Tykkäättekö seurata pörssisähköä?
Jos täällä on sähkön hintaan liittyviä ketjuja, niin aina niissä naureskellaan, että ei jaksa tai tarvitse seurata sähkön hintaa, kun kiinteä sopimus. Onko täällä muita, jotka erityisesti pitävät pörssisähkön hinnan kyttäämisestä ja sähkön käytön optimoinnista. Moni asia toimii meillä jo automatiikalla (halvimmat tunnit), mutta aika paljon voi vielä valita mihin aikaan laittaa autot latautumaan tai kuivarin päälle.
Minusta tämä on hauskaa. Usein hintaero ei edes ole mikään iso (käytännössä joitain senttejä), mutta silti on hauskaa optimoida kulutus. Muita pihistelystä nauttivia?
Kommentit (82)
Yritän seurata, mutta se liikkuu liian nopeasti
Vierailija kirjoitti:
No odota kun talvi tulee niin on vaikea sitä sähköä käyttää kun on aina kallista. Näin siis oli viime talvi. Onhan se silloin hauskaa jos on halpaa mutta muuten ei.
No oli se viime talvikin ja hauskaa oli silloinkin. Niin halvalla mennään suuri osa vuodesta, että jää rahaa talvea vartenkin. Saunomista vähän silloin säännöstellään, mutta eipä se haittaa.
Ap
seurailen, koska olen käyttäjä. Vuositasolla satojen eurojä säästö.
Tykkään seurata pörssisähkön hintaa jos sitä nyt tässä kysyttiin. Tykkään seurata myös muita asioita mutta itse pörssisähkön hinnalla ei ole minulle mitään vaikutusta. Maksan sen saman vastikkeessani kuten ennen eli euron neliömetriä kohden ja se tekee kämppäni koosta riippuen tasan 47 euroa siirtoineen joka kuukausi. Kyllä, asun yksin.
Meillä oli hetken pörssisähkö, ei ollut mukavaa aina kytätä edullisia aikoja.
Nyt on kahden vuoden määräaikainen ja laskut enemmän kuin maltilliset.
Viime vuoden toteutnut hinta merginaaleineen 7,2 senttiä. Sähkölämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli hetken pörssisähkö, ei ollut mukavaa aina kytätä edullisia aikoja.
Nyt on kahden vuoden määräaikainen ja laskut enemmän kuin maltilliset.
Eipä tuota kytätä tarvitse kun normieläminen ei hintaan juurikaan vaikuta, ja automatiikka hoitaa veden lämmityksen halvimpaan aikaan.
On mukavaa laittaa sauna päälle milloin vaan eikä kyylätä sähkön hintaa ja saunoa aamuyöllä.
Määräaikaista sähkö on vaan.
Vierailija kirjoitti:
On mukavaa laittaa sauna päälle milloin vaan eikä kyylätä sähkön hintaa ja saunoa aamuyöllä.
Vielä mukavempaa on saunoa kunnon löylyissä puukiukaalla.
Ilmaista omat puut on vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on just tää kumma kyyläminen ja yöllä saunominen, mistä ihmiset puhuu. Onko muidenkin tarjousten huomaaminen kyyläämistä ja pakkoa? Minusta on on kivaa. Eikä tarvitse tarjouksiin aina tarttua.
En voi sanoa, että tykkäisin, mutta pakkohan se on nyt vähän seurata. Otettiin pörssisähkö, koska usean kerran on laskettu, että se tulee pitkällä tähtäimellä edullisemmaksi. Talven varalle täytyy varata puita, että voi pahimpien hintapiikkien ajan sitten lämmitellä niillä.
Ei ole vielä talous niin tiukilla, että tuollaista joutuis seuraamaan.
On vain typerää maksaa liikaa. Pösä for ever!
Mä seurasin ja ajoitin kulutusta silloinkin, kun mulla oli kiinteä sopimus. Yhteistä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myymällä ilmaiset omat puut olisit tienannut rahaa, jotka olisit voinut sijoittaa.
Olen itse sitä mieltä, että isossa kuvassa molempi parempi, pörssisähköily kun vaatii tietynlaista mielenlaatua.
Itse olen siis innokas pörssisähkölilijä, mutta asiaa helpottaa kaukolämpötalo (halvalla sähköllä lämmitetään ilmalämpöpumpulla, kun tulee halvemmaksi), sähköauto, ulkoporeallas ja se, että en ole intohimoinen saunoja. Seuraan siis innokkaasti hintoja ja saan jotain outoa tyydytystä halpojen aikojen hyödyntämisestä. Lisäksi pidän kuukausi- ja vuositasolla seurantaa, nyt esimerkiksi edellisen 12 kk:n sähköhinta meidän kulutuksella on 6,63snt/kWh, joka taitaa alittaa kaikki määräaikaiset. Kesät luonnollisesti mennään superhalvalla, talvella sitten kalliimpaa, mutta itselleni tärkeää on katsoa pidemmällä aikavälillä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myymällä ilmaiset omat puut olisit tienannut rahaa, jotka olisit voinut sijoittaa.
Sijoitan palkkatuloista. Muutamalla kiukaanlämmitysmotilla ei tienata.
En. Ilman pörssiäkin tuntuu olevan sähkösopimus, jossa summa on ihan riittävän hankala.
No odota kun talvi tulee niin on vaikea sitä sähköä käyttää kun on aina kallista. Näin siis oli viime talvi. Onhan se silloin hauskaa jos on halpaa mutta muuten ei.