Kun kesällä on 15 astetta, laitetaan vähän collegepaitaa päälle. Kun nyt on 15 astetta, niin
pitää olla välikausipuku, kurahousut, pipo, tumput, kurahanskat, villasukat, kumpparit.
Suhteellista tuo lämpötila.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä on myös kosteutta ilmassa ja sekin tuntuu viileältä.
Kyllä se just tämä ilmankosteus vaikuttaa paljon siihen, millaiselta se 15 astetta tuntuu. Siihen lisänä vielä tuuli, mikä syksyllä on kylmempi kuin kesällä.
Vertailu on siksikin ongelmallinen, että syksyllä on verrattain kosteaa ja keväällä taas verrattain kuivaa.
Mutta ihan näin yksinkertaista se ei ole. Ihmiset eivät aisti lämpötilaa absoluuttisesti vaan suhteellisesti. Pohjoisessa aurungonpaiste tuntuu siksi niin lämpimältä suhteessa varjoisiin paikkoihin, että ilman lämpötila on täällä paljon matalampi kuin etelämpänä. Siksi +5 (Suomen) kevätauringossa tuntuu paljon lämpimämmältä kuin +5 syksyn harmaudessa.
Itse kuljen edelleen shortseissa ja t-paidassa.
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa etenkin niiden lasten puolesta, jotka puetaan kalenteriin katsomalla. Itse olen niitä, joilla on aina lämmin ja kuljen talvellakin muita kevyemmissä vaatteissa ja tunne on kamala, jos huomaakin valinneensa liian paksun takin. Siedän huomattavasti paremmin kylmää kuin kuumaa, mutta toisaalta en kärsi helteestäkään, jos vaan saan olla ulkona eikä tarvitse sietää tunkkaista sisäilmaa.
Ihan aikuisten oikeesti, mitä tuosta aloituksessa mainitussa voisi oikeasti vähentää? Jos mietitään meidän esikoululaista. Aamulla ei ole niin lämmin, että voisi t-paidassa lähteä, vaikka matka ei olekaan kovin pitkä. Siispä puetaan välikausitakki ja housut. Koska maa on märkä, laitetaan kumisaappaat ja ne istuu parhaiten villasukkien kanssa. Lapaset käsiin. Ulkoilussa näiden päälle puetaan kurahousut ja kurarukkaset. Siis oikeastaan pipo vain on se, mitä tuosta voi jäädä pois.
Etkö ole oikeasti itse huomannut eroa. Siihen miltä mikäkin lämpötila tuntuu liittyy kosteus, tuuli, pilvisyys ja se kuinka lämmin maa on. Aurinkoisena päivänä sama lämpötila tuntuu paljon lämpimämmältä kuin pilvisenä päivänä. Tuuli vaikuttaa lämpötilan tuntuu todella paljon. Jos tuuli on kylmä, tuntuu lämpötila alhaisemmalta kuin lämpimällä tuulella. Keväällä aikaisin taas jos on 15 astetta ei se tunnu samalta kuin syksyn 15 astetta jos maassa on vielä lunta. Kannattaa tutustua sääennusteiden yhteydessä oleviin tuntuu kuin ennusteisiin. Ei niitä turhaan siellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua surettaa etenkin niiden lasten puolesta, jotka puetaan kalenteriin katsomalla. Itse olen niitä, joilla on aina lämmin ja kuljen talvellakin muita kevyemmissä vaatteissa ja tunne on kamala, jos huomaakin valinneensa liian paksun takin. Siedän huomattavasti paremmin kylmää kuin kuumaa, mutta toisaalta en kärsi helteestäkään, jos vaan saan olla ulkona eikä tarvitse sietää tunkkaista sisäilmaa.
