Kaveri lapsineen tulossa viikonloppukylään. Kuka maksaa kulut?
Olen kutsunut ystäväni kylään. Hän ilmoitti tuovansa myös kaksi teini-ikäistä lastaan mukanaan. Heitä ei kylläkään oltu kutsuttu. Olin ajatellut maksaa ystäväni ravintolakulut ja matkat viikonlopun retkikohteisiin. Lisäksi kokkaan osan ruoista kotona. Tuleeko mun maksaa tämä kaikki nyt myös teineille? Vai mikä olisi reilu tapa jakaa kulut?
Kiitos näkemyksistänne!
Kommentit (99)
No kysyt ystävältä, että kiinnostaako lähteä raintolaan ja retkelle, mutta hän tietysti maksaa oman ja lastensa osuudet. Et puhu mitään, että alun perin suunnittelit maksavasi hänen osuutensa. Ehkä heitä ei edes retket kiinnosta.
Ruoat tarjoaisin kotona, mutta ottaisin vastaan tarjouksen osallistua ruokakustannuksiin.
Asiastahan voi puhua myös kaverin kanssa suoraan ja sanoa, että olit ajatellut ilahduttaa maksamalla teidän kahden yhteisen viikonlopun, mutta teinien huvitusten maksajaksi sinusta ei ole. Kerro myös etukäteen, että nyt kun myös teinit on tulossa, täytyy ruokakuluja jakaa. Älä nyt ainakaan kaiken maksajaksi rupea! Etukäteen puhuminen kannattaa, sitten ei tarvitse vikana päivänä stressata, että miten otat asian puheeksi/ onko kaveri tarpeeksi fiksu maksaakseen oma-aloitteisesti.
Olis kiva kuulla näiltä alapeukuttajilta, että miten he ratkaisisivat tilanteen? Miksi Ap:n tulisi maksaa kolmen hengen kulut, kun nämä kaksi on Ap:n kannalta täysin ylimääräisiä riippakiviä. Kertokaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et puhunut etukäteen näistä että kustannat retkikohteet ym. Niin ravintolassa ja kohteissa maksat vain omat kulut, kaveri perheensä. Tai käytte vain ilmaiskohteissa. Ruuaksi voit tarjota jotain edullista, laatikkoruokia tai keittoja minkä kustannuksiin kaveri voi osallistua jos itse tarjoutuu
Kiitos vinkistä. Laitan kyllä ihan kunnon sapuskat täällä kotona, mutta ravintolassa en mielelläni maksaisi kahta ylimääräistä suuta. Teinit kun syövät yhtä paljon ellei enemmänkin kuin aikuiset.
Ap
No skippaatte ravintolaan menon. Teet isomman annoksen ruokaa kotona, joka varmaan tulee edullisemmaksi kuin tarjota ruokaa ravintolassa yhdelle hengelle.
Veetäkö meille kuuluu ...Eikö ole suuta sopia .😝
Ompa kyllä inhoittava juttu. Jos kutsun vieraan luokseni, tarjoan ruoat, mutta muut kulut saa itse maksaa.
Reilua tai normaalia on, että maksat kotonasi tarjoamasi ruoat kaikille, mutta ravintolat ja matkat ystäväsi maksaa itsensä ja lastensa puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva kuulla näiltä alapeukuttajilta, että miten he ratkaisisivat tilanteen? Miksi Ap:n tulisi maksaa kolmen hengen kulut, kun nämä kaksi on Ap:n kannalta täysin ylimääräisiä riippakiviä. Kertokaa!
Ovat itse teinien vanhempia ja haluavat että joku muu maksaisi omien teinien viikonlopun.
Älkää valehdelko! Se jos joku on moukkamaista.
Puhutte suoraan ja totta. Kyllä se kantaa.
Ja ystävyys jatkaa rehellisellä pohjalla.
No eihän tuo ole mikään ilmoitusasia. Jos olet kutsunut ystäväsi kylään, lapset on kyllä ylimääräinen porukka. On eri asia sopia että tulevat kaikki, jolloin viikonloppu on erilainen. Vastaisin, että tarkoitus oli viettää aikuisten aikaa kaksin.
No teet ohjelman muutoksen ja retket ja ravintola jää väliin ellei ystävä itse maksa niitä.
Vieraana olettaisin, että maksan omna perheen ravintolat ja pääsyliput yms. Mutta jos tosiaan haluat tavata vain ystäväsi, ilman teinejä, niin sano se suoraan. Perheellisen oletus on, että tietysti kutsuja haluaa nähdä lapsetkin. Ja teinien kohdalla kotiin jättäminen on helpompaa kuin mukaan saaminen. Ja se tosiaan kuulostaa, että on katsottu viikonloppu jolloin telineillä ei ole mitään. Ihan sinua varten.
Miksi oletat, että kaverisi olettaa, että maksat kaiken? Jos ette ole mitään etukäteen sopineet, niin et puhu mitään, että maksaisit ravintolan ja retket kaikille.
Olisin ilmaissut ongelman ja hämmästyksen ystävälle.
Asia ei liikuta muita. Ei varsinkaan ratkea anonettipalstalla.
Aloitus on niin keksitty. Tässä mietin mikä näillä kyselyllä on tarkoituksena?
Löytyykö sinulta kaikille nukkumapaikat? Jos asut jossain pienessä kerrostalokämpässä niin voit vedota siihen että luoksesi ei mahdu kolmea ihmistä viikonlopuksi. Oletan että asut pienessä asunnossa koska rahasi on noin tiukilla.
Nyt menee kyllä koko viikonloppu uusiksi. Et voi lähteä kaverisi kanssa yökerhoon, ja tuskin ne teidän retkikohteennekaan kiinnostavat teinejä jotka kuitenkin vain tuijottavat koko ajan puhelintaan.
Tarjoat kaikki ateriat kotona (osta jääkaappi täyteen ruokaa!), ja lopun ohjelman rakennatte yhdessä. Jos menette kahvilaan, ystäväsi maksaa lastensa annokset. Saattaa teillä silti olla ihan kivaa, koska hei, teinitkin ovat ihmisiä.
4 aikuisen ruoat ja muut kulut, apua! Älä lähde tohon, peru!
Minä en maksa. Eli en voi auttaa.
Kiitos vinkistä. Laitan kyllä ihan kunnon sapuskat täällä kotona, mutta ravintolassa en mielelläni maksaisi kahta ylimääräistä suuta. Teinit kun syövät yhtä paljon ellei enemmänkin kuin aikuiset.
Ap