olen päättänyt että ostan jonkun mummonmökin ja muutan sinne
ihan sama mitä maksaa, muutaman kympin, hyväksyn asian että sen se maksaa ja ihan sama vaikka en ikinä pääsisikään siitä eroon, olen valmis kyseisen verran tähän laittamaan.
Päätöksen olen jo tehnyt, rahaakin on jo sen verran irrottaa, muttei elämäntilanne vielä salli tuota tehdä.
Mutta päätös on tehty ja tämän aion tehdä.
Liian kauan kaupungissa asunut, mutta mun veri on maalla, vain siellä olen onnellinen.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Meidän kylällä taas toisinpäin, lakkautettuihin maalaistaloihin on tullut nuoria perheitä ja ovat remontoineet talot todella upeiksi.
Pari todella huonokuntoisia on tyhjillään joita ei edes uskalla ruveta myymään.
Yksi on purkamista odottava.
Se meni kaupaksi kun oli muutama hehtaari metsää mukana.
Näin on monessa paikassa. Hyvä- tai kohtuukuntoiset, oikeasti arvokkaat vanhat maalaistalot menevät kaupaksi melkein millä sijainnilla tahansa.
Jos kyseessä on sen sijaan sodanjälkeisenä pula-aikana häthätää kokoon kyhäisty mörskä - usein vieläpä puru-lautarakenteisilla seinillä hirsien sijaan, vaikka oltaisiin kuinka maaseudulla - jää tuollainen mörskä usein myymättä.
Vaan ne pienet mörskät on helppo ja halpa halutessaan laittaa kuntoon vaikka olisivat kuinka huonossa kunnossa. Me uusittiin käytännössä lähes kaikki, vesikattoa ja sisäkattoa, muutamaa ikkunaa ja ovea lukuunottamatta, myös osa rungosta meni uusiksi. Nyt on kunnon eristykset, täysin uusiksi tehdyt lattiarakenteet ja lattia, sisältä ja ulkoa uutta kaikki, ja tahaa meni 30 000 euroa. Itse opeteltiin tekemään ammattilaisten ohjeilla, ja tuohon hintaan sisältyy myös kaikkien sähköjen ja lvi-juttujen uusimiset ammattilaisten tekemänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset samalla vedolla osta ihan laadukasta mökkiä ?
Kaikki ei halua mitään laadukasta mökkiä. Tai uutta, edes uudehkoa. Vanha sen olla pitää. Eikä haittaa vaikkei olisi kaikkia mukavuuksiakaan.
Oikeastaan on parempi, ettei ole kaikkia mukavuuksia. Silloin riittää kaikenlaista pikkupuuhaa eikä aika käy pitkäksi. Tietty, jos sairastuu ja on kova kuume, silloin voi mennä hankalaksi. Itse haluaisin pihasaunan pienellä suojaisalla terassilla, puulämmitteinen tietenkin. Ai että mielikuvitus alkaa lentään.
Viime talven kovilla pakkasilla sen edun huomasi. Meillä on sähköt, mutta pääasiassa puulämmitys. Ilmalämpöpumppu, ei pattereita. Kun sähkö oli kallista, kaverit kauhisteli maksuja. Meillä hyvin pienet sähkölaskut. Puhumattakaan siitä miten monella putket jäätyi, tuli isoa remppaa jne. Meillä ei ole vesiputkia jotka voisi jäätyä. Ei vesivahingon vaaraa. Huoletonta asumista 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
On se mummokin siellä talvet asunut.
Kuinka kauan aikaa siitä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et osta papanmökkiä, ne on yleensä parempikuntoisia?
Tai pupanmökkiä, niissä on karkkia sisällä...
Ja noitaukko?
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
Naurettava kommentti, missä kirjoittaja ei tiedä näistä asioista yhtään mitään.
Mummonmökissä mikä on rekisteröity vakituiseksi asunnoksi, saa asua vaikka siellä olisi seinät pahvia.
Energialait eivät koske alle 50 neliöisiä rakennuksia, eikä esim satavuotiaita vanhoja taloja.
Lievennettyjä energialakeja voidaan lisäksi soveltaa arvoltaan vähäisiin kohteisiin ihan muutenkin.
Toisaalta ihan hyvä että ihmiset pelkää maalle muuttamista niin jää meille maalaisille enemmän tilaa.
Totuus kuitenkin on, että maalla asuminen ei ole koskaan ollut helpompaa kun kaiken voi nykyään hoitaa netissä ja niitä kivijalkapalveluja ei tarvitse mihinkään. Teen etätöitä kotoa, tilaan vaatteet ja rautakauppatavarat ym netistä kotiovelle. Koirien ruuat tilaan M&M:stä suoraan kotiin kannettuna ilman postimaksuja. Pankissa olen käynyt viimeksi vuonna 2007 ja en edes muista milloin olisi fyysisesti pitänyt käydä verotoimistossa. Ruuatkin saisi tilattua ovelle mutta ajan mieluummin itse kerfan viikossa marketeille 20km päähän että voin tehdä myös heräteostoksia ja käydä samalla kahvittelemassa.
Sähkökatkoja ei enää ole kun kaikki kaapelit on kaivettu maahan jo aikapäiviä sitten. Kylän maanviljelijä käy auraamassa pihatieni traktorilla ja se maksaa alle 100 euroa vuodessa. Samalta tyypiltä tilaan kerran vuodessa valmiiksi pilkotut polttopuut. Ruokakustannukset ovat pienet kun kasvatan ruokaa itse ja myös säilön. Tietysti myös marjastan ja sienestän, poimimistani marjoista saan tehtyä koko vuoden aamiaissmoothiet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et osta papanmökkiä, ne on yleensä parempikuntoisia?
Piha täynnä erilaista romua, ainakin meidän mökkipaikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Meidän kylällä taas toisinpäin, lakkautettuihin maalaistaloihin on tullut nuoria perheitä ja ovat remontoineet talot todella upeiksi.
Pari todella huonokuntoisia on tyhjillään joita ei edes uskalla ruveta myymään.
Yksi on purkamista odottava.
Se meni kaupaksi kun oli muutama hehtaari metsää mukana.
Näin on monessa paikass
Vaan ne pienet mörskät on helppo ja halpa halutessaan laittaa kuntoon vaikka olisivat kuinka huonossa kunnossa. Me uusittiin käytännössä lähes kaikki, vesikattoa ja sisäkattoa, muutamaa ikkunaa ja ovea lukuunottamatta, myös osa rungosta meni uusiksi. Nyt on kunnon eristykset, täysin uusiksi tehdyt lattiarakenteet ja lattia, sisältä ja ulkoa uutta kaikki, ja tahaa meni 30 000 euroa. Itse opeteltiin tekemään ammattilaisten ohjeilla, ja tuohon hintaan sisältyy myös kaikkien sähköjen ja lvi-juttujen uusimiset ammattilaisten tekemänä.
Onko teillä blogi? Tuosta haluaisin lukea lisää.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ihan hyvä että ihmiset pelkää maalle muuttamista niin jää meille maalaisille enemmän tilaa.
Totuus kuitenkin on, että maalla asuminen ei ole koskaan ollut helpompaa kun kaiken voi nykyään hoitaa netissä ja niitä kivijalkapalveluja ei tarvitse mihinkään. Teen etätöitä kotoa, tilaan vaatteet ja rautakauppatavarat ym netistä kotiovelle. Koirien ruuat tilaan M&M:stä suoraan kotiin kannettuna ilman postimaksuja. Pankissa olen käynyt viimeksi vuonna 2007 ja en edes muista milloin olisi fyysisesti pitänyt käydä verotoimistossa. Ruuatkin saisi tilattua ovelle mutta ajan mieluummin itse kerfan viikossa marketeille 20km päähän että voin tehdä myös heräteostoksia ja käydä samalla kahvittelemassa.
Sähkökatkoja ei enää ole kun kaikki kaapelit on kaivettu maahan jo aikapäiviä sitten. Kylän maanviljelijä käy auraamassa pihatieni traktorilla ja se maksaa alle 100 euroa vuodessa. Samalta tyypiltä tilaan kerran vuodessa valmi
Jatkan vielä, että myös lääkäriin pääsee nykyään etänä, viimeksi sain työterveydestä antibioottireseptin silmätulehdukseen etävastaanotolta eli ei haittaa vaikka se pikkukunnan terveyskeskus olisikin lakkautettu. Lääkkeetkin voi tilata apteekista kotiin toimitettuna.
