Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi yönä siitä on sitten 30 vuotta kun Estonia upposi

Vierailija
27.09.2024 |

Kylläpä aika juoksee. Ja kelit on aika erilaiset. Silloin oli kylmä ja raaka tuuli, nyt on Helsingissä +16 astetta lämmintä.

Kommentit (1038)

Vierailija
81/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten huvittaa just tuo, "hyvää huomenta, puhutko sä suomea?". Hyvää huomenta tosiaan joo.

Kyllä se vähän huvittaa. Poika pyytää vielä reippaasti apuun Siljan ja Vikingin. Ehkä he tosiaan ajattelivat, että apua tulee ja ei hätää... 

Olen miettinyt, että jos hätäkutsu olisi lähetetty heti ja evakuointi aloitettu, olisiko ihmisiä selvinnyt enemmän?

"Maalla on helppoa olla viisas, kun merellä vahinko sattuu."

Normityöyö menossa ja sitten joku sanoo radioon "mayday". Kyllä siinä varmasti tulee ensimmäisenä mieleen, että se on joku hauska käytännön pila päivän piristykseksi.

Vierailija
82/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä videota siitä kun laivaan sukellettiin joulukuussa 1994. Kammottavan näköistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä videota siitä kun laivaan sukellettiin joulukuussa 1994. Kammottavan näköistä.

Vainajahan siinä on, näkyy selvästi että nainen. Sukeltaja siirtää sen sivuun jolloin huomaa että vainaja on jo lahoamistilassa. Ei kannata katsoa jos ahdistaa.

Vierailija
84/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena, arviolta alakouluikäisenä perheen kanssa Viking Sallyllä ja pelotti, kun oli aika kova tuuli ja laiva keinui. Ei siis mikään myrsky, mutta sen verran että tunsi laivan keinuvan. Äiti kertoi, että ei nämä nykyajan laivat voi upota. 

Vuosia myöhemmin asuin opiskelija-asunnossa ja avasin aamu-tv:n... 

On muuten ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kerta, kun äitini on myöntänyt olleensa väärässä. 

Vierailija
85/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin silloin 8-vuotias pikkutyttö, oma tyttäreni on nyt 9-v. Kylläpä aika todella rientää. Muistan, miten kaikki itkivät kun aamulla heräsin. Äiti tuli herättämään ennen töihin lähtöä ja itki, koulussa opettaja itki kertoessaan tuosta. Minä olin pohdiskelevainen lapsi, joka pitkään leikki jollain laudan kappaleella vedessä, että se oli Estonia, mutta ihmiset pelastuivat.

Olen samanikäinen kuin sinä ja minulla on saman ikäinen tytär. Muistikuvat tapahtuneesta ovat juurikin samankaltaiset. Muistan, minkälainen aamu se oli. Oli viileä ja minulla sormikkaat kädessä, kun kävelin kouluun. Eihän sitä täysin silloin tajunnut, mutta se järkyttynyt ilmapiiri jäi mieleen.

Oliko teidän vanhemmilla tai opettajilla siis tuttuja tuossa onnettomuudessa? Itse en muista kenenkään itkeneen, koulussa tai kotona asiasta ei edes puhuttu. Joku kaveri kertoi enonsa olleen juuri edellisellä risteilyllä Estonialla. Sitä vähän kauhisteltiin, että huhhuh, entä jos... 

Vierailija
86/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta ja ihmiset edelleen uskoo viralliseen tarinaan ja luottaa viranomaisiin. Luulisi että Internet olisi auttanut herättämään ihmiset massapsykoosista, mutta taitaa vaatia sukupolvien vaihdoksen.

Onnettomuuksia vaan tapahtuu silloin tällöin. Tietysti on kova tarve saada asioille selitys, mutta jos laivan keula aukeaa niin sisääntuleva vesimäärä ei ole hallittavissa ja onnettomuus tapahtuu. 

Vierailija
87/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, ettei hylkyä tutkineet sukeltajat saaneet tuoda ruumiita ylös, vaikka halusivat ja se olisi ollut mahdollista. Vielä uskomattomampaa, että hylyn päälle kaadettiin tonneittain soraa. En usko hetkeäkään että laiva upposi luonnollisista syistä. Sitä käytettiin sotilaskaluston kuljetukseen ja Venäjä upotti.

