🙄
Niinhän ne nuokin ajattelee kuin sinä, itsekkäästi.
Ja sieltä Intiasta ja Kiinasta ne Matin ja Maijankin krääsät tulee. Ei se sitä paremmaksi tee, että Matti ja Maija lopulta lajittelee ne ostamansa jätteet.
Taas katselin sitä hirveää pas*kavuorta vain yhden pienen kylän yhdessä pienessä kaupassa, mitä myyjät purki Halloween-myyntiin. Tämä kertaa tuhansia pelkästään vain piskuisessa Suomessa ja vain yhden viikonlopun takia. Kuukauden päästä kun menee katsomaan, niin kaikki on ostettu. Vuodesta toiseen ihmiset kantaa sitä samaa sontaa koteihinsa. Ja ei aikaakaan, kun sama uusiksi joulun kunniaksi, vielä vain vähän suuremmassa mittakaavassa.
Että ihan turha täällä yrittää pestä omatuntoaan puhtaaksi sillä, että jossain muualla vielä enemmän. Ihan yhtä pahiksia täällä ollaan.
En. Olen elänyt ekologisesti jo ennen ilmastohysterioita. Kulutan tavarani loppuun. Ja ostan auton vain kun olen töissä paikassa johon se on tarpeellinen. Mutta koska asun suomessa.
Olen pohtinut, miten Intiaan ja Kiinaan saataisiin yhtä tehokas jätehuoltojärjestelmä. Ja savukaasut pois. Työvoiman hinnasta se ei ole kiinni.
Olen, mutta en ainoastaan ilmastosyistä. Pieni kulutus on järkevää monista muistakin syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vanhaa metsää. Mutta nyt isäni oli saanut nii hyvän tarjouksen kovimman koskaan, niin nyt 1.10 tehdään puukaupat, 1/6 metsästämme myydään nyt
Verona menee suurinosa, suojeltuna säästyt veroilta ja moton maksuilta.
Kannattaa ensin tarjota Luonnon perintösäätiölle.
Suojeltuna metsästä maksetaan noin 7500 hehtaari ilman kuluja/verotusta.
Jo alakoulun matikalla pitää osata laskea jääkö myyjä näin voitolle, kyllä jää!!
En ilmaston vuoksi vaan ihan muista syistä ostan mahdollisimman vähän mitään. Sen minkä ostan, ostan hyvälaatuista.
Metsäkoneen jäljiltä on kaksikymmentä hehtaari myllättyä kivipeltoa, polut sammalet ja eläimet ovat poissa. Kauniin metsän sijasta on ruma taistelukentän näköinen tasanko. Metsän puut myynyt osti rahoilla sähköauton ja on nyt niin ympäristöystävällinen.
Sen minkä tarvitsen niin ostan, roskienlajittelu on jota teen - en niinkään ilmastoinin vuoksi vaan että säästän jätemaksussa ja jotta polttolaitoksella olisi parempi ja tehokkaampi polttoprosessi