olen päättänyt että ostan jonkun mummonmökin ja muutan sinne
ihan sama mitä maksaa, muutaman kympin, hyväksyn asian että sen se maksaa ja ihan sama vaikka en ikinä pääsisikään siitä eroon, olen valmis kyseisen verran tähän laittamaan.
Päätöksen olen jo tehnyt, rahaakin on jo sen verran irrottaa, muttei elämäntilanne vielä salli tuota tehdä.
Mutta päätös on tehty ja tämän aion tehdä.
Liian kauan kaupungissa asunut, mutta mun veri on maalla, vain siellä olen onnellinen.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Vaan ne pienet mörskät on helppo ja halpa halutessaan laittaa kuntoon vaikka olisivat kuinka huonossa kunnossa. Me uusittiin käytännössä lähes kaikki, vesikattoa ja sisäkattoa, muutamaa ikkunaa ja ovea lukuunottamatta, myös osa rungosta meni uusiksi. Nyt on kunnon eristykset, täysin uusiksi tehdyt lattiarakenteet ja lattia, sisältä ja ulkoa uutta kaikki, ja tahaa meni 30 000 euroa. Itse opeteltiin tekemään ammattilaisten ohjeilla, ja tuohon hintaan sisältyy myös kaikkien sähköjen ja lvi-juttujen uusimiset ammattilaisten tekemänä.
Onkos teitillä maakellari tai talon alla kellari, jossa säilyttää kesän antimet?
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
On rempattujakin mummo mökkejä, mun poika osti semmoisen punaisen, 40 neliöön ja parvi, kylppäri, ihana valkoinen uuni, pönttöuuni, tiskipöytä, vesi tulee, sähkölämmitys, pihalla lampi ja kapea joki tontin reunalla, kasvava koivikko josta saa polttopuut. Pihasauna., kyläkaupalle n 1,5 km. Bussit kulkee kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
Byrokratia ulottuu kyllä ihan joka paikkaan. Ei saisi ihminen asua omassa rauhassa metsässä ilman sääntelyitä, koska saattaa joku pukupelle jäädä ilman rahojaan.Totta kai saa, kun ei pidä itsestään meteliä. Asuilee hissukseen siellä metsämökissään niin saa olla ihan rauhassa.
Mitä lupia tarvitaan asumiseen mummonmökissä.
Osoitteenmuutos.
Voiko olla kirjoilla kahdessa paikassa yhtä aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On rempattujakin mummo mökkejä, mun poika osti semmoisen punaisen, 40 neliöön ja parvi, kylppäri, ihana valkoinen uuni, pönttöuuni, tiskipöytä, vesi tulee, sähkölämmitys, pihalla lampi ja kapea joki tontin reunalla, kasvava koivikko josta saa polttopuut. Pihasauna., kyläkaupalle n 1,5 km. Bussit kulkee kaupunkiin.
Joo, tiedän tapauksen. Oli monta vuotta Etuovessa myytävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kummallisesti jotkut olettavat, että maalla asuminen tarkoittaa jotain turvekammia. Kyllä lähes kaikissa "mummonmökeissä" on sähköt ja sisävessa. Ja tie kulkee aikalailla vierestä. Sieltä pääsee pois, siellä ei sada lunta sen enempää kuin muuallakaan eikä ole pimeämpää kuin muualla.
Sähkökatkot talvella...
Vähemmän niistä on murhetta nyt maalla, kuin aiemmin kaupungissa. Nyt lämmitys ja ruuanlaitto ym hoituu ihan puuhellalla/pönttöuunilla.
Mutta kuinka kauan? Ilmasto ei kiitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava kommentti, missä kirjoittaja ei tiedä näistä asioista yhtään mitään.
Mummonmökissä mikä on rekisteröity vakituiseksi asunnoksi, saa asua vaikka siellä olisi seinät pahvia.
Energialait eivät koske alle 50 neliöisiä rakennuksia, eikä esim satavuotiaita vanhoja taloja.
Lievennettyjä energialakeja voidaan lisäksi soveltaa arvoltaan vähäisiin kohteisiin ihan muutenkin.
