Purralle verotusvinkki: lapsettomien miesten ja naisten raippavero (vanhanpiian vero) takaisin
Kun syntyvyys on alhainen, voitaisiin ottaa takaisin tämä vero:
Vuosina 1935-1975 kaikkien yli 24-vuotiaiden naimattomien henkilöiden oli maksettava siviilisäätynsä vuoksi ylimääräistä veroa. Yhteiskunnallisen tuottavuuden nimissä kannustettiin kansalaisia naimisiin ja lapsia hankkimaan. Jotta näin myös tapahtuisi, säädettiin laki, jonka voimalla jokaisen 24 vuotta täyttäneen naimattoman suomalaisen oli maksettava kovennettuja veroja.
Kovin veroluokka kohdistui naimattomiin: he maksoivat tätä raippveroa tuloistaan riippuen 3-6 prosenttia. Seuraavaksi eniten veroa maksatettiin lapsettomilla pariskunnilla. Ajateltiin, että tällaisilla henkilöillä oli varaakin maksaa enemmän veroja.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Sotii yhdenvertaisuutta vastaan. En ole valtiolle velvollinen selittämään lapsettomuuteni syytä kuten en ole kenellekään muullekaan.
Kaikki tietää että se syy on mt-ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ehkä pikemminkin antaa lapsiperheille jotain veronalennusta tai muuta mikä alentaa kynnystä hankkia lapsia. Eikös ongelma nykyään ole se että lapsia kyllä halutaan mutta kaikki on niin kallista ettei taloudellisesti voi kuin tyytyä pieneen lapsilukuun? Miksi turhaan hankaloittamaan sinkkujen elämää lisää jollain verolla kun Ei muutenkaan jää juuri mitään rahoja säästöön, minäkin joudun etsimään päivätyön päälle keikkahommia.
Ei kannata. Mieluummin isompaa lapsilisää kuin veronalennusta. Näin siksi, että veronalennuksista hyötyvät eniten suurituloiset, joilla rahan puute ei nytkään ole lisääntymisen esteenä. Toisaalta niitä veroja tarvittaisiin, jotta voidaan tuottaa lapsiperheiden tarvitsemia palveluita, esim. päivähoitoa.
Miten luulisit toimivan nykyisessä sinkkutalous-yhteiskunnassa?
Voisiko rikkailta verottaa enemmän? Ai eikö? Okei sitten.
Eiköhän olisi aika antaa verohelpotuksia lapsettomille, kun ollaan jo niin pitkään tuettu lapsiperheellisten palveluja. Ja raippaa vanhemmille, kun olette niin totaalisesti epäonnistuneet kasvatustehtävässänne. Meidän yhteiskunnassa lapset voivat tavattoman huonosti.
Jos tällainen raippavero tulee, silloin lähtee välittömästi muuttokuorma ulkomaille ja kahden asiantuntijan 300 000 € bruttoansiot siirtyvät muualle. Näistä maksetaan jo nyt liki puolet veroa, niin Suomi tuskin niitä veroja kaipaa.
Ei meillä ole varaa maksaa yhtään enempää veroja. Kaikki verotettu jo ihan tappiin eikä jää edes lomarahoja. Lapsettomat ovat voineet valita lapsien tilalle jopa kalliimpiakin harrastuksia. Asumismukavuuskin maksaa enemmän.
Täällä on vapaus valita laittaa rahat lapsiin tai johonkin muuhun. Jos lapsia ei halua niin miksi ne rahat kuuluisi silloin valtiolle. Eikö lapsettomilla sitten saisi olla muita iloja ollenkaan. Miksi lapsia halunneiden piikki lihassa ovat juurikin lapsettomat. Miksi lapsettomien elämä on heiltä pois.
Ja sitten kaikilla ei ole varaa tehdä lapsia. Pitää tehdä valintoja mihinkä unelmiin on varaa kun kaikkeen ei ole.
Jos lapsettomilta jää perintöä niin nehän voi valtio viedä niin ettei ahneille sukulais lapsiperheille jää mitään. Meillä on testamentattu valtiolle ja mielellään vanhusten hoitoon.
Hyvä kun tuotte julki ajatuksenne niin lapsettomat sukulaiset tietää tehdä testamentin vaikkapa valtiolle.
Parempi olisi unkarin malli. Naisen verotuksen lasketaan alas jokaisesta lapsesta. 4. jälkeen vapautuu veroista kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista eniten hyötyä olisi mielestäni siitä, että nuoret naiset saisivat pysyvän työsuhteen. Sitten uskaltaisivat hankkia lapsiakin. Nyt on pätkää ja eioota, harva nuori voi tehdä kovin pitkälle kantavia suunnitelmia elämäänsä.
Eipä tähän muu auta kuin kouluttautua oikealle alalle. Mikä se oikea ala on, riippuu mistä roikkuu, mutta esim. viemärisukeltajalla ja tuulivoima-asentajalla lienee ihan duunariammattinakin hyvät työnäkymät. Eivatkä ne ole suinkaan ainoita sellaisia ammatteja.
Se kun vaihtuu niin nopeasti, millä alalla on varmat työnäkymät. Minäkin jo kahteen kertaan varmalle tulevaisuuden alalle kouluttautunut työtön.
Toisaalta mitäpä se vakityö nykyään enää merkitsee, kun ei sellaisia ole. Virkojakin vähennetään; ennen ei virasta voitu potkia pois jollei tee pahaa virkavirhettä, mutta nyt iskee yt:t niihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotii yhdenvertaisuutta vastaan. En ole valtiolle velvollinen selittämään lapsettomuuteni syytä kuten en ole kenellekään muullekaan.
Onneksi just kaikki täyspäisimmät sitten niitä lapsia hankkii, niinkuin päivittäin saamme lehdistä lukea. Mitä kaikkea hirveää sitä omalle lapselleen voikaan tehdä. Just yksi oli näännyttänyt vauvansa kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni olisi ihan hyvä idea. Sinkkutaloudet ovat tukienkin puolesta hirveä rahareikä.
En ihan nyt saa kiinni tästä ajatuksesta. Voitko perustella jotenkin tai linkittää jotain tutkimusta tms.? En ole koskaan 50 v sinkkuelämäni aikana törmännyt tämmöiseen tietoon. 90-luvulla olin puolisen vuotta työtön ja sain työmarkkinatukea. Käsittääkseni se olisi summana ollut ihan sama, vaikka mulla olisi ollut puoliso ja/tai lapsia. Asuin Töölössä yksiössä, johon sain asumistukea. Vuokra oli liian kallis, joten mun äiti maksoi siihen aikaan erotuksen (olin parikymppinen), niin ei tarvinnut muuttaa. Sain myös toimeentulotukea, mutta sekään ei ymmärtääkseni olisi ollut yhtään pienempi, jos mulla olisi ollut puoliso ja lapsia, luulisin, että päinvastoin.
Joten millä tavalla tuo mun sinkkutalous oli tukien puolesta "hirveä rahareikä"? Kuten kerroin, noin 6 kk työttömyyden jälkeen työllistyin eli kovin pitkään en yhteiskunnan tarjoomuksista nauttinut.
Vierailija kirjoitti:
Huumoria, mustaa huumoria aloitus. Ei kukaan vakavissaan tällaista esitä. Näette, miten maailma on muuttunut. Kun laki tuli voimaan, harva nainen kävi töissä, oltiin kotirouvia tai suurimmalta osin maatalon emäntiä ja piikoja. 1970-luvulla tilanne oli jo toinen ja laki kumottiin.
Suomi taantuu. Henkisesti ja taloudellisesti. Perussuomalaisten hallituspaikka todisteena tästä kehityksestä. Ikinä ei kannata aliarvioida ihmisten typeryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli lyödään lyötyä - ihmisiä, joista valtavan suuri osa ei ole koskaan saanut mitään huomiota toiselta ihmiseltä, ehkä on jopa koulukiusattu mielenterveyspotilas tai fyysisesti sairas. Hyvä idea. Miksi en itse keksinyt tätä? Miksei samalla ammuttaisi näitä henkilöitä?
Saksassa taidettiin aikoinaan kokeilla kaasukammiota. Tulokset tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista eniten hyötyä olisi mielestäni siitä, että nuoret naiset saisivat pysyvän työsuhteen. Sitten uskaltaisivat hankkia lapsiakin. Nyt on pätkää ja eioota, harva nuori voi tehdä kovin pitkälle kantavia suunnitelmia elämäänsä.
Vain nuoret naiset? Meinaatko että nuorelle miehelle työpaikkoja annetaan ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi nyt jo vit tuun idiootti.-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jasssoo, ap. Oletko sinä nyt täysissä järjissäsi? Kuvitteletko suuressa viisaudessasi, että yksikään ministeri lukee tätä palstaa?
Minä kyllä luen.
t. Riikka P
Se oli demareiden pj Antti Rinne, joka kehotti elokuussa 2017 suomalaisia lasten tekoon...
Jos Purra ei innostu, ehkä demarit sitten Antti Lindtmanin johdolla. Ainakin persut väittää, että vassarit rakastavat veroja ja verottamista.
Maanpuolustusvero niille, jotka eivät kuulu reserviin.
Ihan vapaasti. Tuohan osuu sitten koviten yksinhuoltajiin 🤣🤣
Suomen yleisin perhemuoto on lapseton aviopari ja vanhanpiian verohan ei heihin kohdistu, koska ovat naimisissa!
Tyhmyysvero olis hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni olisi ihan hyvä idea. Sinkkutaloudet ovat tukienkin puolesta hirveä rahareikä.
Vai niin. Minä en saa minkäänlaisia tukia. En edes palkkaa koska irtisanouduin itse enkä ilmoittautunut työttömäksi. Tuloja ei ole, ihan itse maksan kaiken enkä todellakaan maksa enää yhtään enempää kenenkään mieliksi. Yksinasuvalle elämä voi olla yllättävän kallista etkä sinä tiedä miksi joku on yksin/lapseton, siinä ei ole mitään syytä rankaisuun.
Noin 10 vuotta sitten demunaisest kiersivät pitämässä tilaisuuksia, jossa kerrottiin että suomalaisten perimä on niin huono, että siksi tarvitaan pakolaisia ja uutta fiksumpaa geeniaineistoa.
Aika vähissä taithaa nyt kuitenkin olla ne suomalaisten kanssa pariutuneet maahanmuuttajat, yhtenä syynä voi olla se, että suku ei hyväksy vääräuskoisia naisia.