olen päättänyt että ostan jonkun mummonmökin ja muutan sinne
ihan sama mitä maksaa, muutaman kympin, hyväksyn asian että sen se maksaa ja ihan sama vaikka en ikinä pääsisikään siitä eroon, olen valmis kyseisen verran tähän laittamaan.
Päätöksen olen jo tehnyt, rahaakin on jo sen verran irrottaa, muttei elämäntilanne vielä salli tuota tehdä.
Mutta päätös on tehty ja tämän aion tehdä.
Liian kauan kaupungissa asunut, mutta mun veri on maalla, vain siellä olen onnellinen.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Asuuhan ihmiset autoissakin..suomessa kohta oma nomansdland..leikkuulautojen ja saksisuhmuroinen, yllättyjien ,servaajien jälkeen..
100000 e sijoittaa,saa aika hulppean asuntoauton,vaunun edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee tuota virhettä. Jämähdät sinne mökkiin, et keksi mitään tekemistä varsinkaan pimeällä ja talvella. Lintuja bongatessa ei aika kulu eikä maisemia katsellessa.
Joillakuilla on harrastuksia nähtävästi toisin kuin sinulla tai sitten harrastuksesi liittyvät kaikki toisiin ihmisiin ja kaupunkimaisuuteen. Mulla on oma askasteluhuone jossa teen entisöintiä sun muuta jota ei kaupungissa pystyisi tekemään näin helposti.
Kyllähän se on totta että pikkupaikkakunnat tyhjenevät jos lähellä ei ole ns. kasvukeskuksia tai isompia kaupunkeja. Toisaalta tällaisten kaupunkien lähellä olevat maaseudut saattavat sitten puolestaan kasvaa. Terveyspalvelut sun muut siirtyvät isommille paikkakunnille, kuten muutkin palvelut. Mutta sähkö, puhelinyhteydet sun muut ovat ihan yritysten tuottamia ja jos ne eivät toimi masaseudulla, niin miksei niiden toimimattomuudesta saisi valittaa? Tiet nyt on mitä on, auto tarvitaan ja muuta ihan normaalia toimintaa maalaisille. Kaupungistakin voisi kyllä valosaastetta pienentää ja säästää energiaa. Enkä kyllä ymmärrä tätä että kaupungissa olisi sen enempää luonnonvaloa kuin maallakaan - samalla vyöhykkeellähän tässä ollaan. Maalla on just niin pimeää kuin antaa sen olla. Kaikki on varmaan kuullut erilaisista valolähteistä joita voidaan käyttää.
Aloittajalle onnea valitsemallasi tiellä ja muutenhan tämä taas on vain juupas/eipäs jargonia mikä nyt sitten muka on parempi kuin toinen. Melkeinpä jokainen voi valita asuinpaikkansa ainakin jossain määrin joten miksi narista toisen valinnoista?
Vierailija kirjoitti:
Tässä(kin) ketjussa tulee esiin asia joka jaksaa minua hämmästyttää - toki sitä tapahtuu joidenkin, aika useidenkin, ihmisten kanssa reaalielämässäkin - on ihmisiä jotka eivät käsitä että ne omat ajatukset ja mieltymykset eivät koske kaikkia muita ihmisiä eivätkä sitä että he eivät ole mikään normaaliuden ja oikeassa olemisen mitta. Opettelen olemaan kiihtymättä ihmisten "typeryydestä" ja olemaan välittämättä tai yritän rauhallisesti vääntää rautalangasta että kas niin meitä tosiaan on moneen junaan! Jos sinä et voisi asua maalla ja keksit moniakin syitä miksi et niin joku toinenpa voikin ja vallan hyvinkin vielä!
Siinäpä se elämän rikkaus onkin vaihdellessa mielipiteitä ja ehkä haavekuviakin. Tämä on mukava ketju lukea. Turhaan ärsyynnyt yhtään mistään. Kepeää jutustelua tämä on ja hyvä niin.
Olispa mummonmökkikylä, jossa sais olla omissa oloissa, jos haluaa ja kahvitella muiden kanssa taas toisinaan. Kaikki itsenäisiä ja vahvoja naisia kuin Niskavuoren emäntä :)
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset
Olen asunut kesäasuttavassa mökissä seitsemän vuotta kokoaikaisesti. Jos on tulisijat ja puita, kämpän saa pidettyä melko lämpimänä, vaikkakin lattiat ovat ihan jäätävät. Kahdet villasukat ja tosdut auttavat tähän. Eli kaikki on suhteellista🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee tuota virhettä. Jämähdät sinne mökkiin, et keksi mitään tekemistä varsinkaan pimeällä ja talvella. Lintuja bongatessa ei aika kulu eikä maisemia katsellessa.