Eli kaupungin palveluita tarvitsee todella todella harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sellainen suunnitelma että otan ennen työttömäksi joutumista niin paljon lainaa kuin saan ja ostan sitten valtavat määrät viinaa jotka kuljetan järven lähellä olevaan piilopirttiini useassa erässä.
Sieltä he eivät ikinä löydä minua.
Ihan helewetin hyvä idea, vain jos meinaa tappaa ittensä.
Vierailija kirjoitti:
Kykenetkö lumitöihin? Onko sulla auto, lähikauppoja ei enää ole?
Juu, yhdenkään kaupan lähellä 100 km säteellä ei ole yhtään mummonmökkiä. Eikä maalla kellään ole traktoria, että sain lumet pois. Sellaista täällä on asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä(kin) ketjussa tulee esiin asia joka jaksaa minua hämmästyttää - toki sitä tapahtuu joidenkin, aika useidenkin, ihmisten kanssa reaalielämässäkin - on ihmisiä jotka eivät käsitä että ne omat ajatukset ja mieltymykset eivät koske kaikkia muita ihmisiä eivätkä sitä että he eivät ole mikään normaaliuden ja oikeassa olemisen mitta. Opettelen olemaan kiihtymättä ihmisten "typeryydestä" ja olemaan välittämättä tai yritän rauhallisesti vääntää rautalangasta että kas niin meitä tosiaan on moneen junaan! Jos sinä et voisi asua maalla ja keksit moniakin syitä miksi et niin joku toinenpa voikin ja vallan hyvinkin vielä!
Siinäpä se elämän rikkaus onkin vaihdellessa mielipiteitä ja ehkä haavekuviakin. Tämä on mukava ketju lukea. Turhaan ärsyynnyt yhtään mistään. Kepeää jutustelua tämä on ja hy
Minusta sinne mahtuisi muutama ujompi ja hiljaisempi sekaan.
Totta Mooses mahtuisi. Kaikenlaiset ihmiset ovat rikkaus mummonmökkikylässä. Rauhassa saa olla niin paljon kuin huvittaa. Ei mitään pakkokestityksiä, ei mitään väkisin. Vastaantulleessa vaan morjestetaan ja sen enempää ei tarvitsisi päivän mittaan sanoakaan, jos ei halua. Ajattelinkin, että naapuriapua saisi pyydettäessä, mutta kenenkään luo ei mennä kutsumatta. Tietty yliextrovertit voivat touhuta keskenään. Että ihan oma itsensä saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa, mutten usksltaisi asua yksin mettän keskellä.
On niitä m-mökkejä ihmisten ilmoillakin. Ei ole pakko mennä "mettän keskelle". Päinvastoin on hyvä valita sellainen, missä ruokakauppa on kävelyetäisyydellä.
Mikä on kävelyetäisyys?
Heko-heko, tiedät itsekin. Useimmat voi kävellä ainakin 100m. Kovakuntoisemmat voivat kävellä/juosta useita kilometrejäkin. Riippuu kunnosta. Joskus ajokortti napataan pois ja ajamiset on ajettu. Siinä vaiheessa on jaksettava kävellä t. pyöräillä kauppaan. Miksei voi tilata ostoksia kotiin, mutta se maksaa. Taksejakin on, mutta sekin maksaa.
Auton pitäminen ei kai maksakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mennä vaan. Itse tein näin, ihan tuntemattomasta paikasta, mutta ajomatkan etäisyydestä työstä (alle 50km). Vesi virtaa koskessa ja tulee sisään ja sähköt on. Ulkosauna, sisälle ei ole suihkua. Jos taloa voi rakastaa, niin minä rakastan. 30 000e mielenrauhasta. Ei ole paljoa. Etenkin kun taas alkaa yt...
