olen päättänyt että ostan jonkun mummonmökin ja muutan sinne
ihan sama mitä maksaa, muutaman kympin, hyväksyn asian että sen se maksaa ja ihan sama vaikka en ikinä pääsisikään siitä eroon, olen valmis kyseisen verran tähän laittamaan.
Päätöksen olen jo tehnyt, rahaakin on jo sen verran irrottaa, muttei elämäntilanne vielä salli tuota tehdä.
Mutta päätös on tehty ja tämän aion tehdä.
Liian kauan kaupungissa asunut, mutta mun veri on maalla, vain siellä olen onnellinen.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kummallisesti jotkut olettavat, että maalla asuminen tarkoittaa jotain turvekammia. Kyllä lähes kaikissa "mummonmökeissä" on sähköt ja sisävessa. Ja tie kulkee aikalailla vierestä. Sieltä pääsee pois, siellä ei sada lunta sen enempää kuin muuallakaan eikä ole pimeämpää kuin muualla.
Sähkökatkot talvella...
Mitkä sähkökatkot, viimeksi oli täällä katko kun naapurin pellolla kaivettiin ja siinä katkaisivat jonkun piuhan.
Oli kesä.
Enemmän kaupungissa on haittaa jos sähkökatko tulee.
Liikenne ei toimi ja kaupat kiinni.
Niin just. Olen nyt kohta kaksikymmentä vuotta asunut maalla, tosi maalla eikä kertaakaan ole ollut sähkökatkoja (paitsi jos jossain on tehty jotain ja siksi hetkeksi katkaistu sähköt mutta siitäkin on tiedotettu etukäteen). Vaikuttanee se että miltei kaikkialla on jo maakaapelit. Ja tosiaan, sähkökatko maalla ei ole katastrofi toisin kuin kaupungissa tuntuu olevan. Toinen asia mikä tuli mieleen: vaikka sataisi rankasti ei tule tulvia kuten kaupungin asfalttiviidakossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mummot ovat muuttaneet pois mökeistään?
Mummoilla on jo suu santaa täynnä. Iso osa mummoista muuttaa mökeistään jalat edellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mummot ovat muuttaneet pois mökeistään?
Kirkolle! Joka ainosta mökistä mummot ovat muuttaneet Kaavin kirkolle, jotkut varakkaammat Kuopioon. Käyvät mökeissään kesäisin, niin kauan kuin jaksavat. Lapset vierailevat kotikonnuillaan kerran kesässä. Kun mummot kuolevat, käynnit harvenevat, lopulta paikat ränsistyy jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän tarvitsee palveluja ja mukavuuksia ympärilleen. Joku mummonmökki , syrjässä kaikesta...ei kiitos!
Ei niiden palveluiden tarvitse käden ulottuvilla olla. Minä muutin yli viiskymppisenä maalle ilman kaikkia mukavuuksia ja pois en lähde. Edellinen asukas asui tässä 90-vuotiaaksi...
Oli ilmeisesti ns. vanha tervaskanto. Sellaisia ei enää ole.
Miksei olisi? Ihmiset elää nykyään huomattavasti terveempinä ja pidempään kuin aikaisemmat sukupolvet.
Toi on luotu harha. Me ollaan kaikki täynnä mikromuovia, eletään mukavasti ja syöpiä on vaikka kuinka paljon. Nuo tervaskannot tekivät fyysisiä hommia kotonaki
Ilmansaasteiden takia kannattaakin muuttaa maalle, kasvattaa oma ruokansa ja lopettaa tupakointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästimme rivitalon käsirahaa mutta päädyimme että lisäeristämme vanhaa mummonmökkiä joka ollut 10 vuotta kesäkäytössä ja muutamme sinne. On kaivot ja muut. Paljon pienempi riski kuin osake ja riittää meille oikein hyvin.
Ja se mummonmökki on 10 kilometrin päässä Helsingistä?
Miksi pitäisi olla? Kaikkien intohimo ei ole asua Helsingissä/sen lähellä/ylipäätään lähellä kaupunkia. Onko mahdotonta erottaa omia arvojaan ja tarpeitaan ja intressejään muiden sellaisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa, mutten usksltaisi asua yksin mettän keskellä.
On niitä m-mökkejä ihmisten ilmoillakin. Ei ole pakko mennä "mettän keskelle". Päinvastoin on hyvä valita sellainen, missä ruokakauppa on kävelyetäisyydellä.
Miksi ihmeessä? Sitten on niitä ihmisiä lähellä myös, niistä ne ongelmat tulee.
Tottakai romantiikan lisäksi pitää muistaa realismi: ei se puiden kantaminen ja muu "vaiva" aina hauskaa ole. Ei ole pelkästään niitä kauniita kesäpäiviä, vaan myös ne kylmät ja pimeät talvi-illat. Vaatii siis sopivan luonteen. Toiselle sopii toisenlainen elämä kuin toiselle.
