Kaveri lapsineen tulossa viikonloppukylään. Kuka maksaa kulut?
Olen kutsunut ystäväni kylään. Hän ilmoitti tuovansa myös kaksi teini-ikäistä lastaan mukanaan. Heitä ei kylläkään oltu kutsuttu. Olin ajatellut maksaa ystäväni ravintolakulut ja matkat viikonlopun retkikohteisiin. Lisäksi kokkaan osan ruoista kotona. Tuleeko mun maksaa tämä kaikki nyt myös teineille? Vai mikä olisi reilu tapa jakaa kulut?
Kiitos näkemyksistänne!
Kommentit (99)
Peru se sillä ei kutsuttu voi ilmoittaa yhtäkkiä ottavansa koko sukuaan mukaan ellei sitten itse kustanna sukunsa kuluja.
Tai sitten teet kustannuksiin, suunnitelmiin muutoksia halpuuttaen ne sitten koko sakille sopivaksi. Elikkä jää kotikekkeriksi eikä kalliita elämyksiä.
Härski ystävä sulla jos retuuttaa kutsumattomat teininsä kylään! Kaikki tietää ettei niistä oo muuta kun harmia ja lisäks horii kaikki ruuat mitä talosta löytyy.
Ei mulle kyllä ole koskaan kukaan ystävä maksanut matkoja tai ravintolakuluja, enkä minäkään heille. Jos kyläillään toisen kotona niin kotikokkailut maksetaan totta kai mutta muut jutut kumpikin maksaa itse. Ihan sama onko lapsia mukana vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos et puhunut etukäteen näistä että kustannat retkikohteet ym. Niin ravintolassa ja kohteissa maksat vain omat kulut, kaveri perheensä. Tai käytte vain ilmaiskohteissa. Ruuaksi voit tarjota jotain edullista, laatikkoruokia tai keittoja minkä kustannuksiin kaveri voi osallistua jos itse tarjoutuu
Tätä olisin myös ehdottanut.
Ei kai kaverisi edes oleta, että sinä olet maksamassa kaiken? Oletko puhunut hänelle tästä ravintolasta ja retkistä? Jos et ole, niin pidä suusi kiinni ja yhdessä mietitte mitä teette, varmasti kaveri maksaa perheensä osuuden.
Jätätte ravintolan ja retket väliin, mutta tarjoat kuitenkin edullista kotiruokaa vieraille. Halvemmaksi tulee näin.
Vierailija kirjoitti:
Se joka kutsuu on maksaja.
Ei tarvi maksaa kuokkavieraiden osuutta. Heitä ei ole kutsuttu
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi edes meinasit kustantaa kaverisi ravintolaan ja ties mihin. Mulla ei ole koskaan käynyt mielessäkään. Kotonani toki tarjoan kyllä ruoat.
Yllättävä fakta sinulle, kaikki eivät vietä aikaansa samanlailla kuin sinä. Monille on normaalia käydä kavereiden kanssa ravintolassa syömässä
Vierailija kirjoitti:
Jätätte ravintolan ja retket väliin, mutta tarjoat kuitenkin edullista kotiruokaa vieraille. Halvemmaksi tulee näin.
No on niissä ruokien väsäämisessäkin oma vaivansa. Ja siinä, että roudaa kaupasta ruoat koko lössille.
Minä muuttaisin suunnitelmia edullisemmaksi tai sitten keskustelisin hienotunteisesti etukäteen niin että kaverille on selvää että hän maksaa omiensa kulut. Voisin esimerkiksi kysyä että millä budjetilla matkustavat, onko kohde X ok. Tai että haluavatko teinit tehdä jotain keskenään, mehän voitaisiin mennä sillä aikaa paikkaan X joka ei teinejä välttämättä kiinnosta.
Tökeröä kysymättä ilmoittaa ottavansa teinit mukaan mutta itselleni olisi tärkeintä päästä tapaamaan kaveria.
Perfect match! Kaksi todella tampiota kohtaavat.
Kutsuja paljastaa olevansa typerä nillittäjä, joka vinkuu kertaluonteisesta kuluerästä ja kutsuttu paljastaa olevansa
typerä tollo, joka raahaa TEININSÄ mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi edes meinasit kustantaa kaverisi ravintolaan ja ties mihin. Mulla ei ole koskaan käynyt mielessäkään. Kotonani toki tarjoan kyllä ruoat.