Laivahan upotessaan pyörähti myös ympäri. Samalla tavaramassojen alle jäi ihmisiä ... Haluttiin antaa uhreille viimeinen leposija. 

Viimeinen leposija olisi ollut nostaa saatavissa olevat ruumiit ylös ja saattaa heidät omaisten toimesta haudan lepoon, ei haudata heitä soralla merenpohjaan.

Operaatio olisi ollut erittäin vaarallinen, koska siellä laivassa oli kaikkea rekoista lähtien. Pimeää, so

Hylkyä tutkineet sukeltajat ovat kertoneet, että laivasta olisi ollut ainakin kolmasosa ruumiista helposti nostettavissa, ja he kokivat järkyttävänä, ettei niin tehty. Viranomaiset eivät halunneet ketään nostettavan. Miksi?

Vierailija
88/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jännittävää kuvitella salaliittoja mutta ainoa salaliitto oli oikeasti näiden Estonian kaltaisten lauttojen turvallisuuden liioittelu. Meillä on ollut tuuria ettei joku vastaava laiva kaatunut jo aiemmin.

Vierailija
89/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin silloin 8-vuotias pikkutyttö, oma tyttäreni on nyt 9-v. Kylläpä aika todella rientää. Muistan, miten kaikki itkivät kun aamulla heräsin. Äiti tuli herättämään ennen töihin lähtöä ja itki, koulussa opettaja itki kertoessaan tuosta. Minä olin pohdiskelevainen lapsi, joka pitkään leikki jollain laudan kappaleella vedessä, että se oli Estonia, mutta ihmiset pelastuivat.

Outoa, olen aina pitänyt itseäni äärimmäisen herkkänä ja itkuherkkänä ihmisenä, mutta en vuodattanut yhtään kyyneltä kun kuulin uutisen, en myöskään silloin kun puhelimessa kerroin eestiläiselle ystävälleni onnettomuudesta. Ei hänkään itkenyt kuullessaan siitä. Ei mikään muukaan katastrofi maailmalla ole saanut itkemään (tsunamit, 9/11 ym).

Hyvin ovat elämäsi aikuiset osanneet siirtää omat pelkonsa lapsiin. Tuostapa nyt sitten vinkkiä kaikille lapsellisille aikuisille miten ei kannata toimia, luot vaan turhia pelkoja lapsille.

Vierailija
90/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo laiva olisi nostettu edes ylös?

Vierailija
91/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko varma, että vielä joskus tuo nostetaan ylös. 

Vierailija
92/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruumiit jätettiin tuonne lahoamaan?

Vierailija
93/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melko varma, että vielä joskus tuo nostetaan ylös. 

Aika ja suolavesi on tehnyt tehtävänsä. Laiva ei ole enää ehjä, vaan läjä romua. Ei sitä sieltä nosteta.

Vierailija
94/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruumiit jätettiin tuonne lahoamaan?

Halvempaa. Sukeltajilla on kallis tuntiliksa.

Vierailija
95/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en olis pystynyt olemaan tuolla sukeltamassa... 

Vierailija
96/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainajahan siinä on, näkyy selvästi että nainen. Sukeltaja siirtää sen sivuun jolloin huomaa että vainaja on jo lahoamistilassa. Ei kannata katsoa jos ahdistaa.

Video on niin epäselvä, että ei tuosta voi sanoa yhtään mitään. 

Vierailija
97/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kylmä kun Estonia upposi. Ihan samanlaista kuin nyt, kova lauha tuuli lounaasta. Muistan se aamun hyvin kun ennen töihin lähtöä katsoin uutiset.

Vierailija
98/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö laivat tuon hylyn kohdalta nykyisin? Vai pitääkö se kiertää?

Vierailija
99/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kapteeni ei jätä laivaa, vaan pysyy komentosillalla? Hän tiesi, että pois ei pääse? 

Tästä on paljon erilaisia tarinoita. Ehkä pelastui ja piiloutui, ehkä "kapteeni ei jätä uppoavaa laivaa" ?

Vierailija
100/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta ja ihmiset edelleen uskoo viralliseen tarinaan ja luottaa viranomaisiin. Luulisi että Internet olisi auttanut herättämään ihmiset massapsykoosista, mutta taitaa vaatia sukupolvien vaihdoksen.

Luepa huviksesi Suomen Journalistiliiton eettiset ohjeet kun olet niin tiedonjanoinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan