Ensi yönä siitä on sitten 30 vuotta kun Estonia upposi
Kylläpä aika juoksee. Ja kelit on aika erilaiset. Silloin oli kylmä ja raaka tuuli, nyt on Helsingissä +16 astetta lämmintä.
Kommentit (1038)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyisi se, kuinka pienistä ruotsalaiskylistä hukkui useita kylää kohti?
Lindesbergistä (ei nyt mikään pieni kylä) kuoli 33, 32 naista jotka olivat suurkeittiötyöntekijöitä ja heidän kuljettajanaan ollut mies.
4000 asukkaan Vilheminasta kuoli yhteensä 8, lukiolaisia ja opettajia koulun matkalla.
Norrköpingistä kuoli 56 eläkeläisen ryhmä ja lisäksi muutama muu.
Borlängestä myös iso kymmenien ihmisten ryhmä kuoli, suomalaissyntyinen Vilho Itäranta oli ainoa tuosta ryhmästä pelastunut.
Poliisiryhmä, joka oli suuri Tukholmasta 70 henkeä ja vain 3 pelastui.
20 hengen työporukka josta 4 selvisi.
Suuren ruotsalaisyhtiön 15 henkilöstä selvisi 3.
Raamattukoulinopiskelijoita 21 ja pelastui 6.
Pari kertaa olen Estonian onnettomuuden jälkeen osunut laivalle varsin huonossa säässä, kerran keikkui ruotsinlaiva Silja Europa (reitti oli silloin Turusta Tukholmaan ja takaisin) oikein kunnolla ja toinen vielä hurjempi myräkkä osui reitille Norjan Kristiansandista Pohjanmeren yli Englantiin Newcastleen. Estonia tuli kummallakin reissulla mieleen ihan väkisin.
Estonian nostaminen olisi ollut aivan mahdollista, muutamaa vuotta myöhemmin venäläiset nostivat Estonian kanssa suurin piirtein samaa kokoluokkaa olleen ydinsukellusvene Kurskin paljon syvemmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnjet olisi voinut muuttaa kurssin ja osallistua.
Niin se tekikin. Finnjet ilmoitti Europalle sijaintinsa ja kuinka kauan matka kestää ja kysyi tuleeko paikalle. Europa vastasi ettei tiedä mikä tilanne on ja parempi että myös Finnjet tulee, jolloin Finnjet muutti kurssinsa ja tuli apuun. Muistelen, että Finnjet myös kuittasi muiden laivojen tapaan helikopterikannen olevan valmiina.
Luulen että tuo oli Finnmercha, oli vajaan kahden tunnin päässä. Finnjet liikennöi tuolloin Saksan ja Suomen väliä ja olin tullut sillä Saksasta edellisenä iltana. Luulen että se osallistui lähdettyään taas Helsingistä. Sää oli jo edellisenä päivänä aivan kamala ja seisottiin Finnjetin keularavintolassa (huom oltiin alaikäisiä) ja laiva keinui niin että välillä näkyi ikkunasta pelkkää taivasta välillä pelkkää vet
Finnjet ei palastanut eikä osallistunut pelastukseen. Tuttavat olivat laivassa.
IS: Tämä juttu on julkaistu alun perin Ilta-Sanomissa heti Estonian uppoamista seuranneena päivänä 29.9.1994.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010702096.html
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen Estonian onnettomuuden jälkeen osunut laivalle varsin huonossa säässä, kerran keikkui ruotsinlaiva Silja Europa (reitti oli silloin Turusta Tukholmaan ja takaisin) oikein kunnolla ja toinen vielä hurjempi myräkkä osui reitille Norjan Kristiansandista Pohjanmeren yli Englantiin Newcastleen. Estonia tuli kummallakin reissulla mieleen ihan väkisin.
Sää tekee kumman tempun: Toistaa Estonia-yön ilmiön tasan 30 vuotta myöhemmin
Itämerellä tuulee ensi yönä yhtä rajusti kuin tasan 30 vuotta sitten traagisena Estonian uppoamisen yönä.