Yllättävä fakta sinulle, kaikki eivät vietä aikaansa samanlailla kuin sinä. Monille on normaalia käydä kavereiden kanssa ravintolassa syömässä
Ravintolassa voi käydä syömässä yhdessä vaikka molemmat maksaisi omat kulunsa itse.
Jos yhden sijaan tulee kolme henkeä yövieraiksi, ensimmäinen ongelmani olisi kyllä makuupaikat eikä ruoka. Skippaisin ravintolat ja maksulliset menot, alkuperäiseen budjettiin mahtuu kyllä kotiruoka.
Puuroa, makkarakeittoa, makaronilaatikkoa. Vihanneksetkin edullisia vielä.
Sinänsä tää on outo ongelma, kaikkien vanhempien kanssa tulee kyllä hyvissä ajoin keskusteltua lasten hoidosta tai mukaantulosta. En siis olisi alun perinkään sopinut mitään ilman tietoa heistä. Eri asia on jos esim. puoliso olisi yllättäen ilmoittanut ettei voikaan hoitaa. Tällöin siirtäisin tapaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kuinka moni kaveri edes olettaa, että toinen kuittaa laskun?
Eiköhän tässä aloittaja ole vetänyt aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ei kukaan taida odottaa viikonlopppua, jonka hän kaikkine lippuineen ja ravintoloineen kustantaa kenellekään muulle, kuin itselleen.
Tuskin tuo ystäväsi edes kuvittelee, että maksaisit koko konkkaronkan ravintolakäynnin tai liput jonnekin tapahtumaan.
Oletko edes kertonut, että aijotte syödä ulkona ja mennä maksullisiin kohteisiin, jotka ajattelit maksaa?? Minusta olisi vaivaannuttavaa, jos menisin jollekin yökyläilemaan ja tämä ystävä maksaisi sitten ravintolassa minulle tai liput jonnekin tapahtumaan. Haluan kyllä maksaa itse ja mielummin niin päin, että tarjoan myös tälle kaverille, joka on ystävällisesti kutsuntut minut kyläilemään.
Tuskin kukaan kuvittelee, että tavallinen ystävä tarjoaa minulle ja teineilleni koko viikonlopun ruokineen ja huvituksineen.
Mutta päästiinpähän taas haukkumaan ihminen, jolla on lapsia:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kuinka moni kaveri edes olettaa, että toinen kuittaa laskun?
Eiköhän tässä aloittaja ole vetänyt aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ei kukaan taida odottaa viikonlopppua, jonka hän kaikkine lippuineen ja ravintoloineen kustantaa kenellekään muulle, kuin itselleen.
Samaa mietin. Ei sille kaverille tule varmaan edes mieleen, että toisen pitäisi kustantaa kaiken. Todennäköisesti se kaveri voi tarjota ravintolassa tälle ap:lle kiittäen vieraanvairaisuudesta.
Samaa mietin kuin muutkin täällä. Miksi oletat, että se kaveri olettaa sinun maksavat ravintolat ja nämä retket? Mistä olet saanut päähäsi, että sinun pitäisi maksaa kaikkki hänen perheelleen?
Vierailija kirjoitti:
Enpä itse kehtaisi kerjätä vierailta ruokakuluja. En myöskään kuvittele että lapset ei kuulu perheellisen elämään.
Hanki sinkkukavereita.
Minä kuvittelen jos kutsuisin jonkun kylään viikonlopuksi ei kutsu koske kuin yhtä henkilöä ja tämäkään henkilö ei kutsu muita mukaan, lupaa kysymättä. Kyllä perheelliset voi yksin käydä kaverinsa luona, tai KYSYÄ voiko ottaa lapset mukaan, se ei ole ilmoitus asia. Aloittaja nyt vain sanoo että oli tämmöiset suunnitelmat eikä ole varaa kaikille maksaa, joo sano ei ole varaa kun vähän hankala sanoa ettei kiinnosta maksaa.
Ei teinejä kiinnosta edes lähteä vanhempansa ystävän luo kylään. Itse ainakin olisin kieltäytynyt lähtemästä.