Eri. Mistäs sen tietää, mitä lakeja keksitään, kun valtion talous on kuralla. Eikös nyt kierrä kompostintarkastajia (hah haa heh hee, kiva virka). Kaikenmaailman härpäkkeitä joutuu ostamaan, kun valtiovalta niin päättää.
Luuletko, että tällä konkurssikypsällä valtiollaon oikeasti varaa valvoa edes puolia nykyisistäkään säädöksistä? Niillekaikenmaailman tarkastajille pitää kuitenkin palkkakin maksaa.
Pienten maalaiskuntien haja-asutusalueita ei edes koske tuo mainitsemasi kompostipakko ja vaikka koskisikin, suurin osa maalaisista kompostoi biojätteensä ihan vapaaehtoisesti. Siitä saa hyvää multaa kukkapenkkiin ja kasvimaahan.
Eikä täällä syrjemmässä muutenkaan ensimmäisenä lähetetä tarkastajaa tontille nuuskimaan. Omassa kotikunnassa rakennusten tarkistusmittaus teetettiin äskettäin asukkailla itsellään. Lomake tuli postissa kotiin, itse mitattiin rötiskömme ja palautettiin lappu kunnan virkahenkilöille.
Maalla nimenomaan saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhoon tuomittu, yltiöromanttinen ajatus, joka ei käytännössä valitettavasti toimi.
Ei se uusavuttomalta helsinkiläistollukalta onnistukaan, siinä olet oikeassa.
On kuitenkin meitä, jotka ollaan maalta kotoisin, eikä maalle palaaminen ole mikään ongelma. Itse olen kohta kymmenen vuotta asunut maalla mummonmökissä, jossa pelkkä puulämmitys, enkä pois lähde kuin lappu varpaassa.
Ei tämä mitenkään romanttista ole, mutta hyvää, luonnontahtista elämää. Tekemiset ajoitetaan vuodenaikojen ja säiden mukaan. Kesät ovat kiireisiä, kun on puutarhanhotoa, puutöitä ja remonttia. Talvisin saa sitten ottaa rennosti ja kuunnella tulen räiskettä uuneissa. Lumityöt tehdään traktorilla niin kuin maalla on tapana. Ei näin isoa pihaa ja pitkää pihatietä viitsi kolalla auki pitää.
Kerrostalossa pääsisi vähemmällä työllä, mutta järki lähtisi na
Kukin taaplaa tyylillään. Kerrostalosta en muuttaisi pois jonnekin peräkorpeen kykkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän tarvitsee palveluja ja mukavuuksia ympärilleen. Joku mummonmökki , syrjässä kaikesta...ei kiitos!
Ei niiden palveluiden tarvitse käden ulottuvilla olla. Minä muutin yli viiskymppisenä maalle ilman kaikkia mukavuuksia ja pois en lähde. Edellinen asukas asui tässä 90-vuotiaaksi...
Oli ilmeisesti ns. vanha tervaskanto. Sellaisia ei enää ole.
Miksei olisi? Ihmiset elää nykyään huomattavasti terveempinä ja pidempään kuin aikaisemmat sukupolvet.
Toi on luotu harha. Me ollaan kaikki täynnä mikromuovia, eletään mukavasti ja syöpiä on vaikka kuinka paljon.
Pertti Linkolakin keho rappeutui ja hän kuoli.
Talviasuttavuuteen ei ole säännöksiä vanhoilla taloilla. Voit asua vaikka pihasunassa jos haluat.
Kunnan tai kaupungin jätehuolto määräyksiä täytyy noudattaa.
Kiinteistön kaivovesi tulisi tutkituttaa onko se juoma kelvollista vai käykö vain pesemiseen. Mahdollisen kaivon kunnostaminen kannattaa mikäli ei kuulu vesiosuuskuntaa josta tulee talousvesi kiinteistölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
"Totta Mooses mahtuisi. Kaikenlaiset ihmiset ovat rikkaus mummonmökkikylässä."