Onko noita ruumiita ajelehtinut tuolta alueelta rannikolle ?
Tasan 30 vuotta sitten laiva oli jo lähtenyt liikkeelle.. enää neljä tuntia onnettomuuteen.
Keli muistuttaa hämmästyttävästi 30 vuoden takaista.
Tämä löytyi Finnjetin kiinnostavasta kronikasta. Kannattaa katsoa. Finnjet participated to the rescue operation of sunken Estonia, but had to leave the area allready after four hours after cargo started to move in the heavy seas
Miten miltei heti osattiin kertoa, että syypää oli irronnut keulavisiiri?
Olin 14-vuotias tuona kyseisenä aamuna. Yläasteella, 8. luokka. Meillä ei ollut kotona silloisessa televisiossa teksti-tv toimintoa vielä, enkä muutenkaan ehtinyt katsoa Huomenta Suomea sinä aamuna jostain syystä. Oli luultavasti ollut kiire kouluun. Tilanne valkeni yläasteeni viereisen liikuntahallin aulassa, missä käytössä ollut yleisö-Tv pyöritti uutisia turman tienoilta. Mistään muusta eivät ihmiset ja uutiset sitten puhuneetkaan moneen viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta Estonialla surmansa saaneista 852 ruumiista löydettiin ja haudattiin/tuhkattiin? Jos 137 pelastui.
Voi mennä väärin, mutta olisiko n. 100 ruumista nostettu..?
Osa kellui ja nostettiin tietysti. Varusmiehet oli kantamassa näitä ruumiita Utössä, jonne niitä vietiin.
Sää tekee kumman tempun: Toistaa Estonia-yön ilmiön tasan 30 vuotta myöhemmin
Itämerellä tuulee ensi yönä yhtä rajusti kuin tasan 30 vuotta sitten traagisena Estonian uppoamisen yönä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/71850c9e-22cd-4d7a-ad40-a88443a7ccdf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnjet olisi voinut muuttaa kurssin ja osallistua.
Niin se tekikin. Finnjet ilmoitti Europalle sijaintinsa ja kuinka kauan matka kestää ja kysyi tuleeko paikalle. Europa vastasi ettei tiedä mikä tilanne on ja parempi että myös Finnjet tulee, jolloin Finnjet muutti kurssinsa ja tuli apuun. Muistelen, että Finnjet myös kuittasi muiden laivojen tapaan helikopterikannen olevan valmiina.
Luulen että tuo oli Finnmercha, oli vajaan kahden tunnin päässä. Finnjet liikennöi tuolloin Saksan ja Suomen väliä ja olin tullut sillä Saksasta edellisenä iltana. Luulen että se osallistui lähdettyään taas Helsingistä. Sää oli jo edellisenä päivänä aivan kamala ja seisottiin Finnjetin keularavintolassa (huom oltiin alaikäisiä) ja laiva keinui niin että välillä näkyi ikkunasta pelkkää taivasta välillä pelkkää vet
Parempi tietää kuin luulla.
Olen ollut jykevällä Finnjetillä kovassa myrskyssä, laineet huuhtoutuivat yli etuosan näköalaikkunoiden. Samoin Finnlinesillä. Nämä olivat syysmyrskyjä. Talvella en muista niin kovia myrskyjä. Olen Finnjetin alusta saakka kulkenut Saksa-Suomi laivoilla, uh niin paljon niin paljon.
On todella kylmäävä olo. En pystyisi tänään matkustamaan laivassa tämän muistoyön vuoksi ...
Matkustajat olivat kuulleet hytteihin tong, tong, tong ja muita kovia ääniä. Montako minuuttia tästä laiva alkoi kallistumaan. Kun pelastautuneita alkoi siirtymään kannelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten miltei heti osattiin kertoa, että syypää oli irronnut keulavisiiri?
Rapotti ilmestyi 1997 eli onnettomuutta tutkittiin kolme vuotta.
NATO:lla oli harjoitukset suht lähellä mutta eivät halunneet mitenkään auttaa tuossa tapauksessa, että sellainen järjestö.