Kaveri lapsineen tulossa viikonloppukylään. Kuka maksaa kulut?
Olen kutsunut ystäväni kylään. Hän ilmoitti tuovansa myös kaksi teini-ikäistä lastaan mukanaan. Heitä ei kylläkään oltu kutsuttu. Olin ajatellut maksaa ystäväni ravintolakulut ja matkat viikonlopun retkikohteisiin. Lisäksi kokkaan osan ruoista kotona. Tuleeko mun maksaa tämä kaikki nyt myös teineille? Vai mikä olisi reilu tapa jakaa kulut?
Kiitos näkemyksistänne!
Kommentit (99)
käske tuomaan teineille patjat ja peitotkin mukaan. ei mulla ainakaan ole edes tilaa missä ne nukkuisi
Vierailija kirjoitti:
Härski ystävä sulla jos retuuttaa kutsumattomat teininsä kylään! Kaikki tietää ettei niistä oo muuta kun harmia ja lisäks horii kaikki ruuat mitä talosta löytyy.
Ystävän teinit saataa olla hyvinkin pieniruokaisia, jos sattuvat olemaan tyttöjä. Teineistä on paljon muutakin, kuin harmia ja suurimmasta osasta teineistä ei olekaan mitään harmia. Ja luulisi, että tuokin ystävä on kysynyt, että voiko teinit myös tulla, eikä vain ilmoita, että teinitkin tulee. Ja haluaako oikeasti teinit muka äidin ystävän luo kylään???Täytyy olla jotain 11-12 vuotiaita. 15-16 vuotias ei taluulla lähde yökyläilemaan mutsin kaverille.
Joku ehdotti täällä että tekee keittoa johon vieraat voi halutessaan osallistua.. alkaa mennä jo aika pihiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi edes meinasit kustantaa kaverisi ravintolaan ja ties mihin. Mulla ei ole koskaan käynyt mielessäkään. Kotonani toki tarjoan kyllä ruoat.
Yllättävä fakta sinulle, kaikki eivät vietä aikaansa samanlailla kuin sinä. Monille on normaalia käydä kavereiden kanssa ravintolassa syömässä
Eipä tämä nyt yllättänyt, käyn viikottain ystävien kanssa ravintoloissa, kahviloissa yms ja jokainen maksaa omansa. Ehkä sinä nyt yllätyt kun kerron, että sun ei tarvitse maksaa kavereittesi kustannuksia.
Ottaen huomioon, että tämä on vauva-palsta miten täällä on näin paljon lapsiiin ja nuoriin kohdistuvaa avointa vihamielisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Härski ystävä sulla jos retuuttaa kutsumattomat teininsä kylään! Kaikki tietää ettei niistä oo muuta kun harmia ja lisäks horii kaikki ruuat mitä talosta löytyy.
Ikävää että teillä on teinit vaan vaivaksi. Mun teini ei harmia aiheuta eikä syö talon kaikkia ruokia. Kuten ei tuttujenkaan.
Ymmärrän kutsujan harmituksen hyvin, hiljattain pidimme saunailtaa ystävieni kanssa ja yhden teinit olivat liki koko ajan kuuloetäisyydellä. Ei siinä tosiaakaan juteltu samalla tavalla kun aikuisseurassa, ja aika harvoin saadaan porukkaa kasaan kun on perhettä yms niin olisi ollut kiva jutella aikuisten kesken.
Kulut tasaantuvat ihan itsekseen, kun sopivana ajankohtana menet vastaavalla kokoonpanolla kaverisi luo kylään. Näin tämä vastavuoroisuusperiaate toimii Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kulut tasaantuvat ihan itsekseen, kun sopivana ajankohtana menet vastaavalla kokoonpanolla kaverisi luo kylään. Näin tämä vastavuoroisuusperiaate toimii Suomessa.
Joo ei ole vastaavaa kokoonpanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon, että tämä on vauva-palsta miten täällä on näin paljon lapsiiin ja nuoriin kohdistuvaa avointa vihamielisyyttä?
Tässäkö tämä loisäityli kirjoittelee?
Kenenkään ei tarvitse tarjota ruokia ja majoitusta sinun lapsillesi. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Ja ota koko perheesi mukaan lemmikkieläimiä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Enpä itse kehtaisi kerjätä vierailta ruokakuluja. En myöskään kuvittele että lapset ei kuulu perheellisen elämään.