Voi tulipas mukava olo. Olen haaveillut mummonmökkikylästä ainakin kymmenen vuotta. Mahtuu sinne minun puolestani pappojakin, ei tarvitse vain mummoja olla. Virtuaaliset kiitokset unelmani jakamisesta. Tulipa haikea olo. Lehmänkello kaukaisuudessa, hiukan sumuinen syysaamu, syksyn tuoksu. Kukko. Metsää ja peltoja. Ovesta ulos astuessa kaikki kaunis silmänkantamattomiin. Naapuriapu puolin ja toisin. Sopivasti seuraa. Siniharmaa lautalattia ja vanhanaikainen ruokakaappi. Vanhat ikkunalasit. Kakluunit. Maakellari. Kasvimaa. Kaivo. Saunapolku. Ne eläimet.
Apua, en kestä. Olen iloinen kaikkien niiden puolesta jotka unelmaansa elää, oli ikä sitten 20 tai 100 vuotta. Olkaa onnellisia, te jotka juurillanne olette.
Aika kalliiksi tulisi jos kaikki suomalaiset muuttaisivat mummonmökkeihin. Kunnallistekniikan vetäminen kaikkiin maksaisi jo maltaita sekä teiden auraukset ym. Kun sairaaloitakin lopetetaan ja terveyskeskuksia suljetaan niin hoitoonpääsy hankaloituu. Miten ruoanhankinta ym. palvelut? Wolltiko alkaisi kuljettaa jokaiselle ruoat?
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliiksi tulisi jos kaikki suomalaiset muuttaisivat mummonmökkeihin. Kunnallistekniikan vetäminen kaikkiin maksaisi jo maltaita sekä teiden auraukset ym. Kun sairaaloitakin lopetetaan ja terveyskeskuksia suljetaan niin hoitoonpääsy hankaloituu. Miten ruoanhankinta ym. palvelut? Wolltiko alkaisi kuljettaa jokaiselle ruoat?
Mummonmökkejä on myös taajamissa. Eikä palveluja lopeteta jos asukkaita riittää.
Näitä nousevia vuokria maksellessa ainakin alkaa tuntumaan että säästöön voisi jäädä sievoinen summa omassa tönössä asuessa, vaikka kulunsa tietty sielläkin. Mutta kuvittelisin ettei ne kulut ole läheskään 400e+ kuukaudessa ja siihen vielä sähköt ja muu päälle.
Vierailija kirjoitti:
Pihtiputaan mummu ei kunnallistekniikkaa kaipaa. Maalla on useampia traktoreita sadan kilometrin säteellä. Pihtiputaan mummu on tervaskanto, joka ei paljoa sairastele. Toisin kuin kaupungissa asuva siskonsa, joka on vanhainkodissa ja syö kahtakymmentä eri lääkettä. Mummu käy kaupassa pyörällä tai potkukelkalla, joskus kyydillä kun autollinen nappaa kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
"Minä ajan kaksi kertaa viikossa 20km päähän kaupunkiin koiratreeneihin. Kun tekee etätöitä päivät kotona niin iltasella voi ihan hyvin käydä kaupungissa. Sähköautolla ajelen niin en edes saastuta maailmaa ajeluillani."
Eipä sen sun sähköauton akusto olekaan muuta kuin ongelmajätettä, kun muutaman vuoden käytön jälkeen hajoaa ja pitää uusia. Ei, et tosiaan saastuta ollenkaan.
Niin on myös niiden sähköbussien akut joilla sinä "ympäristöystävällisesti" kaupungissa kuljet. Tiesitkö että ne on ongelmajätettä paljon nopeammin kuin yksityisten sähköautojen akut koska niillä ajetaan paljon enemmän. Minun autoni akku kestää 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Moni asuu näin, ja onnistuu, mutta on pari asiaa jotka on PAKKO huomioida.
Jos sulla on pitkä hiekkatie perille asti mutta ei tien hoitokuntaa (=kaikki tien varren osoitteet) niin talvella tie jää auraamatta ja myös jäätyy peiliksi jota pitkin ei ole mahdollista ajaa. Jonkun tahon TÄYTYY aurata ja hiekoittaa. Tästä sun on pakko ottaa selvää etukäteen miten asia hoidetaan jos tie on pitkä. Mutta jos on lyhyt tie jonka voit aurata ja hiekoittaa itse niin asia on toinen.
Sähköt pitää olla. Sitten pärjäät vaikka olisi vain kylmä vesi koska sen voi lämmittää mikä mahdollistaa mahdollistaa peseytymisen, ruoanlaiton, oikeastaan kaiken mihin nykyihminen on tottunut. Talvi on pitkä. Sä tarviit ne sähköt.
Eli koska Suomessa on talvi:
1. Tien auraus ja heikotus oltava
2. Sähköt oltava
Omassani on auraus mutta ei hiekoitusta ja tiettävästi siellä on asuttu jo yhteensä yli 80v mukaanlukien edelliset asukkaat.Mihin ihmeeseen tarvitaan hiekoitusta?
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä tuli monta hyvää syytä miksi sinun ei ainakaan kannata mommonmökkiin muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava kommentti, missä kirjoittaja ei tiedä näistä asioista yhtään mitään.
Mummonmökissä mikä on rekisteröity vakituiseksi asunnoksi, saa asua vaikka siellä olisi seinät pahvia.
Energialait eivät koske alle 50 neliöisiä rakennuksia, eikä esim satavuotiaita vanhoja taloja.
Lievennettyjä energialakeja voidaan lisäksi soveltaa arvoltaan vähäisiin kohteisiin ihan muutenkin.
Eri. Mistäs sen tietää, mitä lakeja keksitään, kun valtion talous on kuralla. Eikös nyt kierrä kompostintarkastajia (hah haa heh hee, kiva virka). Kaikenmaailman härpäkkeitä joutuu ostamaan, kun valtiovalta niin päättää.
No tulevisuudesta ei kukan tiedä muutenkaan että siihen jos nojaa niin kannattaa jättää kokonaan elämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
"Totta Mooses mahtuisi. Kaikenlaiset ihmiset ovat rikkaus mummonmökkikylässä."
Voi tulipas mukava olo. Olen haaveillut mummonmökkikylästä ainakin kymmenen vuotta. Mahtuu sinne minun puolestani pappojakin, ei tarvitse vain mummoja olla. Virtuaaliset kiitokset unelmani jakamisesta. Tulipa haikea olo. Lehmänkello kaukaisuudessa, hiukan sumuinen syysaamu, syksyn tuoksu. Kukko. Metsää ja peltoja. Ovesta ulos astuessa kaikki kaunis silmänkantamattomiin. Naapuriapu puolin ja toisin. Sopivasti seuraa. Siniharmaa lautalattia ja vanhanaikainen ruokakaappi. Vanhat ikkunalasit. Kakluunit. Maakellari. Kasvimaa. Kaivo. Saunapolku. Ne eläimet.
Apua, en kestä. Olen iloinen kaikkien niiden puolesta jotka unelmaansa elää, oli ikä sitten 20 tai 100 vuotta. Olkaa onnellisia, te jotka juurillanne olette.
Miksi tämän tyylistä uutta pikkukylää ei voisi ihan oikeastikin perustaa? Jos vaikka olisi joku opettamassa muille miten rakennetaan mökki perinteiseen "mummonmökki-henkeen". Porukalla rakennettaisiin pienen budjetin mökit kaikille tai jos ei halua itse rakentaa niin maksaa siitä muille. Kyllä sellaiseen kylään olisi tulijoita. Minä ainakin tulisin, riippuen sijainnista.
Varmaan samoja ihmisiä, jotka huutaa että ihan kaikista taloista on viralliset piirustukset olemassa! Ne on pakko olla! Jos ei itsellä niin ainakin kunnassa/kaupungissa on ihan joka talosta piirustukset!!
😂
Me asutaan nyt jo kolmannessa yli 100-vuotiaassa talossa, josta ei ole olemassa mitään piirustuksia. Missään. Kaksi on ollut maalla, mutta se eka, 1890 rakennettu, ihan kaupungin keskustassa. Ja täysin normaalia ettei piirustuksia vaan ole.