Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi yönä siitä on sitten 30 vuotta kun Estonia upposi

Vierailija
27.09.2024 |

Kylläpä aika juoksee. Ja kelit on aika erilaiset. Silloin oli kylmä ja raaka tuuli, nyt on Helsingissä +16 astetta lämmintä.

Kommentit (1038)

Vierailija
21/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just täyttänyt 4v, joten en varmaan juurikaan ajatellut Estonian onnettomuutta. Muista kyllä aikuisten puhuneen siitä, mutta en ole varma oliko se samana päivänä, seuraavalla viikolla vai pari vuotta onnettomuuden jälkeen.

Vierailija
22/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän on meriveden lämpötila nyt ja mikä se oli silloin? Mielestäni ihmiset kuoli kylmyyteen lautoilla. Tuskin tuo merivesi nytkään lämmintä on, mutta ei ehkä niin kylmää.

Just oli uutisissa että merivesi on lämmintä. Tosin keskellä Itämerta tuskin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut ihan vauva kun tämä tapahtui. Äidiltäni olen kuullut, että hän oli aikaisin aamuyöllä kanssani hereillä ja kun avasi uutiset, oli tullut tieto tästä. Se on ollut todella järkyttävä uutinen. 

Vierailija
24/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jokin muistotilaisuus Tallinnassa?

Vierailija
25/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun laiva kallistui niin ne jotka jäi sille veteen kallistuneelle puolelle, loppuiko heidän pelastautumis mahdollisuudet siihen..?

Näin kuvittelisin. Ei sieltä ole mitenkään päässyt nousemaan.. sehän olisi ollut siksakkia pystysuoraa seinää pitkin monta kerrosta. Ja laiva upposi nopeasti.

Vierailija
26/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen mietin, että varmasti ollut kammottava tunne niillä, joilla ei ole ollut enää mitään mahdollisuuksia selvitä.. 

Mieleeni on jäänyt se Norjalainen poika (12 tai 13v) joka pelastui ... Koko muu perhe meni laivan mukana .. 

Vierailija
27/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa Estonian uppoamisessa monta kysymysmerkkiä. Totuus tuskin on ihan se, mitä julkisuuteen on annettu.

Ei ehkä tarkoituksenmukaista, mutta vallinnut sää oli viimeinen niitti. Kamala loppu niin monille ihmisille. RIP.

Vierailija
28/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin Britanniassa kun tämä tapahtui, olin silloin eskarilainen. Aamulla katsottiin telkkarista silloista aika kevyttä aamuohjelmaa ja jopa sen uutisosioissa mainittiin Estonian onnettomuus. Ei siellä kuitenkaan puhuttu siitä sen kummemmin, koulussa tai muualla.

Vierailija
29/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 30 vuotias ja tämä tuntuu tosi epätodelliselta, ei voi kuitenkaan kuvitella millainen järkytys tämä tosiaan on ollut.. 

En oikein muista milloin kuulin tästä ensimmäisen kerran. Olen ollut ensimmäistä kertaa laivalla 13 vuotiaana enkä pelännyt lainkaan. Myöhemmin Estonia juttujen myötä olen vähän pelännyt laivassa jos olen ollut lasteni kanssa. 

Vierailija
30/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän on meriveden lämpötila nyt ja mikä se oli silloin? Mielestäni ihmiset kuoli kylmyyteen lautoilla. Tuskin tuo merivesi nytkään lämmintä on, mutta ei ehkä niin kylmää.

Just oli uutisissa että merivesi on lämmintä. Tosin keskellä Itämerta tuskin. 

Katsoin että uppoamisyönä meri oli n. 13 asteista. Nyt näyttäisi olevan n 16 asteista Helsingin edustalla, tosin keskellä Itämerta varmaan ei varmaan niin korkea. Pari astetta lämpimämpää siis kuitenkin kuin silloin. En tiedä olisiko tuolla mitään merkitystä jos meri olisi silloin ollut pari astetta lämpimämpää.. ei kai.

Vierailija
31/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri eilen mietin, että varmasti ollut kammottava tunne niillä, joilla ei ole ollut enää mitään mahdollisuuksia selvitä.. 

Mieleeni on jäänyt se Norjalainen poika (12 tai 13v) joka pelastui ... Koko muu perhe meni laivan mukana .. 

Eikö sen äiti pelastunut?

Vierailija
32/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveljeni syntyi melkein samaan kellonaikaan kun Estonia upposi.

Vierailija
33/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen äiti pelastunut?

Se tiedetään, että nuorin Estonialta selvinnyt oli vain 12-vuotias norjalainen Mats Finnanger. Hän heräsi, kun putosi kallistuman takia sängystään. Jossain vaiheessa hän kadotti muun perheensä, mutta jatkoi yksin eteenpäin.

Mats pääsi pelastuslauttaan, jossa oli 15 muutakin ihmistä. Matsin muut perheenjäsenet kuolivat, muun muassa hänen 14-vuotias siskonsa.

Vierailija
34/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin täyttänyt 7 vuotta vain muutama päivä aiemmin. Ei ole jäänyt mieleen miten asiaa koulussa käsiteltiin, mutta kotona oli TV päällä ja uutisista seurattiin kuvaa myrskyävältä mereltä vellovista pelastuslautoista. Muistan, että pelastusveneessä makasi joku nainen pelkät vaaleat alusvaatteet päällä. Olikohan enää edes hengissä. Nykyään tuollaisia kuvia uhreista ei saisi enää olla uutisissa. 

Vierailija
35/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa Estonian uppoamisessa monta kysymysmerkkiä. Totuus tuskin on ihan se, mitä julkisuuteen on annettu.

Ei ehkä tarkoituksenmukaista, mutta vallinnut sää oli viimeinen niitti. Kamala loppu niin monille ihmisille. RIP.

Eipä siinä kysymysmerkkejä mielestäni sen kummemmin ole. Viro oli 90-luvun alussa spurguvaltio ja laivan huolto oli varmaan retuperällä. Keulaportti oli temppuillut jo 80-luvulla kun se ajoi Suomen lipun alla. Kun se jätettiin huoltamatta kunnolla oli vain ajan kysymys milloin jotakin sattuu.

Vierailija
36/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joilla hytti oli kallistuneen aluksen puolela oli varmasti heikommat mahdollisuudet selvitä. Uskomatonta, miten pian alus upposi... :(

Vierailija
37/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli keulavisiiri irtosi ja ramppi pääsi myös karkuun, jolloin aallot puski aluksen sisään ja autot alkoi valua ulos ?

Olen lukenut, että satamasta lähtiessä Estonialla olisi ollut jo hieman kallistumaa ja jollain vesitankilla yritetty tasapainottaa?

Vierailija
38/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viking Salltn kyydissä olin 80-luvulla. Ei mitään muistikuvia millainen laiva, olin liian pieni.

Estonian upotessa kävin koulua ja opettaja jotain sanoi, että "jo muinaiset roomalaiset tiesi, että syyskuussa ei kannata purjehtia".

Vierailija
39/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta ja ihmiset edelleen uskoo viralliseen tarinaan ja luottaa viranomaisiin. Luulisi että Internet olisi auttanut herättämään ihmiset massapsykoosista, mutta taitaa vaatia sukupolvien vaihdoksen.

Sulla on varmaan pitävät todisteet sitten? Kai uskot kemikaalivanoihin ja 5g-mielenhallintaan?

80% ihmisistä ei kykene kyseenalaistamaan auktoriteettejä.

Vierailija
40/1038 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siinä kysymysmerkkejä mielestäni sen kummemmin ole. Viro oli 90-luvun alussa spurguvaltio ja laivan huolto oli varmaan retuperällä. Keulaportti oli temppuillut jo 80-luvulla kun se ajoi Suomen lipun alla. Kun se jätettiin huoltamatta kunnolla oli vain ajan kysymys milloin jotakin sattuu.

Onnenpyörää aikanaan juontanut Janne Porkka oli töissä tällä laivalla 80-luvulla kun se oli muistaakseni Viking Sally. No joka tapauksessa hän puhui tuosta keulaportin ongelmallisuudesta jossakin haastattelussa, sitä oli mietitty jo silloin kun ongelmia oli. Mutta eipä tehty mitään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan