Lähihoitajan palkka ei riitä mihinkään.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1cb160be-ea5a-417b-813c-a955833f382b
Miten työttömien rahat riittää kun hoitajan palkka ei riitä elämiseen. Itselläni rahat ovat riittäneet kaikkeen mitä olen halunnut. Olen tienannut korkeintaan 1500 nettona ja nyt työttömänä saan alle 900 euroa joka riittää kaikkeen. Ruuasta ei ole ollut pulaa koskaan minulla.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Bussikuskeilla ei ole hyvät palkat.
No on niillä paremmat kuin hoitajilla. Heittämällä 3K€ netto/kk
Nää alkaa lähtee jo aivan lapasesta. Suoraan sanottuna tekee itestään naurunalaisen tolla avautumisellaan. Jos kerran on noin vaikeaa niin tähän olisi hyvä saada avaus menoista. Ei kyllä kerro koko totuutta tuo. Sössinyt varmaan aikoinaan ja vaikka pitä laskuja ja osamaksuja makselee.
Antaa todella vääristyneen kuvan. Suiraan sanottuan raivostuttaa että miten joku voi olla noin tyhmä että ottanut mitä todennäköisimmin tuonne itse yhteyttä ja antanut tehdä itsestään noin typerä jutun. Naurettavaa alkaa noilla tuloilla ja tiedoilla selittämään kun pitää miettiä voiko maitoakaan ostaa. Siis mitä helvettiä oikeasti :D :D :D
Mä saan nettona 1900 kk mistä jää pakollisten menojen jälkeen käteen 400€ kk. Tästä 400€ maksetaan epäsäännölliset menot kuten auton huollot, vaatteet yms. Ruokakaupassa käydessä joka kerta kauhistuu hintoja.
En osta kuin halvimpia, perunaa, makaroonia, kanaa ja sianlihaa. Teen kokopäivä työtä ja rahat riittävät vain juuri ja juuri. En matkustele etelään tai harrasta mitään kallista. Toki palkka on noussut. Mutta kyllä vielä 10v sitten vaikka säästit ja ostit käytetyn auton. Ei silti ruokakaupassa tarvinnut tuntea olevansa kuin kerjäläinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuon jutun täytyy olla vitsi.
Työstä, johon ei käytännössä vaadita mitään koulutusta, pitäisi saada 3000 € lähtöpalkka.
2200 € käteen ei riitä kahdestaan Savossa asuvan, työssä käyvän pariskunnan puoliskolle? Pitää miettiä voiko maitotölkkiä ostaa?!
Älä poöuhu sontaa. Kyllä siihen kouluksen tarvitsee.
Esimerkiksi lääkkeiden jako kuuluu LH tehtäviin. Koulutuksessa tarvitsee osata lääkelaskut 100 % oikein, muuten et valmistu!
Kokeile itse osaisitko!! https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/l%C3%A4%C3%A4kelas…
____
Lääkehoito on osa lähihoitajan ylläpidettävää ammattitaitoa. Lääkehoidon osaaminen on laaja kokonaisuus: lääkkeenjaon lisäksi se tarkoittaa vaikuttavuuden seurantaa ja raportointia sekä lääkkeiden ominaisuuksien ja vaikutuksien tuntemista.
https://www.superliitto.fi/tyoelamassa/lahihoitajan-tyo/turvallinen-laa…
Vierailija kirjoitti:
Työstä, johon ei käytännössä vaadita mitään koulutusta, pitäisi saada 3000 € lähtöpalkka.
2200 € käteen ei riitä kahdestaan Savossa asuvan, työssä käyvän pariskunnan puoliskolle? Pitää miettiä voiko maitotölkkiä ostaa?!
Älä puhu sontaa. Kyllä siihen kouluksen tarvitsee.
Esimerkiksi lääkkeiden jako kuuluu LH tehtäviin. Koulutuksessa tarvitsee osata lääkelaskut 100 % oikein, muuten et valmistu!
Kokeile itse osaisitko!! https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/l%C3%A4%C3%A4kelas…
____
Lääkehoito on osa lähihoitajan ylläpidettävää ammattitaitoa. Lääkehoidon osaaminen on laaja kokonaisuus: lääkkeenjaon lisäksi se tarkoittaa vaikuttavuuden seurantaa ja raportointia sekä lääkkeiden ominaisuuksien ja vaikutuksien tuntemista.
https://www.superliitto.fi/tyoelamassa/lahihoitajan-tyo/turvallinen-laa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu sontaa. Kyllä siihen kouluksen tarvitsee.
____
Mikään palkka ei riitä, kun ei ole vähäisintäkään älyä rahankäytössä. 80 km työmatkat ja yli 800 e vuokra jossain vtun Siilinjärvellä??!
Tunnen vtun Siilinjärven itse, ja siksi voin sanoa, että ei mitään älyä. Ja ei, ihmisen kiireettömästä kuuntelemisesta oikea palkka ei ole 3000 e kuussa vaan hän pärjää oikein kivasti nykyisellään.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus kestää kolme vuotta ja on sosiaali- ja terveysalan perustutkinto.
Miksi mielestäsi ihmisten hoitamiseen ei vaadita koulutusta? Työssä ollaan kuitenkin vastuussa monisairaista ihmisistä, huolehditaan mm. heidän lääkityksestään ja ravitsemuksestaan ja havainnoidaan vointia.