Et ole tainnut edes käydä edes maaseudulla. Asun jo pian 15 vuotta maaseudulla ja lämmitän taloni puilla. Sähkö tietty on ja vesi tulee ja menee sisällä. Kasvimaa ja puutarhaa on ja puuhaa riittää. Jos on kädetön ja lisäksi uusavuton niin ei tietty osaa tehdä mitään ja aika tulisi pitkäksi. Tällaisten on paras jäädä kaupunkien betoniluukkuihin asumaa ja valittamaan naapureiden mölyistä, katujen pölyisyydestä, koirankakoista ja aurausongelmista. Jämähtävät sinne luukkuihinsa kyttäämään ikkunasta naapurien tulemisia ja menemisiä ja tarkastamaan naapurien jätteetkin.
Toi on ihan uutta ja käsittämätöntä mulle, että joku ilkeää availla naapureiden roskapusseja. Hullu tuon ihmisen täytyy olla, yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni asuu näin, ja onnistuu, mutta on pari asiaa jotka on PAKKO huomioida.
Jos sulla on pitkä hiekkatie perille asti mutta ei tien hoitokuntaa (=kaikki tien varren osoitteet) niin talvella tie jää auraamatta ja myös jäätyy peiliksi jota pitkin ei ole mahdollista ajaa. Jonkun tahon TÄYTYY aurata ja hiekoittaa. Tästä sun on pakko ottaa selvää etukäteen miten asia hoidetaan jos tie on pitkä. Mutta jos on lyhyt tie jonka voit aurata ja hiekoittaa itse niin asia on toinen.
Sähköt pitää olla. Sitten pärjäät vaikka olisi vain kylmä vesi koska sen voi lämmittää mikä mahdollistaa mahdollistaa peseytymisen, ruoanlaiton, oikeastaan kaiken mihin nykyihminen on tottunut. Talvi on pitkä. Sä tarviit ne sähköt.
Eli koska Suomessa on talvi:
1. Tien auraus ja heikotus oltava
2. Sähköt oltava
Eikö tietä saa aurata omalla traktorilla? Miksi vaa
Voi muru, tottakai saa, ei sitä ole kirjoittaja kiistänyt. Pointti oli se että JONKUN tahon täytyy olla kykenevä hoitamaan tiet. Jokaisesta maallemuuttoa haikailevasta ei siihen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni asuu näin, ja onnistuu, mutta on pari asiaa jotka on PAKKO huomioida.
Jos sulla on pitkä hiekkatie perille asti mutta ei tien hoitokuntaa (=kaikki tien varren osoitteet) niin talvella tie jää auraamatta ja myös jäätyy peiliksi jota pitkin ei ole mahdollista ajaa. Jonkun tahon TÄYTYY aurata ja hiekoittaa. Tästä sun on pakko ottaa selvää etukäteen miten asia hoidetaan jos tie on pitkä. Mutta jos on lyhyt tie jonka voit aurata ja hiekoittaa itse niin asia on toinen.
Sähköt pitää olla. Sitten pärjäät vaikka olisi vain kylmä vesi koska sen voi lämmittää mikä mahdollistaa mahdollistaa peseytymisen, ruoanlaiton, oikeastaan kaiken mihin nykyihminen on tottunut. Talvi on pitkä. Sä tarviit ne sähköt.
Eli koska Suomessa on talvi:
1. Tien auraus ja heikotus oltava
2. Sähköt oltava
Hölön pölön taas. Suomessa on va
Voi hyvänen aika. Kaikkia vaihtoehtoja on. Ap:n tulee nimenomaan olla selvillä miten ja kenen toimesta se juuri hänen tiensä talvella hoidetaan. Ei sitä asiaa kumoa se että on olemassa sellaisiakin hiekkateitä jotka hoituu ilman että vaivaa omaa päätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kummallisesti jotkut olettavat, että maalla asuminen tarkoittaa jotain turvekammia. Kyllä lähes kaikissa "mummonmökeissä" on sähköt ja sisävessa. Ja tie kulkee aikalailla vierestä. Sieltä pääsee pois, siellä ei sada lunta sen enempää kuin muuallakaan eikä ole pimeämpää kuin muualla.
Sähkökatkot talvella...
Vähemmän niistä on murhetta nyt maalla, kuin aiemmin kaupungissa. Nyt lämmitys ja ruuanlaitto ym hoituu ihan puuhellalla/pönttöuunilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän tarvitsee palveluja ja mukavuuksia ympärilleen. Joku mummonmökki , syrjässä kaikesta...ei kiitos!
Ei niiden palveluiden tarvitse käden ulottuvilla olla. Minä muutin yli viiskymppisenä maalle ilman kaikkia mukavuuksia ja pois en lähde. Edellinen asukas asui tässä 90-vuotiaaksi...
Oli ilmeisesti ns. vanha tervaskanto. Sellaisia ei enää ole.
Ei ole ei. Kaverillani on 100 vuotias täti, joka asuu ongelmitta hissittömässä talossa neljännessä kerroksessa. Sinne vie kauppaostokset ja kaikki. Pirteä kuulemma kuin mikä.
Samoin on pirteä meidän naapurimme, vanha herra joka täytti juuri 97 vuotta. Yksin asuu ja ihan maalla ollaan. Kelkalla potkii kesät talvet postia hakemaan pitkän tien päästä 😊 Kirkossa käy toisen naapurin kyydissä ja sen jälkeen ruokakaupassa. Joskus myös taksilla. Puilla lämmittää, puut hoituu muiden avulla liiteriin. Ruuat tekee itse.
Voi muru, tottakai saa, ei sitä ole kirjoittaja kiistänyt. Pointti oli se että JONKUN tahon täytyy olla kykenevä hoitamaan tiet. Jokaisesta maallemuuttoa haikailevasta ei siihen ole.
Ei täällä mitään yleisiä teitä tarvitse kenenkään hoitaa, kyllä ne päätiet hoitaa joku muu taho ja aika usein paremmin kuin vaikka kaupungin sivukadut ainakin oman kokemuksen mukaan. Oma piha ja pihatie (jossain tapauksissa saattaa olla pitkäkin) tietty pitää hoitaa. Ja miksi ihmeessä pitää hiekoittaa? Kaljamakeli on aika harvoin ja silloin nopeuden voi säätää sellaiseksi, että hallitsee autonsa. Ja kengisskin on nykyään nastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän tarvitsee palveluja ja mukavuuksia ympärilleen. Joku mummonmökki , syrjässä kaikesta...ei kiitos!
Ei niiden palveluiden tarvitse käden ulottuvilla olla. Minä muutin yli viiskymppisenä maalle ilman kaikkia mukavuuksia ja pois en lähde. Edellinen asukas asui tässä 90-vuotiaaksi...
Miksei olisi? Ihmiset elää nykyään huomattavasti terveempinä ja pidempään kuin aikaisemmat sukupolvet.
Toi on luotu harha. Me ollaan kaikki täynnä mikromuovia, eletään mukavasti ja syöpiä on vaikka kuinka paljon. Nuo tervaskannot tekivät fyysisiä hommia kotonaki
Rappeutuuhan sitä kaupungissa kun ei ole sitä fyysistä tekemistä. Paitsi että maksatte siitä että joskus pääsette kuntosalille jos siltä tuntuu 😄
Minä teen ja kannan puut, kannan vedet, teen koko pihan lumityöt lumikolalla tielle saakka jne. Fyysisiä sairauksia on vaikka muille jakaa, mutta kunnossa pysyn koska "jumppaa" on ihan arjessakin. Kaupungissa kunto menisi huonoksi vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mummot ovat muuttaneet pois mökeistään?
Kirkolle! Joka ainosta mökistä mummot ovat muuttaneet Kaavin kirkolle, jotkut varakkaammat Kuopioon. Käyvät mökeissään kesäisin, niin kauan kuin jaksavat. Lapset vierailevat kotikonnuillaan kerran kesässä. Kun mummot kuolevat, käynnit harvenevat, lopulta paikat ränsistyy jne.
Onpa teillä siellä Kaavilla kummallista. Meidän kylältä kun on vanhuksia kuollut, heidän taloihinsa on yleensä lapsi tai lapsenlapsi muuttanut. Mekin. Ja ihan maalla ollaan, parin tuhannen asukkaan kunta josta yhtään isompaan kaupunkiin matkaa pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Perikuntien mökit jää tyhjäksi, jos yksi kieltää myynnin tunnesyistä.
Kierretään myös perintöveroa.
Myynti on pakko, kun yksikin vaatii pesän jakamista, oikeusteitse jos ei muuten. Ei yksi osakas voi estää jakoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ei. Kaverillani on 100 vuotias täti, joka asuu ongelmitta hissittömässä talossa neljännessä kerroksessa. Sinne vie kauppaostokset ja kaikki. Pirteä kuulemma kuin mikä.