Mutta kyllä minä tässä nykyisessä omakotitalossanikin joudun kaikki talvet puita kantamaan pimeässä ja kylmässä. Ei se sen kummoisempaa ole mökissäkään.
Jos ei vaadi elämältään mitään erityistä tekemistä, mikä ei mökissä onnistu, niin mökki voi olla ihan hyvä ratkaisu. Ja säästyneellä rahalla voi sitten käydä vaikka kaupungissa humputtelemassa vastapainoksi, jos alkaa ahistaan.
Monelle ihmisten kanssa oleminen on välttämätöntä. Itse lepään, kun saan olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän tarvitsee palveluja ja mukavuuksia ympärilleen. Joku mummonmökki , syrjässä kaikesta...ei kiitos!
Ei niiden palveluiden tarvitse käden ulottuvilla olla. Minä muutin yli viiskymppisenä maalle ilman kaikkia mukavuuksia ja pois en lähde. Edellinen asukas asui tässä 90-vuotiaaksi...
Miksei olisi? Ihmiset elää nykyään huomattavasti terveempinä ja pidempään kuin aikaisemmat sukupolvet.
Toi on luotu harha. Me ollaan kaikki täynnä mikromuovia, eletään mukavasti ja syöpiä on vaikka kuinka paljon. Nuo tervaskannot tekivät fyysisiä hommia kotonaki
Täällä maalla on raikas ilma eikä mikromuovia joka paikassa. Ja täällä tehdään edelleen fyysisiä töitä, kannetaan polttopuita, tehdään lumitöitä ym. Moni kasvattaa itse omat kasviksensa ilman myrkkyjä ja pitää kotitarvekanalaa. Kehon rappeutuminen on kaupunkilaisten kännykäntuijottajien ongelma.
"Toi on luotu harha. Me ollaan kaikki täynnä mikromuovia, eletään mukavasti ja syöpiä on vaikka kuinka paljon. Nuo tervaskannot tekivät fyysisiä hommia kotonakin ja ruoka oli puhdasta ilman mitään lisäaineita. Toisin on meillä. Isäni eli lyhyempään kuin oma isänsä, joka kuoli 94 v. Ihmiskeho rappeutuu koko ajan toisin kuin luullaan. Ilmansaasteillakin on oma merkityksensä."
Isoin merkitys on sillä, että elää ja syö terveellisesti. Monet ennen 1940 -lukua syntyneet ihmiset eivät suostuneet syömään lainkaan terveellisesti, vaan käyttivät ruoakseen sianlihaa paksulla läskikerroksella, runsaasti suolaa ja voita. Ei vihanneksia, eikä juuri hedelmiä. Eikä tämä ollut elintaso- vaan elämäntapakysymys. Lääkäriin ei suostuttu menemään. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä, että kuoltiin sydän- ja verisuonitauteihin 50-60 -vuotiaana. Näin asia oli Itä-Suomen maaseudulla vielä 1970-luvulla, ja monen osalta myöhemminkin. Pohjois-Karjala -projekti teki melkein ihmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhoon tuomittu, yltiöromanttinen ajatus, joka ei käytännössä valitettavasti toimi.
Miksi sitten niin moni on sen jo toteuttanut, jopa vuosia sitten? Milloin se lakkaa toimimasta?
Sitten ku palaavat muutaman vuoden päästä sivistyksen pariin takaisin.
Höpsis. Lähdin jo toistakymmentä vuotta sitten eikä aikomustakaan palata. Koeta ymmärtää että meitä ihmisiä on niin monenlaisia, kaikki eivät tykkää ja tarvitse samoja asioita. Maaltakin muuten pääsee museoihin, konsertteihin, teatteriin yms jos niitä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Meidän kylällä oli vielä joitain vuosia sitten 6 tyhjää taloa, kyseessä siis taajaman ulkopuolinen kylä, ei kirkonkylä. Nyt noista jo kolmessa asutaan vakituisesti, yhdessä puolet vuodessa ja kaksi on kesämökkikäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
Jos ostaa vakituiseksi asumukseksi rekisteröidyn, kukaan ei tule sieltä pois ajamaan. Siitä en tiedä, mitä nykyään vaaditaan kesäasunnon muuttamiseen ympärivuotiseksi, mutta läheskään kaikki mummonmökit eivät ole kesäasunnoiksi rekisteröityjä.
Ihminen saa asua ympäri vuoden vaikka teltassa, kunhan hänellä on osoite jossain. Kesäasunnollakin voi asua kesät talvet, jos vakituinen osoite on muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on luotu harha. Me ollaan kaikki täynnä mikromuovia, eletään mukavasti ja syöpiä on vaikka kuinka paljon.