Hanki sinkkukavereita.
Kutsu koski vain ystävää! Ystävä kutsui itse omat lapsensa! Kolmelle tarjottu viikonloppu on kolme kertaa kalliimpi, kuin ap oli suunnitellut, ja kyllä sellaisesta voi hyvin kertoa, jos ei ole valmis maksamaan isoja summia.
Mites esim. työtön kutsuu kaverin kylään? Se on joillain pienituloisilla kuule ihan kympistä kiinni, vähemmästäkin.
Ja entäs tämä "lapset ei kuulu perheellisen elämään"? Harmi, että jotkut naiset muuttuvat mammoiksi lapsen saatuaan, ja oma minuus jää pois kokonaan. Lyllerretään jo laitokselta kuin ankka, ja siitä se lähtee, napanuora ei koskaan katkea.
Jos ei ystävällä ole enää omaa elämää ja pitää olla ne kakarat yötä päivää kainalossa, niin sitten ei oteta kutsua vastaan. Voin kuvitella kuinka inhottava vklp ap:lla olisi tiedossa. Tuo mamma hääräilee koko ajan niiden lasten asioita, ja mukulat räplää kännyköitään ja kyselee joko syödään. Kenties nyrpistelevät nokkaansa ja vinkuvat päästä grillille tai odottavat ruokalähettiä.
Peru, ap, koko juttu. Itsekäs ystävä sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Onko jonkun mielestä tällainen käytös ok? Miten perustelisitte sen?
On, apn käytös olisi outoa, jos tämä ei olis vain typerä provo. Aikuinen ihminen KAVERILLEEN sanoo, että suunnittelin ohjelman ja varasin ruuat meille kahdelle, otetaan uusiksi kun pääset yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kutsujan harmituksen hyvin, hiljattain pidimme saunailtaa ystävieni kanssa ja yhden teinit olivat liki koko ajan kuuloetäisyydellä. Ei siinä tosiaakaan juteltu samalla tavalla kun aikuisseurassa, ja aika harvoin saadaan porukkaa kasaan kun on perhettä yms niin olisi ollut kiva jutella aikuisten kesken.
Typerä olet, suu auki ja kerrot, että kutsu koskee vain aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos et puhunut etukäteen näistä että kustannat retkikohteet ym. Niin ravintolassa ja kohteissa maksat vain omat kulut, kaveri perheensä. Tai käytte vain ilmaiskohteissa. Ruuaksi voit tarjota jotain edullista, laatikkoruokia tai keittoja minkä kustannuksiin kaveri voi osallistua jos itse tarjoutuu
Tarjoat tietysti kotonasi safjat perheelke mutta ravintolat ja huvitukset jokainen maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kävijöistä on ikisinkkuja veloja.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon että tämä on aikuisille suunnattu keskustelusivusto, niin miten niin moni alkaa ruokkia ilmiselvää provoa?
Peruisin tuossa tapauksessa koko kutsun ja nythän on ärhäköitä flunssa viiruksiakin kamalasti liikkeellä. 😷
Jos on kutsu ollut vain yhdelle niin ei voi vaan ilmoittaa tuovansa koko sukuaan mukana.
Kerran kun ystäväni soitti että voiko tulla kylään ja toi ihan oudon ihmisen mukanaan jota en ollut ikinä nähnytkään eikä hänessä mitään vikaa mutta ystävältäni tämmöistä en kyllä hyväksynyt. Olisi pitänyt pyytää lupa kun tullaan toisen yksityisalueelle. Ei taida kukaan tykätä kun samasta ovesta tuleekin yllätysvieraita.
Eikä muutenkaan tuollaisissa kutsuissa, kun kutsutaan joku aikuinen ystävä yökylään kukaan kuvittele, että
se kutuja sitten maksaa sinulle ravintola illan ja kustantaa sinulle liput jonnekin tapahtumiin:D Höpö höpö nyt taas. Kyllä ystävät takuulla maksavat itse omat ravintolaruokansa ja lippunsa. Ja voivatpa jopa tarjota sille illan emännälle viinilasillisen kiitokseksi kutsusta.
Ei kukaan takuulla oleta, että joku ystävä maksaa kaiken, jos ravintolaan mennään. Tapahtumiinkin yleensä jokainen maksaa lippunsa itse.