Täytyy sanoa, että juttu ihmetytti paljonkin. Minua myös kiinnostaa, kuinka iso kämppä henkilöllä on, jos hänellä yksin menee siihen 800€/kk jossain Siilinjärvellä. Itselläni on käteen jäävä palkka n.1800€ verojen jälkeen ja asuminen maksaa vajaa 650€, asunto pk-seudulla. Minullakin on muutamia pakollisia kuluja vuokran lisäksi, mutta silti jää käteen useita satoja euroja kuukaudessa ilman, että joudun ihan hirveästi katselemaan, mitä ostelen.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että juttu ihmetytti paljonkin. Minua myös kiinnostaa, kuinka iso kämppä henkilöllä on, jos hänellä yksin menee siihen 800€/kk jossain Siilinjärvellä. Itselläni on käteen jäävä palkka n.1800€ verojen jälkeen ja asuminen maksaa vajaa 650€, asunto pk-seudulla. Minullakin on muutamia pakollisia kuluja vuokran lisäksi, mutta silti jää käteen useita satoja euroja kuukaudessa ilman, että joudun ihan hirveästi katselemaan, mitä ostelen.
Muutamia satoja. Eihän ne ole aikuiselle kuin pikkirahoja. Miten aiot selvitä eläkkeellä kun saat nettona käteen jotain 800€. Etkä ole pystynyt töissä ollessa keräämään edes kohtalaisia säästöjä. Kyllä kokopäivätyössä olevalla pitäisi olla joku 20 000€ säästössä. Alle 3000€ on pieni palkka. Täytyy olla naiivi jos muuta väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni, miten menosi jakautuvat, jos saat rahaa kuukaudessa 900 euroa. Ja tähän kuvioon ei sisälly 6500 euroa / kk tienaavaa puolisoa (todennäköisesti miestä).
Vuokra 378 euroa, sähkö 30 euroa kk- Loput tulot menee ruokaan , bensaan ja muuhun elämiseen. Kävin töissä 60 km työmatka joka päivä ja palkka oli 1500 euroa. Bensaan meni 300 euroa kk. Vuokra, sähkö 410 euroa. Ei siitä palkastakaan kovin paljon käteen jäänyt muttta tulin toimeen.
Puhut jostain vuodesta 2002? Vuokra 378 euroa ja sähkö 30 euroa? Nuo kuulostavat vuosikymmenien takaisilta hinnoilta.
Ei munkaan sähkölasku ole tuon enempää. Lasku on yleensä n. 80 € kolmelta kuukaudelta. Vielä muutama vuosi taaksepäin (ennen Ukrainan sotaa) se ol
10v sitten sähkölaski oli kaksiossa jotain 20€ luokkaa kk. Siirtomaksu oli jo silloin suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamia satoja. Eihän ne ole aikuiselle kuin pikkirahoja. Miten aiot selvitä eläkkeellä kun saat nettona käteen jotain 800€. Etkä ole pystynyt töissä ollessa keräämään edes kohtalaisia säästöjä. Kyllä kokopäivätyössä olevalla pitäisi olla joku 20 000€ säästössä. Alle 3000€ on pieni palkka. Täytyy olla naiivi jos muuta väittää.
Useita satoja ei muutamia satoja. Nyt täytyy ihmetellä tätä kommenttia. En missään vaiheessa sanonut, onko minulla säästöjä vai ei ja ihan tiedoksi että on. Ihan tiedoksesti myös, että lukuisat sos.terveysalalla työskentelevät juurikin tuolla alle 3000€ ennen veroja.
3000e/kk tekee sellaset 18.5e/h. Ei sen enempää ketään muukaan perusduunari saa. Olit sitten siivoja, keittäjä, maalari, auton-kuljettaja tai ravintola-alalla joissa samanpituinen koulutus kuin lähärillä. Millaisia palkkoja lähihoitajille pitäisi sitten maksaa, että tulisivat toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni tienaa lähärinä jopa 60 000 vuodessa. En usko sekuntiakaan näitä juttuja. Sen sijaan uskon siihen, ettei osaa hyödyntää alalla ammattitaitoaan tai on puhtaasti laiska.
Tämä tarkoittaa sitä, että on sitten koko aika töissä. Kyllä ihminen vapaatakin kaipaa, ainakin minä. Jos haluaa uhrata elämänsä työhön, niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
3000e/kk tekee sellaset 18.5e/h. Ei sen enempää ketään muukaan perusduunari saa. Olit sitten siivoja, keittäjä, maalari, auton-kuljettaja tai ravintola-alalla joissa samanpituinen koulutus kuin lähärillä. Millaisia palkkoja lähihoitajille pitäisi sitten maksaa, että tulisivat toimeen.
Jos tuhlaa, mikään palkka ei tule riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Sähkömies saisi vuorotyössä about 5000 e kk
Sähkö-alan tes:in mukaan sähköasentajan palkka liikkuu samassa haitarissa, n. 18e/h-20e/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusalalla mennään joissain työtehtävissä reippaasti alle 3000€/kk bruttopalkalla.
Tässä keskustelussa käy ilmi ettei suuri osa tajua kuinka paljon inflaatio on syönyt ostovoimaa. Se romahti 15v taakse eikä nämä muutama euron palkakorotukset ole paljoa auttaneet. Inflaatio ja veronkorotukset ovat jo syöneet ne. Se 15€ ei ole enää se parinvuoden taikainen 15€ vaan nyjyään se on 13€ ja ennätysvauhtia nousseet hinnat.
Totuus on ettei edes 10v takaista ostovoimaa koskaan saada takaisin. Jos on rahkeita niin nyt kannattaa miettiä Suomesta pois muuttoa. Kyllä perheen voi perustaa jossakin sellaisessa maassa missä työstä jää vielä käteen muutakin kuin työn ilo.
40km suuntaansa, yhteensä 80km