Ei tarvi olla edes noin vaatimaton. Monissa kunnissa saa alle 30 000 euronkin ihan ok taloja. Tämä missä nyt asun maksoi alle sen ja on sisävessa saunoineen. Kaikki mukavuudet kuten sähköt yms. Toki ei ole mummonmökki vaan uudempi 80-luvun pikkutalo. Jos ostaa vanhemman talon niin ehkä korjaustarvetta on enemmän. Tässä missä asun ei ole mitään pakollista korjaamista nyt. Lattiat yms kuluneet ja sisällä olisi tarvetta remontille. Siis jos haluaisi pintaremonttia tehdä. Itse en välitä niin kovin ja vähän maalasin yms niin se jo riittää minulle. Ihan kauheaa
Minä tarkistuttaisin muurit ja tulisijat asiantuntijalla. Ei ole yksi eikä kaks, joiden mökki tai talo on palanut maan tasalle, koska muurissa on ollut halkeama. Ruo tarkastus on hyvä teettää säännöllisin väliajoin. Tuttavalle kävi näin ja kivijalka vain jäi. Onneksi oli hyvät vakuutukset niin sai rakennuttaa uuden tilalle, mutta onhan se järkytys, kun oma rakas koti palaa ja mitään ei voi pelastaa kuin ihmiset.
Siksi en ikinä haluaisi nukkua vanhan talon yläkerrassa, pelkäisin liikaa tulipaloa, jota ei pääsekään karkuun. Vanhempana ei nimittäin ole siinä kunnossa, että esim. talvella kapuaisi palotikkaita alas. Juu, ei minulle.
Jo on aikoihin eletty näissä kaupunkilaisten mielikuvissa. Että maalla on päivänvaloa vähemmän kuin kaupungissa? Kylläpä tämä kaupunkilaiskommentoija on vieraantunut luonnosta, kun luulee katu - ja mainosvaloja päivänvaloksi.
"Minä tarkistuttaisin muurit ja tulisijat asiantuntijalla. Ei ole yksi eikä kaks, joiden mökki tai talo on palanut maan tasalle, koska muurissa on ollut halkeama. Ruo tarkastus on hyvä teettää säännöllisin väliajoin. Tuttavalle kävi näin ja kivijalka vain jäi. Onneksi oli hyvät vakuutukset niin sai rakennuttaa uuden tilalle, mutta onhan se järkytys, kun oma rakas koti palaa ja mitään ei voi pelastaa kuin ihmiset."
Et ole nuohoojasta kuullut? Nuohooja tarkastaa hormit ja tulisijat vuosittain. Toki nuohousten välillä voi tuhota hormit ja tulisijat omalla hölmöydellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se mummokin siellä talvet asunut.
Kuinka kauan aikaa siitä on?
Kysymyksesi vaikuttaa, mihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava kommentti, missä kirjoittaja ei tiedä näistä asioista yhtään mitään.
Mummonmökissä mikä on rekisteröity vakituiseksi asunnoksi, saa asua vaikka siellä olisi seinät pahvia.
Energialait eivät koske alle 50 neliöisiä rakennuksia, eikä esim satavuotiaita vanhoja taloja.
Lievennettyjä energialakeja voidaan lisäksi soveltaa arvoltaan vähäisiin kohteisiin ihan muutenkin.
Eri. Mistäs sen tietää, mitä lakeja keksitään, kun valtion talous on kuralla. Eikös nyt kierrä kompostintarkastajia (hah haa heh hee, kiva virka). Kaikenmaailman härpäkkeitä joutuu ostamaan, kun valtiovalta niin päättää. Tietty voi kokeilla onneaan ja maksella mahdollisia sakkoja, jos asiat eivät ole prikulleen määräysten mukaisia.
"Minä ajan kaksi kertaa viikossa 20km päähän kaupunkiin koiratreeneihin. Kun tekee etätöitä päivät kotona niin iltasella voi ihan hyvin käydä kaupungissa. Sähköautolla ajelen niin en edes saastuta maailmaa ajeluillani."
Eipä sen sun sähköauton akusto olekaan muuta kuin ongelmajätettä, kun muutaman vuoden käytön jälkeen hajoaa ja pitää uusia. Ei, et tosiaan saastuta ollenkaan.
Yllä oleva on totta. Perintöveroa ei voi kiertää. Sen joutuu kukin osakas maksamaan perunkirjan mukaisesta omistuksesta vaikka ei olisi vielä saanut lantin lanttia itselleen. Kokemusta siitä on riitaisassa kuolinpesässä, että otti pannuun maksella. Jaettiin se sitten aikanaan, mutta kaksi vuotta meni tapellessa. Toinen osapuoli oli rikas ja oma juristi käytössä. Pakko se oli minunkin vähäisistä rahoista palkata juristi. Toinen osapuoli näet teki vaan kiusaa, sadisti.