Ihan aikuisten oikeesti, mitä tuosta aloituksessa mainitussa voisi oikeasti vähentää? Jos mietitään meidän esikoululaista. Aamulla ei ole niin lämmin, että voisi t-paidassa lähteä, vaikka matka ei olekaan kovin pitkä. Siispä puetaan välikausitakki ja housut. Koska maa on märkä, laitetaan kumisaappaat ja ne istuu parhaiten villasukkien kanssa. Lapaset käsiin. Ulkoilussa näiden päälle puetaan kurahousut ja kurarukkaset. Siis oikeastaan pipo vain on se, mitä tuosta voi jäädä pois.
Näinhän se menee, noinhan tällä hetkellä pukeudutaan, mutta kai sitä saa silti ihmetellä, miksi samassa lämpötilassa on niin eri vaatteet kuin kesällä.
Aikuiset kulkevat toppatakki päällä kun on 15 astetta lämmintä. Outoa.
Kesän 15 astetta on ihan eri kuin syksyn 15 astetta, vaikka mittari näyttää samaa. Siihen vaikuttaa maan pinnan lämpötila, ilman kosteus, tuuli, sateet.
Kyse on sopeutumisesta. Kun talven aikana sopeutuu pakkasiin, keväällä joku +10 astetta tuntuu että tässähän pärjää jo farkkutakilla. Varsinkin kun aurinkokin jo lämmittää. Syksyllä taas mennään elimistöllä joka sopeutui kesän aikana helteisiin.
Tämän huomaa hyvin kun käy uimahallissa ympäri vuoden. Kevättalvella uimahallin vesi tuntuu miellyttävän viileältä, mutta kesällä ja alkusyksystä karsean kylmältä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on sopeutumisesta. Kun talven aikana sopeutuu pakkasiin, keväällä joku +10 astetta tuntuu että tässähän pärjää jo farkkutakilla. Varsinkin kun aurinkokin jo lämmittää. Syksyllä taas mennään elimistöllä joka sopeutui kesän aikana helteisiin.
Tämän huomaa hyvin kun käy uimahallissa ympäri vuoden. Kevättalvella uimahallin vesi tuntuu miellyttävän viileältä, mutta kesällä ja alkusyksystä karsean kylmältä.
No ei ole kyse tuosta kyse. Tolla logiikalla saunassa pitäisi tuntua kesällä kylmemmältä kuin talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaa kurahousut, alle saattaa riittää ihan collarit tai muut paksut sisähousut. Maa on märkää, mutta ei hohkaa vielä kylmää. Sama takin kanssa, sadetakin alle riittänee huppari. Tietty jos lapsella on sisävaatteina ohuet trikoot, joku välikerros voi olla tarpeen. Lapasten tilalle riittää sormikkaat.
Mitä ne vanhemmat pelkää, jotka hössöttää isoillekin kouluikäisille lapsille pipoa ja käsineitä 10-15 asteessa? Tiedän tällaisia tapauksia, että kinataan näistä lapsen kanssa. Mutta miksi? Jos lapsi omasta mielestään tarkenee, miksei saisi olla ilman, kun ei vielä oikeasti voi paleltua.
Vain mummot ja turistit pukeutuvat tuolla tavoin.
Ihan normihupparissa tuolla ulkona tarkeni. Just tulin.
Vierailija kirjoitti:
Koululaisia edelleen painaa T-paita päällä ulkona?
Meidän 11v. kulkee lyhythihaisessa paidassa. Takin suostuu ottamaan mukaan mutta pitää sitä vain sateella. Minä kuljen takki päällä.
-Hki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululaisia edelleen painaa T-paita päällä ulkona?
Meidän 11v. kulkee lyhythihaisessa paidassa. Takin suostuu ottamaan mukaan mutta pitää sitä vain sateella. Minä kuljen takki päällä.
-Hki
Kyllä se nyt vilustuu !
18 astetta Hgissä tänään ja mulla huppari päällä. Ihmetyttää kieltämättä nää toppatakkeihin ja villahuiveihin sonnustautuneet, mutta ihan sama mulle.
No ei kyllä ole toppatakkikelit vielä. Kun lopettaa sen röökin polton, alkaa verikin kiertää ihan mukavasti.