Täällä maalla on raikas ilma eikä mikromuovia joka paikassa. Ja täällä tehdään edelleen fyysisiä töitä, kannetaan polttopuita, tehdään lumitöitä ym. Moni kasvattaa itse omat kasviksensa ilman myrkkyjä ja pitää kotitarvekanalaa. Kehon rappeutuminen on kaupunkilaisten kännykäntuijottajien ongelma.
Mikromuovia on ihan joka paikassa siltä et sinäkään välty.
Jos muutat asumaan maaseudulle, minulle on täysin turha tulla valittamaan puhelinyhteyksistä, teistä yms. palveluista. Jos valitat, kysyn sinulta miksi muutit, olisit asunut palveluiden luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Meidän kylällä taas toisinpäin, lakkautettuihin maalaistaloihin on tullut nuoria perheitä ja ovat remontoineet talot todella upeiksi.
Pari todella huonokuntoisia on tyhjillään joita ei edes uskalla ruveta myymään.
Yksi on purkamista odottava.
Se meni kaupaksi kun oli muutama hehtaari metsää mukana.
Näin on monessa paikassa. Hyvä- tai kohtuukuntoiset, oikeasti arvokkaat vanhat maalaistalot menevät kaupaksi melkein millä sijainnilla tahansa.
Jos kyseessä on sen sijaan sodanjälkeisenä pula-aikana häthätää kokoon kyhäisty mörskä - usein vieläpä puru-lautarakenteisilla seinillä hirsien sijaan, vaikka oltaisiin kuinka maaseudulla - jää tuollainen mörskä usein myymättä.
Vaikka moni ajattelee maaseudulle muuttamista, on mökillä ja talolla sentään aina eroa. Komeassa maalaistalossa, jossa on tilava tupa tai vaikka salikin, kamareita, kakluuneja, tuvan uuni, lasikuisti, huonekorkeutta, kokoa ja näköä, on hienoa asua. Kokemusta on. Sellaisen jälkeen ei kyllä ajattele mihinkään mökkeröön muuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset samalla vedolla osta ihan laadukasta mökkiä ?
Kaikki ei halua mitään laadukasta mökkiä. Tai uutta, edes uudehkoa. Vanha sen olla pitää. Eikä haittaa vaikkei olisi kaikkia mukavuuksiakaan.
Oikeastaan on parempi, ettei ole kaikkia mukavuuksia. Silloin riittää kaikenlaista pikkupuuhaa eikä aika käy pitkäksi. Tietty, jos sairastuu ja on kova kuume, silloin voi mennä hankalaksi. Itse haluaisin pihasaunan pienellä suojaisalla terassilla, puulämmitteinen tietenkin. Ai että mielikuvitus alkaa lentään.
Tässä(kin) ketjussa tulee esiin asia joka jaksaa minua hämmästyttää - toki sitä tapahtuu joidenkin, aika useidenkin, ihmisten kanssa reaalielämässäkin - on ihmisiä jotka eivät käsitä että ne omat ajatukset ja mieltymykset eivät koske kaikkia muita ihmisiä eivätkä sitä että he eivät ole mikään normaaliuden ja oikeassa olemisen mitta. Opettelen olemaan kiihtymättä ihmisten "typeryydestä" ja olemaan välittämättä tai yritän rauhallisesti vääntää rautalangasta että kas niin meitä tosiaan on moneen junaan! Jos sinä et voisi asua maalla ja keksit moniakin syitä miksi et niin joku toinenpa voikin ja vallan hyvinkin vielä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulla on vahva aikomus olla, tottahan minäkin tässä pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästimme rivitalon käsirahaa mutta päädyimme että lisäeristämme vanhaa mummonmökkiä joka ollut 10 vuotta kesäkäytössä ja muutamme sinne. On kaivot ja muut. Paljon pienempi riski kuin osake ja riittää meille oikein hyvin.
Ja se mummonmökki on 10 kilometrin päässä Helsingistä?
Miksi pitäisi olla? Kaikkien intohimo ei ole asua Helsingissä/sen lähellä/ylipäätään lähellä kaupunkia. Onko mahdotonta erottaa omia arvojaan ja tarpeitaan ja intressejään muiden sellaisista?
Olisi kyllä mahtavaa jos kaikki asuisivat joko Helsingissä tai korkeintaan 10 kilometrin etäisyydellä siitä ja ihan koko muu Suomi olisi autio.
Toi on luotu harha. Me ollaan kaikki täynnä mikromuovia, eletään mukavasti ja syöpiä on vaikka kuinka paljon. Nuo tervaskannot tekivät fyysisiä hommia kotonakin ja ruoka oli puhdasta ilman mitään lisäaineita. Toisin on meillä. Isäni eli lyhyempään kuin oma isänsä, joka kuoli 94 v. Ihmiskeho rappeutuu koko ajan toisin kuin luullaan. Ilmansaasteillakin on oma merkityksensä.