Tykkäättekö seurata pörssisähköä?
Jos täällä on sähkön hintaan liittyviä ketjuja, niin aina niissä naureskellaan, että ei jaksa tai tarvitse seurata sähkön hintaa, kun kiinteä sopimus. Onko täällä muita, jotka erityisesti pitävät pörssisähkön hinnan kyttäämisestä ja sähkön käytön optimoinnista. Moni asia toimii meillä jo automatiikalla (halvimmat tunnit), mutta aika paljon voi vielä valita mihin aikaan laittaa autot latautumaan tai kuivarin päälle.
Minusta tämä on hauskaa. Usein hintaero ei edes ole mikään iso (käytännössä joitain senttejä), mutta silti on hauskaa optimoida kulutus. Muita pihistelystä nauttivia?
Kommentit (82)
Käytän pörssisähköä ja seuraan hintaa vain satunnaisesti. Käytännössä isoin juttu mitä teen on tiskikoneen ajastaminen aloittamaan joskus vähän puolen yön jälkeen. Se on tässä koneessa yhtä helppo tehdä kuin käynnistäminen ilman ajastusta. Käytännössä pörssisähkö on aina keskellä yötä halvinta mahdollista.
Muuten lähinnä jos uutisissa on isolla, että pörssisähkö on jostain syystä aivan erityisen kallista niin sitten jätän pyykinpesut sun muut seuraavalle päivälle. Näitä sattuu pari kertaa vuodessa.
Sähkö on tullut riittävän edulliseksi eikä ole ollut tarvetta alkaa optimoimaan sen enempää käyttöä. Ehkä jos olisi sähköauto niin sen kanssa voisi hyödyntää halpoja hintoja. Halvemmaksi sähkö nyt joka tapauksessa on tullut kuin millään kiinteähintaisella olisi ollut mahdollista.
Mieluummin seuraan oikean pörssin kursseja kuin kyttään joittenkin senttien säästöjä. Ne muutaman sentin säästöjen kyttäämisen vaivalla voi ostaa enemmän tuottavia osakkeita. Miksi säästäisin 2 cnt kun voin tienata vaikkapa 30 cnt.lisää..
Vierailija kirjoitti:
Käytän pörssisähköä ja seuraan hintaa vain satunnaisesti. Käytännössä isoin juttu mitä teen on tiskikoneen ajastaminen aloittamaan joskus vähän puolen yön jälkeen. Se on tässä koneessa yhtä helppo tehdä kuin käynnistäminen ilman ajastusta. Käytännössä pörssisähkö on aina keskellä yötä halvinta mahdollista.
Muuten lähinnä jos uutisissa on isolla, että pörssisähkö on jostain syystä aivan erityisen kallista niin sitten jätän pyykinpesut sun muut seuraavalle päivälle. Näitä sattuu pari kertaa vuodessa.
Sähkö on tullut riittävän edulliseksi eikä ole ollut tarvetta alkaa optimoimaan sen enempää käyttöä. Ehkä jos olisi sähköauto niin sen kanssa voisi hyödyntää halpoja hintoja. Halvemmaksi sähkö nyt joka tapauksessa on tullut kuin millään kiinteähintaisella olisi ollut mahdollista.
Yksi tiskikoneen pesukerta kuluttaa noin yhden kWh:n. Aivan sama ajastaako sitä yhtään minnekään sähkölaskun kannalta. Saattaahan se oikein kallin sähkön aikaan maksaa jopa 30 senttiä.
Kyllä. Halpaan aikaan tehdään sähkötöitä.
Ap:n luona on varmaan tosi kiva käydä kylässä. Valoja ei saa napsauttaa päälle ja telkkua ei saa katsoa.
En. Energialasku yleensä pari euroa kuukausi. Siirrot yms eri yhtiöltä vähintään 25e.
Aika innokkaita pörssisähkön hintojen seuraajia on palstalla olevat määräaikaisen sopimuksen omistajat. Jos joku tunti on hinta yli määräaikaisen sopimuksen, niin täällä on heti joku määris kirjoittamassa, kuinka pörssisähkön omistavat eivät tänään voi laittaa ruokaa tai saunoa!
Meillä on automatiikka. Lämminvesivaraaja lämpiää aina halvimmilla tunneilla vuorokaudessa. Säästö vuoden yli ihan uskomaton, koska ne hinnat on tyypillisesi nollan pinnassa. Alakerran varaavassa lattia lämmityksessä sama asia.
Vilkaiswn yleensä appistä hinnat talvikaudella ssuraavaksi päiväksi. Siihen menee muutama sekunti. Kesällä ei ole tarvinnut tsekata.
Seuraan jos aion tehdä uuniruokaa joka on pitempään uunissa..
2023 tammikuussa siirryin pörssisähköön kun halpa 4.6c sopimus loppui. Asensin talon lämmitysvaraajaan älyreleen joka lämmittää varaajaa halvoilla tunneilla. Aikaisemmin lämmitin melkein kokonaan puulämitteisellä pannulla. Nyt puupannua käytetään vain kun pörssi kallista.
2023 oli 4.8c/kWh ja 2024 5.1c/kWh. Hirveästi ei tule seurattua, ruuanlaitto ja muut tehdään ihan normaalisti kun eivät vie paljoa sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Eihän se uuni kuluta paljon mitään kun pidetään vain lämpöä yllä.
Vierailija kirjoitti:
Painekattila ratkaisee ongelman. Tai takan jälkilämpö.
Mä tykkään myös seurata sähkön hintaa ja pihistellä. Mulla sen tietysti mahdollistaa se, että asun kerrostalossa ja olen eläkkeellä, joten voin suunnitella hommat sen mukaan. Käyn iltapäivästä katsomassa sähkön hinnan ja suunnittelen loppupäivän ja seuraavan päivän hommat sen mukaan. Käytän sähköä vähän ja laskut on olleet alle parikymppiä nyt viimeiset kuukaudet. Suurin osa laskuista on perusmaksuja ja siirtoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään myös seurata sähkön hintaa ja pihistellä. Mulla sen tietysti mahdollistaa se, että asun kerrostalossa ja olen eläkkeellä, joten voin suunnitella hommat sen mukaan. Käyn iltapäivästä katsomassa sähkön hinnan ja suunnittelen loppupäivän ja seuraavan päivän hommat sen mukaan. Käytän sähköä vähän ja laskut on olleet alle parikymppiä nyt viimeiset kuukaudet. Suurin osa laskuista on perusmaksuja ja siirtoa.
Kerrostalossa pörssisähkö ihan turha. Säästöt vuodessa muutamia euroja.
Ihan turhaa hommaa.
No kerran päivässä käytän siihen n 5 sekuntia aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa hommaa.
Minulle se muutama eurokin on rahaa, koska elän toimeentulotuen suuruisella summalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa hommaa.
Minulle se muutama eurokin on rahaa, koska elän toimeentulotuen suuruisella summalla.
No huh huh.
Totta kai seuraan. Nytkin se on naurettavan halpaa, mutta illalla kun panen saunan päälle, sen hinta kipuaakin jo yli 15 senttiin kilovattitunnilta. Onneksi olen jo silloin sammuttanut virran kiukaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa hommaa.
Mieluummin nostan muutamalla eurolla kuukausittaisia tulojani kuin säästän muutaman euron hirveellä kyttäämisellä. Tälläkin viikolla nostin kuukausitulojani 3 päivänä. Miksi te ette tee niin.
Sähkösauna on kuin pihvin paistaminen mikroaaltouunissa.