Samoin on pirteä meidän naapurimme, vanha herra joka täytti juuri 97 vuotta. Yksin asuu ja ihan m
Ihana lukea näistä hyvin pärjäävistä vanhuksista. Tuo kaverini täti 90 vuotiaana suri kovasti, ettei hän varmaan enää kovin pitkään pärjää ilman hissiä ja joutuu muutttamaan. Siellä sitä ketterästi kadutaan vielä 10 tuon murehtiminen jälkeen :D
Vierailija kirjoitti:
Paremminkin mitä nuorempi, sitä kermaperseisempi. Pitää olla salia ja kapakkaa ja teatteria ja sisäleikkipuistoa vaikka ei olisi rahaa.
Katsoo vain, että on jokin pläntti perunamaaksi, toimiva puuhella uuneineen ja hyvä kaivo. Vesi juoksee sisään just niin kovaa kuin kantaja jaksaa, eikä vanhalla ole kiire. No huussi olisi hyvä vielä, ja ulkorakennus saunoineen. Paljon muuta ei enää tarvitse, pari kissaa ja keskikokoinen koira toki. Uskalias ja vähän rahakkaampi ottaa muutaman kanan (kukkoineen) ja jokusen lampaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin on pirteä meidän naapurimme, vanha herr
Ihana lukea näistä hyvin pärjäävistä vanhuksista. Tuo kaverini täti 90 vuotiaana suri kovasti, ettei hän varmaan enää kovin pitkään pärjää ilman hissiä ja joutuu muutttamaan. Siellä sitä ketterästi kadutaan vielä 10 tuon murehtiminen jälkeen :D
Ai että naurattaa, ei hän siellä ketterästi kaduta vaan asutaan :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä(kin) ketjussa tulee esiin asia joka jaksaa minua hämmästyttää - toki sitä tapahtuu joidenkin, aika useidenkin, ihmisten kanssa reaalielämässäkin - on ihmisiä jotka eivät käsitä että ne omat ajatukset ja mieltymykset eivät koske kaikkia muita ihmisiä eivätkä sitä että he eivät ole mikään normaaliuden ja oikeassa olemisen mitta. Opettelen olemaan kiihtymättä ihmisten "typeryydestä" ja olemaan välittämättä tai yritän rauhallisesti vääntää rautalangasta että kas niin meitä tosiaan on moneen junaan! Jos sinä et voisi asua maalla ja keksit moniakin syitä miksi et niin joku toinenpa voikin ja vallan hyvinkin vielä!
Siinäpä se elämän rikkaus onkin vaihdellessa mielipiteitä ja ehkä haavekuviakin. Tämä on mukava ketju lukea. Turhaan ärsyynnyt yhtään mistään. Kepeää jutustelua tämä on ja hyvä niin.
Olispa mummonmökkikylä, jossa
Minusta sinne mahtuisi muutama ujompi ja hiljaisempi sekaan.
Noille roskapussikyylääjille vois tehdä jekun. Laittaa oikein muhkean pussin päällimmäiseksi houkuttamaan ja sisällä iso lappu: Tiedämme kuka olet. Sinut on nähty. Minä seison takanasi. Sitten odotellaan kuka juoksee roskikselta tuli hännän alla :D
Vierailija kirjoitti:
Anna mennä vaan. Itse tein näin, ihan tuntemattomasta paikasta, mutta ajomatkan etäisyydestä työstä (alle 50km). Vesi virtaa koskessa ja tulee sisään ja sähköt on. Ulkosauna, sisälle ei ole suihkua. Jos taloa voi rakastaa, niin minä rakastan. 30 000e mielenrauhasta. Ei ole paljoa. Etenkin kun taas alkaa yt...
Ei tarvi olla edes noin vaatimaton. Monissa kunnissa saa alle 30 000 euronkin ihan ok taloja. Tämä missä nyt asun maksoi alle sen ja on sisävessa saunoineen. Kaikki mukavuudet kuten sähköt yms. Toki ei ole mummonmökki vaan uudempi 80-luvun pikkutalo. Jos ostaa vanhemman talon niin ehkä korjaustarvetta on enemmän. Tässä missä asun ei ole mitään pakollista korjaamista nyt. Lattiat yms kuluneet ja sisällä olisi tarvetta remontille. Siis jos haluaisi pintaremonttia tehdä. Itse en välitä niin kovin ja vähän maalasin yms niin se jo riittää minulle. Ihan kauheaa ajatella, että maksoin vuokraa niin paljon, että jo kahden vuoden maksuilla olisin ostanut tämän talon. Ei vaan ollut aiemmin mahdollista.
Mitä lupia tarvitaan asumiseen mummonmökissä.
Osoitteenmuutos.